Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-10-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
En schematisk bild på hur en GPL/STRI-C kan vara utformad med utpunkter och sändarannex.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32751041.html

Tackar för suverän sammanställning
Citera
2011-10-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olderthan40
Hålahult har ju varit på tapeten ett par gånger innan ,kanske ligger RB där ? Vem vet.
Ett mycket roligt ämne att följa.
I denna tråd finns allt från de som vet, de som tror sig veta ,de som hittar på ,de som inte vill veta och de som inte vill att andra skall veta.

Jag tillhör de som vill veta.

Tackar för underhållningen och tackar på förhand för lösningen på gåtan inom snar framtid.

(Mot)arbetade ett tag i slutet på 80-talet på Hålahult (och Garphyttan) när det var flyktingförläggning.

Kunde inte se någon riksbunker (ett uttryck jag inte gärna använder då en bunker är något man skjuter ifrån, om jag inte minns fel).

Dock, i ladan som hörde till, som jag tror haft med torvutvinning att göra, hade militären ett taggtrådsupplag modell större. Jag antar att det var utlokaliserat från förrådet i Norakorset, inte att det hade med någon tilltänkt verksamhet av typen "världens största motståndsnäste" i Hålahult att göra.

Samt att i källaren stod det något mobilt kraftverk i en grön låda och skyddsmasker. Det kändes som inte så aktuella grejor, mest bortglömt.

Jag antar att H skulle vara krigssjukhus eller någon annan typ av förläggning. Inte något mer upphetsande än något annat i det krigsomställda Sverige. Serviceorgan för Zonen? Tveksamt. Känner man geografin i området samt Zonen vet man att Mogetorp och Hålahult ligger utanför på slätten, Norakorset ligger innanför.
Citera
2011-10-05, 21:32
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
(Mot)arbetade ett tag i slutet på 80-talet på Hålahult (och Garphyttan) när det var flyktingförläggning.

Kunde inte se någon riksbunker (ett uttryck jag inte gärna använder då en bunker är något man skjuter ifrån, om jag inte minns fel).

Dock, i ladan som hörde till, som jag tror haft med torvutvinning att göra, hade militären ett taggtrådsupplag modell större. Jag antar att det var utlokaliserat från förrådet i Norakorset, inte att det hade med någon tilltänkt verksamhet av typen "världens största motståndsnäste" i Hålahult att göra.

Samt att i källaren stod det något mobilt kraftverk i en grön låda och skyddsmasker. Det kändes som inte så aktuella grejor, mest bortglömt.

Jag antar att H skulle vara krigssjukhus eller någon annan typ av förläggning. Inte något mer upphetsande än något annat i det krigsomställda Sverige. Serviceorgan för Zonen? Tveksamt. Känner man geografin i området samt Zonen vet man att Mogetorp och Hålahult ligger utanför på slätten, Norakorset ligger innanför.

Tack för trevlig info.om Hålahult. Läste på lite om Hålahult när det kom upp i tråden men din info.hittar man inte på nätet. Nu har jag iofs.aldrig tängt tanken Hålahult=RB men som du säger kan det ha funnits tankar på att det skulle ingå i organisationen såsom förläggning tex.
Citera
2011-10-05, 22:50
Medlem
ApolloGrekens avatar
En av de underbara sakerna med FB är att här finns det experter/nördar på allt. Från logperiodiska antenner till förråden i Hålahult.

För dom som inte varit i Hålahult. Det var ett av Sveriges största sanatorier. Syns väl på hitta. Det är väl värt ett besök om man kör mellan Örebro och Nora och har en timme över. Bilvägen tar slut i Hålahult, man kan fortsätta till fots åt väster opch sedan joxa sig upp på småvägar förbi Skymhyttan till Norakrysset.

Nej nej, jag tror inte alls att Hålahult var RB. Men det måste ha kliat i fingrarna på planerarna när man har ett hus ute i skogen där man kan rymma in flera hundra personer. Jag tror ju att samtliga hus av det slaget hade någon slags krigsplacering.

En fråga till antennexperterna om logperiodiska antenner. En fördel med en sådan är väl att den är väldigt bredbandig. Så man kan ta emot det mesta. Och använder man den som sändarantenn kan man inte se på den vilket våglängdsområde som används. Nackdelen är väl att den blir väldigt stor, man använder bara en del av dess längd. Då frågar jag: fanns det någon anledning att ha en sådan antenn vid en utpunkt till en tänkt RB? I så fall, både som sändarantenn och mottagarantenn?
Citera
2011-10-05, 23:02
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
En av de underbara sakerna med FB är att här finns det experter/nördar på allt. Från logperiodiska antenner till förråden i Hålahult.

För dom som inte varit i Hålahult. Det var ett av Sveriges största sanatorier. Syns väl på hitta. Det är väl värt ett besök om man kör mellan Örebro och Nora och har en timme över. Bilvägen tar slut i Hålahult, man kan fortsätta till fots åt väster opch sedan joxa sig upp på småvägar förbi Skymhyttan till Norakrysset.

Nej nej, jag tror inte alls att Hålahult var RB. Men det måste ha kliat i fingrarna på planerarna när man har ett hus ute i skogen där man kan rymma in flera hundra personer. Jag tror ju att samtliga hus av det slaget hade någon slags krigsplacering.

En fråga till antennexperterna om logperiodiska antenner. En fördel med en sådan är väl att den är väldigt bredbandig. Så man kan ta emot det mesta. Och använder man den som sändarantenn kan man inte se på den vilket våglängdsområde som används. Nackdelen är väl att den blir väldigt stor, man använder bara en del av dess längd. Då frågar jag: fanns det någon anledning att ha en sådan antenn vid en utpunkt till en tänkt RB? I så fall, både som sändarantenn och mottagarantenn?

Just i det här fallet rör det sig om en slags riktantenn som kan sända/ta emot på långt avstånd med hjälp av reflektion i jonosfären. Vi behöver nog inte gräva mer än så i det här fallet
Citera
2011-10-05, 23:24
Medlem
Citat:

Precis som du skriver så har dessa antenner ett stort frekvensomfång, från kanske 2 MHz till upp över 30 MHz. Dessutom med lång räckvidd. Så visst fanns det goda anledningar till att ett tänkt RB skulle kunna ha haft sådana, kanske i syfte att kunna sända till ambassader och vänligt sinnade makter i nordeuropa.

Såklart blir dessa antenner till ytan väldigt stora. Men i Bergslagens stora skogar får man plats med mycket utan att det för den skulle blir trångt
Citera
2011-10-06, 00:34
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Precis som du skriver så har dessa antenner ett stort frekvensomfång, från kanske 2 MHz till upp över 30 MHz. Dessutom med lång räckvidd. Så visst fanns det goda anledningar till att ett tänkt RB skulle kunna ha haft sådana, kanske i syfte att kunna sända till ambassader och vänligt sinnade makter i nordeuropa.

Såklart blir dessa antenner till ytan väldigt stora. Men i Bergslagens stora skogar får man plats med mycket utan att det för den skulle blir trångt
Styrkan med de logperiodiska antennerna är just den extrema bandbredden kombinerat med hög riktverkan, dessutom har de i princip ingen "skip zone": alltså den normalt döda zon där man nått markvågens maximala räckvidd och tills där signalen studsar tillbaka efter att ha reflekteras i jonosfären. Förutom det så kräver de väldigt lite underhåll och är extremt tåliga. Desutom skulle jag vilkja påstå att de är relativt små med tanke på bandbredden.
Citera
2011-10-06, 01:15
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-en-Svensk
...för man inte förstånd nog att förstå att det är väldigt onödigt att ta upp detta offentligt?

Att "pin pointa" med någon mils differens ute på den svenska landsbygden är en synnerligen effektiv målangivning.

Kära nån.

I de sammanhang som 60-talets civila "riksbunker" diskuteras, då hängs försvaret ut på exakt samma sätt som när våra fasta kustartillerianläggningar (eldrörsartilleriet) kommer på tal.

Vi talar om något som inte längre är i bruk. Bergakungens spaning (5 oktober 17:44); att de bloggar du nämner torde vara betydligt mer besvärande ur säkerhetssynpunkt, är onekligen träffande. Visar inte dessa bloggar blottor i försvarets organisation? Blottar de inte svagheter i vårt rekryteringssystem? Och så vidare. De behandlar ju i allt väsentligt aktuella förhållanden.

OT: Jag både läser dessa bloggar och anser att de tillhör ett öppet samhälle och att de är vitaliserande för en sund debatt om försvaret (skribenterna brukar f ö ha utmärkt koll på vad som kan skrivas och inte).

Åter till debatten om "riksbunkern". Diskussionen om en drygt 40 år gammal installation, torde ge obefintligt utslag på nålen om man försöker mäta den uppkomna faran för rikets säkerhet. Med ditt resonemang, bäste Tiger-en-Svensk, skulle Mikael Holmström spärras in för högförräderi för vad han skrivit i "Den Dolda Alliansen". Förre ÖB, Bengt Gustafsson skulle även han ligga pyrt till för såväl sitt författarskap som sina artiklar på Newsmill. Utifrån ditt synsätt berör de båda farliga grejor.

Och ditt svammel om "synnerligen effektiv målangivning" ger jag inte mycket för. Med "någon mils differens" betyder att man skulle kunna slå ut den gamla flygflottiljen i Tullinge när man egentligen siktade på Barkarby. So much for all that pin-pointing going on...
Citera
2011-10-06, 08:37
Medlem
sniffdogs avatar
Jag uttryckte mig(så här i efterhand)lite oklart kanske i mitt inl.#2982. -"Nu har jag iofs.aldrig tängt tanken Hålahult=RB men som du säger kan det ha funnits tankar på att det skulle ingå i organisationen såsom förläggning tex."- Jag menar natv.krigsorganisationen.inte "organisationen" vad gäller RB60.
Citera
2011-10-06, 09:09
Medlem
http://www.corren.se/bostad/?articleId=5799965&date=&menuids=

"Kenneth Andersson berättar att den sista övningen ägde rum 2004. Nu ligger allt i malpåse, men är inte nedlagt. Därför lättstartat om kommunen anser att samhällelig oro kräver en upplåsning av porten in till den skyddande underjorden."

Detta är givetvis inte RB men det var ju 6 år sedan det faktiskt övades där och anläggningen är ju inte plomberad än. Vilket antyder att en eller flera av de äldre riksbunkrarna säkert är mer eller mindre operativa.
Citera
2011-10-06, 09:48
Medlem
ApolloGrekens avatar
det var en intressant artikel. Fortfarande skyddsobjekt, antar jag, men man släpper ut uppgifter om
- hur många liknande centraler som byggdes (13 inkl denna)
- hur tjockt berget var (40+ m. förmodligen ovanpå kyrktaket)
- takhöjd i kyrkan (10 m)
- i malpåse (sedan 2004 ca)
- bemanning (sängar för 40-50, "många toaletter" talar för ett möjligt större antal arbetande)
- samlokalisering med LGC
- stötvågsskyddet (40 m, S-formad gång)
- layout (två korridorer, form som "E", 30+ rum, 2 våningsplan, 1300 m2)
- ungefärligt läge (majelden)

En artikel av detta slag skrivs med hjälp av de säkerhetsansvariga. Borde inte den tigande svenska tigern fundera över det berättigade i hans utbrott här.
Citera
2011-10-06, 09:55
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Borde inte den tigande svenska tigern fundera över det berättigade i hans utbrott här.

Han är väl som "uppfinnaren"-tängte inte på det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in