Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-28, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Kawasaki, börja här:

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=8;15.057318685 818876;59.481596670716335;h;15.053211406371261;59. 484751098362125;15.06142057 3366986;59.4784508148848;609;882&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Det är bland det längsta du kan komma ifrån en RB.
Posta seriösa inlägg i stället för att lura folk.
Citera
2008-08-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltoroblanco
Det är bland det längsta du kan komma ifrån en RB.
Posta seriösa inlägg i stället för att lura folk.
Håller helt med dig "Vita tjuren"!
Citera
2008-08-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jamen som flera har beskrivt: Du hasplar om precis det någon, jag i detta fall, har skrivit.
Dessutom hette den inte US7 utan US11.

Tyvärr har du fel nu. US11 låg i Vallentuna. US7 låg i Mölndal i fredstid, Lillsjön/Ölsjön i Krig.
US7 Mölndal, resp. Lindesberg/Ölsjön YGG
US11 Vallentuna YKK
Citera
2008-08-28, 21:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det verkar som om några stycken vet väldigt mycket och vi andra vet inte ett skit.

Det kan vara så. Hur skall du hantera det? Råskälla och håna? Bli nu inte förbannad därför att du inte får läget serverat, och det borde vara uppenbart att en hel del av kartförslagen som givits är rena dumheterna eller om du så vill, desinformation.
Citat:
Det innebär att ni som skrävlar om att ni vet om master mm, tala om på vilken väg vi skall köra för att se dem. Det kan inte vara hemligt.
Varför kan det inte vara det? Har man kunskap genom tjänsten om de här platserna (lokaliseringen) har man sannolikt också erinrats om sin tystnadsplikt. Hemligstämpeln upphör efter 150 år avseende byggnader och anläggningar för totalförsvaret. (Många tror 50 år, men så är det alltså inte)
Citat:
Om det inte kommer nå´t mer intressant från "kännarna/vetarna" så kan de lika gärna, som jag sagt tidigare, hålla käften i skrift.

Nu får du lugna ner dig. De som vet något kommer säkerligen inte att diskutera exakt plats eller bekräfta något bara för att du vill det. Med det jag och andra skrivit kanske du kan gissa bättre, struntar du i det eller inte tycker det är av värde går det förstås lika bra. Dina gissningar är lika bra som någon annans.
Jag vidhåller min tidigare uppfattning, att diskussionen runt anläggningens syfte och motiv är det intressanta, det exakta läget en andrahandsfråga. Skulle tråden nu gå över i ett ohämmat utpekande av varje återvändsväg med vägbom i Bergslagen tror jag det är helt kontraproduktivt. Nyfikna människor har letat i 30 år efter det här stället, det fanns/finns och relativt många vet var. Men varför i all världen kommer det inte ut? Tror du på allvar att det beror på oginhet eller bara ett "hedersord" att inte säga något? Platsen är inte lätt att hitta om man inte vet - de som rekade den och byggde den ansträngde sig för att det skulle vara så.
Citera
2008-08-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursing
Tyvärr har du fel nu. US11 låg i Vallentuna. US7 låg i Mölndal i fredstid, Lillsjön/Ölsjön i Krig.
US11 Vallentuna YKK

Följande understationer existerade i fredstid:

US 1 i Hörby
US 2 i Örkelljunga
US 3 i Långasjö
US 4 i Bor
US 5 i Fagerhult
US 6 i Othem
US 7 i Mölndal
US 8 på Billingen
US 9 i Bjärka-Säby
US 10 i Flen
US 11 i Vallentuna
US 12 i Järlåsa
US 13 i Hässlen
US 14 i Nianfors
US 15 i Graninge
US 16 i Arnäsvall
US 17 i Degerås
US 18 i Koler

Back to topic again!
Citera
2008-08-28, 21:20
Medlem
Citat:
US11 Vallentuna YKK
Ja jag kände att Sollentuna inte var rätt men jag kunde inte finna dokumentet. Vallentuna US11 var det man skulle flytta till Lillsjön.
Och det är Klockrent fel att tro att det var Mölndal som skulle flyttas.
Så var det med det.
Intressant om det nu stämmer att Mölndal skulle till Ölsjön som ligger norr om Lillsjön.
Det innebär att det var lite av en koncentration i området.
Här kan man se både Lillsjönoch Ölsjön på samma bild.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=5&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%2214616 73%22%20y%3D%226606983%22%20i%3D%22/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
Ölsjögårdarna NV Lindesberg och Lillsjön SV Lindesberg, den lilla sjön till vänster om namnet Näset.
Nu blir det ännu suspekt varför dessa antenner skulle vara just där.
Citera
2008-08-28, 21:22
Medlem
Anledningen till att jag nämner både Lillsjön och Ölsjön är ju av den enkla anledningen att alla LOPRA-stationer hade sändarannex och mottagaranläggning. Men nu lämnar vi LOPRA och försöker ägna oss åt topic igen...
Citera
2008-08-28, 21:27
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag nämner både Lillsjön och Ölsjön är ju av den enkla anledningen att alla LOPRA-stationer hade sändarannex och mottagaranläggning. Men nu lämnar vi LOPRA och försöker ägna oss åt topic igen...
Vad då??? Detta är väl prcis så på spåret man kan komma.
Sändarannex låg ca 1 - 1,5 mil från Rb-mil och Rb-civil.
Det är väl hur hett som helst eller........?
Om du ska ändra på det får du allt ha bra på fötterna om du är familjär med uttrycket.
Citera
2008-08-28, 22:00
Medlem
Snacka lite med gubben min nyss då han nämnde.

