Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-11-02, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Får en känsla av att det var ett tag sen vi avhandlade R B.
För ett antal inlägg sedan skrevs det om rek.turer kring Grecksåsar, vill jag minnas.
Hur avlöpte det???

Det avlöpte inte, det blev lösa magar
Citera
2008-11-02, 19:45
Medlem
Citat:
Får en känsla av att det var ett tag sen vi avhandlade R B.
För ett antal inlägg sedan skrevs det om rek.turer kring Grecksåsar, vill jag minnas.
Hur avlöpte det???

Om jag minns rätt så var bergrummen väster om Nora och i det området förrådsberg (ammo mm). SO-status i dessa dagar oklart.

Flertalet är fortfarande SO, men de kommer att avvecklas iom att FM bygger centralförråd. Samtliga bergsförråd runtom i landet kommer således att avvecklas till förmån för ett nytt centralt. Lite mer info om detta:

http://www.vf.se/Nyheter/Filipstad/2008/Oktober/Vecka-43/Snart-toms-forsvarets-forrad.aspx

Det hela kommer att pågå tom 2010 (minst).
Citera
2008-11-02, 22:04
Medlem
Svithjods avatar
Är det inte vanliga plåtförråd man menar då?
Citera
2008-11-02, 22:28
Medlem
FreeThinkers avatar
Har personligen varit nere i en bunker i sthlm som numera används av bl.a Postgirots servrar.
Man går in i berget via en gång täckt i betong som gradvis avsmalnar (förmodligen så man inte kan köra ner tanks osv i den) tills man kommer till en "ingång" med massa stålbalkar och vad jag misstänker va skottsäkert glas eller plast. Man går in via en sluss helt i "glas" som roterar och man kommer ut på andra sidan. Känns lite som man är med i en spionfilm när man går ner där

Berget består av en jävla massa rum med servrar etc i. Ingen tvekan om att det är en konverterad (eller fortfarande är) en millitär bunker.
Citera
2008-11-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Är det inte vanliga plåtförråd man menar då?

Det också.
Citera
2008-11-04, 14:04
Medlem
Behövde RB avvecklas efter Wennerström ?

Wennerström åkte väl dit ungefär 63,
finns en bra radiodokumentär att hämta hem som mp3
på p3 om Wennerström. Det nämns att han avslöjade Stril60
men inget annat specificeras.

mp3 filen:
http://www.sr.se/cgi-bin/P3/kanalarkiv.asp?ProgramId=2519&NrOfDaysInArchive=30

Tack för en kul tråd, Petter
Citera
2008-11-11, 17:41
Moderator
Tystnads avatar
Wennerström och RB

Omöjligt är det ju inte att han avslöjade RB .
Tidsmässigt stämmer ju hans spionkarriär med en ev riksbunker byggd under eller åren efter WW2
Under sin "spionkarriär" lämnade han bland annat ut så gott som hela det svenska försvarsupplägget till ryssarna under 1950-talet.

Dock tror jag det fortfarande än idag är hemligstämplat exakt vilken skada han åstadkom Sverige.
Citera
2008-11-11, 18:18
Medlem
sprithitlers avatar
Jag fick ett brev från Krigsarkivet med väntat innehåll. Mitt E-brev till dem tidigare är återgivet här i tråden några sidor tillbaks.
Brevet från Krigsarkivet lyder när adress, diarienummer etc är bortstädat som följer:

"Begäran att ta del av handlingar

Uppgifterna om en för rikets ledning i krig gemensam ledningsplars är sekretessbelagda enligt sekretesslagen (1980;100) 2 kap 2 paragraf. Du får således inte ta del av några uppgifter härom.

Krigsarkivets beslut kan överklagas. Ett överklagande ska ställas till kammarrätten i Stockholm men inges till Krigsarkivet inom tre veckor från den dag DU tog del av Beslutet.

Med vänlig hälsning

Ulf Söderberg
Krigsarkivarie"

Formulera gärna en överklagan åt mig, tiden är knapp då svaret är daterat 2008-10-27
Citera
2008-11-11, 23:13
Medlem
Fat bastards avatar
I början av nittiotalet jobbade jag åt Fortifikationsförvaltningen, (nuvarande fortifikationsverket) En del av mitt arbete var då visst underhållsarbete av bergrumsanläggningar i regionen. På de säkerhetsklassade kartorna vi nyttjade för att hitta till anläggningarna fanns i Kilsbergen markerat dels en större anläggning under namnet RAB (som tidigare nämnts i tråden), samt ett antal mindre bergrum belägna i en stor cirkel runt ett helt omarkerat område.

