Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-02-11, 17:42
  #2497
Medlem
Med stor sannolikhet drog man sig för att lämna huvudstaden med dess ledningsmöjligheter lika mycket som man drog sig för att starta en allmän mobilisering. Jag bedömer det högst troligt att man i Stockholm hade ett bombskyddat ställe där man kunde samlas för att leda en tid då en fara var under uppsegling. Denna plats skulle också kunna svara för ledningen intill dess att den bakre i zonen var ställd på krigsfot. Skulle också ett scenario uppstå som under VK2 att Norge och kanske Danmark ockuperas och landet blir avspärrat, så skulle Stockholm plötsligt bli en strategiskt bra plats att leda ifrån.

Finns flera tänkbara platser i Stockholm under olika epoker.
Citera
2011-02-11, 18:42
  #2498
Medlem
ormtjusarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becket
Jag undrar hur du får ihop ditt påstående om att RB60 skulle ligga i Hammarbybacken och det faktum att Sveriges grundlag säger att riket inte får styras från ockuperat område? Men det är klart, ryssen kanske inte skulle landstiga på östkusten?
Det tog mig över 5 år att få en äldre långt över 70 år Bekants,bekant att äntligen slinta med munnen.Nä r till slut livet vakans vända till det högre makterna så vill nog många se tillbaks och börja berätta och framförallt lätta på hjärtat. ty i himmlen behövs ingen sekretess (hoppas jag). vidare så har jag ju haft och har fördel att verka i byggbrancher där det finns gott om vetskap om äldre byggnation,av vitt skilda slag =Djupa bergrum,höga torn,bunkers på land.
En länk ang,Ö-vik. http://sv.wikipedia.org/wiki/kubbe_flygbas . Många härinne verkar Citera mycket litteratur,vilket jag självklart respekterar.Men då får ni ta att jag Intervjuar levande personer, Kalla mig SPION-? Tja snarare nyfiken . Tack Mr:C
__________________
Senast redigerad av ormtjusaren 2011-02-11 kl. 18:45.
Citera
2011-02-11, 19:17
  #2499
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
Många härinne verkar Citera mycket litteratur,vilket jag självklart respekterar.Men då får ni ta att jag Intervjuar levande personer, Kalla mig SPION-? Tja snarare nyfiken . Tack Mr:C

Du återberättar ju inte vad dina intervjuobjekt har sagt. Du lägger upp länkar till en nydragen skogsbilväg på Getsvedjeberget och till Wikipedia. Det är i sammanhanget helt ointressant.
Citera
2011-02-12, 02:10
  #2500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Du återberättar ju inte vad dina intervjuobjekt har sagt. Du lägger upp länkar till en nydragen skogsbilväg på Getsvedjeberget och till Wikipedia. Det är i sammanhanget helt ointressant.

Vi som varit med ett tag (och vet var rb ligger) vet även att Ormtjusarens alla inlägg till sist slutar med att rb ligger i en "hemlig" del av hammarbyberget, som ingen av de 100-tals teletekniker som sprungit där lagt märke till)
Citera
2011-02-12, 10:08
  #2501
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Vi som varit med ett tag (och vet var rb ligger) vet även att Ormtjusarens alla inlägg till sist slutar med att rb ligger i en "hemlig" del av hammarbyberget, som ingen av de 100-tals teletekniker som sprungit där lagt märke till)

Det har du fullständigt rätt i! MEN-(det här är lite skämtsamt)Greenbrier i USA http://en.wikipedia.org/wiki/The_Greenbrier där sprang nog ännu fler utan att lägga märke till något.
__________________
Senast redigerad av sniffdog 2011-02-12 kl. 10:10.
Citera
2011-02-12, 11:30
  #2502
Medlem
nu är ju vi förmodligen efter nordkorea den bästa befolkningen i världen, för en regering/försvarsmakt som vill ha lite hemligheter.
det finns nog ett antal anläggningar som liknar greenbrier runt om i landet.
även om de inte är i den storleken.

vi behöver ju inte gå längre än att kolla lite på våra gamla kungliga slott.
de flesta innehåller ju någon form av "saferoom" och flyktväg.

men jag tänker mer på lite modernare anläggningar.
jag jobbade ett tag i en skola som kombinerad skolvärd och vaktmästare.
den senare delen av jobbet gav mig tillgång till huvudnyckeln.
det visade sig rätt snart att denna relativt stora anläggning hade andra uppgifter än att fostra barn till lydiga medborgare.
det fanns rejält tilltagna skyddrum i källaren, kommunens lager av befolkningsskyddsmasker och tre större förbränningsugnar, som inte var kopplade till skolans värmesystem.
detta helt utan att någon mer än mina vaktmästarkollegor visste om det.

jag tror inte att vårt totalförsvar skulle låtit bli att ha fingrar med i spelet, vid byggen av större semesteranläggningar eller internatskolor från mitten av 40-talet och framåt.
fast å andra sidan kan man lika gärna gräva ner sig under tex en större bondgård eller motsv.

