Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-24, 23:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Men den där mannen redogjorde ju själv för att han var inne i ett bergrum och installerade dörrarna... Tror du att han ljuger? I så fall; varför?

Han påstår att han installerade lås och gångjärn på dörrarna - det är inte samma sak som att påstå att man monterat dörrarna på 100 toaletter.

Men det låter rätt märkligt att ta snickerifirmans personal till ett hemligt berg för att skruva på lås och gångjärn på dörrar som snickerifirman tillverkat och levererat. Det låter ännu märkligare att använda snickerifirmans personal till att sätta upp toadörrar i ett hemligt bergrum.

Om man nu vill fundera på saker och ting.
Citera
2008-08-24, 23:17
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Han påstår att han installerade lås och gångjärn på dörrarna - det är inte samma sak som att påstå att man monterat dörrarna på 100 toaletter.

Men det låter rätt märkligt att ta snickerifirmans personal till ett hemligt berg för att skruva på lås och gångjärn på dörrar som snickerifirman tillverkat och levererat. Det låter ännu märkligare att använda snickerifirmans personal till att sätta upp toadörrar i ett hemligt bergrum.

Om man nu vill fundera på saker och ting.

Håller med. Dock så undrar jag om det inte, under 50-talet, visste kunde vara så. Det handlar ju trots allt om 100 dörrar. Lika bra att smacka upp skiten om man ändå ska köra dit dem. Personen ifråga kan ju också ha varit anställt just för att montera dörrar som kunder beställt.

Sedan kan vi ju också fråga oss, är det verkligen 100 dörrar som just ska sitta på 100 toaletter? Kan ju vara till duchrum och liknande också. Jag har även sett toalettdörrar på dem mest märkliga ställen, så man ska kanske inte haka upp sig på att det just är toalettdörrar.
Citera
2008-08-24, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Nej! Jag tror absolut inte att han ljuger! Det är bara det att om man har begränsad erfarenhet från "bergrum" så kan ju ett tex. större ammoförråd te sig "enormt".

Jag har varit med om att folk har beskrivit "stora" bergrum som sedemera har visat sig vara allt från sandsilos till ammunitionsdurkar på lv-ställningar.
(för er som inte vet så är en am-durk på ca 10-15 kvm)
Citera
2008-08-24, 23:38
Medlem
Ja, jag utgick från att han inte bara skruvade på gångjärnen eftersom det var dörrar från fabriken där han jobbade utan att han även installerade dörrarna. Jag utgick även från att 100 toalettdörrar iaf gjorde att anläggningen hade en viss storlek utöver ett gängse HC eller milostabs sändarannex.
Citera
2008-08-25, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjursing
Efter som du Edwards ej har varit på platsen kan du inte uttala dig. Det är ej någon tunnel där, och det har ej varit någon vägbas. Och vad har det att göra med att Nora Kommun köper gamla fastigheter?

Eftersom det är markerat som tunnel på eniros kartor så antog jag att det var sant, men jag ber om ursäkt då..
Citera
2008-08-25, 10:41
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards

Eftersom det är markerat som tunnel på eniros kartor så antog jag att det var sant, men jag ber om ursäkt då..

Vart skulle det vara markerat som en tunnel? :S
Senast redigerad av mcJOcke 2008-08-25 kl. 10:44.
Citera
2008-08-25, 12:20
Medlem
sniffdogs avatar
Toalettdörrar

Om man lusläser så kan man ju undra varför lås o gångjärn inte var monterat vid leveransen? OK! Vi antar att dom inte var det o herrarna gjorde det på plats. Det står ingenting om att dom gick runt o hängde upp dörrarna.
Militären lät dom nog inte komma så långt in i ett hemligt bergrum.
Om så ändå var fallet skulle dom säkerligen blivit ålagda tystnadsplikt.
Detta förefaller ju inte så troligt då han berättar helt öppet om detta.
Citera
2008-08-25, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Vart skulle det vara markerat som en tunnel? :S

* Lat: N 59º 28' 36.61"
* Long: E 15º 6' 1.03"

Eller också så ta rälsen slut där. Kan även vara så att eniros tjänst visar lite lustig information vid vissa zoomsteg

Vad är det för lustig stenhög här http://maps.eniro.com/servlets/postcard?id=RMI-050913-1379

* Lat: N 59º 29' 30.15"
* Long: E 14º 59' 53.10"
Senast redigerad av Edwards 2008-08-25 kl. 13:02.
Citera
2008-08-25, 13:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Om man lusläser så kan man ju undra varför lås o gångjärn inte var monterat vid leveransen? OK! Vi antar att dom inte var det o herrarna gjorde det på plats. Det står ingenting om att dom gick runt o hängde upp dörrarna.
Militären lät dom nog inte komma så långt in i ett hemligt bergrum.
Om så ändå var fallet skulle dom säkerligen blivit ålagda tystnadsplikt.
Detta förefaller ju inte så troligt då han berättar helt öppet om detta.

Jag tror inte man kan dra så stora växlar på vad som beskrivits. Ett bergrum i traktena av Nora, ett rätt stort antal dörrar (hur, frågar vän av ordning skiljer sig en toadörr från en vanlig dörr och minns man det exakta antalet 50 år efteråt och beställde man verkligen toadörrar från en tillverkare - fanns det inte behov av flera dörrar?).

I många fall kan en liten överdrift, förenkling och en av många upprepningar påverkad minnesbild vara något annat än det som verkligen hänt.
Citera
2008-08-25, 17:42
Medlem
Generalläkarens riktlinjer för förläggningshygien

Kan inte gå i god för uppgifterna men enligt Generalläkarens riktlinjer för förläggningshygien gäller:

WC 1/15 personer (nybygge 1/12)
Yta 4 m2/person
Dusch 1/15 personer (nybygge 1/12)
Urinoar 1/20 personer
Tvättplats 1/5 personer

Med en smula deduktion kommer vi till:
1500 personer
6000 m2

Vilket är långt ifrån dom 4000 som Ulla L. skulle ha beskrivit i sina memoarer.
Men vi kanske kan utgå ifrån att det finns två ledningsplatser för den civila delen, låt oss kalla dom RIKS/A1 och RIKS/A2, tills någon kommer på något bättre.
Citera
2008-08-25, 18:19
Medlem
Är det ingen här som ordagrant kan återge vad som står skrivet i Ulla Lindströms memoarer (Ur Lindströms memoarer Och regeringen. satt kvar! Ur min politiska dagbok. 1960–1967) avseende detta bergrum? Eftersom begreppet används som någon slags referens bör alla få ta del av det här på forumet.

Stämmer den här formuleringen från (http://www.bergrum.se/sverige/civilt/nationellt.html) ?

"År 1958 rapporterar Ulla Lindström i sin memoarbok "I Regeringen" om att bygget av ett bergkomplex för regering, riksdag och ledningen för de statliga verken gick mot sitt slutförande. Enligt Ulla Lindström skulle totalt 4000 (fyratusen) personer rymmas i anläggningen. Detta skall jämföras med att storleken på en stor militär stab kanske kunde komma upp i 400 (fyrahundra) personer. Platsen för denna enorma anläggning var centralt i Sverige, i en del av landet som man räknade med inte skulle vara utsatt för direkt fientlig invasion. De mellansvenska skogarna uppfyller dessa krav väl. "Det bygge för riksstyret som Ulla Lindström rapporterar om sammanfaller i tiden med det intensiva militära bygget av berganläggningar under samma period. Ryktet säger att den stora anläggning som Ulla Lindström beskrivit ersattes efter ungefär tjugo år, i en tid då tron på en lång och hård försvarskamp var mindre än på 1950-talet. Den nya anläggningen sägs ha legat betydligt närmare Stockholm än den gamla, av praktiska såväl som psykologiska skäl. (Redan Tage Erlander ogillade så värmlänning han var tanken på att flytta riksdag och regering till de mellansvenska skogarna, och lär ha sagt något i stil med "man bör dö tillsammans med sina väljare".) Ledningen för de statliga verken planerades flytta till krigsuppehållsplatser, under tiden för den stora anläggning som nämnts ovan var dessa krigsuppehållsplatser samlokaliserade med varandra och med regering och riksdag."
Citera
2008-08-25, 18:20
Medlem
sniffdogs avatar
HC Elefanten är ju 3200k2. Det är ju ingen Megaanläggning precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in