Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2010-10-27, 22:40
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Läste du Apollogrekens svar och slutsats. Det är väl så nära du kommer utan att veta säkert.

Det finns massor av människor som vet precis var RB60 ligger och hur man kommer dit. Det har skett övningar, det har funnits de som måste veta och anläggningen är såpass stor och komplex att det funnits folk på platsen regelmässigt. Sedan har anläggningen funnits ett tag och antalet människor som varit där i lagliga ärenden genom åren blir ju bara fler och fler. Många av dessa har säkert ändå inte haft någon insyn i anläggningens syfte.

Om sedan RB60 har blivit ett kalsongförråd, plats för avlagda men ännu inte destruerade vapen eller någonting annat kan ju alldeles kvitta. Men skälet till att det finns kvar är att det finns ett användningsområde för ett stort, rymligt, inrett bergrum, med synnerligen goda kommunikationer i alla former. Jag tycker personligen att det är ganska lätt att räkna ut vad som kan vara tänkbart i dessa dagar och tider.

Angående alla andra bergrum som plomberas, beror ju detta på att Sveriges försvarsmakt krymper till en liten miniversion av sitt forna jag. Det behövs inte längre bergrum för tiotusentals ton med ammunition, strategiska oljeförråd, bergrum och hangarer för hela flottiljer, utrymme i bergrum för beredskapsförvaring av hundratals artilleripjäser och robotar - allt utspritt på (bokstavligen) hundratals platser (om man räknar bergrum). Speciellt flygvapnets mängder av anläggningar är kända (vpl personal) och väl utspridda - och behövs inte längre.

Ett bergrum i sig är heller inte värdefullt. Det har genom åren visat sig att det (nästan) alltid kostat mindre att spränga en ny tunnel och bygga nytt än att riva ut och renovera då man uppgraderar systemen. Det beror på att ett hus är ett hus vare sig det byggs i en tunnel eller utanför, och det har alltid varit utrustning och personal som kostar, inte "berget" i sig.

Jag tror faktiskt att jag, i skrivande stund, har kommit till insikt om varför just de här anläggningarna är lämpade för just sitt innehåll och vad för innehåll det handlar om. Blev helt "hemmablind", svaret var alltför näraliggande. Kalsongförråd alltså!
Citera
2010-10-31, 18:56
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag vet ju inte det minsta om detta. Har aldrig haft någon anställning inom försvaret. Och jag tvivlar på att någon vet allt om alla möjliga användningsområden

Men, man kan ju konstatera att RB60 förmodligen är en anläggning med
- god elförsörjning
- god vattenförsörjning
- luftkonditionering
- emp-skydd
- goda telekommunikationer
- mikrovågslänkar
- rimligt skydd mot flyganfall

Om jag skulle bygga upp en stor hemlig datacentral skulle jag satsa på en anläggning som hade
- god elförsörjning
- god vattenförsörjning
- luftkonditionering
- emp-skydd
- goda telekommunikationer
- mikrovågslänkar
- rimligt skydd mot flyganfall

Därtill, om jag chefade för en av de stora central kulturarvsinstitutionerna skulle jag planera för magasin i ofärdstider. För att kunna bevara dessa skatter skulle jag behöva
- god elförsörjning
- etc

Dessutom, och jag poängterar att det inte är kunskaper utan bara introspektion, så utgår jag från att det är Statens fastighetsverk som äger RB60. Det är viktigt av folkrättsliga skäl att det inte är en militär anläggning. SFV sägs vara en riktiga hygglisar som nöjer sig med anständiga hyror eftersom det äger anläggningar där man inte kan tala om vanliga avkastningskrav. Fortifikationsverket däremot gillar att ta betalt för de gamla forten Det skulle inte förvåna om historikerna kommer fram till att den pågående nedrustningen delvis orsakades av de höga hyror militären (i form av FortV) tog ut av militären (i form av förbandsverksamheten).

