Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-02-08, 22:00
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
...och kanske även jaktlagen i närheten?
Ja ambulanschafföurrerna under den tiden??
Citera
2015-02-08, 22:24
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Man kan dra slutsatsen att bemanningen under perioden för FLU 74 (Försvarsledningsutredning 1974), enligt författaren, bestod av:
- Högsta ledningen (HL)
-- Krigsdelegation samt kansliorganisation
-- Regeringen samt regeringskansliet
- Samverkansgrupper ur Central ledning (CL)
-- Drygt 20 st myndigheter med en representation om 2-15 personer hos HL. Totalt max 250 personer.
-- "Från HKV sändes samverkansgrupper till regeringens olika uppehållsplatser, med uppgift att presentera läget så att regeringen kunde hållas uppdaterad"
-- Civilförsvaret
- Övriga grupper
-- Massmedia
-- Betjäningsförband för samband, bevakning etc
-- Personal för drift, underhåll, matförsörjning, städning etc
Har vart vaken i två dygn, men de statliga myndigheterna, SVT och försvarmaktens egen tidning, skulle gruppera sig i en krigsorganisation på ca 250 personer som skulle leda TV,Radio och de viktigaste nyheterna som pressgrupp. Vet att vi har pratat tidigare om detta, men 200-250personer inkl tekniker och div låter helt rimligt för en just medie-organisationen om man bortser från de privata tidningarna. Då kan man utan problem jobba i 3 skift. Inte sant?
Citera
2015-02-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Min far körde ambulans i Örebro 70-80 och större delen av 90-talet, han berättade att när man kom ca 5 km innan och 5 km efter så fungerade inte deras radio alls, och iom att ambulansen fick sina radioanläggningar från FRA på den tiden så fick han lite info om detta, det berodde på att FRA hade en anläggning i just Stora Mon sm antagligen hade störsändare för att inte TIR-lastbilarna skulle kunna snappa upp något eftersom anläggningen ligger väldigt nära RV50, och står du utanför FRA´s anläggning i Örebro så har dom än idag en bongotrumma riktad i den riktningen...så antagligen har FRA huserat där innan det blev förråd...och kanske fortfarande...
Inte FRA. Tämligen säker på detta...
SRA, Standard Radio AB, tog fram radioutrustning etc åt försvaret.
Försvaret hade egen telestridsorg, inkl störsändning.
Vet dock inte om detta hade något med Norakorset.
Citera
2015-02-09, 08:59
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Inte FRA. Tämligen säker på detta...
SRA, Standard Radio AB, tog fram radioutrustning etc åt försvaret.
Försvaret hade egen telestridsorg, inkl störsändning.
Vet dock inte om detta hade något med Norakorset.

Det låter som att jag antagligen hört fel, det var nog SRA..
Vet iaf att jag var med honom till en "radiofirma" som låg inte långt ifrån där FRA ligger idag.
Dock kvarstår minnet att dom hade "radioskugga" i just det området, att Brandkåren och polisen hade detsamma låter jag vara osagt, men att just ambulansen hade problem med "radioskugga" vet jag med säkerhet..
Och sen kanske man ska dra ner mina tidigare påstådda 5 km till ett 1-2 km...det började iaf i backen upp mot stora Mon från Örebro sett.
Citera
2015-02-09, 11:37
Medlem
Jesterheads avatar
Citat:
Vet iaf att jag var med honom till en "radiofirma" som låg inte långt ifrån där FRA ligger idag.
Dock kvarstår minnet att dom hade "radioskugga" i just det området, att Brandkåren och polisen hade detsamma låter jag vara osagt, men att just ambulansen hade problem med "radioskugga" vet jag med säkerhet..
Och sen kanske man ska dra ner mina tidigare påstådda 5 km till ett 1-2 km...det började iaf i backen upp mot stora Mon från Örebro sett.

Du menar antagligen FMTM på Boglundsängen i Örebro och inte FRA. SRA (System Radio AB) ligger bara ett stenkast ifrån dem, också på Boglundsängen.
Citera
2015-02-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesterhead
Du menar antagligen FMTM på Boglundsängen i Örebro och inte FRA. SRA (System Radio AB) ligger bara ett stenkast ifrån dem, också på Boglundsängen.
Det finns nog flera bolag med liknande namn. Jag menade det gamla klassiska Standard Radio & Telefon AB som bl a deltog i uppbyggnad av Stril-system. Blev Stansaab m.m senare. Statligt delägt bolag för elektronikutveckling. Kanske inte har med "radioskuggan" alls att göra.
Citera
2015-02-09, 15:22
Medlem
Citat:

Du kanske tänker på RAB?

Finns det någon som kan ge ungefärligt svar på hur stor antennparken längs vägen var? Var den stor nog för Milo, Fo eller rent av HKV?

Är det inte dumt att anlägga en antennplats med berget i rak sydlig riktning, och dessutom på lägre nivå?
Senast redigerad av RoineOberg 2015-02-09 kl. 15:24.
Citera
2015-02-09, 16:54
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesterhead

Låter väldigt troligt, vet bara att de har haft ett samband..
Bra att du bingade klarhet i det hela
Citera
2015-02-09, 16:57
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Du kanske tänker på RAB?

Finns det någon som kan ge ungefärligt svar på hur stor antennparken längs vägen var? Var den stor nog för Milo, Fo eller rent av HKV?

Är det inte dumt att anlägga en antennplats med berget i rak sydlig riktning, och dessutom på lägre nivå?

Antennparken låg väl strax nordväst om korset? mellan Hästsko och Stora mon?
Det ska tydligen finnas "Sändare" i närheten av Härstsko kvar fortfarande..
Citera
2015-02-11, 01:13
Medlem
Hittade denna intressanta artikel.

https://nwt.se/asikter/debatt/2010/05/31/88

Man kan dock fundera på om det är ett skämt eller inte.
Citera
2015-02-11, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin

Foliehatt på!
Nej men ärligt, tokiga människor finns det överallt. Och den där artikeln är garanterat skriven av en.
Citera
2015-02-11, 11:29
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin

Man slutar aldrig förvånas. Vad är det för anläggning vid Långban som syftas på i artikeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in