2008-10-22, 10:26
  #9313
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Då föreslår jag att du författar en inlaga till rättslig instans, exempelvis Kammarrätten, för det hjälper föga att du rapar det här på Flashback, om nu detta med tjänstefel är din uppfattning. Dock, SingelStar, BÖR du läsa på vad Europakonventionen säger samt ha en ordbok lätt tillgänglig. Passa också på att sätta dig in i materialet om mänskliga rättigheter, om du nu ämnar lämna hänvisning dit.

Jag ska med glädje läsa högt ur Kammarrättens dom, när den kommer, och sen gissar jag att du är bortgjord för tid och evighet. Fast ... tänkte inte på de' ... det är du ju redan!

En fråga bara, den vill jag gärna ha svar på. Vad menar du med din sista mening? Alltså;
Kommer säkert mer info senare när fler har läst informationen

Fetmarkering: Ja, den torde väl bli offentlig?

Hur går det förresten med PIEs överklagan?
Hans motivering i den vill jag gärna läsa!
2008-10-22, 10:27
  #9314
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector

En fråga bara, den vill jag gärna ha svar på. Vad menar du med din sista mening? Alltså;
Kommer säkert mer info senare när fler har läst informationen

Det pågår privatspaningar ifrån privatpersoner som tror de kan göra en utredningen bättre än polisen (utan utbildning eller kunskap). De har dock missat att man ska vara objektiv som utredare och häver ur sig att en person som är avskrivna som misstänkt faktiskt är den riktiga gärningsmannen.
2008-10-22, 10:54
  #9315
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Fetmarkering: Ja, den torde väl bli offentlig?

Hur går det förresten med PIEs överklagan?
Hans motivering i den vill jag gärna läsa!

Hahaha, det är klart att en Kammarrättsdom blir offentlig, precis som alla andra domar. Frågan är väl bara hur SingelStar ska bete sig för att få prövningstillstånd?

Överklagan får vi nog inte se skymten av innan tiden för överklagan gått ut. Beväpna dig med tålamod.
__________________
Senast redigerad av LieDetector 2008-10-22 kl. 10:58.
2008-10-22, 10:57
  #9316
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Det pågår privatspaningar ifrån privatpersoner som tror de kan göra en utredningen bättre än polisen (utan utbildning eller kunskap). De har dock missat att man ska vara objektiv som utredare och häver ur sig att en person som är avskrivna som misstänkt faktiskt är den riktiga gärningsmannen.


Jag har ju läst om fotvandringar mellan Gullmarsplan och Skarpnäck. Utgår ifrån att dessa privatspaningar håller ungefär samma kvalitet ...

Objektivitet har tydligen blivit en tolkningsfråga, om man ser till bevisföringen för alternativ gärningsman. Här gäller inte sånt futtigt som bevis och dokumentation. Dessutom läser somliga FUP'en som Fan läser Bibeln ...
2008-10-22, 11:43
  #9317
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om åklagaren medvetet undanhållit bevis som kan tala till den misstänktes fördel så har man frångått objektivitetsrekvisitet och därmed skall åtalet ogillas.
Nej, nu tänker du nog på det anglosaxiska rättssystemet.
Oavsett om åklagaren frångått objektivitetsrekvisitet har domstolen såväl rättighet som skyldighet att pröva det som framkommit i rättegången och därefter självständigt fälla sin dom. Inga fel innebär med automatik en friande dom.
Om (OM, Orvar Malte...) det däremot undanhållits bevis kan det vara skäl till resning. Och åklagaren kan dömas för tjänstefel.
2008-10-22, 11:59
  #9318
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, nu tänker du nog på det anglosaxiska rättssystemet.
Oavsett om åklagaren frångått objektivitetsrekvisitet har domstolen såväl rättighet som skyldighet att pröva det som framkommit i rättegången och därefter självständigt fälla sin dom. Inga fel innebär med automatik en friande dom.
Om (OM, Orvar Malte...) det däremot undanhållits bevis kan det vara skäl till resning. Och åklagaren kan dömas för tjänstefel.


Det känns ju jätteaktuellt med en huvtröja som finns hos polisen o dessutom tillhör målsägare...
2008-10-22, 12:04
  #9319
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

"Grovt tjänstefel"
Du skämtar oss aprillo!
"Åtalen ogillas" pga en huvtröja som tillhör en av målsägarna?
Hoho! Vakna, välkommen till verkligheten!
Nu är ni väl helt ute o cyklar i alla fall?
Eller TROR ni på det? Poor little thing...

