Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-24, 00:44
Medlem
sniffdogs avatar
Denna disk. är en sporre för dom som inte vet.
Jag o ett antal andra vet.
Vi skulle naturligtvis aldrig drömma om att lägga ut det på FB!
Genom Hårt arbete,dvs.Massor av timmar framför datorn,Begära ut dokumrnt från krigsarkivet etc.kan den med slutledningsförmåga i bästa fall komma århungradets UE-gåta på spåren.
Det finns tyvärr inga fria luncher!Detta är en mkt. svår uppgift så lycka till.
Utgå från fakta o ställ för dig själv de rätta frågorna.
har du tur hittar du svarenThe solution is out there!
Detta gäller naturligtvis den militära RB!
Den civila är en mycket svår nöt att knäcka då det endast finns mkt knapphändig info om denna.
De få fakta vi vet gör det besvärligt att nysta vidare.
Senast redigerad av sniffdog 2008-08-24 kl. 01:26.
Citera
2008-08-24, 18:28
Medlem
Jag har varit på departement och har inte tyckt att inredningen var särskilt påkostad. Uppmanar folk att ta en tur själva om tillfälle bjuds och att studera vad ett departement pysslar med. Jag är tveksam till att man behövde uppdatera handlingarna i RB så ofta. Det går mkt bra att leda riket under krigstid med inte särskilt mycket handlingar till stöd eftersom det finns CB, lsty, landsting och kommuner samt statliga myndigheter som har den mesta information som kan behövas. Dessutom är det mesta som skall ske planlagt i fredstid så lsty och alla andra ovan vet vad som skall ske när ordern om A-mob skickas ut i extra nyhetsutsändning från TT ... .

Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Kan tänka mig att du är sugen på att få moderera lite..

Jag måste erkänna att jag inte förstår vad Du menar. I mitt tycke är det stor skillnad på OPIL och Kalla Krigets "riksbunkrar". Enligt trådskaparen är det de sistnämda som skall diskuteras. OPIL kan självklart vara intressant då man kan kalla OPIL för "riksbunkrarnas" moderna efterföljare. Men är i detta sammanhang ganska ointressanta. Vart OPIL ligger, dess funktioner och hur vida de har olika skyddade anläggningar att "krypa ner" i har inget med denna tråd att göra. Jag kan erkänna att jag var en av de som gav sig in på detta spåret. Men vill undvika att tråden skenar iväg. Snart är det väl dags att tjata om elefanten, vargen och hammarbyberget också.
Detta tycker jag ska undvikas. Det är kanske också i Ditt intresse att tråden håller rätt spår. Jag tycker att allt Du skrivit är intressant och mycket sakligt. Så länge Du och ett par fler fortfarande skriver i tråden så vill jag att den ska behandla det ämne som den är tänkt för.

Jag har god lust att påstå att detta stämmer. Beroende VILKA anläggningar vi pratar om, de Millitära eller den Civila skilljer sig detta.
De millitära kan mycket väl ligga i malpåse då storleken på dessa berg inte är särskillt imponerande gentemot den civila. Dock tror jag att även de millitära har andra användningsområden, och det kanske de hade redan under den tid de användes som millitära ledningsberg.

Den civila är enligt mitt tycke alldeles för stor att avveckla och plombera då dess interiör förmodligen är både påkostad och imponerande till storlek. Dock så kanske man plockar ned den bit för bit, så kan det mycket väl vara.

Kan inget annat säga än att jag håller med Dig. Lek då med tanken att man skulle lägga denna anläggning i malpåse för att sedan plomberas och saneras. Tänk Dig vilket jobb att rensa ut alla dessa dokument. Jag tror inte att man bara bränner skiten utan allt måste ses över och förstöras av behörig personal. Detta är också ett skäl, enligt min mening, till att Civila HKV i krig fortfarande lever fast i en annan skepnad.
Citera
2008-08-24, 20:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Jag har varit på departement och har inte tyckt att inredningen var särskilt påkostad. [...]

