Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-02-18, 14:39
Medlem
Jesterheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nu kanske jag totalt har missat nåt, men har det inte hänt grejer vid Nora-korset den senaste tiden? Någon som vet nåt?

Vad är det som har hänt vid Norakorset då?
Citera
2013-02-18, 15:14
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesterhead
Vad är det som har hänt vid Norakorset då?
Det har varit väldigt mycket bilar parkerade utanför, tyckte även mig se en mast sticka upp över träden på hjässan jag inte sett förut, men kan missta mig här.

Sedan är det nya skyltar om nåt reservat eller nåt som pekar in mot Norskorset.
Citera
2013-02-18, 15:17
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Nu kanske jag totalt har missat nåt, men har det inte hänt grejer vid Nora-korset den senaste tiden? Någon som vet nåt?

Berätta för oss, du verkar ju veta? Vet du ens vad som ligger i dess närhet?.
Citera
2013-02-18, 15:22
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Berätta för oss, du verkar ju veta? Vet du ens vad som ligger i dess närhet?.

Jo jag är ganska väl bevandrad blan objekten i zonen har dock inte sån koll på vad som händer med dom i dagsläget. Men vet att det finns folk här som vet en del, ang vad jag menade se min post ovan
Citera
2013-02-18, 15:33
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Jo jag är ganska väl bevandrad blan objekten i zonen har dock inte sån koll på vad som händer med dom i dagsläget. Men vet att det finns folk här som vet en del, ang vad jag menade se min post ovan

Det låter ju bra det Whiskeyherrarna håller ju till i närheten, köp ett fat Ang bilar, så ligger det ju samåkningsplatser längs med den vägen. Det finns absolut folk som vet vad som händer för tillfället, men du får nog inte mycket information av dessa när du slänger fram en sådan fråga
Citera
2013-02-18, 16:34
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Det låter ju bra det Whiskeyherrarna håller ju till i närheten, köp ett fat Ang bilar, så ligger det ju samåkningsplatser längs med den vägen. Det finns absolut folk som vet vad som händer för tillfället, men du får nog inte mycket information av dessa när du slänger fram en sådan fråga

Jo, men frågan var inta VAD som händer, snarare OM det börjat hända saker igen, sist jag besökte anläggningen i fråga var det ett centralförråd. Tycker naturligtvis det skulle vara skoj om det även började hända lite på den gamla RAB fronten också.

Jo visst är Hästskoberget intressant, men whisky är inte min grej, det som doldes där innan ligger mer i mitt intresse
Citera
2013-02-18, 17:48
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Jo, men frågan var inta VAD som händer, snarare OM det börjat hända saker igen, sist jag besökte anläggningen i fråga var det ett centralförråd. Tycker naturligtvis det skulle vara skoj om det även började hända lite på den gamla RAB fronten också.

Jo visst är Hästskoberget intressant, men whisky är inte min grej, det som doldes där innan ligger mer i mitt intresse

Jag misstolka dig lite där! Kan bara hålla med om att det är roligare om det händer saker där, än att dom plomberar eller säljer! Mer aktivitet av dom gröna i våra skogar och berg tack!. Var ett tag sen jag var runt i Nora-korset och kika, men så fort våren är här så ska jag rasta kawan på grusvägarna.

Whiskey är inte min grej heller och är mer intresserad vad som doldes innan det blåses ut och såldes.
Citera
2013-02-20, 23:43
Medlem
sv.wikipedia.org/wiki/John_Ericsson

Här mina vänner har ni lite Onsdagslektyr.

Tror ni det kan finnas en målning av han i "RB80"?
Citera
2013-03-06, 10:31
Medlem
Bumpar upp den här ärorika tråden ditt den förtjänar att vara

Tänkte försöka mig på en liten sammanfattning.

Om jag uppfattat saken rätt så skall det funnits ett rätt tydligt Sändaranex/FTN i Norakorset.
Där ligger dessutom ett hål i berget i form av ett förråd som säkert någon gång under resan dolt andra funktioner.
Norr om korset finns Hästskoberget som jag själv traskat runt i. Trots att vissa i tråden avskrivet detta berget så kan man inte undgå att berget ruvar på rester som tyder på att det bla innehållt tv/radiostudio.
Vidare längs RV244 ligger ett berg som huserat "RB60civ"
Från Norakorset vidare förbi Nora Nordöst så hävdas det att "RB60Mil" funnits.

Är detta en sammanfattning värdig en förvirrat kartläsare eller finns det något uns av halvsanning i detta resonemang...

Men vart låg RB58? Och var huserade man innan RB58?
Citera
2013-03-06, 11:19
Medlem
I min värld en korrekt sammanfattning.
Jag tror på Hallsberg för RB58.
Citera
2013-03-06, 13:03
Medlem
Bra initiativ att bumpa tråden

Jag håller med skogarnasbiskop om att Hallsberg troligen var RB58mil, och som sådan verksam till någon gång i mitten 60-talet. Här och var i tråden nämns "trestabstiden" och "trestabsberget", detta kopplar jag till Hallsberg. Personligen tror jag inte att Hallsberg nyttjades som "civil riksbunker".

Var befann man sig före 1958? Intressant fråga, och min tro är att de militära staberna skulle sitta i skilda berg någonstans i södra Zonen. Gissningar för dessa berg kan vara Sörby-berget (Flygstaben) och Nora-korset (Arméstaben).

Var den civila riksledningen skulle ha befunnit sig i händelse av krig under denna period har jag inga spekulationer kring.

Hästskoberget tror jag har en mer spännande historia än vad vi kan ana. Men det är bara min magkänsla

Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Bumpar upp den här ärorika tråden ditt den förtjänar att vara

Tänkte försöka mig på en liten sammanfattning.

Om jag uppfattat saken rätt så skall det funnits ett rätt tydligt Sändaranex/FTN i Norakorset.
Där ligger dessutom ett hål i berget i form av ett förråd som säkert någon gång under resan dolt andra funktioner.
Norr om korset finns Hästskoberget som jag själv traskat runt i. Trots att vissa i tråden avskrivet detta berget så kan man inte undgå att berget ruvar på rester som tyder på att det bla innehållt tv/radiostudio.
Från Norakorset vidare förbi Nora Nordöst så hävdas det att "RB60Mil" funnits.

Är detta en sammanfattning värdig en förvirrat kartläsare eller finns det något uns av halvsanning i detta resonemang...

Citera
2013-03-06, 13:18
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72

Det här är jag inte så säker på att det stämmer riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in