Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-06, 13:35
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraid
Lite konkret fakta är att livgardet i Stockholm övar evakuering av höga höns ut till bromma flygplats. Förmodligen från någon av de underjordiska bunkrar som finns i anslutning till både regeringskvarter och på andra platser. Kom ihåg att regeringskvarteren sitter ihop med kulvertar (ingen hemlighet), att riksdagshuset är gamla riksbanken och de gamla topphemliga riksbanksvalven under strömmen mycket väl kan ha fått ett nytt syfte idag. Samt att dessa "lokaler" är förbundna via tunnlar med ett antal kvalhemliga atombunkrar som tidigare nämnts i trådar. Nu snackar vi dock nutid. I början av 80-talet deltog dessutom kungen själv i en evakueringsövning under stan där han lotsades runt nere i tunnelsystemen.

som ett sidospår..

Har hört samma sak, bla kan man ju gå ner någonstans vid kaknästornet och där ifrån ta sig till riksdagshuset och slottet. Men precis som du sa själv, detta är i viss mån mer nutid.

Man hittade ju gamla kp-bilar nere i garaget under riksdagen (tror jag det var) dessa skulle ju ha använts till att flytta de högre regeringsmedlemmarna från Sthlm. Jag tippar på ett mindre bergrum, en slags uppsamlingsplats för vidare transport.

Jag har även funderat på detta, som egentligen kanske inte har någonting med saken att göra, att Örebroflygplats har en otroligt lång landnings/start-bana. Detta har ju under åren haft sina fördelar så klart. Men varför gjorde man den så lång från första början?
Citera
2008-08-06, 13:46
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Ja annonymt behöver inte betyda att det ligger långt bort i skogen.
Jag tror också att äkta friskluft och någon form av ovanjordbostäder var aktuellt. Detta finns ju också vid de flesta berganläggningar idag. Eftersom det är fråga om regeringen UPL KRIG kanske någon tänker sig en herrgård men frågan är om det var ett viktigt behov när man skulle ta emot den amerikanske ambassadören eller Sovjetunionens ledare.
Försvaret av riksbergen: Antingen tänker man sig att det är helt kört när ryssarna befinner sig i närheten av berget/bergen och då borde man ha evakuerat för länge sedan (från den delen av zonen) eller så tänker man att det skall vara fråga om skydd mot luftlandsättnig/sabotageenheter och då har man tidigare förlitat sig på HV och motsvarande.

Nej, det är så sant. Jag tror inte på någon herrgård i direkt anlutning, men kanske X-antal km bort. Å andra sidan tror jag att om läget är så pass lugnt att man kan ta dit en amerikansk diplomat så kan man också ta statsministern till ett mer lämpligt ställe för att träffa honom.

Vi kan också fråga oss hur kommunikationerna från och till berget, mastkomplex osv. Nu när vi pratar kalla kriget så innefattar nog detta ganska ordentliga master. Ett sändar- och mottagarannex X-antal km från anläggningen. Kan anläggningen vara sammanbunden till den sk "nato-kabeln"?

Att man skulle förlita sig på HV känns lite tråkigt Jag tror snarare på något slags basskydd. Men hur stor skulle denna styrka vara? Och hur vida man i första taget skulle evakuera en så stor anläggning, ja, den frågeställningen har man ju i viss mån svarat på när man diskuterar möjligheten att transportera dit folk. Det bör iallafall vara svårare att evakuera. Speciellt om ryssen knackar på dörren. Dessutom tror jag inte att det finns så många anläggningar i denna storlek, som man kan använda till detta syfte.

Dessutom, i frågan om ovanjordbostäder, de få ställen jag sett som har detta, krävs det inte rätt ordentliga byggnader att hysa X-antal tusen pers? Inte bara mindre radhuslängor som jag sett vid div bergrum.
Citera
2008-08-06, 14:02
Medlem
organizms avatar
Flygplatser

Flygplatser kanske är det första som fi bombar eller?
Borde ju finnas flera tänkta landningsplatser på vanliga vägar såsom den 1,5km långa landningsbanan som fanns på E22 vid Timmernabben.
Den är numera som en vanlig väg men på 70-talet var den bred som 2-3 motorvägar och perfekt att landa alla möjliga flygplan på.
Kanske det finns sådana platser i zonen?

