Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-08-06, 11:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Känns som om det snart är dags att hyra bygdegården i Gyttorp eller Nora och ha ett stormöte.
Skulle nog bli ganska informativt och trevligt.

Alla deltagare representeras med sin signatur. Hemligt ska de vara.

Något säger mig att din signatur i så fall kan röja dig?
Citera
2009-08-06, 11:36
Medlem
Citat:
Tjusigt skrivet A P!
Känns som en mycket trolig utveckling.

Men du B-lagen, är det inte det alla jobbar mot som inte kan komma in via jobb eller kofot.
Förklara dessutom varför det skulle vara omöjligt (sista stycket) för annars tycker jag att din ståndpunkt inte är värd någonting.

Tillbaka från semestern.

För att den fortfarande, och så kommer det förbli under en längre tid framöver, används för, av försvarsmakten bedömd, känslig verksamhet.

Inga studiebesök tillåts såvitt jag kan förstå.
Citera
2009-08-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Något säger mig att din signatur i så fall kan röja dig?
Det var en smart iaktagelse, "det tänkte jag inte på - hej då!".
Citera
2009-08-06, 13:05
Medlem
Jag citerar mig själv som svar till Kawasaki1500. Detta är en av anledningarna till att gemene man ALDRIG kommer få en inblick i HRL, HKV-stabsplatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Detta skrevs 2001 i en prop:
Anläggningar
Inriktningen för området anläggningar skall vara sådan att den får en sådan flexibilitet att den kan utgöra en integrerad del av Försvarsmaktens förmåga att kunna anpassas mot nya hot och risker i framtiden. Verksamheten inom området bör utgå från den framtida insatsorganisationens utformning. Den långsiktiga fortifikatoriska kompetensen skall säkerställas. Ett antal skyddade ledningsplatser avsedda att öka handlingsfriheten vid val av uppehållsplats för vissa av totalförsvarsfunktioner bör bibehållas i ett sådant skick att platserna omedelbart kan användas vid behov.
Citera
2009-08-06, 16:42
Medlem
Citat:
Jag citerar mig själv som svar till Kawasaki1500. Detta är en av anledningarna till att gemene man ALDRIG kommer få en inblick i HRL, HKV-stabsplatser.
Blir ju nästan patetiskt att hysch-hyscha om så för omvärlden kända anläggningar. På satelitfoton med 2 cm upplösning går ju ingenting på ytan att dölja. Största hoten i modern tid kommer sannolikt från klottrare och stängselklippare.
Citera
2009-08-06, 17:08
Medlem
Bergakungens avatar
Det där sista är ju en sanning med modifikation. Att bekräfta plats för någon bestämd anläggning och vilket syfte den har vill försvaret antagligen inte gå ut med, vare sig det är fd riksbunkern eller ett förråd under avveckling.

Bara genom att framhålla att anläggningen idag har ett skarpt användningsområde, ligger i relativ ödemark, används dagligen, har bevakning och stängsel (allt har påståtts i tråden) gör förstås att man antagligen kan reducera antalet tänkbara platser till ca 20-30 stycken. Men det kan ju vara vackert så.
Citera
2009-08-06, 17:28
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Känns som om det snart är dags att hyra bygdegården i Gyttorp eller Nora och ha ett stormöte.
Skulle nog bli ganska informativt och trevligt.

Alla deltagare representeras med sin signatur. Hemligt ska de vara.

Det hade varit trevligt faktiskt. Gärna nära nån liten sjö....
Handböcker för bergarter och fåglar medtages.
Citera
2009-08-06, 18:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Achtung har rätt, runt 1935 hade bomflyget utvecklats och jaktplanen hade låg hastighet. Jaktflyget hade det före Me 109/ Hurricane svårt mot bombflyget.
Sovjetunionen var första land som utvecklade luftlandsättningar i stor skala.

Snicksnack, bombflyget var enstaka år "snabbare" inget land hade några stora bombflottor. Merparten av de bomplan som fanns var så pass långsamma att ex. Gloster gladiatior kunde bekämpa dem.
Sovjetunionens luftlandsättningskapacitet, gjorde sig bra på journalfilm, irl hade dom aldrig kunnat sättas in mot Sverige eller något annat land.
Du kan väl förklara varför man inte "luftlandsatte" tusentals soldater bakom lilla Finlands linjer under vinterkriget.
Sovjet kunde bara hota oss via norra Sverige, Norge sågs knappast som helt pålitligt.
Citera
2009-08-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Det hade varit trevligt faktiskt. Gärna nära nån liten sjö....
Handböcker för bergarter och fåglar medtages.
Rätt inställning, medtag även svampbok för konsultationer.
Citera
2009-08-06, 22:14
Moderator
Tystnads avatar
Varför bara bergslagen?
Kan inte RB lika gärna ha legat/ligger i Norra skåne ?
Här finns ju massor av större stenbrott ,tex hägghults stenbrott,Gylsboda ,vånga mfl och en legatim utvinning av Diabas sen säkert hundra år ,så borttransport av stenmassor skulle ju knappast få någon att höja på ögonbrynen om ett bygge av en större bergsanläggning pågick.
Stamnätet går ju i princip över området (http://www.gis.lst.se/lstgis/lstvind/)
Nära huvud stamjärnvägen mellan Malmö-Stockholm.
Flera mindre flygplatser finns ju ett antal mil ifrån (Växjö ,Kristianstad ,F.D Eneryda flygbas söder om Växjö)

Mitt ute i ödemarken men ändå ganska centralt
Citera
2009-08-06, 22:38
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Detta skrevs 2001 i en prop

kan du ange vilken proposition

Vänligen
Apollo
Citera
2009-08-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Varför bara bergslagen?
Kan inte RB lika gärna ha legat/ligger i Norra skåne ?
Här finns ju massor av större stenbrott ,tex hägghults stenbrott,Gylsboda ,vånga mfl och en legatim utvinning av Diabas sen säkert hundra år ,så borttransport av stenmassor skulle ju knappast få någon att höja på ögonbrynen om ett bygge av en större bergsanläggning pågick.
Stamnätet går ju i princip över området (http://www.gis.lst.se/lstgis/lstvind/)
Nära huvud stamjärnvägen mellan Malmö-Stockholm.
Flera mindre flygplatser finns ju ett antal mil ifrån (Växjö ,Kristianstad ,F.D Eneryda flygbas söder om Växjö)

Mitt ute i ödemarken men ändå ganska centralt
Det var väl bara så att låset var Kronoberg och det vore väl lite oplanerat att vara just där.
Dra några linjer i kartboken med det underlag som finns i tråden så kommer du ofelbart till zonen.
Läs oxå boken "Kallakrigets Kronoberg".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in