2008-10-12, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ja, och då var redan CS skäligen misstänkt.
Gå igenom varje förhör och titta på rubriken "typ av förhör", eller liknande. Slå sedan upp lagrummet i rättegångsbalken.
Sedan kan du berätta om han var misstänkt eller inte.
Jag har gjort detta arbete och trots att jag är van vid att läsa FUP tog det ett antal timmar.

Som sagt är jag helt övertygad om att han uppfattade sig som misstänkt och tyckte att hans liv vändes ut och in. Det är bara rent formellt som han inte är angiven som misstänkt.

Korrekt är: CS var sannolikt misstänkt inte skäligen!

Visst jag kan förstå en del av det du säger men som insatt i vittnesmål kan jag även säga att du aldrig sitter en heldag på polishuset i förhör.
2008-10-12, 02:34
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Det här är också en teori.
CS kan ha varit i huset innan morden och utan att E har fått vetskap om det. Därav också de oblodiga skoavtrycken som påstås vara från CS skor.

Hur förklarar du de "blodiga" skospåren då?
2008-10-12, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Oblodiga?
Skoavtrycken var avsatta i blod

Caramia förstår inte bättre.
2008-10-12, 02:36
Moderator
blomvattnares avatar
Caramia, 02,13 skrev du detta inlägg.

Citat:
Hur förklarar du då polisens uttalande kl 19:38 att ingen gm finns på plats?

I alla förhör som gjorts med T står det "Förhör med vittne"

Står klart och tydligt att läsa i FUP!

Jag kommenterade 01,56 ett tidigare inlägg från dig. Lyder som följer:

Citat:
T har aldrig varit misstänkt hur mycket det än gastas om det här. Enligt FUP konstaterar polisen 17/3 kl 19:38 att ingen gm finns på plats.
T har aldrig synats som gm. Hans förhör är vittnesförhör och ingenting annat.

Min kommentar var:

Citat:
Jag har för mig att jag har kommenterat den här informationen förr, men jag tror att det var en annan skribent då.

Den 17/3 kl. 19,38. Den uppgiften finns i en sorts händelserapport (vet ej vad det formellt heter) i FUP. Jag har fått intrycket att det är löpande info som rapporteras in till polisstationen (eller vad de nu rapporterar till).

Jag tror att de menar att ingen synlig GM finns på plats. De har ingen fasttagen, inga direkta spår just då, ingen har sett någon springa från platsen. Platsen är för tillfället fri från GM, så att säga.

Jag tror inte att de där och då anser att de har gått igenom alla närvarande. Det vimlade väl av grannar och annat folk i närheten. De menade helt enkelt att just då föreföll det inte vara farligt att vistas på platsen, och det fanns ingen att jaga, med innebörden att de hade inte sikte på någons rygg.

Är du med på vad jag menar?

Det svarar du inte på. Ungefär en kvart efter min kommentar upprepar du det du har skrivit, du svarar någon annan skribent. Vad menar du då med dina inlägg? Vill du ha respons på dem eller inte? Kan man inte bemöta sina teorier/åsikter så kan man ju heller inte bli tagen på allvar.
2008-10-12, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Korrekt är: CS var sannolikt misstänkt inte skäligen!

Visst jag kan förstå en del av det du säger men som insatt i vittnesmål kan jag även säga att du aldrig sitter en heldag på polishuset i förhör.
Nej, hon var först skäligen misstänkt. Det var dessutom den grad hon häktades på första gången. Det var därför man var tvungen att släppa henne om du minns?
För mig är detta fakta: poliserna har vid varje förhör angivit honom som vittne.
Det innebär att man inte hade tillräckligt för att ange honom som skäligen misstänkt. Tveklöst har de misstänkt honom ändå, det är bara bevisen som saknats.
Man får förhöra någon i 6+6 timmar utan att delge denne misstanke om brott.
2008-10-12, 02:40
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Bra att du inser att det inte kan vara tre fall av dråp så länge det är två dödsoffer.
Domstolen ska alltid väga förmildrande och försvårande omständigheter mot varandra när de avgör om det är mord eller dråp. ( läs exempelvis de många vägledande HD-domar som finns.)
I det här fallet är det i princip omöjligt att hitta förmildrande omständigheter överhuvudtaget (att med kraftigt övervåld döda två barn varav ett är handikappat). De måste dessutom vara tyngre än de försvårande omständigheterna.
mitt sparkexempel är rätt vanligt. Det är i grunden ett nödvärn som går överstyr. Däri ligger den förmildrande omständigheten.
Vem är som spekulerar i alternativ gm och påstår att dråp aldrig kan vara aktuellt, vad fan vet du Har du scenariot, säg att E fick ett spel på en besökare med kniv, ena ungen kommer och skyddar mamman, besökaren skyddar sig vilt med en hammare.
Där kan ett dråpförsök, ett dråp, och ett mord föreligga eller?
2008-10-12, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Caramia, 02,13 skrev du detta inlägg.

Jag kommenterade 01,56 ett tidigare inlägg från dig. Lyder som följer:

Min kommentar var:

Det svarar du inte på. Ungefär en kvart efter min kommentar upprepar du det du har skrivit, du svarar någon annan skribent. Vad menar du då med dina inlägg? Vill du ha respons på dem eller inte? Kan man inte bemöta sina teorier/åsikter så kan man ju heller inte bli tagen på allvar.

Jag tycker att du fick svar i din fråga i mitt svar till en annan skribent men upprepar det igen.
I FUP står det vid varje förhör med T att det är vittnesförhör.
2008-10-12, 02:41
Bannlyst
Citat:
Nej, hon var först skäligen misstänkt. Det var dessutom den grad hon häktades på första gången. Det var därför man var tvungen att släppa henne om du minns?
För mig är detta fakta: poliserna har vid varje förhör angivit honom som vittne.
Det innebär att man inte hade tillräckligt för att ange honom som skäligen misstänkt. Tveklöst har de misstänkt honom ändå, det är bara bevisen som saknats.
Man får förhöra någon i 6+6 timmar utan att delge denne misstanke om brott.

Hon var på sannolika skäl misstänkt innan man förhörde T i åtta+ timmar.
2008-10-12, 02:43
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Det här är också en teori.
CS kan ha varit i huset innan morden och utan att E har fått vetskap om det. Därav också de oblodiga skoavtrycken som påstås vara från CS skor.

Ja, detta är möjligt och passar bra in i teorin jag beskrev. E kan ha kommit på att CS varit i huset och detta kan ha utlöst händelsen.
2008-10-12, 02:45
Bannlyst
Citat:
Hon var på sannolika skäl misstänkt innan man förhörde T i åtta+ timmar.
Då behöver vi inte diskutera mer, eftersom lagen säger att man aldrig får ha två personer delgivna misstanke om samma brott om de inte begått det gemensamt och i samförstånd. Med andra ord kan inte T ha varit misstänkt då.
2008-10-12, 02:45
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja, detta är möjligt och passar bra in i teorin jag beskrev. E kan ha kommit på att CS varit i huset och detta kan ha utlöst händelsen.

Varför håller CS tyst om det här i så fall?
2008-10-12, 02:47
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Nej detta är inte en teori utan en fantasi. Helt utan verklighetsförankring (som vanligt).

Försök istället att argumentera emot teorin.

T.ex. angående mordvapnet. Försök visa att det inte kan ha gått till så som jag beskriver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in