RAB fick jag dock inte arbeta vid, då min säkerhetsklarering inte godkände detta.(p.ga, frisedel i min ungdom)
Jag frågade min överordnade vad meningen med de cirkelplacerade anläggningarna var, och vad som doldes i mitten. Men han påstod att han inte visste. Det enda han visste var att drift och underhåll av de specifika objekten sköttes inte av oss, utan av personal direkt från Stockholm.

Överhuvudtaget är kilsbergen helt belamrade med div. mer eller mindre hemliga anläggningar, mycket tack vare Boforsverken naturligtvis.

Förövrigt och lite Off topic kan nämnas att det stora förrådsberget vid Sandköping strax norr om Kristinehamn tomställdes i sommras och inslagen gjöts igen och överfylldes med jord. Oklart hur och om evakueringsslussen på toppen av berget är förseglad.
Citera
2008-11-12, 10:16
Medlem
AugustGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Omöjligt är det ju inte att han avslöjade RB .
Tidsmässigt stämmer ju hans spionkarriär med en ev riksbunker byggd under eller åren efter WW2
Under sin "spionkarriär" lämnade han bland annat ut så gott som hela det svenska försvarsupplägget till ryssarna under 1950-talet.

Dock tror jag det fortfarande än idag är hemligstämplat exakt vilken skada han åstadkom Sverige.

Han avslöjade i princip allt som fanns på den tiden och allt som var planerat i hela försvaret alla vapengrenar. Wennerström var GRU general i och för sig kan det varit ryssarnas sätt att smickra honom. Hans karriärambition var att bli general i Sverige, men att han kände sig motarbetad. Kanske var det någon som tidigt i hans karriär dömde ut honom och sa att, -general det blir du aldrig”. Ett skäl till att han blev förrädare?

Kim Philby blev bara Rysk överste och han ansågs som mycket framstående spion. Då kan man förstå hur stor han var, ev. den störste under hela Sovjettiden.

Det som då var RB avslöjade han alldeles säkert med planritningar, funktioner, in i minsta detalj. Det är bara vi vanlig Svenska Svenssons som mer än 40 år senare inte har en susning.
Citera
2008-11-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustG
Han avslöjade i princip allt som fanns på den tiden och allt som var planerat i hela försvaret alla vapengrenar. Wennerström var GRU general i och för sig kan det varit ryssarnas sätt att smickra honom. Hans karriärambition var att bli general i Sverige, men att han kände sig motarbetad. Kanske var det någon som tidigt i hans karriär dömde ut honom och sa att, -general det blir du aldrig”. Ett skäl till att han blev förrädare?

Kim Philby blev bara Rysk överste och han ansågs som mycket framstående spion. Då kan man förstå hur stor han var, ev. den störste under hela Sovjettiden.

Det som då var RB avslöjade han alldeles säkert med planritningar, funktioner, in i minsta detalj. Det är bara vi vanlig Svenska Svenssons som mer än 40 år senare inte har en susning.
Tycker det verkar högst troligt att han inte visste nå´t om RB. Allt var gôrhemligt på den tiden och han pysslade väl inte med dylika ting. Obs han var bara överste.
Skulle han börjat undra det ena och det andra på den tiden då skulle nog officerare direkt slagit bakut.
Hans källor måste ha varit, om där inte fanns medhjälpare, allmänt snack, slarvigt förvarade dokument, vad han kan ha sett som medföljare vid utländska besök i Sv och sist men inte minst som militärattache.
Men en dylik fick aldrig reda på typ Rb. Det tror jag var förbehållet långt över hans huvud. En överste är inte säskilt långt upp på skalan.
Citera
2008-11-12, 14:06
Medlem
AugustGs avatar
Citat:
Tycker det verkar högst troligt att han inte visste nå´t om RB. Allt var gôrhemligt på den tiden och han pysslade väl inte med dylika ting. Obs han var bara överste.
Skulle han börjat undra det ena och det andra på den tiden då skulle nog officerare direkt slagit bakut.
Hans källor måste ha varit, om där inte fanns medhjälpare, allmänt snack, slarvigt förvarade dokument, vad han kan ha sett som medföljare vid utländska besök i Sv och sist men inte minst som militärattache.
Men en dylik fick aldrig reda på typ Rb. Det tror jag var förbehållet långt över hans huvud. En överste är inte säskilt långt upp på skalan.

Bara Överste?! Han satt på en sådan tjänst att han fick ut vilka hemliga handlingar han ville. Med största sannolikhet visste han mer än någon annan i hela försvaret inklusive alla generaler. Det var det han ägnade stora delar av sin tjänstetid åt, att får reda på så mycket som möjligt om alla hemligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in