Här är en länk till den på E22:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=6;16.405870495 210923;56.96962364605831;s;16.362701599802378;56.9 84445741540675;16.449039390 61947;56.95480155057595;1281;830&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0
Citera
2008-08-06, 14:08
Medlem
Finns det ingen byggnadsingenjör är inne?
Citera
2008-08-06, 15:01
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Jag brukar fundera bland annat på Musköbasen. Ni har säkert läst boken om den. Var finns likheterna mellan det bergrummet (!) och RB och kan man dra några slutsatser av det?
Anledningen till att jag frågade om avlopp är ju att jag inte är avloppsingenjör så jag vet inget om sådant men vet dock att man vid vissa anläggningar har utlopp o intag av vatten direkt i tex en å eller i havet. Då blir ju frågan om det är enklast att göra så eller om det har andra fördelar. Kostnader? Om man pratar om 4 000 människor måste ån vara stor som en älv då?
En annan fråga är kvaliteten på berget. Jag vet att man gjorde noggranna undersökningar av detta före det att man byggde. Samtidigt gjorde man ganska dåliga undersökningar av möjligheten att sända från området iaf om man skall tro stabs-stabsdokumentet. Vad jag har förstått är det inte så att det bara finns bra berg i bergslagen och bara på vissa platser utan det finns litet varstans i landet.
Jag har förstått det så att det antal personer som skulle vara i berget skulle vara där pga deras tjänst och inte pga någon allmän viktighet för landet. Det handlade inte om att Harry Martinsson skulle sitta o gona sig inne i berget bara för att han var en bra författare, t.ex. Visst var det så att vissa delar av en given myndighet skulle vara inne i berget medan andra delar utanför. Den tredje delen så att säga var ju entledigad, vad jag har fattat.
Om zonen har expanderat vill jag låta vara osagt. Från början var zonen jättestor o egentligen inte en zon utan bara spridda evakueringsorter för myndigheter o.s.v.
En annan sak var att man skulle evakuera och vara beredd att evakuera personal västerut samt även kunna ta emot personal från utlandet. Krävde det egentligen bergrum?
Jag vet att man inte skall tro på vad det står på skyltar (olika sorters skyltar) och jag TROR inte att en verkligt hemlig anläggning har SO-skyltar på utsidan. Däremot kan de sitta på insidan.

För xant år sedan hade jag en anställning som gjorde att jag hade tillgång till det mesta på Musköbasen.
Likheter ser jag inga då dessa anl. är konstruerade för diametralt olika ända
mål.RB behöver tex. inte vara lika stort(eftersom man inte ska in med krigsfartyg där).En annan "olikhet"är ju att muskö varit allom bekant hur länge som helst
Vad gäller intag av vatten "från en å" undrar jag var du fått ifrån! Alla större bergrum har egna borrade brunnar i berget för vattenförsörjning
Vad gäller bergets beskaffenhet görs mkt.noggranna undersökningar innan det byggs. I de flesta fall fåt bergets form o beskaffenhet styra utformningen av anläggningarna
Vad avser SO skyltar är det ju inte helt ovanligt att dessa sitter på insidan.
Är ju litet smart om man inte vill dra onödig uppmärksamhet till ett objekt.
Citera
2008-08-06, 15:56
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jag har även funderat på detta, som egentligen kanske inte har någonting med saken att göra, att Örebroflygplats har en otroligt lång landnings/start-bana. Detta har ju under åren haft sina fördelar så klart. Men varför gjorde man den så lång från första början?

Om du nu talar RB ala 50-70 så var väl inte Örebro flygplats som gällde utan snarare Gustavsviks flygfält söder Örebro. (Nuvarande bostadsområdet Ladugårdsängen samt gustavsviks golfbana)

Kanske finns en anledning att det fanns värnkanoner där

Det är ju även nära till en stor anläggning, men det är väl inte den vi siar om.
Citera
2008-08-06, 17:03
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Om du nu talar RB ala 50-70 så var väl inte Örebro flygplats som gällde utan snarare Gustavsviks flygfält söder Örebro. (Nuvarande bostadsområdet Ladugårdsängen samt gustavsviks golfbana)

Kanske finns en anledning att det fanns värnkanoner där

Det är ju även nära till en stor anläggning, men det är väl inte den vi siar om.

Värnkanoner fanns på i stort sett alla krigsbaser och flottiljer.
Citera
2008-08-06, 17:07
Medlem
mcJOckes avatar
Låt inte denna tråd balla ur så som den förra gjorde. Sörbyberget vid G-viksfältet kan diskuteras i Örebro tråden.

