Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-03-06, 13:58
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1235813
Helt otroligt att, efter flera års sökande, ingen här på forumet har hittat RB OCH röjt placeringen.

1. Titta efter avvikelser i kartdatabaser.
2. Titta efter närliggande mindre vattenkraftverk.
3. Titta efter närliggande vattendrag.
4. Titta efter landningsplats för flera helikoptrar med tankning och servicemöjligheter
5. Titta efter ytor för uppställning av fordon.
6. Titta efter ytor där bearbetning av bergsskrot har skett eller sker, ”bergtäkter”.
7. Titta efter vägar som slutar oförklarligt mot kraftigt lutande bergssidor.
8. Titta efter avsaknad av länkmaster.

Hälsningar Fibonacci

Varför skulle någon röja placeringen? Ingen med vett i huvudet röjer läget på ett skyddsobjekt. Så sugen på besök av säkerhetstjänsten är nog ingen.
Dessutom så är de personer på forumet som verkligen vet bundna av serkretessförbindelser och kommer aldrig att avslöja det.
Citera
2009-03-06, 14:06
Medlem
Håller med - men det finns många andra.
Senast redigerad av 1235813 2009-03-06 kl. 14:08.
Citera
2009-03-06, 14:17
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Håller med - men det finns många andra.
I och för sig. Det finns ju en del spännade profiler som berikar tråden med sin visdom och kunskaper...
Citera
2009-03-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Det har nog inte varit alltför svårt att avyttra utsprängda massor, inte alltför långt från den här anläggningen byggdes ett kraftverk ungefär samtidigt.
En kvalificerad gissning är att bergmassorna nyttjas till fyllning i dammen.
Här: X: 7217320, Y: 1567256

Om man funderar över vad den använts till så kan man nog förmoda att förutom förråd / verkstad anta att den kunde fungera som alternativ GPL för FO 61/ MILO't. Rykten (min fars-kusins-brylling ) påstår att det även var alternativ ledningsplats för CF i Västerbotten.
Som det står i artikeln att " inte ens ortsbefolkningen visste att de existerade", är väl ett typisk journalistiskt grepp att höja mystiken.

Anläggningen är mer eller mindre fullt synlig från E12'an, så man måste vara blind för att inte se den. Dessutom sysselsatte den 20% av byn..

Ligger här:
X: 7216726, Y: 1577640

Närapå samtliga större Milo-frd har haft multipla funktioner, detsamma gäller även viss fortifikatoriskt skyddad verkstad/fabriksverksamhet som i många fall huserat regional eller högre stab inom både C och M stab, inte sällan som GPL. Måhända inte som A1-plats, men som A2 eller B eller lägre. Detta kan ofta avläsas på det kraftigt överdimmensionerade samband som funnits vid eller i närheten av dessa anl, men tesen beläggs också i arkiverade dokument (ex. Stab-Stab). Exakt vilken funktion som inhysts var, i vilket scenario och när är dock ett pussel övermäktigt att lägga. Obs: gäller ej RB, men i praktiken alla stabsfunktioner upp tom RB nivå.
Citera
2009-03-06, 17:38
Medlem
En slutsats man kan dra är ju i alla fall att om en anläggning med de dimensioner som beskrivs i texten var tänkt att hysa runt 670 personer när den användes som skyddsrum, då kan man fundera hur stor en som (Ulla Lindström igen) ska rymma 4000 pers måste vara. Och hur mycket färskvatten/ventilation etc som måste till (återigen refererande till artikelns uppgifter).

Eller så är det en fingervisning om det som verkar vara en rimlig konsensus här i tråden - RB är verkligen inte en enda jätteanläggning utan flera stycken anläggningar i någorlunda närhet av varann. Antingen det, eller så var det aldrig meningen att alla 4000 skulle ha samma skyddsnivåer.
Citera
2009-03-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running Legs
Nån som har koll på detta?
Verkar vara nåt nytt.

http://riksbunkern.hostevo.com/forum/index.php?topic=2.0

Själv fortsätter jag nog diskussionen här men man måste nog hålla ett öga på denna sajt också.

Vilket inte blir så lätt eftersom den är stängd nu (18.31 den 6/3)...hmmm...
Citera
2009-03-06, 21:11
Medlem
ormtjusarens avatar
liten ö stort -?

Citat:
Helt otroligt att, efter flera års sökande, ingen här på forumet har hittat RB OCH röjt placeringen.

1. Titta efter avvikelser i kartdatabaser.
2. Titta efter närliggande mindre vattenkraftverk.
3. Titta efter närliggande vattendrag.
4. Titta efter landningsplats för flera helikoptrar med tankning och servicemöjligheter
5. Titta efter ytor för uppställning av fordon.
6. Titta efter ytor där bearbetning av bergsskrot har skett eller sker, ”bergtäkter”.
7. Titta efter vägar som slutar oförklarligt mot kraftigt lutande bergssidor.
8. Titta efter avsaknad av länkmaster.

