2008-10-12, 02:47
  #8713
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Vem är som spekulerar i alternativ gm och påstår att dråp aldrig kan vara aktuellt, vad fan vet du Har du scenariot, säg att E fick ett spel på en besökare med kniv, ena ungen kommer och skyddar mamman, besökaren skyddar sig vilt med en hammare.
Där kan ett dråpförsök, ett dråp, och ett mord föreligga eller?
Nej.
Att försöka hävda att det är någon form av nödvärnsliknande förmildrande omständighet att slå ett handikappat litet barn med tiotals slag i huvudet med en hammare är så korkat att du borde inse att det är ett dåligt försvar.
Det är lika idiotiskt som att skriva att det troligen inte är fråga om tre dråp när man har två dödsfall.
2008-10-12, 02:57
  #8714
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Mina funderingar:
T's egen mobil hadde inte ström mordkvällen.
Troligtvis hadde den inte ström morgonen efter heller.
Kan han ha tagit ut E's SIM-kort ur hennes mobil och satt dit sitt eget extra SIM-kort, helt enkelt för att han behövde ringa någon som han hadde i tlf-listan på sitt eget kort?
Förklarar inte vart E's SIM kort tagit vägen, om det nu är borta. men ett sådant kort är litet och mycket lätt att tappa bort skulle jag tro?

Men är det inte så att polis kan spåra trafiken på E's mobil/SIM-kort även om SIM-kortet inte finns till hands?

Jag är så långt i från kunnig när det gäller mobiler. Jag kan ringa och skicka SMS, that's It, men jag jag tror inte frågan om diverse SIM kort och mobiler hadde förbigåtts av polisen om det fanns något suspekt där.

Att detta sim-kort (telefonnummer som slutar på 44) som T har ringt till SOS med saknas är mycket anmärkningsvärt. Var har T gjort av detta?
2008-10-12, 02:58
  #8715
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Jag tycker att du fick svar i din fråga i mitt svar till en annan skribent men upprepar det igen.
I FUP står det vid varje förhör med T att det är vittnesförhör.

Nja, jag klistrar in min kommentar igen:

Citat:
Den 17/3 kl. 19,38. Den uppgiften finns i en sorts händelserapport (vet ej vad det formellt heter) i FUP. Jag har fått intrycket att det är löpande info som rapporteras in till polisstationen (eller vad de nu rapporterar till).

Jag tror att de menar att ingen synlig GM finns på plats. De har ingen fasttagen, inga direkta spår just då, ingen har sett någon springa från platsen. Platsen är för tillfället fri från GM, så att säga.

Jag tror inte att de där och då anser att de har gått igenom alla närvarande. Det vimlade väl av grannar och annat folk i närheten. De menade helt enkelt att just då föreföll det inte vara farligt att vistas på platsen, och det fanns ingen att jaga, med innebörden att de hade inte sikte på någons rygg.

Är du med på vad jag menar?

Vad anser du om det jag kallar händelserapporten? Den skrevs uppenbarligen allteftersom information kom in till polisstation. Det var en ren händelserappport. Jag upprepar vad jag skrev i min kommentar; jag vet inte om det formellt heter så, jag har döpt den till det.

Det var helt enkelt; vad händer just nu! Polisstationen måste ju få veta vad som pågår.

Tror du, Caramia, att allt som skrevs i den stod sig i längden? Eller, för att utveckla det, tror du att polisen alltid där och då, vid vilket brott som helst, vet exakt vad som hänt. Vem som är den skyldige.

Tror du att det där och då avgjordes vem polisen skulle satsa på som GM?

Jag uppfattar det som att polisen rapporterar in händelseförloppet. Inget annat. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att brott i den här kalibern anses uppklarade så snart efter händelsen.

Och, för att tjata lite, är du med på vad jag menar? Även om du inte håller med?
2008-10-12, 03:00
  #8716
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nja, jag klistrar in min kommentar igen:



Vad anser du om det jag kallar händelserapporten?
Du har helt rätt i att det heter händelserapport (hr) och att allt som kommer till polisens kännedom och alla deras insatser förtecknas här. Mycket förändras allt eftersom.
Uppgifterna om att T är förhörd som vittne och inte som misstänkt kommer dock inte från HR utan från förhörsprotokollen.
(Ursäkta om jag lägger mig i, men jag misstänker att ni pratar lite förbi varandra.)
2008-10-12, 03:03
  #8717
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Man kan undra var den mobilen eller simkortet tagit vägen som tillhörde E.
Sen är det skandal att polisen inte ens fått upp via eniro att den mobil som analyserats som Es har ett helt annat mobilnr. som tillhör T.

Chockad är man väl knappast om man medvetet byter ut simkort eller rent av byter mobil som lämnas in som sin sambos till polis för analys, det kallas mer för att manipulera bevis.

Det är bara T som haft tillgång till dessa innan de beslagtas.

Varför fattas ett simkort? (telefonnummer som slutar på 44)

Är det för att dölja tele- och sms-trafik från detta kontantkortsnummer?
2008-10-12, 03:08
  #8718
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har helt rätt i att det heter händelserapport (hr) och att allt som kommer till polisens kännedom och alla deras insatser förtecknas här. Mycket förändras allt eftersom.
Uppgifterna om att T är förhörd som vittne och inte som misstänkt kommer dock inte från HR utan från förhörsprotokollen.
(Ursäkta om jag lägger mig i, men jag misstänker att ni pratar lite förbi varandra.)

