Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-09-15, 18:53
Medlem
227473s avatar
Jag håller inte med. Trådens idé är enligt mig inte att hitta den exakta platsen, eftersom (precis som Axeltork påpekar) kommer vi inte få reda på om vi gissar rätt förän militaren/staten bestämmer sig för att lägga fram fakta.

Det intressanta med tråden är att disskutera hur den förmodligen är uppbyggd, i vilken del av Sverige den borde ligga etc.

Känns som det finns vissa som här i tråden som har relevant information om bergrum i allmänhet (men förmodligen inte om just RB). Jag tycker det är intressant att få tankar och funderingar disskuterade och ibland avfärdade.
Citera
2008-09-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 227473
Jag håller inte med. Trådens idé är enligt mig inte att hitta den exakta platsen, eftersom (precis som Axeltork påpekar) kommer vi inte få reda på om vi gissar rätt förän militaren/staten bestämmer sig för att lägga fram fakta.

Det intressanta med tråden är att disskutera hur den förmodligen är uppbyggd, i vilken del av Sverige den borde ligga etc.

Känns som det finns vissa som här i tråden som har relevant information om bergrum i allmänhet (men förmodligen inte om just RB). Jag tycker det är intressant att få tankar och funderingar disskuterade och ibland avfärdade.

Staten eller militären kommer inte under vår livstid att röja RB's position, den saken är ganska klar. Den enda "möjligheten" är att någon tokstålle inom FM röjer läget och sedan tillbringar ett antal år bakom galler. Sannolikheten är dock liten eftersom det är mycket få personer som vet var RB ligger och de är drillade i den gamla skolan som vet att hålla tyst. Det är en hederssak som inga miljoner kan påverka.

Uppbyggnad, tja, det finns ett antal offentliga principskisser lite här och var, men de endast principskisser. Verkligheten ser något annorlunda ut, i alla fall för RB.

Men jag förstår de som söker. Det är ju så spännande.
Citera
2008-09-15, 19:12
Medlem
227473s avatar
Varför är det inte möjligt att den blir ett museum?

Finns mängder av exempel runt om i världen på anläggningar som blivit museum. Vi talar ju främst om RB som ev byggdes på 50- 60- talen.
Har svårt att tänka mig att byggteknik etc som är 50, 60 eller 70år gammal har stort skyddsvärde.

Det som talar emot att den visas upp är främst följande argument, att den inte finns , att den är i för dåligt skick (alt riven eller plomberad) eller om den skulle ha nån annan funktion (exempelvis förråd).
Citera
2008-09-15, 21:59
Medlem
Ledningsregementets verksamhet i Västmanland

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Ledningsregementet-LedR/
:

-"Ledningsregementet verkar inom områdena ledning, informationshantering och verkan på informationsarenan. Regementet utbildar stabs- och sambandsförband främst för ledning av stridskrafter och högre ledning, men också specialenheter inom telekrigområdet.

Ledningsregementet svarar för olika förband inom Hemvärnet, nationella skyddsstyrkorna, i Uppland, Västmanland och Södermanland.

Vid Ledningsregementet finns Totalförsvarets signalskyddsskola, TSS och Ledningsskolan, LedS."

Här är en karta över Västmanland:
http://www.supertravelnet.com/map/index.php?serviceno=6&taps=&country=263_8009_6

Mig veterligen finns ju inga millitära stridsförband i fredstid i området, men väl Nora, Grythyttan och Lindesberg...
Citera
2008-09-15, 22:53
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axeltork
Jag har följt diskussionen om riksbunkrarna. Mest på skoj. Det finns några få med bra tankar och ideér, men stora flertalet gissar och knåpar ihop fakta som har liten förankring i verkligheten. Det är kanske bra det, eftersom gamla RB's position inte ska röjas för allmänheten.

Tyvärr måste jag nog säja att ingen, åtminstone inte här på FB kommer någonsin att hitta RB. Även om ni olovligen tassar runt bland alla tänkbara RB, så kvarstår faktum, hur i hela friden ska ni kunna utröna hurvida just det där bergrummet är gamla RB? Om ni mot förmodan skulle stöta på det någonstans, så finns det ingen skylt där det står "Riksbunkern".

Den enda möjligheten är att någon med kännedom röjer platsen, men å andra sidan, hur kan ni veta att han/hon talar sanning?

Så det är ganska utsiktslöst företag, eller hur?

