Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-10-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
Rätta mig om jag har fel här, men LOPRA och Lillsjöns senare funktion sammexisterade aldrig? Ärvde man en del hårdvara efter LOPRA?

Mig veterligen överfördes Lillsjön till SFV någon gång i slutet på 80-talet, möjligen att Lopran fortfarande låg i malpåse då.
Citera
2015-10-19, 14:28
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Mig veterligen överfördes Lillsjön till SFV någon gång i slutet på 80-talet, möjligen att Lopran fortfarande låg i malpåse då.

Jag tittade på ett gamalt urdrag ur fastighetsregistret och det visar att SFV köpte Lillsjön 1965-01-28.

Jag hade fått för mig att LOPRA endast tillhörde STRIL50 men efter att ha läst om det insåg jag att det behölls fram till 80-talet.
Citera
2015-10-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
Jag tittade på ett gamalt urdrag ur fastighetsregistret och det visar att SFV köpte Lillsjön 1965-01-28.

Jag hade fått för mig att LOPRA endast tillhörde STRIL50 men efter att ha läst om det insåg jag att det behölls fram till 80-talet.

Ok, då handlar det nog inte om ett rent ägarbyte i slutet på 80-talet utan snarare ett funktionsbyte. Jag vet bara att vissa personer med fastighetsansvar omlokaliserades och överfördes nya utökade arbetsuppgifter, jag hade fått för mig att det även handlade om ett myndighetsbyte men det kanske inte var så.

Lopra systemet var väl i bruk fram till 80-talets slut, och Lillsjön/Ölsjön borde haft den funktionen fram till dess.
Citera
2015-10-21, 16:45
Medlem
kalkonias avatar
Härligt arbete och mkt bra sammanställning jag tror vi är så nära verkligheten nu att det vore trevligt om bloggaren på första sidan gjorde sig tillkänna för att verifiera detta 😀

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Friksbunkern.blogspot.com% 2F2007%2F05%2Friksbunkern-fakta-inte-rykten-myter. html

Vet någon om denna person fick ut någon mer information på nätet eller om han tillfångatogs eller rent av fängslades i något av de bergrum vi diskuterar här i tråden? ;-)
Senast redigerad av kalkonia 2015-10-21 kl. 16:56. Anledning: Länk
Citera
2015-10-21, 18:33
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia
Härligt arbete och mkt bra sammanställning jag tror vi är så nära verkligheten nu att det vore trevligt om bloggaren på första sidan gjorde sig tillkänna för att verifiera detta 😀

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Friksbunkern.blogspot.com% 2F2007%2F05%2Friksbunkern-fakta-inte-rykten-myter. html

Vet någon om denna person fick ut någon mer information på nätet eller om han tillfångatogs eller rent av fängslades i något av de bergrum vi diskuterar här i tråden? ;-)

Haha! Jag får känslan av att nån efter ett par glas för mycket fick den briljanta idén att "nu ska jag minsann skapa en blogg där ALLT ska komma fram"
För att sedan på söndagen den 6:e maj inse att det var en ganska dum idé..
(Bloggen skapades lördag 5 maj)
Citera
2015-10-22, 17:34
Medlem
Han lär sitta i en cell/suite i exGreger. Och slå sig på knäna i pur upphetsning...
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonia

Citera
2015-10-22, 18:25
Medlem
kalkonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Haha! Jag får känslan av att nån efter ett par glas för mycket fick den briljanta idén att "nu ska jag minsann skapa en blogg där ALLT ska komma fram"
För att sedan på söndagen den 6:e maj inse att det var en ganska dum idé..
(Bloggen skapades lördag 5 maj)

Ja du har nog alldeles rätt att den skapades efter några glas för mycket! Troligen av en bitter man som fått sluta av någon anledning och vill "ge igen" lite.
Troligtvis var han dessutom rätt så lätt att hitta av firman och därför tystad!
Det är väl ordet "nummeridentiteter" som känns spännande och nyfiken som man är så vill man ju veta vad det betyder och vilka som hade en sådan funktion inom försvaret?
Google hjälper mig ingenstans men kanske någon här kan bringa klarhet?
Citera
2015-10-24, 02:15
Medlem
tuppkams avatar
Ständigt återkommande "Kilsbergen"
För nästan precis 40 år sedan var jag på en kurs i Nora trakten och inblandande från hela riket.
Det finns ju mycket speciella industrier inom 10 mils radier som var delmål och inte minst tunnlar o bergrum som var kursens huvudmål kan man säga.

Hur som helst så var det en lokal förmåga som tydligen sysslat med transporter o kände kursledarna väl.
Så varje gång man diskuterade förråd och logistik kom alltid kommentaren "då skulle ni se vad vi har i Kilsbergen"
Vid ett tillfälle i mitten av veckan och 20 Kilsbergen senare, så nämnde kursledaren till denna logistiker att:
är du medveten om att det finns personal här som inte jobbar med det vi övriga gör utan de skall utreda om allt inte sköts på rätt sätt.
-de sitter längst bak o kommer från polisen.