Jag ser det inte som att du lägger dig i. Vem som helst ska ju kunna göra det, debatten är fri. Jag är glad att någon svarar .

Men - hur menar du att vi pratar förbi varandra? Jag fattar inte. Om du svarar på detta, och jag inte svarar snarast, beror det på att min säng har ropat på mig. Då svarar jag under söndagen.
2008-10-12, 03:10
  #8719
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
E tog emot ett sms på sitt mobilnr. 073- 9XXX444 den 16/3 och svarade NJ från detta mobilnr.

T ringer SOS från Es mobil 073-9XXX444 den 17/3

Dagen efter dådet den 18/3 beslagtar polisen Es mobil från T

Es beslagtagna mobil som analyserats har mobilnr 070-45XXX19

Söker man på eniro så går mobilnr. 070-45XXX19 till självaste T

Var har Es mobil eller simkort tagit vägen som slutar på 44?
Den siste som ringde från det numret var T som larmade SOS.

Rena snurren med alla telefoner och sim-kort.

T.o.m. polisen tycks ha missat detta. Ofattbart!

Många kriminella brukar plocka ut sim-kortet och svälja det när de åker fast. För att dölja tele- och sms-trafik. Även vilka man har som kontakter mm.
2008-10-12, 03:10
  #8720
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För att han ska förhöras som misstänkt måste man först delge honom misstanke om brott. Detta har inte gjorts och därmed är han aldrig formellt misstänkt.
Eftersom förhören varade i över åtta timmar och NJ var skäligen misstänkt efter två tror jag att du förstår att han faktiskt inte är misstänkt då.
Till skillnad från trollen tvivlar jag däremot inte alls på ditt påstående att han fick vända ut och in på sitt liv. Det är inte alls ovanligt att målsägande får göra det initialt i en mordutredning. Det är nödvändigt för att få uppslag om var polisens ska leta.
I den mån han fick vända ut och in på sitt liv framgår av förhöret. Varken mer eller mindre.
2008-10-12, 03:15
  #8721
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa

Varför fattas ett simkort? (telefonnummer som slutar på 44)

Så nu är det bara ett simkort som man inte förstår? Märkligt, tidigare ville desinformatörerna påvisa att det fanns flertal. Bevisat att vissa ljuger!
2008-10-12, 03:17
  #8722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nja, jag klistrar in min kommentar igen:



Vad anser du om det jag kallar händelserapporten? Den skrevs uppenbarligen allteftersom information kom in till polisstation. Det var en ren händelserappport. Jag upprepar vad jag skrev i min kommentar; jag vet inte om det formellt heter så, jag har döpt den till det.

Det var helt enkelt; vad händer just nu! Polisstationen måste ju få veta vad som pågår.

Tror du, Caramia, att allt som skrevs i den stod sig i längden? Eller, för att utveckla det, tror du att polisen alltid där och då, vid vilket brott som helst, vet exakt vad som hänt. Vem som är den skyldige.

Tror du att det där och då avgjordes vem polisen skulle satsa på som GM?

Jag uppfattar det som att polisen rapporterar in händelseförloppet. Inget annat. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att brott i den här kalibern anses uppklarade så snart efter händelsen.

Och, för att tjata lite, är du med på vad jag menar? Även om du inte håller med?

Så länge det står på FUP vid ALLA T:s förhör att de är vittnesförhör så håller jag inte med med dig. Hur mycket du än tjatar. Ja fattar inte vart du vill komma när du försöker få mig att tro att ditt ord väger mer än det som står i förundersökningsprotokollet.

Jag förstår helt och tydligt att polisen rapporterar i händelseprotokollet att ingen gm finns på plats. Inte heller någon misstänkt gm. OM T hade varit misstänkt gm hade inte N blivit hämtad från sitt hem. Och när N blev avförd som misstänkt hade polisen en annan misstänkt, CS.

Så hur mycket du än vänder och vrider så har T aldrig varit misstänkt.
I din värld kanske men inte annars.
2008-10-12, 03:19
  #8723
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Kan du länka till det med.

Jävligt svårt då de raderats. Men inte förvånad att du inte kan stå för det
2008-10-12, 03:43
  #8724
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Varför håller CS tyst om det här i så fall?

En teori är ju att CS vill ha T.

Hon har då en rejäl hållhake nu på T och räknar kanske med att de ska bli ett par när hon frikänns. Han kanske har lovat det om hon håller käft.

En annan teori är att det faktiskt är åklagaren som måste binda henne till brottsplatsen. CS vill kanske helt enkelt inte sätta fast T. Räknar med att bli frikänd till slut ändå.

Sen behöver inte CS ha varit inne i huset men träffat T någon annanstans.
Kanske för att diskutera om barnet mm. T kanske inte gillade att hans riktiga barn bortadopterats?

Sen kan T ha vetat om att CS var i krokarna i andra affärer? Något som han själv väl kände till. CS kanske inte vill gola ner de hon haft affärer med. CS räknar ändå med att hon kommer att frikännas till slut.

I denna huvudteori och underteori är CS helt oskyldig och räknar därför med att hon i samtliga scenarier blir frikänd till slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in