Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Jag har varit på departement och har inte tyckt att inredningen var särskilt påkostad. [...]
Jag är tveksam till att man behövde uppdatera handlingarna i RB så ofta. Det går mkt bra att leda riket under krigstid med inte särskilt mycket handlingar till stöd eftersom det finns CB, lsty, landsting och kommuner samt statliga myndigheter som har den mesta information som kan behövas
Påkostade lokaler:
Jag tror heller inte att inredningen behöver vara så påkostad. Vi talar inte ädelträinredningar eller överdriven komfort, men vi bör ta hänsyn till att storleken på anläggningen gör den "märkvärdig". Skall man tro på Ulla Lindström talar vi om mycket folk. Däremot tror jag inte det nödvändigtvis måste handla om enorma, kärnvapensäkra anläggningar för hela följet (typ 4000 personer) - här tycker jag inte att vi diskuterat färdigt. Vi känner till militära anläggningar där man
arbetat upp till dryga tusentalet personer och att vara instängd i berget en tid hade gått bra.
Så, vad tror vi egentligen om hur man löst den här frågan? Jag lutar åt att man har haft A-plats och en eller flera mer eller näraliggande B-platser, och där A-platsen varit betydligt bättre skyddad. Alternativet är
en gigantisk anläggning, späckad med civilister och statstjänstemän som passerar in och ut. Eller så får man låsa in dem, kanske inte så troligt.
Dokument:
Vi talar 50-60-tal här. Då finns inte ADB-system med backup, inga möjligheter att söka information annat än via arkivregister och arkivexemplar av dokumenten. Mikrofilmning var hi-tech. Om tanken var att "bara" vara en undangömd miniriksdag och en tillfällig uppehållsplats behövs inte så mycket, om tanken var att evakuera huvudstaden och sedan köra "business-as-ususal" skulle det krävas mera. Många departement och myndigheter var också mer centraliserade på 60-talet och pappersdokument och -handlingar var ju byråkratins livsblod. Vid en evakuering kunde man föra med sig en del dokument, men absolut inte alla.
Man bör förstås inse att en medveten dubblering av de viktigaste delarna av regeringens och de viktigaste departementens arkiv skulle vara både känsligt och arbetskrävande. Men kan man låta bli?