Dessutom har jag inte sagt att polisen berättat för mej var den är, det vet jag ändå. Det har aldrig slagit er att T bytte om någonstans? Eftersom ingen av er verkar intresserad av att ta reda på hur det verkligen ligger till måste jag räkna er som troll.
Tulpanpernilla, jag har FÖRSÖKT undvika dej, jag har ärligt FÖRSÖKT låta bli rena personangrepp, men, du är fan en av de största idioterna i den här tråden o det du skrev om Emma i den andra fick mej att vilja spy över dej!
Jag instämmer i varje ord LieDetector skrev där!
I ss fall tycker jag det är synd!

Ja du, lagen skall följas även av ordningsmakten och rättsväsendet.

Dessutom behövs det bättre åklagare. Skulle jag bli åtalad skulle jag hellre vilja ha Krister van der Kwast som åklagare än en känd advokat som försvarare.
2008-10-22, 12:07
  #9320
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Ser att flera redan svarat på ditt dumma inlägg, menjag svarar på det ändå.

Vad är det som säger att jag har fel om hammarna? I FUP står det att det fanns 3 hammare i lådan, och i tidningen står det 5-10 hammare. Vad som är rätt och riktigt vet varken du eller jag, men man väljr ju själv sina källor.

Alltså hade du fel om hammarna. Eller som smålandstintin så väl uttryckte det, borde inte vara så svårt att se skillnad på 5 och 10 om man nu inte är full och ser dubbelt. Tre hammare av 5 till 10 ger 30 - 60 %. Tycker inte du själv att det låter aningen luddigt?
2008-10-22, 12:12
  #9321
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Ja du, lagen skall följas även av ordningsmakten och rättsväsendet.

Så det är din respekt för lagen som gör att du hänger på nätet och ägnar dig åt grovt förtal?
2008-10-22, 12:19
  #9322
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Fetmarkering: Ja, den torde väl bli offentlig?

Hur går det förresten med PIEs överklagan?
Hans motivering i den vill jag gärna läsa!

Vad har kammarrätten med det här fallet att göra? Tydligen är ni alla så illitterata att ni inte ens har de mest basala kunskaper om det svenska rättssystemet. Kammarrätten är en förvaltningsdomstol och handhar förvaltningsärenden. Innan något hamnar hos kammarrätten så går man först via länsrätten. Gillar man inte kammarrättens dom kan man överklaga till regeringsrätten.

Christine har dömts av tingsrätten, fallet överklagas till hovrätten och domen därifrån kan överklagas till högsta domstolen.

Dagens rätt blir dock sushi.

Jag är säker på att PIEs motivering till överklagan blir avsaknad av bevis.
2008-10-22, 12:25
  #9323
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, nu tänker du nog på det anglosaxiska rättssystemet.
Oavsett om åklagaren frångått objektivitetsrekvisitet har domstolen såväl rättighet som skyldighet att pröva det som framkommit i rättegången och därefter självständigt fälla sin dom. Inga fel innebär med automatik en friande dom.
Om (OM, Orvar Malte...) det däremot undanhållits bevis kan det vara skäl till resning. Och åklagaren kan dömas för tjänstefel.

Nejdå, om det framkommer att bevis har undanhållits som talar till den åtalades fördel när rättegången har inletts och den pågår så skall åtalet ogillas.

Om det framkommer efter att dom har förkunnats att bevisning har undanhållits så är det skäl för resning.

Det här fallet ser bara ut att bli en härva utan dess like som säkerligen kommer att debatteras länge av de sakkunniga. En hel del av kandidaterna på juristlinjen vid SU har börjat diskutera fallet nu ur rättssäkerhetssynpunkt.
2008-10-22, 12:39
  #9324
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Vad har kammarrätten med det här fallet att göra? Tydligen är ni alla så illitterata att ni inte ens har de mest basala kunskaper om det svenska rättssystemet. Kammarrätten är en förvaltningsdomstol och handhar förvaltningsärenden. Innan något hamnar hos kammarrätten så går man först via länsrätten. Gillar man inte kammarrättens dom kan man överklaga till regeringsrätten.

Christine har dömts av tingsrätten, fallet överklagas till hovrätten och domen därifrån kan överklagas till högsta domstolen.

Dagens rätt blir dock sushi.

Jag är säker på att PIEs motivering till överklagan blir avsaknad av bevis.

Hold your horses!

Var det du eller jag som lipade om att du skulle anmäla polisen, enligt mänskliga rättigheter eller hur du uttryckte dig? Har du glömt vad du skrev igår, ska jag kopiera åt dig?

Är du riktigt navlad du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in