huvudsaken är nog att de ligger i områden, där man bedömde att lede fi inte orkar leta, och framförallt inte anser sig ha råd att ödsla vapeninsats mot.
Citera
2011-02-12, 14:07
  #2503
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
nu är ju vi förmodligen efter nordkorea den bästa befolkningen i världen, för en regering/försvarsmakt som vill ha lite hemligheter.
det finns nog ett antal anläggningar som liknar greenbrier runt om i landet.
även om de inte är i den storleken.

vi behöver ju inte gå längre än att kolla lite på våra gamla kungliga slott.
de flesta innehåller ju någon form av "saferoom" och flyktväg.

men jag tänker mer på lite modernare anläggningar.
jag jobbade ett tag i en skola som kombinerad skolvärd och vaktmästare.
den senare delen av jobbet gav mig tillgång till huvudnyckeln.
det visade sig rätt snart att denna relativt stora anläggning hade andra uppgifter än att fostra barn till lydiga medborgare.
det fanns rejält tilltagna skyddrum i källaren, kommunens lager av befolkningsskyddsmasker och tre större förbränningsugnar, som inte var kopplade till skolans värmesystem.
detta helt utan att någon mer än mina vaktmästarkollegor visste om det.

jag tror inte att vårt totalförsvar skulle låtit bli att ha fingrar med i spelet, vid byggen av större semesteranläggningar eller internatskolor från mitten av 40-talet och framåt.
fast å andra sidan kan man lika gärna gräva ner sig under tex en större bondgård eller motsv.

huvudsaken är nog att de ligger i områden, där man bedömde att lede fi inte orkar leta, och framförallt inte anser sig ha råd att ödsla vapeninsats mot.


Jag skulle tro att den skolan var tänkt att ta hand om skadade då Kök och liknande delar har sanititet och liknande. ugnarnas syfte var till för de som dog pga sina skador de andra stabiliserades och skickades vidare till sjukhus efter att ha stabiliserats.

Kan inte detta så väl så någon får gärna rätta mig men det är vad jag skulle tro.
Citera
2011-02-12, 16:21
  #2504
Medlem
jo att det hade något med sjukvård att göra, det vet jag.
men de flesta skolor byggda under kalla kriget hade diverse olika uppgifter inom totalförsvaret.
tror iofs inte att man skulle bränna kroppar i dessa ugnar, däremot producerar sjukvård rejäla mängder avfall.
bara att öppna torax(bröstkorg) och göra "damage controll" ger ca 120 l.

om man sedan skulle utföra runt 6 akuta operatoner + IVA vård per dygn, ger det behov av en del förbränning.
Citera
2011-02-12, 17:15
  #2505
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
Jag skall gå till kungliga biblioteket och se om dom har Tidningen SE (Senare hänt & ännu senare Hänt i veckan) i deras databas,Där finns ritning/tekning på när hammarbybergets RB sprängdes ut. Självklart känner man nog till vad som bör sägas/skrivas .

Nu får du väl änd sluta. Sanningshalten i SE's reportage kan ju ges samma trovärdighetsklassning som de samtida "facktidskrifterna" FIB Aktuellt och Lektyr's, med samma djupa undersökande journalistiska kvalité.
Att anläggningen i Hammarbyberget var/är klassad som SO är ju sant, men av helt andra skäl än vad du tror.

Sedan har vi ditt Ö-viks spår. Kubbe, ja en numera nedlagd krigsbas 90. Förstår inte riktigt kopplingen.
Här har det funnits BC & KC samt ett fortifierat robotförråd. Allt detta är numer skrotat & plomberat. Således ingen RB.
Citera
2011-02-12, 20:06
  #2506
Medlem
perry2s avatar
Några danska vänner paddlade geom en intressant del av Bergslagen och skickade vykort....

http://www.corlin-oestergaard.dk/kanoturen.htm

Fina kort från några sjöar av intresse.
Citera
2011-02-12, 22:21
  #2507
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
jo att det hade något med sjukvård att göra, det vet jag.
men de flesta skolor byggda under kalla kriget hade diverse olika uppgifter inom totalförsvaret.
tror iofs inte att man skulle bränna kroppar i dessa ugnar, däremot producerar sjukvård rejäla mängder avfall.
bara att öppna torax(bröstkorg) och göra "damage controll" ger ca 120 l.

om man sedan skulle utföra runt 6 akuta operatoner + IVA vård per dygn, ger det behov av en del förbränning.

Tänkte inte på det först men det stämmer nog, gasbindor o dyl skall väl brännas för att inte sprida smittor. I kalla krigets kronoberg kan man läsa en del om detta med krigskyrkogårdar o dyl.
Citera
2011-02-13, 02:23
  #2508
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Några danska vänner paddlade geom en intressant del av Bergslagen och skickade vykort....

http://www.corlin-oestergaard.dk/kanoturen.htm

Fina kort från några sjöar av intresse.

Intresserad av en kanottur perry2?
Oskyldigare kan ju inget vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in