Hälsningar Fibonacci
gokväll fibonacci du är väll en av dem få jag tror insett/ hajjar vad det handlar om här på fb.om jag skriver rent ut var en av sveriges -5 rb-ligger så blir blir det ramaskri-vilkett jag skiter i. och min photobucket/snaketrail är till för dom som bor för mycket på nätet=ge er ut o öppna ögon och framförallt som jag sök kontakt om ni klarar det.jag känner många härliga gubbar/gummor -över 65-70 som kan-om dom vill berätta mer än ni någonsin får in i edra små it-programerde hjärnhalvor
Citera
2009-03-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixten89
En slutsats man kan dra är ju i alla fall att om en anläggning med de dimensioner som beskrivs i texten var tänkt att hysa runt 670 personer när den användes som skyddsrum, då kan man fundera hur stor en som (Ulla Lindström igen) ska rymma 4000 pers måste vara. Och hur mycket färskvatten/ventilation etc som måste till (återigen refererande till artikelns uppgifter).

Eller så är det en fingervisning om det som verkar vara en rimlig konsensus här i tråden - RB är verkligen inte en enda jätteanläggning utan flera stycken anläggningar i någorlunda närhet av varann. Antingen det, eller så var det aldrig meningen att alla 4000 skulle ha samma skyddsnivåer.

Mja, tänk efter nu - räkna toaletter ställt mot anställda i nutid och glöm inte att frd av denna dignitet fortfarande skulle varit frd även i krig. Anläggningen vi pratar var och förblir i första hand verkstad i händelse av ofred, ej stab. Och då kan 670 personer tyckas mkt. Men nej, icke om du har 250 stridsvagnar och 170 bandvagnar i samma lokal + lägre regional stab i annat skepp.
Citera
2009-03-06, 22:53
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixten89

LFC Illern/MBÖN A-GPL som är en av de större anläggningar jag besökt hade kapacitet att svälja 1000-1200 personer och var 35.000 m2. Då kan man lätt räkna ut vad som behövs för 4000 personer.
Citera
2009-03-06, 23:41
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
gokväll fibonacci du är väll en av dem få jag tror insett/ hajjar vad det handlar om här på fb.om jag skriver rent ut var en av sveriges -5 rb-ligger så blir blir det ramaskri-vilkett jag skiter i. och min photobucket/snaketrail är till för dom som bor för mycket på nätet=ge er ut o öppna ögon och framförallt som jag sök kontakt om ni klarar det.jag känner många härliga gubbar/gummor -över 65-70 som kan-om dom vill berätta mer än ni någonsin får in i edra små it-programerde hjärnhalvor

Visst finns det mycket både äldre och yngre människor som "tror" att de vet vart RB'n ligger. Det beror oftast mer på att det runt hemlig anläggningsverksamhet skapas myter och rykten om syftet.
Ta bara allt svamlande om stora underjordiska krigssjukhus som "någon" varit med och byggt. Flottbaser där man kan köra in u-båtar i undervattensläge m.m.
Om du vill publicera RB'ns läge, be my guest, du får själv isåfall ta konsekvensen av ditt agerande.
Sedan kan man ju bara undra vart du fått siffran 5 ifrån?
Citera
2009-03-07, 02:19
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Det har nog inte varit alltför svårt att avyttra utsprängda massor, inte alltför långt från den här anläggningen byggdes ett kraftverk ungefär samtidigt.
En kvalificerad gissning är att bergmassorna nyttjas till fyllning i dammen.
Här: X: 7217320, Y: 1567256

Om man funderar över vad den använts till så kan man nog förmoda att förutom förråd / verkstad anta att den kunde fungera som alternativ GPL för FO 61/ MILO't. Rykten (min fars-kusins-brylling ) påstår att det även var alternativ ledningsplats för CF i Västerbotten.
Som det står i artikeln att " inte ens ortsbefolkningen visste att de existerade", är väl ett typisk journalistiskt grepp att höja mystiken.

Anläggningen är mer eller mindre fullt synlig från E12'an, så man måste vara blind för att inte se den. Dessutom sysselsatte den 20% av byn..

Ligger här:
X: 7216726, Y: 1577640

Lite roligt är även att Fortifikationsverket har en kontorsbyggnad precis i anslutning
Citera
2009-03-07, 09:15
Medlem
Citat:
LFC Illern/MBÖN A-GPL som är en av de större anläggningar jag besökt hade kapacitet att svälja 1000-1200 personer och var 35.000 m2. Då kan man lätt räkna ut vad som behövs för 4000 personer.

Igen, inte hela ytan i Anl 8 var tänkt att nyttjas för personell aktivitet, det fanns stora förrådsdelar. Å andra hade Anl 8 som du skriver om ovan kapacitet för än fler människor än det antal du pratar om förutsatt att förrådsutrymmen tömdes. De skepp som belamrades av materiel kanske utgjorde en Fo-stabs B-plats, och då har du ytterligare 250 personer att räkna till. Säg sedan att Bodens HC slagits ut, och att Hedens KC gått samma väg - vad säger att inte deras B-platser låg i Anl 8 när man rullat ut mtrl (det är ju ändå tanken med ett förråd, att få ut mtrl) Min poäng - du kan inte dra någon som helst slutsats av antal kvadratmeter så länge det finns fler funktioner - allt beror på vad ytan används till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in