Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-02-08, 10:23
  #1297
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Personligen tror jag på mkt större anläggning än en kapacitet på ca 4000. Välkända avtäckta anläggningar i landet har ju visat sig ha en kapacitet på upp till 6000 så nog finns där mer vi ej sett ännu.

Min gissning går numera på Västernorrland där det finns massiva anläggningar tämligen okända o vissa fortfarande i drift.

Mitt intresse för området väcktes av en seglivad historia om ett gigantiskt krigssjukhus som aldrig offentliggjorts pga närhet till RB.
Det var lagt i berg o klassat som atombombsäkert.

Ingen, vare sig på de mer hemliga forumen inom ue eller i andra hemliga sällskap har kunnat dementera detta utan snarare spätt på med hörsägen, vittnen som gjort värnplikt i närområdet osv.

Och vad ska du med ett gigantiskt krigssjukhus i Västernorrland till?
Citera
2009-02-08, 10:33
  #1298
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Och vad ska du med ett gigantiskt krigssjukhus i Västernorrland till?
Troligtvis skulle väl alla högre ledningsmän o kvinnor befinna sig i RB, samma närområde, o då det skulle till massiva försvarsinsatser runt hela linjen torde ett sådant sjukhus fylla en högst väsentlig funktion.

Jag känner att jag är ngt mkt intressant på spåret.
Citera
2009-02-08, 10:36
  #1299
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Personligen tror jag på mkt större anläggning än en kapacitet på ca 4000. Välkända avtäckta anläggningar i landet har ju visat sig ha en kapacitet på upp till 6000 så nog finns där mer vi ej sett ännu.

Min gissning går numera på Västernorrland där det finns massiva anläggningar tämligen okända o vissa fortfarande i drift.

Mitt intresse för området väcktes av en seglivad historia om ett gigantiskt krigssjukhus som aldrig offentliggjorts pga närhet till RB.
Det var lagt i berg o klassat som atombombsäkert.

Ingen, vare sig på de mer hemliga forumen inom ue eller i andra hemliga sällskap har kunnat dementera detta utan snarare spätt på med hörsägen, vittnen som gjort värnplikt i närområdet osv.
Du tror inte att det ligger nåt i det som jag försökt att lyfta upp tidigare i tråden, att om man ska bygga nåt hemligt så säger man till de som bygger att det ska bli ett krigssjukhus? Det håller man nog hellre hemligt för sina vänner, nära och kära än ifall du säger: här ska kungen sitta när du blir självlysande av ryssens bomber!

Många HC och liknande har ju i folkmun varit hemliga sjukhus i berget m.m. innan man uppdagat vad det är.
Inte ens Boden som är ett underverk i stenhuggning har ett "underjordiskt sjukhus" utan krigssjukhuset ligger nerpackat i källaren på ett par skolor för att sen fraktas någonstans. Jag vet inte vart men jag skulle tippa på att det inte är ner i underjorden...
Citera
2009-02-08, 10:42
  #1300
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Du tror inte att det ligger nåt i det som jag försökt att lyfta upp tidigare i tråden, att om man ska bygga nåt hemligt så säger man till de som bygger att det ska bli ett krigssjukhus? Det håller man nog hellre hemligt för sina vänner, nära och kära än ifall du säger: här ska kungen sitta när du blir självlysande av ryssens bomber!

Många HC och liknande har ju i folkmun varit hemliga sjukhus i berget m.m. innan man uppdagat vad det är.
Inte ens Boden som är ett underverk i stenhuggning har ett "underjordiskt sjukhus" utan krigssjukhuset ligger nerpackat i källaren på ett par skolor för att sen fraktas någonstans. Jag vet inte vart men jag skulle tippa på att det inte är ner i underjorden...
Just därför är jag på rätt spår.

Det finns ett gigantiskt krigssjukhus alldeles i samband med RB o detta ligger enligt mig i Västernorrland.
Att ledningen för riket skulle vårdas av ett mobilt fältskjukhus gör ditt inlägg uppenbart öppet för oinsatthet om svensk krigsmakt o dess medel.

Just wait and see, Blue skall på äventyr i sommar....lita på det.
Citera
2009-02-08, 11:03
  #1301
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Just därför är jag på rätt spår.

Det finns ett gigantiskt krigssjukhus alldeles i samband med RB o detta ligger enligt mig i Västernorrland.
Att ledningen för riket skulle vårdas av ett mobilt fältskjukhus gör ditt inlägg uppenbart öppet för oinsatthet om svensk krigsmakt o dess medel.

Just wait and see, Blue skall på äventyr i sommar....lita på det.

Om Blue ska ut på äventyr förväntar jag mig resultat! Inte i form av bilder eller koordinater öppet på forumet utan någon form av bevis för att det är ett krigssjukhus i berg. Något som jag är skeptisk till.
Citera
2009-02-08, 11:20
  #1302
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Om Blue ska ut på äventyr förväntar jag mig resultat! Inte i form av bilder eller koordinater öppet på forumet utan någon form av bevis för att det är ett krigssjukhus i berg. Något som jag är skeptisk till.
Hittar jag ngt skall du få dina bevis vännen, duger en bår
Citera
2009-02-08, 11:31
  #1303
Medlem
ApolloGrekens avatar
Kunde man få komma tillbaka till en fundamental fråga. Vi utgår från att RB60 låg i Bergslagen. Utifrån detta diskuterar vi masten i Lockhyttan, tågtransporter till Nora, flygfält och sådant.

Men, hur vet vi egentligen att det är Bergslagen vi ska tala om. Jag menar inte att tu upp en Hammarbytråd, av Lindströms memoarer framgår tydligt att vi är utanför Stockholm. SOUn om IB-spionen Paues likaså.

Skulle vi inte kunna låsa diskussionen otvetydigt till Noraområdet, öm vi nu är 100% säkra på det. Så vilka är argumenten??

Obs, ett argument om att RB60 måste vara i närheten av den militära riksbunkern förutsätter att det är helt klart att RBMil ligger i Bergslagen. det är risk för cirkelbevis här.

Så, får jag be, några öppna källor med länkar som visar otvetydigt på Bergslagen.
Citera
2009-02-08, 13:36
  #1304
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Troligtvis skulle väl alla högre ledningsmän o kvinnor befinna sig i RB, samma närområde, o då det skulle till massiva försvarsinsatser runt hela linjen torde ett sådant sjukhus fylla en högst väsentlig funktion.

Jag känner att jag är ngt mkt intressant på spåret.

Ja, jo det är ju klart. Pesten skulle ju kunna bryta ut bland alla de människor som sitter och trycker inne i riksburken. Klart det behövs ett gigantiskt krigssjukhus förlagt i ett berg då. Västernorrland, är det inte där regeringsplanet kan flyga in i berget och landa, efter att portarna högt upp på bergsidan öppnat sig?

Somliga användare slutar aldrig att förvåna.
Citera
2009-02-08, 14:15
  #1305
Medlem
Nedre Norrlands milo

Blue kan mycket väl vara på rätt spår när det gäller krigssjukhus i området. De fält- och etappsjukhus som skulle sättas upp i fält var tänkta att ge operationsmöjlighet direkt bakom stridsområdet eftersom överlevnadschansherna då markant ökade och man kunde klara en transport till mer kvalificerad vårdinrättning. Tänk er själva operationer och intensivvård av strålskador och brännskador i ett vedeldat tält med 40 minusgrader utanför.
Bör bakom stridsområdet funnits många och stora sjukhus i milo NN.

