Jag läste den kursen för ett par månader sedan. Läraren frågade mest frågor utifrån uppdragen men också lite från övriga kursen. Inget “samtal”, utan mer “frågor - svar”. Det fanns inget mönster i hans frågor, han frågade huller om buller och det var lite svårt.
*Han började med att fråga vad en organisation är (sammansättning av människor som strävar mot ett mål). Organisation, företag, förening.
*Organisationens livscykel (introduktion, tillväxt, mognad, förnyelse/nedgång)
*Vad är vision (drömsituationen, som man vill att det ska bli), strategi (hur man gör för att nå målet), mål (målet)
*SMART-modellen (för att uppnå effektiva mål Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsbundet
*Kvantitativa mål (mätbart. Tex vill öka något med X% till ett visst datum)
*Kvalitativa mål (ej mätbart. Kan upptäckas vid tex intervjuer)
*Primära intressenter (de som är närmast, tex SAS: kunder, ägare, anställda, banker)
*Sekundära intressenter (de som blir påverkade om något händer organisationen, men inte direkt påverkade, tex SAS: leverantörer, samhället, media)
*Ge exempel på hur samhället blir påverkat om SAS går i konkurs (tex eftersom svenska staten äger över 17% av bolaget, länge varit huvudägare)
*Vad är CSR (Corporate Social Responibility, företagets samhällsansvar ekonomiskt, ekologiskt och social hållbarhet)
*Hur påverkar det CSR om tex H&M skulle flytta en textilfabrik från Sverige till Taiwan (tex löneskillnader, olika arbetsförhållanden. I taiwan finns inte samma skydd för arbetstagarna som ex fackföreningar som ser till att man inte får arbeta för långa dagar eller utnyttja barnarbete)
*Vad är adhocrati (organisationsform för snabba förändringar, föränderlig miljö. Rörlig och lättanpassad. Den som är mest lämpad, har mest kompetens för det uppkomna problemet får nyckelrollen. Positivt: Förmåga att hantera osäkerhet, löser problem. Negativt: Risk för konflikter och diskussioner, group think (homogena grupper tänker för lika), utbrändhet i och med den tuffa arbetsmiljön. Tex filminspelning)
*Vad finns det för negativt med en stark kultur (likatänkande. Man släpper inte in nya idéer och den som säger emot gruppen har sanktioner att vänta. Tog Human Relations fallstudie 3 med avdelningarna som exempel)
Troligtvis har jag glömt något.
Han sa att han gjorde det lite svårt för mig när han fullkomligt spottade ur sig frågor och de handlade om så olika saker. Det är svårt att ha allt i huvudet och på frågan om SMART-modellen fick jag fundera några sekunder för att komma på, men det var helt ok. Läraren var lugn och pressade inget. Han gav ledtrådar och då kom ju svaret direkt.
Examinationen varade i 20 minuter.
Jag har uppfattat det som både och. Allt beror på läraren, precis som när man går på en vanlig skola. Vissa lärare (de flesta) är bra men som tex den jag har nu är supersvår och det känns inte så bra inför examinationen som väntar om ett par veckor!
Jag läste svenska 3 under hösten, så jag skickar uppdragen till dig