Därför är det förmodligen mycket billigare att lägga de anläggningar jag exemplifierat med i den civila RB60 istället för i dess militära motsvarighet.

Så sant,så sant... Statens fastighetsverk har en underavdelning...
Citera
2010-10-31, 19:34
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Så sant,så sant... Statens fastighetsverk har en underavdelning...

Hej Fastighetsverket!
Jag representerar en större internationell aktör inom datakommunikations- och lagringsområdet. Min klient har behov av en berganläggning enligt bifogad specifikation. Kan ni maila över en koordinatsatt lista med lediga anläggningar?

med vänlig hälsning

Virvar
Citera
2010-10-31, 20:30
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Hej Fastighetsverket!
Jag representerar en större internationell aktör inom datakommunikations- och lagringsområdet. Min klient har behov av en berganläggning enligt bifogad specifikation. Kan ni maila över en koordinatsatt lista med lediga anläggningar?

med vänlig hälsning

Virvar

Tyvärr så är allt fullbelagt för tillfället
Citera
2010-10-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Hej Fastighetsverket!

med vänlig hälsning

Virvar

Bäste herr Virvar.

Då vi för närvarande har stor efterfrågan på våra anläggningar kan vi idag endast erbjuda er ett objekt beläget inom Fo 51. Denna g-plats avsedd för regering, kungahus och riksdag, stod färdigbyggd då kalla kriget var som kyligast år 1965 och hade då 435 platser.
Anläggningen hade länge uppgiften att ta emot även landets guldreserv och befattningshavare som misskött sig vid andra anläggningar. Till anläggningen hör en mycket välbesökt och omtyckt trädgård för lättare rekreation och gemensam samvaro under lättsammare förhållanden. En välutrustad motionsanläggning finns också för de lite mer sportiga gästerna.

I vår största konferenslokal har vi plats för 330 gäster samt enkelrum åt samtliga riksdagsdelegater.
Hela objektet är stötvågsklassat att klara 300 atö. vilket motsvarar direktträff av Hiroshimastorlek.
Då objektet för närvarande är ute på upphandling för plombering, emotser vi skyndsamt edert anbud i tre undertecknade exemplar.
http://korta.nu/4a1b

Eder ende vän!
A. Panzer
Direktör Statens Fastighetsverk
Senast redigerad av Achtung Panzer 2010-10-31 kl. 21:39.
Citera
2010-10-31, 21:55
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Bäste herr Virvar.

Då vi för närvarande har stor efterfrågan på våra anläggningar kan vi idag endast erbjuda er ett objekt beläget inom Fo 51. Denna g-plats avsedd för regering, kungahus och riksdag, stod färdigbyggd då kalla kriget var som kyligast år 1965 och hade då 435 platser.
Anläggningen hade länge uppgiften att ta emot även landets guldreserv och befattningshavare som misskött sig vid andra anläggningar. Till anläggningen hör en mycket välbesökt och omtyckt trädgård för lättare rekreation och gemensam samvaro under lättsammare förhållanden. En välutrustad motionsanläggning finns också för de lite mer sportiga gästerna.

I vår största konferenslokal har vi plats för 330 gäster samt enkelrum åt samtliga riksdagsdelegater.
Hela objektet är stötvågsklassat att klara 300 atö. vilket motsvarar direktträff av Hiroshimastorlek.
Då objektet för närvarande är ute på upphandling för plombering, emotser vi skyndsamt edert anbud i tre undertecknade exemplar.

Eder ende vän!
A. Panzer

Hihi
Citera
2010-10-31, 21:59
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Bäste herr Virvar.

Eder ende vän!
A. Panzer

Klockrent Achtung!
Citera
2010-11-01, 19:08
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Bara för att jag är ny tycker ni att ni kan kasta er över mig hur som helst, taskigt. Jag gör bara rimliga ifrågasättanden av varför mycket gamla berganläggningar är kvar när många andra nyare plomberats och vattenfyllts. Svaret jag fått är att de som är kvar används fortfarande till något viktigt men man får inte säga ledningen!
Jag har också fått höra att flygets anläggningar hade helt annan funktion så de skulle bort. Sedan kan man läsa att bergrum är bergrum och funktion är något helt annat som kan variera över tiden. Motsägelsefullt så det förslår.