Sen tillbaka till flygfältet. När byggdes Örebro flygplats då? Kan man inte från försvaret gett önskemål om läng, utformning osv. Flygplatsen ligger ju iallafall, om inte i, men angränsande till zonen. Nu frågar jag mig dock igen, behövs det verkligen en flygplats för att transportera folk till och från Riksbunkrarna?

Ingen som hakade på funderingen över sändar- mottagarannex? För samband måste dem ha.
Senast redigerad av mcJOcke 2008-08-06 kl. 17:25.
Citera
2008-08-06, 17:25
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Nej, det är så sant. Jag tror inte på någon herrgård i direkt anlutning, men kanske X-antal km bort. Å andra sidan tror jag att om läget är så pass lugnt att man kan ta dit en amerikansk diplomat så kan man också ta statsministern till ett mer lämpligt ställe för att träffa honom.

Vi kan också fråga oss hur kommunikationerna från och till berget, mastkomplex osv. Nu när vi pratar kalla kriget så innefattar nog detta ganska ordentliga master. Ett sändar- och mottagarannex X-antal km från anläggningen. Kan anläggningen vara sammanbunden till den sk "nato-kabeln"?

Att man skulle förlita sig på HV känns lite tråkigt Jag tror snarare på något slags basskydd. Men hur stor skulle denna styrka vara? Och hur vida man i första taget skulle evakuera en så stor anläggning, ja, den frågeställningen har man ju i viss mån svarat på när man diskuterar möjligheten att transportera dit folk. Det bör iallafall vara svårare att evakuera. Speciellt om ryssen knackar på dörren. Dessutom tror jag inte att det finns så många anläggningar i denna storlek, som man kan använda till detta syfte.

Dessutom, i frågan om ovanjordbostäder, de få ställen jag sett som har detta, krävs det inte rätt ordentliga byggnader att hysa X-antal tusen pers? Inte bara mindre radhuslängor som jag sett vid div bergrum.

Med tanke på att det är regeringens krigs UPL så tror jag inte att det rör sig om stora sändarannex utan många och små. Allt för att dölja vad som finns i närområdet.

Ang avlastning från järnväg så tror jag det är något i stil med detta vi letar efter. En väg som löper parallellt med järnvägen på en sträcka över 500m.
Citera
2008-08-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Det vet vi eftersom det var skyltat utanför, tidigare miloförråd senare förråd.
Samt att en del av oss har varit där och hämtat utrustning.

Idag är det inte längre hemvärnsförråd, den funktionen är flyttad till Villingsberg.

Ledningscentraler och andra bunkrar kan mycket väl ligga i anslutning till just förråd. Har vi ett förråd i ett visst bergrum och någon snokar reda på detta förråd, finns ju inte direkt någon anledning att snoka vidare, t ex snoka reda på vad som finns bakom dörren längst in i förrådet. Vanlig hederlig militär vilseledning som har använts flitigt i Sverige.
Citera
2008-08-06, 18:25
Medlem
dev/nulls avatar
Flygtrp av regeringen

Citat:
Ursprungligen postat av organizm
Flygplatser kanske är det första som fi bombar eller?
Borde ju finnas flera tänkta landningsplatser på vanliga vägar såsom den 1,5km långa landningsbanan som fanns på E22 vid Timmernabben.

Kanske perifiert, men jag minns att FV så sent som tidigt 90-tal övade landning med trafikflyg på BAS90-fält. Det var i samband med dåvarande Linjeflygs uppgradering till B737 som man ville prova dess lämplighet.
Citera
2008-08-06, 18:37
Medlem
mcJOckes avatar
Jag tror att man har ett sändarannex X-km ifrån själva huvudanläggningen med kabel till denna. Men hur skulle isåfall ett sådant sändarannex se ut?

Sedan undrar jag ju också, hur stor i kvm är en anläggning som tar emot 4-7000 pers? Är det stora sovsalar, eller har man byggt stora kontorsbyggnader? Det har ju lekts med tanken att berget tillochmed skulle ha egen barnomsorg. Något som jag finner extremt otroligt. Men hur ligger det egntligen till? Ett berg av denna dignitet bör också ha ett ganska rejält inslag, hur ser nödutgångarna ut?

Som någon tidigare sa, självklart tar man vatten ur en förborrad brunn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in