Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Ang radioannex om 2 km2. -Är det någon som gått omkring på kullarna runtomkring däruppe och kan berätta hur det såg ut? Bergrummet däruppe var ett tygmaterielförråd med inrett radiorum. Förvaltades av Försvarsstabens Signalavdelnng och benämndes JÄRLE (Det vi kallar Norakorset/Skymhyttan).
Eftersom tygmateriel inte handlar om bommulstyger utan vapen och signalmateriel mm, så är det högst troligt att det haft krigstida användning som Radioannex åt både Adolfsberg/Örebro i söder som åt RB58 i Grecksåsar. Galmla länkar sitter nog fortarande kvar i några gamla trämaster på hjässan.
Att JÄRLE är det stora antennområdet stärks av att stab-stab dokumentet anger att två vägar möts i en korsning vid detta område och det stämmer ju bra. Vad som motiverat de två värnkanonerna vore intressant att veta. Totalt 16 fanns i Närke 1963.
Jag tycker man även kan tolka Stab-stab som att detta antennområde INTE låg vid Järle!
”
… att anläggningen ifråga hade förrått sig själv, som en del av högkvarterskomplexet. Om man till detta lägger att den som varit intresserad av anläggningen som sådan, under den tvååriga byggnadstiden kunnat…”
Jag tolkar det som att det var en befintlig anläggning som byggdes om till att fungera som HKV 3 km2 stora mottagaranläggning. En helt ny anläggning hade säkert tagit längre tid än två år att bygga. Han skriver dock inget om någon sändaranläggning här.
Han skriver dessutom att anläggningen är en
del av HKV-komplexet.
Det kan vara Järle han menar.
”
… avslöja anläggningskomplexet som helhet hade vi i en vägkorsning där flera vägar sammanstrålade, byggt ut en av de sändaranläggningar som skulle betjänas från ÖB A1- och B-stabsplatser..."
Här menar han säkert Järle, men skriver anläggningskomplexet
som helhet istället. När han skriver ”anläggningskomplexet” resp ”högkvarterskomplexet” tror jag han i bägge fallen menar Zonen eller åtminstone de anläggningar som hörde till HKV.
Jag tycker man kan tolka dessa bägge textstycken som att han först menar mottagaranläggningen, sedan övergår till att prata om sändarberget Järle.
Men vad skulle det i så fall kunna finnas för befintliga anläggningar i Zonen som byggdes om under två år för att hantera en jättestor antennpark om det inte var Järle?
V: Nej! Civila och militära myndigheter kunde säkert inte samarbeta på den tiden.
H: Nej. Var nog fortfarande bergverkstad då.
P: Kanske, men den byggdes väl från början för sitt syfte?
F: Kanske, men den byggdes väl från början för sitt syfte (vad det nu var)?
L: Kanske det hetaste alternativet, men kunde dessa bägge funktioner samgrupperas?
G-n: Kanske, men kombinerade man verkligen ett stort förråd med en stor sambandsfunktion?
Håkansboda: Vid 4-vägkorsningen i Håkansboda låg en mindre FortV-fastighet med minst ett hus, men detta var väl kanske en radioutpunkt?
Ett helt okänt berg/område i Zonen? Nej, det kan väl inte vara möjligt?
Kanske läser jag in för mycket i texten?
Det kanske är troligast ändå att mottagarparken låg vid Järle?