Jag är tveksam till att man behövde uppdatera handlingarna i RB så ofta. Det går mkt bra att leda riket under krigstid med inte särskilt mycket handlingar till stöd eftersom det finns CB, lsty, landsting och kommuner samt statliga myndigheter som har den mesta information som kan behövas

Påkostade lokaler:

Jag tror heller inte att inredningen behöver vara så påkostad. Vi talar inte ädelträinredningar eller överdriven komfort, men vi bör ta hänsyn till att storleken på anläggningen gör den "märkvärdig". Skall man tro på Ulla Lindström talar vi om mycket folk. Däremot tror jag inte det nödvändigtvis måste handla om enorma, kärnvapensäkra anläggningar för hela följet (typ 4000 personer) - här tycker jag inte att vi diskuterat färdigt. Vi känner till militära anläggningar där man arbetat upp till dryga tusentalet personer och att vara instängd i berget en tid hade gått bra.

Så, vad tror vi egentligen om hur man löst den här frågan? Jag lutar åt att man har haft A-plats och en eller flera mer eller näraliggande B-platser, och där A-platsen varit betydligt bättre skyddad. Alternativet är en gigantisk anläggning, späckad med civilister och statstjänstemän som passerar in och ut. Eller så får man låsa in dem, kanske inte så troligt.

Dokument:

Vi talar 50-60-tal här. Då finns inte ADB-system med backup, inga möjligheter att söka information annat än via arkivregister och arkivexemplar av dokumenten. Mikrofilmning var hi-tech. Om tanken var att "bara" vara en undangömd miniriksdag och en tillfällig uppehållsplats behövs inte så mycket, om tanken var att evakuera huvudstaden och sedan köra "business-as-ususal" skulle det krävas mera. Många departement och myndigheter var också mer centraliserade på 60-talet och pappersdokument och -handlingar var ju byråkratins livsblod. Vid en evakuering kunde man föra med sig en del dokument, men absolut inte alla.

Man bör förstås inse att en medveten dubblering av de viktigaste delarna av regeringens och de viktigaste departementens arkiv skulle vara både känsligt och arbetskrävande. Men kan man låta bli?
Citera
2008-08-24, 21:21
Medlem
Klar11s avatar
100 toalettdörrar till trakten av Nora

En frågeställning som ofta tycks dyka upp är hur en anläggning av "Ulla Lindströms" beskrivning kan ha planerats och uppförts utan att lokalbefolkning eller någon entreprenör anat något. Det finns några få noterade tillfällen som fortfarande finns publicerade på nätet.

Något av de mer kända är väl de 100 toalettdörrarna anno 1953. För den som vill friska upp minnet rekommenderas en koll på http://www.manstad-snickeri.se/historik.htm där följade citat är hämtat; "Bl.a. minns jag att vi gjorde 100 st. toalettrumsdörrar till försvaret. Bo Lundberg och jag fick uppdraget att följa med Nords Åkeri för att leverera dörrarna till trakten av Nora. Efter en hel natts åkande var vi framme vid ett enormt bergrum där vi skulle montera lås och gångjärn. Det tog hela dagen och det var två trötta gubbar som kom ut ur berget vid niotiden på kvällen för att börja hemresan som skedde med tåg."

Om och huruvida detta var till en tänkt Riksbunker eller inte förtäljer inte historien, men tidsmässigt så ligger det väl ganska bra till, liksom den geografiska bindningen till zonen.
Citera
2008-08-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klar11
En frågeställning som ofta tycks dyka upp är hur en anläggning av "Ulla Lindströms" beskrivning kan ha planerats och uppförts utan att lokalbefolkning eller någon entreprenör anat något. Det finns några få noterade tillfällen som fortfarande finns publicerade på nätet.

Något av de mer kända är väl de 100 toalettdörrarna anno 1953. För den som vill friska upp minnet rekommenderas en koll på http://www.manstad-snickeri.se/historik.htm där följade citat är hämtat; "Bl.a. minns jag att vi gjorde 100 st. toalettrumsdörrar till försvaret. Bo Lundberg och jag fick uppdraget att följa med Nords Åkeri för att leverera dörrarna till trakten av Nora. Efter en hel natts åkande var vi framme vid ett enormt bergrum där vi skulle montera lås och gångjärn. Det tog hela dagen och det var två trötta gubbar som kom ut ur berget vid niotiden på kvällen för att börja hemresan som skedde med tåg."

