2008-10-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Detta är intressant. Jag hoppas fler har synpunkter.

När VANS-skorna blev ett hett tips diskuterade vi det på arbetet. En trodde han kände till märket, ingen hade några egna. Vi var ca 20 st. i fikarummet.

Personligen hade jag aldrig hört talas om, eller sett VANS-märket, före polisens efterlysning. Idag vet jag hur de ser ut!

Ingen i min vänkrets använder skomärket.

Naturligtvis inget bevis på ovanlighet i Sverige. Min personliga reflektion är dock att VANS Bearcat inte är så vanliga.

Vans är inte direkt något skomärke som gamlingar från småbyar använder. De sitter på fötterna på betydligt yngre och märkesmedvetna personer.
2008-10-27, 02:14
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Tycker du att det var en relevant fråga utifrån ursprungsgrågan:

Ponera att svaret på ursprungsfrågan är att VANS är inte speciellt vanliga i Sverige.

Varför då undra om sulmönster?

Syftar du på att polisen inte kunde "bevisa" att skoavtrycket på brottsplatsen var från just Bearcat-modellen, dvs den modell CS använde? Menar du att avtrycket kunde lika gärna vara från någon av de andra modellerna du räknade upp, för några av dem har samma sulmönster?

Är det över huvud taget intressant att spekulera kring att sulmönstret som hittades på brottsplatsen finns under olika modeller av VANS-skor, om märket i sig är ovanligt? Sannolikheten på att det är en annan GM ökar inte som jag ser det.

Upptäckte de inte Vans-spår i samband med den där finska kvinnan som mördades med kniv (även hammare enligt någon artikel i pappersupplagan av Aftonbladet) i Hallstahammar? Stl 42,5 eller nåt?
2008-10-27, 06:48
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Upptäckte de inte Vans-spår i samband med den där finska kvinnan som mördades med kniv (även hammare enligt någon artikel i pappersupplagan av Aftonbladet) i Hallstahammar? Stl 42,5 eller nåt?
Hallstahammar-skorna var något senare, vad jag minns.

Edit:
Det var den 30 augusti som skorna i H-hammar kom på tal
Citat:
Ursprungligen postat av ella65
Även om jag själv är ganska säker på att rätt gärningsman sitter inne så kunde jag inte låta bli att reflektera över en liten artikel i dagens pappersbilaga av Aftonbladet. Där skrivs att den mördade, 50-åriga kvinnan i Hallstahammar tagits av daga med knivhugg och hammarslag i huvudet och att beslag har gjorts i lägenheten, bl a ett par skor av märket VAN´s i storlek 42,5?! Är det ett märkligt sammanträffande eller jäklas de???
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12647512&postcount=3845
Senast redigerad av BoISaren 2008-10-27 kl. 06:51.
2008-10-27, 08:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Vans är inte direkt något skomärke som gamlingar från småbyar använder. De sitter på fötterna på betydligt yngre och märkesmedvetna personer.
Fast VANS var rätt populärt på 80-talet då bland annat undertecknad ägde några par och då är man de facto lite äldre än genomsnittsmedlemmen på Flashback...
2008-10-27, 09:46
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Tycker du att det var en relevant fråga utifrån ursprungsgrågan:

Ponera att svaret på ursprungsfrågan är att VANS är inte speciellt vanliga i Sverige.

Varför då undra om sulmönster?

Syftar du på att polisen inte kunde "bevisa" att skoavtrycket på brottsplatsen var från just Bearcat-modellen, dvs den modell CS använde? Menar du att avtrycket kunde lika gärna vara från någon av de andra modellerna du räknade upp, för några av dem har samma sulmönster?

Är det över huvud taget intressant att spekulera kring att sulmönstret som hittades på brottsplatsen finns under olika modeller av VANS-skor, om märket i sig är ovanligt? Sannolikheten på att det är en annan GM ökar inte som jag ser det.

Ja, relevant fråga eftersom du sa att du hade diskuterat skorna med dina arbetskamrater.

Vans olika typmodeller har samma sulmönster.

Så du har inte tagit reda på hur många vansskor som säljs i Sverige?
2008-10-27, 10:02
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Detta är intressant. Jag hoppas fler har synpunkter.

När VANS-skorna blev ett hett tips diskuterade vi det på arbetet. En trodde han kände till märket, ingen hade några egna. Vi var ca 20 st. i fikarummet.

Personligen hade jag aldrig hört talas om, eller sett VANS-märket, före polisens efterlysning. Idag vet jag hur de ser ut!

Ingen i min vänkrets använder skomärket.

Naturligtvis inget bevis på ovanlighet i Sverige. Min personliga reflektion är dock att VANS Bearcat inte är så vanliga.

Ja, det är intressant, eftersom jag gjort min läxa ordentligt. Så nu vet jag i alla fall betydligt mer om detta skomärke.

Det kanske kan få lite andra proportioner i diskussionen om man betänker att detta inte är "var mans sko" och att de är förhållandevis dyra och inte helt lätta att köpa i Sverige. Vilket också polisen fick erfara då de letade efter jämförelseexemplar ...
2008-10-27, 10:12
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Ok, så du har koll på Vans-skor nuförtiden?

Vilka av dessa sneakers har du kollat in och känner igen sulmönstret på? Vilka av nedanstående har det sulmönster polisen hittade spår av synligt först man har hällt spårämnen på golvet?

Vans AV Era
Vans Bearcat
Vans CL Slip-on LX
Vans Era
Vans Sk8-hi
Vans Sk8-Hi LX
Vans Marc Jacobs Slip-On LX
Vans Womens Slip LX Perf Black
Vans Womens Slip LX Wte Perf LX

Jag ser att du lärt dig googla, det var ju bra.

Då kanske du kan redogöra för de olika varianternas egenheter och sulmönster också?
Du kan ju börja med att ta bort alla "slip on" för dessa har varken form eller sula som i närheten av ett par Bearcat. Vi är alltså ute efter skor med wafflegrip-sula utan logga på undersidan.

Vilka modeller anser du passar in på den beskrivningen?
2008-10-27, 10:16
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:

Å ja, nu är väl inte CS direkt purung, och hon har uppenbarligen gått omkring med dessa märkesskor utan att hon är något skateoffer direkt.

Hur vanliga anser du att VANS är bland dagens unga? Anser du att det är ett märke som är poppis och gångbart bland skaters eller är de som vår vän Hamilton påpekar, vanligare på 80-talet?
2008-10-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Jag ser att du lärt dig googla, det var ju bra.

Då kanske du kan redogöra för de olika varianternas egenheter och sulmönster också?
Du kan ju börja med att ta bort alla "slip on" för dessa har varken form eller sula som i närheten av ett par Bearcat. Vi är alltså ute efter skor med wafflegrip-sula utan logga på undersidan.

Vilka modeller anser du passar in på den beskrivningen?

The waffle grip gum sole is similar to the sole of most Vans skate shoes.
Så det finns nog flera märken än Bearcat som har detta mönster!
2008-10-27, 10:32
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
The waffle grip gum sole is similar to the sole of most Vans skate shoes.
Så det finns nog flera märken än Bearcat som har detta mönster!

Jag vill veta hur det är och då duger det inte med att det "nog" finns fler än Bearcat.

Vans startade i Kalifornien 1966 och är skateboardvärldens äldsta och mest respekterade skomärke. Denna välförtjänta status är sprungen ur tidlös design och unika produktegenskaper och den supergreppiga ”våffelsulan” har närmast blivit en symbol för skateboardkulturens ursprung. Team Vans skate är bland andra Geoff Rowley, Anthony Van Engelen, Dustin Dollin, Tony Trujillo och Johnny Layton. Vans har även tunga team inom surf, BMX, snowboard och motocross.
Senast redigerad av LieDetector 2008-10-27 kl. 10:35.
2008-10-27, 10:47
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieDetector
Jag vill veta hur det är och då duger det inte med att det "nog" finns fler än Bearcat.

Vans startade i Kalifornien 1966 och är skateboardvärldens äldsta och mest respekterade skomärke. Denna välförtjänta status är sprungen ur tidlös design och unika produktegenskaper och den supergreppiga ”våffelsulan” har närmast blivit en symbol för skateboardkulturens ursprung. Team Vans skate är bland andra Geoff Rowley, Anthony Van Engelen, Dustin Dollin, Tony Trujillo och Johnny Layton. Vans har även tunga team inom surf, BMX, snowboard och motocross.
Sök på "off the wall" så hittar du nog fler modeller som har rätt sulmönster.
2008-10-27, 10:53
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Sök på "off the wall" så hittar du nog fler modeller som har rätt sulmönster.

Jo då, det har jag gjort. Problemet är att de olika modellerna också har andra olikheter när det gäller sulmönstret, även om grunden är densamma. Vans görs i begränsade upplagor osv ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in