Som RB däremot är västernorrland alltför kustnära med möjlighet till landstigning och framryckning över Östersund för att snabbt dela Skandinavien och få fram flygbasering för att nå nordatlanten, så skulle den ligga mitt "i draget". Det enda som talar för milo NN är ju att en del påstår att kungen skulle evakueras via Östersund samt att uppkopplingen till atlantkabeln och telesambandet till NATO i Wiesbaden enligt en del skulle ske i höjd med Östersund samt en punkt i värmland.

Håller med Blue att milo NN ruvar på sina hemligheter. Illern var ju inte så välkänd och en god vän var inne i en gruva i inlandet där förmannen glatt visade upp massor av bandvagnar och pansarfordon. Den här platsen har jag aldrig sett till på något forum överhuvudtaget.

För mig är RB 60 i Bergslagen det mest troliga. Tråden är fylld av exempel på det.

Finns en del andra intressanta spår också som det några påstår att man i ett avslutande skede av fördröjningsstriden, skulle dra sig tillbaka för att försvara området Oslo-Gävle-Bråviken-Göteborg. I ett sådant slutscenario skulle ju Svalan, Edvin, Greger och milostab väst bli intressanta ledningsplatser. Natohögkvarteret i Oslo skulle ju ansvara för operationerna mot TDV Nordväst.
Citera
2009-02-08, 14:34
  #1306
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Just därför är jag på rätt spår.

Det finns ett gigantiskt krigssjukhus alldeles i samband med RB o detta ligger enligt mig i Västernorrland.
Att ledningen för riket skulle vårdas av ett mobilt fältskjukhus gör ditt inlägg uppenbart öppet för oinsatthet om svensk krigsmakt o dess medel.

Just wait and see, Blue skall på äventyr i sommar....lita på det.

Men eftersom RB1 inte låg i Västernorrland så faller ju hela ditt resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Om Blue ska ut på äventyr förväntar jag mig resultat! Inte i form av bilder eller koordinater öppet på forumet utan någon form av bevis för att det är ett krigssjukhus i berg. Något som jag är skeptisk till.

Ligger det något stort i Västernorrland i sjukhusväg borde det ju ligga kring Sollefteå

http://www.armehandbok.se/ny_sida_588.htm
Citera
2009-02-08, 14:44
  #1307
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Just därför är jag på rätt spår.

Det finns ett gigantiskt krigssjukhus alldeles i samband med RB o detta ligger enligt mig i Västernorrland.
Att ledningen för riket skulle vårdas av ett mobilt fältskjukhus gör ditt inlägg uppenbart öppet för oinsatthet om svensk krigsmakt o dess medel.

Just wait and see, Blue skall på äventyr i sommar....lita på det.

Du får ursäkta Blue, men jag ställer mig mycket tveksam till uppgiften om ett gigantiskt krigssjukhus i Västernorrland. Vad jag fick klart för mig under olika tjänstgöringsperioder var att skadade soldater skulle förflyttas från etappsjukhusen i norr till framförallt Södersjukhuset i Stockholm. Därav den underjordiska järnvägsstationen under Södersjukhuset.
Citera
2009-02-08, 18:35
  #1308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Personligen tror jag på mkt större anläggning än en kapacitet på ca 4000. Välkända avtäckta anläggningar i landet har ju visat sig ha en kapacitet på upp till 6000 så nog finns där mer vi ej sett ännu.
Vilka anläggningar har kapacitet på upp till 6000 pers som dessutom är avhemligade?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Min gissning går numera på Västernorrland där det finns massiva anläggningar tämligen okända o vissa fortfarande i drift.
Vad är en massiv anläggning? Och vad fyller dessa anläggningar för funktion?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Mitt intresse för området väcktes av en seglivad historia om ett gigantiskt krigssjukhus som aldrig offentliggjorts pga närhet till RB.
Det var lagt i berg o klassat som atombombsäkert.
De flesta berganläggningar motsod mindre kärnvapen. Men vad skulle ett gigantiskt krigssjukhus göra för nytta i Västernorland då det inte fanns några gigantiska förband i det området?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in