Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-10-06, 10:44
Medlem
sniffdogs avatar
Jag har ett antal frågeställningar som jag länge har grunnat över som bla.rör evakueringsplanerna från Stockholm.
1-När skulle man ta beslut om att evakuera till RB?
2-Hur skulle en evakuering ske i praktiken?
3-Hur lång tid räknade man med att en evakuering skulle ta?
4-RB bör haft fast anställd personal(under sin aktiva tid som RB)för att sköta den "vilande" driften,hur lång tid kan det tänkas ha tagit för dessa att sätta anl.i högsta beredskap för att ta emot de(4000 om vi nu ska ta UL på orden)som anl.var tängt att hysa?
5-När/om läget ansågs kunna bli hopplöst i RB/zonen hur skulle evakuering västerut(som jag antar var tängt)gå till och vilka skulle då evakueras o vilka skulle "lämnas åt sitt öde"?

Någon/några som har en uppfattning ang.detta?
Citera
2011-10-06, 11:55
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Jag har ett antal frågeställningar som jag länge har grunnat över som bla.rör evakueringsplanerna från Stockholm.
1-När skulle man ta beslut om att evakuera till RB?

Jag citerar ur inlägg 2211

Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Märkligt!
Jag tog följande citat ur Proposition 1964:140 (s 165) till intäkt för att det inte tidigare funnits någon krigsdelegation:

Citat:
Gällande ordning. I §50 regeringsformen liksom i däremot svarande bestämmelse i §31 riksdagsordningen stadgas, att riksdagen skall sammanträda i rikets huvudstad utom i de fall, då fiendens framträngande eller pest eller andra lika viktiga hinder gör det omöjligt eller för riksdagens frihet och säkerhet vådligt. I dessa fall tillkommer det Kungl Maj:t att efter samråd med av riksdagen valda riksbanks- och riksgäldsfullmäktige utsätta annan riksdagsort. Däremot innehåller grundlagarna inga regler som tager sikte på den situationen att riksdagen till följd av krig blir satt ur stånd att fullgöra de uppgifter, som normalt åvilar den. Då bestämmelser i nämnda hänseende saknas torde man ha utgått från att den s.k. konstitutionella nödrätten i trängande fall skulle ge Kungl Maj:t möjlighet att vidtaga de åtgärder, som befinnes nödvändiga.

Formuleringen ovan öppnar ju visserligen för möjligheten att det fanns en krigsdelegation som inte reglerades av grundlag, men jag har inte stött på någon hänvisning till någon sådan bestämmelse när jag skummat propositionen.

Nu när jag tänker på det inser jag att följande remissnutt kan läsas på lite olika sätt: "Överbefälhavaren anser det betänkligt att författningsmässigt stöd för att inrätta en riksdagens krigsdelegation för närvarande saknas."

Jag ser att jag missat hänvisning till lagändringen i mitt förra inlägg. SFS 1965:50 ska det vara.
Tidigare hade Studieförbunder Näringsliv Samhälle en genomgång av regeringsformen i alla dess inkarnationer genom åren. Den tycks vara borta nu från nätet.

Jag utgår från att övergång från normal riksdag till krigsdelegation fattades på ungefär samma sätt som att utrymma till RB. Beslut om flytt till RB var ju så att säga synonymt med övergång till krigsdelegation.

Som vi ser i citatet ovan fattades det beslutet av Kungl Maj:t. (=gammalt ord för regeringen). Beslutet skulle fattas efter samråd med riksbank- och riksgäldsfullmäktige. Det var två olika fullmäktige, inte ett med detta långa namn. "Efter samråd" betyder att man frågar men själv fattar beslut. Regeringen hade faktiskt möjlighet att själv besluta att ställa riksdagen åt sidan!. Märk frasen "av riksdagen valda". Regeringen kunde alltså inte avsätta fullmäktige för att själv utse nya. Då var dom ju inte längre valda av riksdagen, en liten finess.