Vem är det som är riktigt klok jag eller försvarsledningen om de tänker åka till Västmanlands skogar när de har bättre anläggningar på närmare håll. Hur fan ska de hinna dit, vem ska skydda dom på vägen, vem ska skydda dom när de är där inne?

Vi har inget mobiliserbart försvar, inga lokalförsvars förband längre. Några dussin sega gubbar finns men inte är det där ute dom finns i tillräckligt antal. De måste åks dit och då är det som Malin skrev, att terroristerna eller Ivan redan är där och har satt på kaffet!

Kommunikationer ha ha enklaste sak i världen för FI:s elitförband att kapa av dom och sedan vänta på att de sega gubbarna ska komma för att leta efter felet. Pang, pang så finns det varken sega gubbar eller kommunikation och försvarsledningens många generaler kan sitta där inne och spela bridge. Utanför härskar fienden.

Eftersom jag inte tror att försvarsledningen är så dum så kan jag tänka mig att de stannar där de är men vill att Fi ska tro att de tänker åka till skogs. Men eftersom Fi inte heller är dum så har dom fattat det och då kvarstår frågan vad i hela friden ska vi med dessa gamla anläggningar till?

PS fin pippi!

Försvaret ska inte försvara Sverige längre, kommer fi här hemma är det hissa vit flagg som gäller. Det finns inga förutom hemvärnet som ska slåss inom riket. HV har ak4, grg och pansarskott som sina kraftfullaste vapen och saknar fordon. Undantaget är 5000 man insatsHV som har 30-40 år gamla bandvagnar o terrängbilar.
Så vad ska ledningen med en riksbunker till? de sitter lika tryggt/otryggt på ett bättre hotellsrelax.
Citera
2010-11-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Försvaret ska inte försvara Sverige längre, kommer fi här hemma är det hissa vit flagg som gäller. Det finns inga förutom hemvärnet som ska slåss inom riket. HV har ak4, grg och pansarskott som sina kraftfullaste vapen och saknar fordon. Undantaget är 5000 man insatsHV som har 30-40 år gamla bandvagnar o terrängbilar.
Så vad ska ledningen med en riksbunker till? de sitter lika tryggt/otryggt på ett bättre hotellsrelax.

Måste rätt dig lite, "insatsHV" som numera heter Nationella Skyddsstyrkorna kommer senast 2014 bestå av ca 17 000 soldater (har för mig att det finns ca 11 000 redan). Det har varit 5 000 tidigare men mycket kraft läggs nu på Hemvärnet. Utöver insatssoldater kommer det finnas ca 5 000 soldater i bevakningskompanier.
Citera
2010-11-08, 08:13
Medlem
Citat:

Intressant observation måste jag säga.. =)
Citera
2010-11-08, 13:03
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Något “smart as” har kommit på att datalagring och kulturarvsreliker är viktigare än överlevnad. Så vi har därför fått Riksdalagringsbunkers, antagligen i förnämliga 4 vånings stålhus på fjädrar med fullständigt EMP skydd, reservkraft mm.

När Iran bombar Israel och startat det tredje världskriget som utsläcker allt liv på jorden är det viktigt att det finns data lagrade om oss som bodde på jorden i fall det kommer ett rymdskepp när radioaktiviteten klingat av om 10 000 år.
Citera
2010-11-10, 08:57
Medlem
KnutteKragballes avatar
Norges nygamla Mil-riksbunker (Reitan i Bodö)

Inside Norway's underground military HQ

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11386699

Forsvaret brukte milliarder på å flytte sjefer
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/forsvaret-brukte-milliarder-paa-aa-flytte-sjefer-3315675.html
Senast redigerad av KnutteKragballe 2010-11-10 kl. 08:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in