I sollefteå finns det en stor ihåligt berg med Sjukhus bilverkstad plats för militärer mm.

Norra berget i Sundsvall.
Har tidigare varit nått liknande idag används detta till data hall för diverse företag, militära delen av dessa anlägningar är numera nerlaggda.
Citera
2008-08-28, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Black_rider
Snacka lite med gubben min nyss då han nämnde.

I sollefteå finns det en stor ihåligt berg med Sjukhus bilverkstad plats för militärer mm.

Norra berget i Sundsvall.
Har tidigare varit nått liknande idag används detta till data hall för diverse företag, militära delen av dessa anlägningar är numera nerlaggda.

Förmodligen berget som T3 hade sina bilar i som han menar. Har varit där inne ett par gånger och de är fruktansvärt stort. I detta berg var även tänkt att en del av guldreserven skulle förvaras vid ofred. Som kuriosa bl.a fanns där en tennisplan som några killar fixat ihop

Berget i Sundvall tog Telia över för deras GSM drift.
Citera
2008-08-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara så. Hur skall du hantera det? Råskälla och håna? Bli nu inte förbannad därför att du inte får läget serverat, och det borde vara uppenbart att en hel del av kartförslagen som givits är rena dumheterna eller om du så vill, desinformation.

Varför kan det inte vara det? Har man kunskap genom tjänsten om de här platserna (lokaliseringen) har man sannolikt också erinrats om sin tystnadsplikt. Hemligstämpeln upphör efter 150 år avseende byggnader och anläggningar för totalförsvaret. (Många tror 50 år, men så är det alltså inte)

Nu får du lugna ner dig. "Jag är hur lugn som helst men jag kan inte med folk som bara strular, dom gav jag sparken förr i tiden." De som vet något kommer säkerligen inte att diskutera exakt plats eller bekräfta något bara för att du vill det. Med det jag och andra skrivit kanske du kan gissa bättre, struntar du i det eller inte tycker det är av värde går det förstås lika bra. Dina gissningar är lika bra som någon annans.
Jag vidhåller min tidigare uppfattning, att diskussionen runt anläggningens syfte och motiv är det intressanta, det exakta läget en andrahandsfråga. Skulle tråden nu gå över i ett ohämmat utpekande av varje återvändsväg med vägbom i Bergslagen tror jag det är helt kontraproduktivt. Nyfikna människor har letat i 30 år efter det här stället, det fanns/finns och relativt många vet var. Men varför i all världen kommer det inte ut? Tror du på allvar att det beror på oginhet eller bara ett "hedersord" att inte säga något? Platsen är inte lätt att hitta om man inte vet - de som rekade den och byggde den ansträngde sig för att det skulle vara så.
HUR FAAN MÅNGA GÅNGER SKALL JAG BEHÖVA SÄGA ATT JAG INTE ÄR INTRESSERAD AV NÅGRA EXAKTA PLATSER!!!!!!!
OM DU OCH KARLSKOGA, MFL, INTE KAN KOMMA MED VERKLIGA HINTAR SÅ TYCKER JAG ATT NI SKA SLUTA MED ER DESINFORMATION. DET ÄR ETT DJÄVLA TJAT OM EXAKTA POSITIONER OCH HÅLLER MAN
PÅ SOM NI GÖR SÅ GÅR DET ALDRIG ATT NÄRMA SIG EN KÄRNPKT (förkortning). SÅ ANTINGEN SKRIVER NI NÅ´T SOM FÖR DET HELA FRAMÅT ELLER OXÅ DRAR NI ER UR TRÅDEN OCH JAG REKOMMENDERAR DET SISTNÄMNDA.
Citera
2008-08-28, 22:48
Awaiting Email Confirmation
Citat:
HUR FAAN MÅNGA GÅNGER SKALL JAG BEHÖVA SÄGA ATT JAG INTE ÄR INTRESSERAD AV NÅGRA EXAKTA PLATSER!!!!!!!
OM DU OCH KARLSKOGA, MFL, INTE KAN KOMMA MED VERKLIGA HINTAR SÅ TYCKER JAG ATT NI SKA SLUTA MED ER DESINFORMATION. DET ÄR ETT DJÄVLA TJAT OM EXAKTA POSITIONER OCH HÅLLER MAN
PÅ SOM NI GÖR SÅ GÅR DET ALDRIG ATT NÄRMA SIG EN KÄRNPKT (förkortning). SÅ ANTINGEN SKRIVER NI NÅ´T SOM FÖR DET HELA FRAMÅT ELLER OXÅ DRAR NI ER UR TRÅDEN OCH JAG REKOMMENDERAR DET SISTNÄMNDA.

Herregud..tagga ner för bövelen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in