2017-07-18, 09:20
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Är frågorna i färg på matte ämnena på hermods novos vg/mvg uppgifter? Funderar på om man måste göra dessa för att få betyg i kursen. Vill bara ha E så tänker att jag bara gör de ofärgade och skippar de andra men vill inte bli underkänd på grund av detta. Har inte med lathet å göra utan jag fattar helt enkelt inte uppgifterna. Står inte ens i bok eller studieguiden hur man löser den typen av uppgifter. Gäller alltså matte 2b. Någon som har erfarenhet av att göra så eller vet?
Citera
2017-07-18, 13:21
Medlem
Läser Geografi 1 och Franska 1

Känner att jag inte kommer att klara nån utav dom!

Nån vänlig själ som vet vilka slags frågor som kan komma på muntliga examinationen?

Tack!
Citera
2017-07-18, 22:11
Medlem
Marimus avatar
Alltså åh. Känner mig så hjälplös. Jag läser ju 2 kurser på 50 % och sitter med dessa varenda dag. Jag har bara någon dag i månaden som jag inte sitter med plugget av dessa kurser.

Fick nyss tillbaka uppdrag 2 på kemi 1. Jag har gjort fel bland beräkningarna i laborationen och kommit fram till fel svar. Sedan den sista uppgiften på uppdraget var ju så onödig att lägga till, det står ju inte i klartext någonstans hur man bör tänka. Skulle tro att de allra flesta gör fel på denna.

Läraren har markerat gult på nästan alla C kriterier sedan jag lämnade in mitt första uppdrag. Vilket läraren inte heller gillade den ena laborationen på.

Läraren skriver att jag svarar utförligt på nästan alla uppgifter. Vilket får mig att tänka att jag måste lägga till mer saker. Samtidigt skriver läraren att jag skall ta bort saker för att jag skriver för mycket.
Det går inte ihop i mitt huvud.

Jag är så besviken. Kursen är svår, men det är inget problem. Problemet är att den går lite för fort och innehåller en massa elaka fallgropar.
Citera
2017-07-19, 08:27
Medlem
Marimus avatar
Nu har läraren i princip sagt till mig att jag inte kan nå ett A i denna kursen. Tydligen så är de siffror från periodiska systemet, atommassan, som kurslitteraturen lär ur felaktig. Vilket inte är så lätt att veta, det har sänkt mitt betyg på mina laborationer. Surt sa räven!

Nu hoppas jag verkligen att det går att få underkänt i kursen så att jag kan få läsa den lärarstödd. Jag vill inte falla offer för det här skolsytemet igen och tvingas få ett E och sedan inte få några andra möjligheter än att skriva en prövning för att höja detta betyget.

Känner mig så nedstämd.
Citera
2017-07-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Nu har läraren i princip sagt till mig att jag inte kan nå ett A i denna kursen. Tydligen så är de siffror från periodiska systemet, atommassan, som kurslitteraturen lär ur felaktig. Vilket inte är så lätt att veta, det har sänkt mitt betyg på mina laborationer. Surt sa räven!

Nu hoppas jag verkligen att det går att få underkänt i kursen så att jag kan få läsa den lärarstödd. Jag vill inte falla offer för det här skolsytemet igen och tvingas få ett E och sedan inte få några andra möjligheter än att skriva en prövning för att höja detta betyget.

Känner mig så nedstämd.

Det är svårt att få ett A på hermodskurserna eftersom de bara hittar på grejer om vad man får skriva eller inte. Tänk på att hålla dig ämnet!! och sedan hämtar de fakta ur djupaste hålorna i helvetet och låtsas som det är något självklart. Om det är självklart borde det stå i kursboken. Dock tycker jag bara det gäller naturkurserna. Språkkurserna och matematikkurserna håller en realistisk nivå.
Citera
2017-07-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Uppdragen från Affärsjuridik.

Uppdrag 1.

Uppdrag 2.

Uppdrag 3.