Jag bor inte i samma län så min kunskap o trakterna runt Nora var obefintlig så därför gjorde jag ingen koppling till vad han syftade på med det fanns fler som förstod att det han "ville" säga var inget garage i skogen precis.
Vi diskuterade ett förråd från en film där man hade ett Q värde på 200 ton expl vara det innebar att omräknat från totalvikten så fanns alltså 200 ton rent sprängämne i en o samma lokal.
Men då var "Kilsbergen" uppe igen men det hade som sagt inte med detta att göra.
Så mitt intryck av att det som fanns i K-bergen var något rejält komplex men det var inte avsett för lagring av expl varor.
Efter att polisen nämndes fanns inga med Kilsbergen under den veckan.
Jag vill inte påstå något men att det verkligen fanns något där är jag helt övertygad om, sådant märks så tydligt när stämningen blev lite tryckt en kort stund. Alla var inte glada åt trutens gap.
Kanske är det än mer förvillande men så var det.
Citera
2015-10-24, 23:23
Medlem
mcJOckes avatar
Jag skulle inte utesluta Skymhyttan som antennkomplex riktigt än.. Nån mer än jag som tagit en rejäl vandring i området?
Citera
2015-10-25, 20:24
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuppkam
För nästan precis 40 år sedan var jag på en kurs i Nora trakten och inblandande från hela riket.
Det finns ju mycket speciella industrier inom 10 mils radier som var delmål och inte minst tunnlar o bergrum som var kursens huvudmål kan man säga.

Hur som helst så var det en lokal förmåga som tydligen sysslat med transporter o kände kursledarna väl.
Så varje gång man diskuterade förråd och logistik kom alltid kommentaren "då skulle ni se vad vi har i Kilsbergen"
Vid ett tillfälle i mitten av veckan och 20 Kilsbergen senare, så nämnde kursledaren till denna logistiker att:
är du medveten om att det finns personal här som inte jobbar med det vi övriga gör utan de skall utreda om allt inte sköts på rätt sätt.

Jag bor inte i samma län så min kunskap o trakterna runt Nora var obefintlig så därför gjorde jag ingen koppling till vad han syftade på med det fanns fler som förstod att det han "ville" säga var inget garage i skogen precis.
Vi diskuterade ett förråd från en film där man hade ett Q värde på 200 ton expl vara det innebar att omräknat från totalvikten så fanns alltså 200 ton rent sprängämne i en o samma lokal.
Men då var "Kilsbergen" uppe igen men det hade som sagt inte med detta att göra.
Så mitt intryck av att det som fanns i K-bergen var något rejält komplex men det var inte avsett för lagring av expl varor.
Jag vill inte påstå något men att det verkligen fanns något där är jag helt övertygad om, sådant märks så tydligt när stämningen blev lite tryckt en kort stund. Alla var inte glada åt trutens gap.

Med lite god vilja så ligger Hästskoberget i "Kilsbergen" Eller varför inte Villingsberg..
Citera
2015-10-26, 00:00
Medlem
I år har frågan om var chefen attackeskadern fanns i krig, varit aktuell. Kanske kan nu en lösning skönjas.

Attackeskadern från 1964 års mmobbtabell på armehadbok.se:
Sektion II
Chef (regementsofficer på aktiv stat, tillika ställföreträdande stabschef uppehållsplats 1)
Ställföreträdande chef (regementsofficer på aktiv stat, ställföreträdande stabschef uppehållsplats 2)

[url=""http://www.armehandbok.se/Sida_1639.htm/URL]

Eskaderns sektion2 svarade för underhållstjänsten ute vid attackflygets baser som till stor del låg lite bakom jaktskärmen och till stor del på västgötaslätten där också stabsplatsen Träbjörn låg. Denna var sannolikt setion 2s "Uppehållsplats 2". Från 1958 då dess baracker byggdes ovanjord vid Jonstorp/Vara.

Sektion 2s uppehållsplats 1, låg enl. Uppgift redan från början i bergrumsanläggningen GÖTA under Örebros skidbacke, som stod klar 1956 och där Lfc MÅSEN, MB Bergslagen ochFo-staben inhystes.

I boken ÖBs klubba anges sommaren 1967 som tidpunkt för ett inflytt i bergrum för Attackeskaderns ledning. Det är förmodligen så att man var röjda av wennerström i Örebro samt att man nu skulle samgruppera i HKV och det bör därför vara Korpaberget i Järnboås man flyttar in i 1967.
Citera
2015-10-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuppkam

Jag minns att Ulf Lingärde nämnde Kilsbergen i en av sina texter. Kan det inte vara en maskirovka som spreds, att det skulle råda någon slags "falsk konsensus" att det var den rätta platsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in