Att du har följt diskussionen "mest på skoj" tror jag inte ett ögonblick på!
Utsiktslöst företag? Här på forumet brukar ibland till synes hopplösa saker lösas,så det skulle jag inte vara så säker på som du tycks vara.
Vi har ju trots allt kommit fram till en hel del!
Att ingen(troligtvis) kommer att peka ut platsen med X o Y beror nog på (som vi har kommit fram till) att anl.har ett nytt användningsområde idag inom FM.
En dyl.anl.är det ju inte bara en handfull som känner till om man medräknar alla som var med o byggde den.
Som du säkert är medveten om-ju fler inblandade ju större risk för läckor.
Ta bara exemplet med snickerifirman o toalettdörrarna.just det behöver inte vara sant(kan däremot vara det)men det finns säkerligen liknande exempel.
Det finns nog ganska många personer med"kännedom om platsen" som inte vet att anl. har en ny funktion idag ,så jag skulle vilja påstå att chansen att någon säger något är ganska stor.
om man sedan väljer att tro på vederbörande blir ju upp till en själv.
Glöm inte heller bort att vi har ett Kronvittne(om man nu vill se det så).
Ulla Lindström.En för sin tid mkt. kompetent kvinna(Det fanns inte så många i ledande ställning då)Som beskriver anl. i stora drag.
Med detta vill jag komma till att om man som du uttrycker det "olovligen tassar runt" "rätt" anl. så tror åtminstonde jag att man är säker på att man hittat något extraordinärt!
Citera
2008-09-15, 23:00
Medlem
Här är mitt tips

En av de anläggningar som skulle härbergera regering, miltärledning och delar av Riksdagen skall, enligt rykten, ligga i Katrineholmstrakten. Anläggningen stod färdig i början av 60-talet och skall vara väldigt stor. Jag är 60 år gammal och bor i Södermanland. Ryktena om anläggningen har varit i svang, i våra krokar, alltsedan någon gång i slutet av 60-talet (det var då jag hörde det första gången).

Lokaliseringen är rätt så logisk eftersom anläggningen planerades i en tid då transporter av departementsmaterial, dokument och personal beräknades ske per järnväg. Katrineholm är, som bekant, en stor järnvägsknut. Likaså ligger Katrineholm perfekt ur vägtransportsynpunkt (söderut mot Norrköping Östergötland, småland etc, österöver mot Stockholm, västerut mot Närke, Västkusten och norröver. Vid ett viktigt vägskäl helt enkelt). Stora skogs- och bergsområden med svårtillgänglig terräng (Kolmården) ligger i trakterna.

Jag kommer ihåg att det visades reportagefilmer från anläggningen på TV, i samband med att man gick igenom broschyren "Om kriget kommer", någon gång på 60-talet. Så nog har det funnits en jätteanläggning alltid. Antagligen är komplexet så stort och dyrt att det finns kvar idag. Runt Katrineholm är mitt tips.
Citera
2008-09-16, 00:28
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
En av de anläggningar som skulle härbergera regering, miltärledning och delar av Riksdagen skall, enligt rykten, ligga i Katrineholmstrakten. Anläggningen stod färdig i början av 60-talet och skall vara väldigt stor. Jag är 60 år gammal och bor i Södermanland. Ryktena om anläggningen har varit i svang, i våra krokar, alltsedan någon gång i slutet av 60-talet (det var då jag hörde det första gången).

Lokaliseringen är rätt så logisk eftersom anläggningen planerades i en tid då transporter av departementsmaterial, dokument och personal beräknades ske per järnväg. Katrineholm är, som bekant, en stor järnvägsknut. Likaså ligger Katrineholm perfekt ur vägtransportsynpunkt (söderut mot Norrköping Östergötland, småland etc, österöver mot Stockholm, västerut mot Närke, Västkusten och norröver. Vid ett viktigt vägskäl helt enkelt). Stora skogs- och bergsområden med svårtillgänglig terräng (Kolmården) ligger i trakterna.

Jag kommer ihåg att det visades reportagefilmer från anläggningen på TV, i samband med att man gick igenom broschyren "Om kriget kommer", någon gång på 60-talet. Så nog har det funnits en jätteanläggning alltid. Antagligen är komplexet så stort och dyrt att det finns kvar idag. Runt Katrineholm är mitt tips.

Tidseran stämmer ju ganska bra då Lindström skriver i sin bok att anl. börjar färdigställas-58.
Närheten till järnväg var mycket viktig vid den tiden.Personligen tror jag det är litet för nära Stockholm.
Reportagefilmerna låter intressant men hur vet du att dom var från just den anl.?(i Katrineholm)
Citera
2008-09-16, 01:13
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Staten eller militären kommer inte under vår livstid att röja RB's position, den saken är ganska klar. Den enda "möjligheten" är att någon tokstålle inom FM röjer läget och sedan tillbringar ett antal år bakom galler. Sannolikheten är dock liten eftersom det är mycket få personer som vet var RB ligger och de är drillade i den gamla skolan som vet att hålla tyst. Det är en hederssak som inga miljoner kan påverka.

Uppbyggnad, tja, det finns ett antal offentliga principskisser lite här och var, men de endast principskisser. Verkligheten ser något annorlunda ut, i alla fall för RB.

Men jag förstår de som söker. Det är ju så spännande.

