2015-02-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vh137
Hej! Läser Svenska 1 på Hermods distans just nu, och har fastnat lite på Uppdrag 2, fråga 3;

Läs Inger Edelfeldts novell "Riktig kärlek". Besvara sedan följande frågor:
  • Vilket berättarperspektiv är det som råder i novellen? Visa med hjälp av citat!
  • Hur framstår huvudpersonen? Varför tycker du det?
  • Känner du igen motivet i novellen från andra verk, till exempel film och böcker? Jämför gärna novellen med dessa andra verk.
Är det någon som har gjort detta uppdraget och vill dela med sig? Tar gärna emot övriga tips också, vad som helst som kan vara till hjälp. Tips om fråga 1 mottages också tacksamt.

Med vänliga hälsningar

Men kära nån människa! Läs bokens första kapitel så får du reda på första frågan på mindre än 1 minut. Det finns bara tre grundläggande berättarperspektiv och du kommer att känna igen den rätta efter bara några rader i boken.

Men jag hjälper dig lite...

"Jag bröjade min kamp mot klockan. I den översta bingen sov kardinalen djupt. Ingen hörde mig stiga upp..."

"Båtsman Karlsson tittade på klockan intill väggen, den slog fem. I den översta bingen sov kardinalen djupt. Ingen hörde Båtsman Karlsson stiga upp..."

" Båtsman Karlsson stiger upp ur bingen.
Oj, är klockan redan 5, tänkte han.
Kardinalen sover fortfarande, muttrade han tystlåtet"
Citera
2015-02-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Gassooooooooool jag har det imorgon .... snacka så fort du kan. Jag ska inte sova inatt väntar på ditt svar.

så här skrev han,

" pratade om shakespeare, dicekns och poe (vad degjort) och från vilken tid de är. sen prata vi om amerikansk brittisk historia ( man får berätta om betydelsfulla människor) du får prata om hur kursen va, du får prata om texter du läst i boken. sen om din novell"

Sådär! Hoppas det är till någon hjälp!!
Citera
2015-02-18, 22:55
Medlem
Får man göra ett prov via en kamera med läraren sittandes på andra sidan av tråden? Hur går det till mer exakt?

Jag tänkte läsa samhällskunskap 1b på distans och undrar hur det är på Hermods? Själva kursen har jag sett det verkar inte vara större problem med det, själva problemet är att jag inte brukar vilja lära mig vad själva kursen och innehållet vill förmedla, det intresserar mig inte ett dugg, är ute efter ett godkänt betyg inte vad som hände för 1000 år sen och komma ihåg det på prov.

Hur går prov till på Hermods, min fråga gäller distans.
Citera
2015-02-18, 23:24
Medlem
HEJ!! Jag har precis läst klart matte 2c med Håkan Thell, kvar är muntliga på fredag. Någon som har haft den med samma lärare? Eller i 2c överhuvudtaget? Hur gör de om man siktar på högsta betyg? Är det mycket muntliga uträkningar och frågor eller sitter man i lugn och ro och skriver på papper?? Skulle uppskattas riktigt mycket om någon kunde svara. Har läst svenska 1-3, engelska 6,7 och tyska 3,4 så jag skulle gärna kunna hjälpa till om jag fick ett svar.
Citera
2015-02-19, 18:29
Medlem
Någon som har läst matte 3b/3c via hermods distans?
Citera
2015-02-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
så här skrev han,

" pratade om shakespeare, dicekns och poe (vad degjort) och från vilken tid de är. sen prata vi om amerikansk brittisk historia ( man får berätta om betydelsfulla människor) du får prata om hur kursen va, du får prata om texter du läst i boken. sen om din novell"

Sådär! Hoppas det är till någon hjälp!!

Okej tack! har fixat det nu och fått C
Citera
2015-02-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Okej tack! har fixat det nu och fått C

Grattis!! Hjälpte det något?
Citera
2015-02-20, 10:25
Medlem
Någon som läst Samhällskunskap 2 på Hermods? Skulle behöva lite hjälp på uppdrag 1 Möjligtvis skulle kanske en smartare människa (än mig då) också kunna hjälpa till. Handlar om befolkningsutvecklingen och att läsa av en tabell på Sveriges mortalitet, nativitet och befolkningstillväxt under ett par år.
Citera
2015-02-20, 18:01
Medlem
Boblovebudss avatar
Hur funkar det om man ska läsa upp moderna språk och svenska 3?
Citera
2015-02-20, 22:14
Medlem
Hej hej,

kan någon svara på hur man gör slutprovet på hermods, är man "bevakad" av en webbkamera som läraren har när man avlägger provet?
Citera
2015-02-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Hej hej,

kan någon svara på hur man gör slutprovet på hermods, är man "bevakad" av en webbkamera som läraren har när man avlägger provet?

Man har ett videosamtal med sin lärare via Adobe Connect eller Skype. Man får svara på frågor om kursens innehåll och framför allt det man har skrivit i sina uppdrag, alltså dom stora uppgifterna. Det hela brukar väl ta runt 20 minuter.
Citera
2015-02-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Man har ett videosamtal med sin lärare via Adobe Connect eller Skype. Man får svara på frågor om kursens innehåll och framför allt det man har skrivit i sina uppdrag, alltså dom stora uppgifterna. Det hela brukar väl ta runt 20 minuter.

En uppkoppland videosamtal där läraren bevakar en när man gör slutprovet alltså?

Vet du hur själva kursen är, är den svår, mycket tid som man måste lägga ner på? Tänkte köra på 50%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in