Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-04-28, 00:56
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Iom att det fanns/finns något som hette "bro och vägbyggnads reserven" bland de sk driftvärnen i statliga verk och myndigheter under kalla kriget. undrar jag om det fanns något liknande på hus-byggar sidan?
Dvs byggnadsingenjörer, som man kunde kalla in på längre repmöten och var med och byggde bergrumm.

Vet inte vad informationen är värd, men ett företag som var med och sprängde ut för Muskö örlogsbas, Bergendahl och Höckert, verkar ha varit flitigt kontrakterade av FM. Samma företag arbetade med startbanorna på F6 i Karlsborg.
Bergendahl och Höckert var ingen liten låda. Strax innan det såldes till John Mattson Byggnads AB år 1966 hade man 1800 man på lönelistan.

Gissar att det fanns ett antal företag inom bygg/anläggning där personalen redan var säkerhetsprövad.

Någon som har koll på något liknande?
Citera
2013-04-29, 17:44
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Iom att det fanns/finns något som hette "bro och vägbyggnads reserven" bland de sk driftvärnen i statliga verk och myndigheter under kalla kriget. undrar jag om det fanns något liknande på hus-byggar sidan?
Dvs byggnadsingenjörer, som man kunde kalla in på längre repmöten och var med och byggde bergrumm.
Du tänktr kanske på "BRB". Byggnads och reparationsberedskapen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890205.htm
Citera
2013-05-08, 09:13
Medlem
DenSomSokers avatar
Har det rasat in något tak? (Skoja bara!)
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article16740504.ab

Nu är denna underbara tråd såhär farligt tyst igen! Den får inte dö! Igen som har lite nytt på fronten?
Citera
2013-05-11, 23:39
Medlem
Pansararmens avatar
Hela anläggningen i fråga kommer inte att plomberas. En bråkdel av den ursprungliga ytan kommer att agera museum i framtiden, årtalet som museet skall öppna är dock inte bestämt. Jag antar dock att det blir när tiden är mogen.
Citera
2013-05-12, 10:28
Medlem
Om jag får vara lite cynisk och krass, så känns väl idén, att göra ett museum av en riksbunker rätt befängd?
Klart att alla vi i tråden skulle komma rusande det första året.
Förvisso lär ju den vara renoverad och inte helt i originalskick sedan 1958, men vet i fan om jag skulle vilja vistas någon längre tid där i fredstid.

Troligen är huskroppen så fylld i asbest och blåbetong att man skulle komma ut självlysande.
Erfarenhet från andra liknande anläggningar som "Greger" och ett par förråd runt om i landet, talar för det.
Citera
2013-05-12, 11:25
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:

Troligen är huskroppen så fylld i asbest och blåbetong att man skulle komma ut självlysande.
Erfarenhet från andra liknande anläggningar som "Greger" och ett par förråd runt om i landet, talar för det.

Det skulle åtminstonde inte hejda mig från ett besök.
Citera
2013-05-12, 11:30
Medlem
Visst skulle det dra folk. Se på femörefortet som har en stadig ström av folk, så varför inte?
Citera
2013-05-12, 11:50
Medlem
DenSomSokers avatar
Generalentreprenad avseende nybyggnad av ca 120 st parkeringsplatser, motorvärmare, belysning mm. Arbetena omfattar mark- och elarbeten med Mark som generalentreprenör. Objektet är beläget inom Örebro län. Byggstart beräknas ske under hösten 2013. Kan detta beröra någon av dom avhandlade platserna?
Citera
2013-05-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Generalentreprenad avseende nybyggnad av ca 120 st parkeringsplatser, motorvärmare, belysning mm. Arbetena omfattar mark- och elarbeten med Mark som generalentreprenör. Objektet är beläget inom Örebro län. Byggstart beräknas ske under hösten 2013. Kan detta beröra någon av dom avhandlade platserna?

Har funderat på den men jag skulle nog gissa på FMTM Örebro, Känns som att det är i behov av nya parkeringar där med.
Citera
2013-05-12, 12:37
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Har funderat på den men jag skulle nog gissa på FMTM Örebro, Känns som att det är i behov av nya parkeringar där med.

Haft tanke på det också, återstår att se om det händer något där! Åker förbi flera gånger i veckan där, så håller uppdaterat ang det
Citera
2013-05-12, 15:17
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Haft tanke på det också, återstår att se om det händer något där! Åker förbi flera gånger i veckan där, så håller uppdaterat ang det

Även jag tänte direkt på det. Tacksam natv. för uppdatering när det gäller detta.
Citera
2013-05-12, 15:56
Medlem
120 p-platser skulle kunna vara ungefär 300 personer i treskift, bara en tanke. Det är lite udda att det är Centrum för skyddsteknik som handlar upp och inte t ex byggavdelningen på FortV. Objektet borde vara något i det slutna beståndet.

Samma centrum handlade för ett tag sedan upp utbyte av ca 70 brandspjäll för ett objekt i Örebro län. Roligt att se att det investeras i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in