Nu ska vi nog stoppa traktorn litet! Det är inte så få personer som vet var gamla Civ HKV ligger!
Eftersom med sannorlikhet gränsande till visshet anl. har en militär funktion idag så arbetar det ju ett antal där eller....?
Självklart är anl. SO o ingen som arbetar där skulle väl tala om att dom jobbar i gamla Civ HKV eller vad dom arbetar med...? eller?
Historien har en tendens att upprepa sig.(Wennerström,Berling etc).
Du skriver att "inga miljoner kan påverka"? Glöm inte att alla har ett "pris"!
Vad gäller anl. uppbyggnad så TROR jag att den skiljer sig från "vanliga" berganläggningar.
Det är bara en "magkänsla" som naturligtvis kan vara helt fel.
Jag o andra söker o det är som du påpekar spännande,annars skulle vi väl inte söka?
Citera
2008-09-16, 16:08
Medlem
Med fåtal personer menas inte bara några stycken utan får ses som ett mindre antal än ex. de som känner till var ex. ett RRGC låg beläget utan att vara knutna till det eller jobba där. Vi talar kanske om hundratal personer som känner till dess funktion. Inte mer.

Folk som arbetat där tillfälligt har körts dit nattetid på speciella vägrutter för att vilseleda och desorientera eller alternativt i täckt fordon.

Visst har folk ett pris, våra svenska spioner hade det, men jag anser att det är en viss skillnad att sälja ut försvarshemligheter till främmande makt då pengar i första hand inte utgjort skälet till det. Jag tror ingen vettig person skulle röja RB's position i ex. FB's forum eller till allmänheten i större sammanhang för några miljoner. Det vore ganska dumt. Man åker dit direkt.

RB skiljer sig inte så mycket från övriga när det gäller uppbyggnad, men väl i viss mån planlösning och detaljer.
Citera
2008-09-16, 20:08
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Med fåtal personer menas inte bara några stycken utan får ses som ett mindre antal än ex. de som känner till var ex. ett RRGC låg beläget utan att vara knutna till det eller jobba där. Vi talar kanske om hundratal personer som känner till dess funktion. Inte mer.

Folk som arbetat där tillfälligt har körts dit nattetid på speciella vägrutter för att vilseleda och desorientera eller alternativt i täckt fordon.

Visst har folk ett pris, våra svenska spioner hade det, men jag anser att det är en viss skillnad att sälja ut försvarshemligheter till främmande makt då pengar i första hand inte utgjort skälet till det. Jag tror ingen vettig person skulle röja RB's position i ex. FB's forum eller till allmänheten i större sammanhang för några miljoner. Det vore ganska dumt. Man åker dit direkt.

RB skiljer sig inte så mycket från övriga när det gäller uppbyggnad, men väl i viss mån planlösning och detaljer.

Jag hoppas o antar att vi talar om samma anl.nämligen den som U Lindström vagt beskriver i sin memoarbok?
Citera
2008-09-16, 20:57
Medlem
Svar

Citat:
Ursprungligen postat av lausac
En fråga till CarlT: Du menar inte 30 km?

Citat:
På samma sätt som vid en fast stabsplats upprättades radiolänkanslutningen vid en utpunkt ett antal kilometer från stabsplatsen.
Mellan radiolänken på utpunkt och multiplexutrustningen på stabsplats byggdes FL kabel. Den maximala längden på denna kabelförbindelse var beroende på vilket driftfall som valts i radiolänken. Vid 24 kanal fall kunde kabel vara upp till 10 km, men vid 120 kanal fallet (det normala), kunde kabeln vara max 3,2 km lång. I radiolänk- och multiplexhyddorna fanns kabelförstärkare för att kompensera för dämpningen i den långa kabeln.

Senare RL (1980-talet och framåt) har säkert andra data, men sträckan 3 km förekommer på flera håll.

Källa: http://www.fht.nu/index.php?p=2&fc=1&dID=1
Citera
2008-09-17, 06:52
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Senare RL (1980-talet och framåt) har säkert andra data, men sträckan 3 km förekommer på flera håll.

Källa: http://www.fht.nu/index.php?p=2&fc=1&dID=1

3km är kanske lite, men 30km är på tok för mycket. Jag skulle tippa på under milen.

Jag måste dessutom understryka det faktum att jag är osäker om någon på detta forum någonsin kommer att avslöja platsen för den sk riksbunkern. Man kan säkert lägga ihop ett och ett, men det kan vara otroligt svårt då det inte finns särskilt många pusselbitar att lägga. Mitt tips är att ge sig ut i skogen och leta, för den som gör det bör också finna. Något silverfat finns inte. Men kom ihåg, kom inte för nära.

Det finns personer i detta forum som vet vart anläggningen ligger och medvetet sprider dissinformation. Så mitt råd är, läs mellan raderna, vänd och vrid på allt som skrivs. Så kanske ni finner åtminstone en pusselbit. Ett sista råd på vägen är att det som ser ut som ett förråd är sällan annat än just ett förråd, ett sändarannex likaså.
Senast redigerad av mcJOcke 2008-09-17 kl. 07:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in