Har du svaren snälla hjälp mig😭
Citera
2017-07-23, 11:52
Medlem
Citat:
Alltså åh. Känner mig så hjälplös. Jag läser ju 2 kurser på 50 % och sitter med dessa varenda dag. Jag har bara någon dag i månaden som jag inte sitter med plugget av dessa kurser.

Fick nyss tillbaka uppdrag 2 på kemi 1. Jag har gjort fel bland beräkningarna i laborationen och kommit fram till fel svar. Sedan den sista uppgiften på uppdraget var ju så onödig att lägga till, det står ju inte i klartext någonstans hur man bör tänka. Skulle tro att de allra flesta gör fel på denna.

Läraren har markerat gult på nästan alla C kriterier sedan jag lämnade in mitt första uppdrag. Vilket läraren inte heller gillade den ena laborationen på.

Läraren skriver att jag svarar utförligt på nästan alla uppgifter. Vilket får mig att tänka att jag måste lägga till mer saker. Samtidigt skriver läraren att jag skall ta bort saker för att jag skriver för mycket.
Det går inte ihop i mitt huvud.

Jag är så besviken. Kursen är svår, men det är inget problem. Problemet är att den går lite för fort och innehåller en massa elaka fallgropar.

Det vore bättre om du kunde PMa mig dina uppdrag och dina svar (anonymisera dina svar). Sedan är det alltid bra att läsa på kursplanen för att se vad läraren egentligen vill.

Kursen är inte svår, däremot är den extremt tråkig med större delen stökiometri.,
Citera
2017-07-23, 11:54
Medlem
Citat:

Känner mig så nedstämd.

Prata med läraren och få henne att motivera varför du inte kan få ett A. Om hon säger att boken lär fel så sätter du själv kravet att hon skall ge dig material som hjälper dig att uppnå A-kriterierna. Vägrar hon det är det bara att hänvisa till läroplanen för gymnasiet.
Citera
2017-07-23, 12:25
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Prata med läraren och få henne att motivera varför du inte kan få ett A. Om hon säger att boken lär fel så sätter du själv kravet att hon skall ge dig material som hjälper dig att uppnå A-kriterierna. Vägrar hon det är det bara att hänvisa till läroplanen för gymnasiet.

Nu verkar det som att några inlägg som jag tror att jag har postat i denna tråden inte finns kvar. Det kan vara mitt huvud som är lite rörigt.

Men jag har avbrutit kursen i kemi 1. Det är precis likadana laborationsmallar till både biologi 1 och kemi 1 och biologiläraren har satt att jag har uppnått en A nivå, medan kemi läraren underkänner mina laborationer.

Jag skall läsa kursen på en annan skola. Det verkar som att läraren är problemet.
Citera
2017-07-25, 08:17
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag ska studera en yrkesutbildning hos Hermods. Är det någon som gjort det tidigare eller kanske redan nu studerar en pågende yrkesutbildning och kan berätta mer? Kvalitén? Lärarna?
Citera
2017-07-25, 13:09
Medlem
Någon som har frågorna till Samhällskunskap 1b?
Uppskattar svar.
Citera
2017-07-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulslug
Tack! Äntligen tydlig information. Tror du runt två månaders läsning i pappersbok och egna övningar räcker inför prövning på 1b? Tänkte lite om e-boken var mer interaktiv med olika media osv men föredrar pappersbok och med egna övningar lär det ju gå. Hoppas jag. :S

Vad brukar det vara för frågor på provet, har för mig att det är mycket med celler?

Du kan bäst svara på hur god studieförmåga du har. Men givetvis är det fullt möjligt att läsa in 100p naturkunskap på två månader. Jag skulle säga att det största utmaningen med särskild prövning är att upprätthålla någon sorts självdisciplin - det är lätt att göra andra saker istället för att plugga. Men ja, om du är motiverad och verkligen läser i boken regelbundet och gör övningarna så kommer du klara det galant.

Vad kursen omfattar i detalj hittat du på skolverkets hemsida, men kursen behandlar bland annat celler och gener, hållbar utveckling och naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in