Citat:
Ursprungligen postat av
elorf
Hej, någon som haft muntlig examination i svenska 1? Hur ser den ut? Är den svår för någon med dyslexi?
Svar JA. Om du har dyslexi så kan det bli ett problem eftersom du ska ha skrivit ett tal på ca 4-5min som du ska hålla inför läraren. Det talet ska du helst kunna med endast några få ord vid sidan av så det är om du tränar in talet innan. Annars om du kör distans kan du ta en genväg genom att skriva ned hela talet och ha det framför dig. Nackdelen med det är dock att man hör väldigt tydligt när någon sitter och läser från ett manus då det låter väldigt enformigt. Men har man dyslexi så kommer läraren ha överseende med det och förmodligen kommer det räcka med att du skriver ett tal på 3min.
Sen utöver talet är det egentligen inte mycket mer än att bara gå igenom dem två böcker du ska ha läst och skrivit recension om. Nu har jag inte dyslexi själv så jag har svårt att sätta mig in i en sådan situation men jag vet sen tidigare när jag lyssnat på talare som har dyslexi att det kan gå väldigt långsamt i läsandet så problemet kommer vara att dessa ca 15min man har ME kommer bli till 45min om någon med dyslexi ska göra ME och därför BÖR läraren ha överseende med hur han/hon lägger upp just din ME. Så det är bättre att fråga läraren/Hermods i förväg om vad som krävs av dig på examinationen.