Jag minns från när jag studerade denna sak häromåret att man petade i dessa paragrafer flera riksdagar i följd. Det visar om inte annat att frågan hölls väldigt levande. Jag vill minnas att man ändrade ganska grundligt och lade beslutet hos talmanskonferensen. Den första skrivningen var ju betänklig där regeringen ensam gavs möjlighet att avskaffa riksdagen. Lite bättre är det om talmanskonferensen är inblandad. Jag vill också minnas att utrikesnämnden var med på ett hörn liksom, tror jag, riksdagsdirektören.

I dagens regeringsform anges i kap 15 para 2
"Om riket är i krig, meddelas beslut att krigsdelegationen ska träda i riksdagens ställe av Utrikesnämndens ledamöter enligt närmare bestämmelser i riksdagsordningen. Innan beslut meddelas ska samråd ske med statsministern, om det är möjligt. Hindras nämndens ledamöter av krigsförhållandena att sammanträda, meddelas beslutet av regeringen. Om riket är i krigsfara, meddelas beslutet av Utrikesnämndens ledamöter i förening med statsministern. För ett sådant beslut krävs att statsministern och sex av nämndens ledamöter röstar för det."

Idag gäller alltså att om riket är i krig beslutas övergång till krigsdelegation av utrikesnämnden. Hotas vi av krig beslutas det av utrikesnämnden+statsminister. Kungen är fortfarande ordförande i utrikesnämnden, så övergång till krigsdelegation är kanske det enda beslut som kungen konstitutionellt kan deltaga i. Att lägga hela beslutet hos utrikesnämnden är ett demokratiskt lyft. Den har 10 ledamöter, 9 från riksdagen + talmannen. Sex måste rösta för, alltså högst fyra mot eller nedlagda eller frånvarande.

Jag tror att Virvars kommentar om ÖB:s remissvar är viktig. Det verkar ha saknats reglering för besluten om hur/när krigsdelegationen skulle ta över och därmed förmodligen om utrymning till RB. Det kan ha berott på en ren miss, men kanske på att det var besvärligt att ta ställning om ett republikanskt parti som (s) skulle låta kungen få besluta om avskaffande av riksdagen.
Citera
2011-10-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
det var en intressant artikel. Fortfarande skyddsobjekt, antar jag, men man släpper ut uppgifter om
- hur många liknande centraler som byggdes (13 inkl denna)
- hur tjockt berget var (40+ m. förmodligen ovanpå kyrktaket)
- takhöjd i kyrkan (10 m)
- i malpåse (sedan 2004 ca)
- bemanning (sängar för 40-50, "många toaletter" talar för ett möjligt större antal arbetande)
- samlokalisering med LGC
- stötvågsskyddet (40 m, S-formad gång)
- layout (två korridorer, form som "E", 30+ rum, 2 våningsplan, 1300 m2)
- ungefärligt läge (majelden)

En artikel av detta slag skrivs med hjälp av de säkerhetsansvariga. Borde inte den tigande svenska tigern fundera över det berättigade i hans utbrott här.

OT ... men måste väl ha varit mer än 13. Fanns alla möjliga typer av sådana här i varenda liten byhåla känns det som. Stora som små. Varje kommun hade egna sådana bunkrar... Har varit inne eller utanför en hel drös känns det som. Om lilla Vimmerby, Oxelösund eller Avesta hade egna såna här borde ju talet vara betydligt högre än 13? eller är det nåt jag missar?

EJ OT... Har sett en budgetpost en gång där något okänt kallades för ett typiskt svenskt taggigt djur... har detta med RB att göra månne?
Citera
2011-10-06, 18:21
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matjun
EJ OT... Har sett en budgetpost en gång där något okänt kallades för ett typiskt svenskt taggigt djur... har detta med RB att göra månne?
frågan om det fanns mer än 13 anläggningar av detta stuk lämnas till experterna. men, budgetposten intresserar. Kan du beskriva mer? Fanns den i statsverkspropositionen?
Citera
2011-10-06, 18:34
Medlem
Citat:
frågan om det fanns mer än 13 anläggningar av detta stuk lämnas till experterna. men, budgetposten intresserar. Kan du beskriva mer? Fanns den i statsverkspropositionen?

