Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-18, 06:37
Medlem
Är det någon som har uppdragen och proven för programmering 1? Skulle verkligen uppskatta om någon kunde skicka de till mig.
Citera
2023-03-19, 11:46
Medlem
nosferatuzens avatar
Svenska 2 uppdrag 3. Att muntligt argumentera om varför det är viktigt att betygskriteriet ska ingå i Svenska 2.

”Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden”.

Sen vill läraren att man inkluderar dessa aspekter,

*språklagen
*minoritetsspråk
*dialekt
*övriga nordiska språk.

Någon som gjort detta? Jag fattar inte hur jag ska lägga detta pussel
Citera
2023-03-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Svenska 2 uppdrag 3. Att muntligt argumentera om varför det är viktigt att betygskriteriet ska ingå i Svenska 2.

”Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden”.

Sen vill läraren att man inkluderar dessa aspekter,

*språklagen
*minoritetsspråk
*dialekt
*övriga nordiska språk.

Någon som gjort detta? Jag fattar inte hur jag ska lägga detta pussel

Jag gjorde den förra veckan.

Utifrån det du har läst om språklagen, minoritetsspråket, dialekt och övriga nordiska språken skall du hitta dina argument till varför betygskravet skall vara kvar.
Förslag.
Det är viktigt att vi lär oss om minoritetsspråken i skolan eftersom att gör att vi förstår historien kring språket för att motverka förtryck av ett språk som t.ex i samiskans fall förr..

Vi har ett bra samarbete med de övriga nordiska länderna och genom att vi fortsätter att lära oss om varandras språk bidrar det till stärkta band när det kommer till handel eller att vi kan bredda arbetsmarknaden.. vi har gemensam historia

Språklagen säger att alla har rätt till ett språk, titta vidare på hemspråksundervisning, eller teckenspråket och om du kan hitta några argument för att betygskravet främjar det t.ex..

Lycka till!
Citera
2023-03-28, 14:40
Medlem
Hur lång tid är det rimligt vänta på sitt betyg?
Muntlig redovisning 15/3, kursen avslutad 17/3 och inte sett röken av något betyg i Novo.
Enligt hemsidan sätts det efter avslutad kurs...

När har ni andra sett era betyg i Novo?
Citera
2023-03-28, 15:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruttiZ
Hur lång tid är det rimligt vänta på sitt betyg?
Muntlig redovisning 15/3, kursen avslutad 17/3 och inte sett röken av något betyg i Novo.
Enligt hemsidan sätts det efter avslutad kurs...

När har ni andra sett era betyg i Novo?
Om jag inte minns fel så tre veckor en rimlig tidsperiod för betygsättande enligt JO. Vill minnas att det har följts i varenda kurs jag tagit. För dig så betyder det den 5 april (baserat på den muntliga redovisningen).

Dock så har det i de flesta fall för mig gått mycket fortare, vi pratar om max ett par dagar.

PS. Det var ett tag sen jag gick Hermods, så saker och ting kan ha ändrats.
Citera
2023-03-28, 15:32
Medlem
balearisks avatar
Ångest råder. Läser matematik 1b och har muntlig examination imorgon och i övermorgon är det NP som gäller. Jag fick tillbaka mitt rättade uppdrag idag, tillsammans med en lång text om den muntliga examinationen:

Ångesten kommer från raden ” Vi har identifierat ett par saker som i värsta fall leder till underkända betyg och i bästa fall till längre betyg än förväntat.”

Vad fan ska det betyda? Jag läste matematik 1c förra året, hade bara NP kvar när jag avbröt kursen. Jag hade fått A på samtliga uppdrag och prov, och även ett A på den muntliga examinationen. Några av uppgifterna i uppdragen i b-kursen kände jag igen från c-kursen, så jag antar att jag löst dem på samma sätt? Kan det vara det som åsyftas? Jag satt även riktigt länge med provet igår, kanske två eller tre timmar för jag fick inte ihop några av svaren på frågorna med mina beräkningar och fick dessutom ett slags ADHD/ångest-relaterat psykbryt under tiden jag gjorde provet, så jag fick gå iväg och göra något annat ett tag.

