Citat:
Ursprungligen postat av kraid
Lite konkret fakta är att livgardet i Stockholm övar evakuering av höga höns ut till bromma flygplats. Förmodligen från någon av de underjordiska bunkrar som finns i anslutning till både regeringskvarter och på andra platser. Kom ihåg att regeringskvarteren sitter ihop med kulvertar (ingen hemlighet), att riksdagshuset är gamla riksbanken och de gamla topphemliga riksbanksvalven under strömmen mycket väl kan ha fått ett nytt syfte idag. Samt att dessa "lokaler" är förbundna via tunnlar med ett antal kvalhemliga atombunkrar som tidigare nämnts i trådar. Nu snackar vi dock nutid. I början av 80-talet deltog dessutom kungen själv i en evakueringsövning under stan där han lotsades runt nere i tunnelsystemen.
som ett sidospår..
som ett sidospår..
Har hört samma sak, bla kan man ju gå ner någonstans vid kaknästornet och där ifrån ta sig till riksdagshuset och slottet. Men precis som du sa själv, detta är i viss mån mer nutid.
Man hittade ju gamla kp-bilar nere i garaget under riksdagen (tror jag det var) dessa skulle ju ha använts till att flytta de högre regeringsmedlemmarna från Sthlm. Jag tippar på ett mindre bergrum, en slags uppsamlingsplats för vidare transport.
Jag har även funderat på detta, som egentligen kanske inte har någonting med saken att göra, att Örebroflygplats har en otroligt lång landnings/start-bana. Detta har ju under åren haft sina fördelar så klart. Men varför gjorde man den så lång från första början?
Jag tror snarare på något slags basskydd. Men hur stor skulle denna styrka vara? Och hur vida man i första taget skulle evakuera en så stor anläggning, ja, den frågeställningen har man ju i viss mån svarat på när man diskuterar möjligheten att transportera dit folk. Det bör iallafall vara svårare att evakuera. Speciellt om ryssen knackar på dörren. Dessutom tror jag inte att det finns så många anläggningar i denna storlek, som man kan använda till detta syfte.