Om och huruvida detta var till en tänkt Riksbunker eller inte förtäljer inte historien, men tidsmässigt så ligger det väl ganska bra till, liksom den geografiska bindningen till zonen.

Det här är väl klart och tydligt att Nora trakten är ett hett område.
Låt säga att det snålt skall gå 10 personer per per toalett bör
bergrummet vara dimensionerat för minst 1000 personer.
Sök vidare på det här spåret och ni kommer att finna ...
Citera
2008-08-24, 21:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Något av de mer kända är väl de 100 toalettdörrarna anno 1953.

Det kan vara relevant. Å andra sidan, hur långt räcker 100 dörrar? I normer för skyddsrum runt 60-talets början anger man en TC per 25 platser.

Men vi talar antagligen om en arbetsplats, inte ett mer eller tillfälligt skyddsrum. Låt oss halvera antalet som delar på muggarna, så skulle det räcka till dryga tusentalet. Det låter som en rejäl anläggning.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-08-24 kl. 21:43. Anledning: 2006 var före
Citera
2008-08-24, 21:52
Medlem
Entreprenörer och andra

Vi får utgå från att entreprenörer och andra visste att man byggde ett bergrum för totalförsvarets behov.
Jag tror inte att man behövde veta vad det var för hyresgäst som skulle flytta in.
När man bygger Musköbasen eller ett KA-batt är det ju ganska klart vad man bygger.
Vi får förutsätt att fienden också vet att det byggs och i KA-fallet vad som byggs.
I detta fall är det inte lika säkert att fi visste vad som byggdes.
Alltså: det är ev så att det inte går att skilja denna anläggning från vilket förråd eller annan stabsplats som helst. Man kan även bygga i etapper.
Då vet inte entreprenörerna HUR stort det är.
Citera
2008-08-24, 21:54
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:

Att leverera hundra toadörrar till försvaret behöver ju inte betyda att dom skulle anv. på leveransplatsen.Det finns mycket från den tiden i"krokarna s.a.s. Militären hade ju en tendens att standardisera saker o ting.
Dessa dörrar kan ha gått till flera anläggningar.
Detta är natv. mina egna teorier o bygger ine på fakta.
Ps deras beskrivning avett "enormt" bergrum är ju högst personlig. det kan ju exv. stämma in på ett stort ammoförråd.
Senast redigerad av sniffdog 2008-08-24 kl. 22:00.
Citera
2008-08-24, 22:01
Medlem
Men den där mannen redogjorde ju själv för att han var inne i ett bergrum och installerade dörrarna... Tror du att han ljuger? I så fall; varför?

Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Att leverera hundra toadörrar till försvaret behöver ju inte betyda att dom skulle anv. på leveransplatsen.Det finns mycket från den tiden i"krokarna s.a.s. Militären hade ju en tendens att standardisera saker o ting.
Dessa dörrar kan ha gått till flera anläggningar.
Detta är natv. mina egna teorier o bygger ine på fakta.
Citera
2008-08-24, 22:52
Medlem
Farbror Sallads avatar
13 inlägg varande OT, trams och pajkastning raderade. Användare "2006" får ytterligare en tillsägelse för att ha kommenterat modereringen. Vänligen tala inte om för varandra vad man får och inte får skriva, det sköter moderatorerna. Självklart får ni angripa varandra ifråga om trovärdigheten hos resonemangen, men inte mer än så. /Mod
Citera
2008-08-24, 23:02
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Men den där mannen redogjorde ju själv för att han var inne i ett bergrum och installerade dörrarna... Tror du att han ljuger? I så fall; varför?

Nej! Jag tror absolut inte att han ljuger! Det är bara det att om man har begränsad erfarenhet från "bergrum" så kan ju ett tex. större ammoförråd te sig "enormt".
Citera
2008-08-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Nej! Jag tror absolut inte att han ljuger! Det är bara det att om man har begränsad erfarenhet från "bergrum" så kan ju ett tex. större ammoförråd te sig "enormt".
Jaa, och det finns ett och annat i B-lagen.
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2008-08-24 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in