Helt odramatiskt egentligen. En post på en overheadapparat som inte hunnits maskas över med ett a4. Såg det i en halv sekund max. En allmän regionsbudget. Detta var under min aktiva tid... ett antal år sen. Men just djurnamnet etsade sig fast eftersom det också är en närskyddstaktik. Skulle ju vara lite ironi om en sådan anläggning kallades för något sådant då den aktuella anläggningen som tråden pratar om troligtvis (!?) är ruskigt befäst och välförsvarad i alla riktningar.

Nu tror jag personligen inte att ovanstående faktiskt är fallet. Vill inte tro att det är så enkelt att råka namnge anläggningen av misstag. Men OM jag skulle namnge en anläggning av den här typen så skulle jag nog ge den ett liknande namn. Blir ju lite dubbel funktion. Dels ett namn alla initierade känner till + ett namn som i förlängningen kan indikera på en välförsvarad anläggning, d.v.s om fi nu har något innanför pannan. Fast det allra bästa namnet skulle ju kunna vara ett helt vanligt personnamn. T.ex. "Åker till EVA i helgen" eller "Hur mår Björn?".

Spekulerar vilt här. ^^^
Citera
2011-10-06, 19:01
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det far ju runt en massa namn som Svalan, Greger och Elefanten. Kan någon expert redogöra för namnskicket? Fågelnamn, landdjursnamn, personnamn osv?
Citera
2011-10-06, 19:25
Medlem
Ingen som vet var den är?

Citat:
Ursprungligen postat av rauklandsson
http://www.corren.se/bostad/?articleId=5799965&date=&menuids=

"Kenneth Andersson berättar att den sista övningen ägde rum 2004. Nu ligger allt i malpåse, men är inte nedlagt. Därför lättstartat om kommunen anser att samhällelig oro kräver en upplåsning av porten in till den skyddande underjorden."

Detta är givetvis inte RB men det var ju 6 år sedan det faktiskt övades där och anläggningen är ju inte plomberad än. Vilket antyder att en eller flera av de äldre riksbunkrarna säkert är mer eller mindre operativa.
Citera
2011-10-06, 19:26
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Det far ju runt en massa namn som Svalan, Greger och Elefanten. Kan någon expert redogöra för namnskicket? Fågelnamn, landdjursnamn, personnamn osv?

En FAR-signal var en fast anropssignal för rapportering inom luftförsvaret.

Den valdes bland djurnamn i bestämd form, till exempel Myran och Puman.

Dessa beteckningar ska inte blandas ihop med de beteckningar som civilförsvarets skyddade anläggningar hade.

lgc fick namn enligt almanackan vill jag minnas.

Finns mycket bra info här

http://www.antus.org/bunker/HC.htm missa in alla andra objekt på http://www.antus.org
Citera
2011-10-06, 22:32
Medlem
thede.palms avatar
Djurnamnen har jag glömt, har för mig att man namngav p g a bokstäverna som ingår i namnet. Men personnamn likt Greger kommer ur almanackan. Är ni lite sluga kan ni lista ut hur man valde bland dem
Citera
2011-10-06, 23:24
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
. Är ni lite sluga kan ni lista ut hur man valde bland dem
Men jag då, som är lite halvdum?
Citera
2011-10-07, 04:02
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
En FAR-signal var en fast anropssignal för rapportering inom luftförsvaret.

Den valdes bland djurnamn i bestämd form, till exempel Myran och Puman.

Dessa beteckningar ska inte blandas ihop med de beteckningar som civilförsvarets skyddade anläggningar hade.

lgc fick namn enligt almanackan vill jag minnas.

Finns mycket bra info här

http://www.antus.org/bunker/HC.htm missa in alla andra objekt på http://www.antus.org

RB60:s namn var Göte.
Citera
2011-10-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
RB60:s namn var Göte.
Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto