2019-12-05, 12:27
Medlem
Brilles avatar
Någon som nyligen haft muntlig examen i Svenska 2 som kan berätta lite av vad din lärare ställde för frågor förutom de två muntliga uppgifterna som man på förhand skulle redovisa?

Mvh
Citera
2019-12-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenaren
Fan vad missnöjd jag är!! Hade examination 13:50 , och höll på i typ 20 minuter. Nu när jag loggar in så har hon satt ett C som betyg fast mitt mål var ett A. Trots att jag svarade rätt på alla frågor som hon ställde!
Innan examinationen började så var alla mina uppdrag markerad till grön C-nivå.

Jag har tidigare fått A i en kurs där mina uppgifter också hade hamnat på C-nivå.

Så du skrev alltså uppsatser som bedömdes till en C-nivå och sen blir du sur för att du då får ett C?

Muntliga är inte till för att höja betyget utan för att befästa det du skrivit. Verkar som de andra lärarna gjort fel som höjer betyget efter muntan.
Citera
2019-12-05, 20:23
Medlem
Goose420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag tänker tex McDonalds. En snabbmatkedja som kan anses ha en stabil miljö (har även ett starkt varumärke). Mycket därför att de följer med i förändring och utvecklar sig. Nu kan man lika väl köpa en nyttig frukost med juice eller en sallad till lunch, som en flottig hamburgare med friterade pommes stripes och coca cola 🙂

Jag är på samma uppgift användaren som ställde frågan. Har du något exempel på ett företag som är homogent/instabilt?
Citera
2019-12-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kewindaman
Ser att du är klar med kursen! Man kan köpa e-böcker via klarna! Annars kan du kolla i ditt lokala biblioteket om boken finns inne. Hoppas det löste sig iallafall

Det löste sig! Lyckades hitta en begagnad med en dags leverans för bra pris. tack för tips!
Citera
2019-12-06, 16:14
Medlem
Något som skrivit prov i kemi 2 och kan berätta vilka kapitel man främst ska fokusera på?
Citera
2019-12-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goose420
Jag är på samma uppgift användaren som ställde frågan. Har du något exempel på ett företag som är homogent/instabilt?

Den är lite lurig men så här svarade jag (så det går inte att kopiera för då åker du på plagiat, men kanske kan ge dig en vink om hur du kan tänka):
"Apoteksmarknaden. Kunderna som kommer in har samma behov som alltid, men sedan monopolet släpptes så har det uppkommit väldigt många apotekskedjor (Doc Morris, Cura, Apoteksgruppen, Lloyds Apotek osv) som konkurrerar med varandra. Marknaden är instabil i och med att även läkemedelsföretagen, som ska förse apoteken med medicin, har blivit fler och konkurrerar med varandra. Dessa förändringar har medfört att det är svårare att få många mediciner till apoteken och är oftare restnoterat eller beställningsvaror än lagervaror.
Att det även erbjuds att hämta ut sina recept/handla apoteksvaror via nätet nu spelar roll för de många fysiska apoteken.
Priserna skiljer sig mellan de olika apotekskedjorna, man lockar med erbjudanden och olika inriktningar på egenvårdssidan för att få kunderna till just sitt apotek.
På grund av detta så har flera små apotek fått se över budget, personalstyrka och i vissa fall även börjat avveckla. Det finns även kedjor som blivit uppköpta (tex Cura och Apoteket Hjärtat förr är nu ihop Apoteket Hjärtat ICA).
Även Apoteket AB, som jag jobbar på, ser en instabil och osäker miljö med många frågetecken framåt, och det kunde man inte tro för 15 år sedan."
Citera
2019-12-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av decibella133
Något som skrivit prov i kemi 2 och kan berätta vilka kapitel man främst ska fokusera på?

Fokusera framförallt på organisk kemi och biokemin med processerna för att bryta ner pyruvat, dvs glykolys, citronsyracykeln och andningskedjan. Alla områden är viktiga dock och kan dyka upp så försök att läsa in hela kursmaterialet, Skolverkets centrala innehåll för Kemi 2 är en bra indikation på vad som kan komma.
Citera
2019-12-06, 21:29
Medlem
Hur gör man hemlaborationer i kemi 1 respektive kemi 2 om man läser kursen på distans? Har ju inte direkt samma labbutrustning hemma som man har i en kemisal.

Är kemi 1 svår att läsa på distans, om man bara behöver ett E?
Citera
2019-12-07, 00:36
Medlem
Någon vänlig själ som kan dela hela studieplaneringen för matte 4? Dvs vilka kapitel som ska läsas i vilken ordning osv.
Tacksam för svar
Citera
2019-12-07, 21:35
Medlem
Är det någon som läst eller läser samhällskunskap 1a2? Jag har ganska snart mitt slutprov samt min muntliga examination och tänkte ifall det är någon som vet på ett ungefär vad som kommer att komma på respektive prov?

OCH också ifall man verkligen kan få F ifall man inte gör den muntliga delen?
Citera
2019-12-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag läste den kursen för ett par månader sedan. Läraren frågade mest frågor utifrån uppdragen men också lite från övriga kursen. Inget “samtal”, utan mer “frågor - svar”. Det fanns inget mönster i hans frågor, han frågade huller om buller och det var lite svårt.
*Han började med att fråga vad en organisation är (sammansättning av människor som strävar mot ett mål). Organisation, företag, förening.
*Organisationens livscykel (introduktion, tillväxt, mognad, förnyelse/nedgång)
*Vad är vision (drömsituationen, som man vill att det ska bli), strategi (hur man gör för att nå målet), mål (målet)
*SMART-modellen (för att uppnå effektiva mål Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsbundet
*Kvantitativa mål (mätbart. Tex vill öka något med X% till ett visst datum)
*Kvalitativa mål (ej mätbart. Kan upptäckas vid tex intervjuer)
*Primära intressenter (de som är närmast, tex SAS: kunder, ägare, anställda, banker)
*Sekundära intressenter (de som blir påverkade om något händer organisationen, men inte direkt påverkade, tex SAS: leverantörer, samhället, media)
*Ge exempel på hur samhället blir påverkat om SAS går i konkurs (tex eftersom svenska staten äger över 17% av bolaget, länge varit huvudägare)
*Vad är CSR (Corporate Social Responibility, företagets samhällsansvar ekonomiskt, ekologiskt och social hållbarhet)
*Hur påverkar det CSR om tex H&M skulle flytta en textilfabrik från Sverige till Taiwan (tex löneskillnader, olika arbetsförhållanden. I taiwan finns inte samma skydd för arbetstagarna som ex fackföreningar som ser till att man inte får arbeta för långa dagar eller utnyttja barnarbete)
*Vad är adhocrati (organisationsform för snabba förändringar, föränderlig miljö. Rörlig och lättanpassad. Den som är mest lämpad, har mest kompetens för det uppkomna problemet får nyckelrollen. Positivt: Förmåga att hantera osäkerhet, löser problem. Negativt: Risk för konflikter och diskussioner, group think (homogena grupper tänker för lika), utbrändhet i och med den tuffa arbetsmiljön. Tex filminspelning)
*Vad finns det för negativt med en stark kultur (likatänkande. Man släpper inte in nya idéer och den som säger emot gruppen har sanktioner att vänta. Tog Human Relations fallstudie 3 med avdelningarna som exempel)

Troligtvis har jag glömt något.
Han sa att han gjorde det lite svårt för mig när han fullkomligt spottade ur sig frågor och de handlade om så olika saker. Det är svårt att ha allt i huvudet och på frågan om SMART-modellen fick jag fundera några sekunder för att komma på, men det var helt ok. Läraren var lugn och pressade inget. Han gav ledtrådar och då kom ju svaret direkt.
Examinationen varade i 20 minuter.

Jag har uppfattat det som både och. Allt beror på läraren, precis som när man går på en vanlig skola. Vissa lärare (de flesta) är bra men som tex den jag har nu är supersvår och det känns inte så bra inför examinationen som väntar om ett par veckor!

Jag läste svenska 3 under hösten, så jag skickar uppdragen till dig

Hej! Vet att det var längesen nu men vem var din lärare på muntan i ledarskap och organisation?
Citera
2019-12-08, 19:17
Medlem
Hej. Jag läser eng 6 och det är nationellt prov på tisdag, ett prov som jag helt missat att man var tvungen att anmäla sig till. Fråga inte hur det gick till för det vet jag inte själv.
Min fråga är i alla fall om man kan få göra provet ändå, kanske vid ett senare tillfälle?
Jag har mailat ikväll och frågat om jag får plats ändå men är skitnervös att jag inte ska få det. I övrigt så har jag lämnat in allt som ska lämnas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in