Är det någon som vet om det är en standardgrej de har med i texten man får innan muntan? Hela grejen är ju uppenbart copy-paste, så jag blir lite fundersam. Läraren har inte sagt något till mig direkt. Usch, det här suger verkligen.
Citera
2023-03-28, 15:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balearisk
Ångest råder. Läser matematik 1b och har muntlig examination imorgon och i övermorgon är det NP som gäller. Jag fick tillbaka mitt rättade uppdrag idag, tillsammans med en lång text om den muntliga examinationen:

Ångesten kommer från raden ” Vi har identifierat ett par saker som i värsta fall leder till underkända betyg och i bästa fall till längre betyg än förväntat.”

Vad fan ska det betyda? Jag läste matematik 1c förra året, hade bara NP kvar när jag avbröt kursen. Jag hade fått A på samtliga uppdrag och prov, och även ett A på den muntliga examinationen. Några av uppgifterna i uppdragen i b-kursen kände jag igen från c-kursen, så jag antar att jag löst dem på samma sätt? Kan det vara det som åsyftas? Jag satt även riktigt länge med provet igår, kanske två eller tre timmar för jag fick inte ihop några av svaren på frågorna med mina beräkningar och fick dessutom ett slags ADHD/ångest-relaterat psykbryt under tiden jag gjorde provet, så jag fick gå iväg och göra något annat ett tag.

Är det någon som vet om det är en standardgrej de har med i texten man får innan muntan? Hela grejen är ju uppenbart copy-paste, så jag blir lite fundersam. Läraren har inte sagt något till mig direkt. Usch, det här suger verkligen.
Kontakta Hermods om du vill veta om du eventuellt missat något hos Hermods. Hur sjutton skulle vi kunna veta det?
Citera
2023-03-28, 15:51
Medlem
balearisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kontakta Hermods om du vill veta om du eventuellt missat något hos Hermods. Hur sjutton skulle vi kunna veta det?

Jag fattar att Flashback inte kan veta det, det jag undrar är om andra som läser matematik hos Hermods också fått den texten med just den raden bland svaret efter att ha lämnat in det sista uppdraget? Det verkar ju vara en standard-text. Det andra var mest en liten ångestfylld rant.
Citera
2023-03-28, 23:15
Medlem
Jag missade datum för kursslut helt och det var en sista uppgift jag inte hade hunnit lämna in, nu kommer jag inte ens åt den. Vafan gör jag nu då? Har muntlig examination på fredag också, kan jag fortfarande göra den? Om det är så att jag måste göra om kursen vid ett senare tillfälle, kan jag tillgodoräkna mig resultat från modulerna som blivit godkända?

Citat:
Ursprungligen postat av DrakenS89
Värt att notera är att denna 21 dagars gräns inte påverkas av varken nationella prov, prov på deras läroplatform eller övriga testa dig själv uppgifter. Du kan göra hur mycket som helst men om du inte lämnar in en modul så räknas du fortfarande som "inaktiv" och kan därför stängas av automatiskt.

Exakt det hände mig och det vart ett jäkla arbete att få tillbaka kursen. Hermods sa bestämt nej, jag skulle göra om allt och förlorade även allt det jag gjort i SV 3. Inte förens möte med deras rektor och kommun fick jag rätt att få återuppta kursen.

Såg den här posten nu. Låter ju inte lovande... Det har dock inte gått 21 dagar sen min sista inlämning åtminstone.
Senast redigerad av Snabbkabel 2023-03-28 kl. 23:23.
Citera
2023-04-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
För att underlätta lite då. Om någon behöver hjälp med kurserna nedanför med betyg A-B så hojta till:

Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Dator & Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksteknik
Geografi 1
Geografi 2
Naturkunskap 1
Naturkunskap 2
Biologi 1
Näthandel 1
Inköp 1
Logistik 1
Samhällskunskap 1b

Har min muntliga examination i datorteknik 1a snart, tänkte bara höra med dig vilken typ av frågor som man får. Är det baserat på uppdragen? Quizen eller proven? Tacksam för svar!
Citera
2023-04-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomHoe
Jag hade Bengt Söderberg i biologi 1 och 2 och Vivianne Jonsson i kemi 2!

Jag kommer ha det också och jag är så sjukt nervös inför muntliga examen

Vilket betyg siktade du på och vad för typ av frågor fick du?
Citera
2023-04-06, 23:57
Medlem
PhantomHoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yiwot3
Jag kommer ha det också och jag är så sjukt nervös inför muntliga examen

Vilket betyg siktade du på och vad för typ av frågor fick du?

Minns inte men han är brutalt chill. Vi satt mest och snackade om silverfiskar och varför de äter böcker. Pluggade typ inget och fick ett C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in