2008-08-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Från FUP
Spoiler:
Iakttagelser och vidtagna åtgärder på brottsplatsen.
Uppgift
SHU 24-27-50 med undertecknad polisman, pa Ola Folkebrant samt pa Alf Gustafsson
befann oss på polisstationen i Köping då vi hörde att en annan patrull blev beordrade till
Arboga med anledning av att tre personer var knivskurna. Vi lämnade därför stationen och
körde mot den aktuella adressen. Vi anländer först till platsen, strax innan SHU 24-27-10
med pa Holmedahl samt SHU 24-21-40 med pa Karlsson och pa Everstig.
När vi anländer till adressen står det flera ambulanser på gatan utanför den villa som utgör
brottsplatsen. När vi lämnar bilen och springer fram mot brottsplatsen pekar en
ambulanssjukvårdare mot en personbil som precis parkerar på andra sidan gatan.
Ambulanssjukvårdaren skriker "kolla han" till mig och pekar mot personbilen. Jag och pa
Gustafsson tar kontakt med mannen som klivit ur den aktuella bilen och är på väg fram mot
brottsplatsen. Mannen är blodig i ansiktet. Jag och pa Gustafsson tar tag i varsin arm på
mannen och frågar vem han är. Mannen förklarar då att det är han som är anmälare till
händelsen och att han är sambo med den skadade modern. Vi förklarar för mannen att han
inte kan gå in i bostaden utan att han ska sätta sig i sin bil vilket han gör. Pa Gustafsson har
sedan kontroll på mannen under den tid han befinner sig i anslutning till brottsplatsen.
Jag får sedan kontakt med pa Everstig som anlänt till platsen och beordrar henne att
tillsammans med mig genomsöka bostaden för att säkerställa att gärningsmannen inte finns
kvar på brottsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Detta ger ju helt andra möjligheter för T än om han placerats i en polisbil.
Det kan vem som helst räkna ut. Detta är dock bara en teori.

Jag fattar inte vad du menar. Polisen har ju burit sig åt precis som jag trodde, övervakat T i egenskap av vid detta tillfälle misstänkt gärningsman.

Händelseförloppet i korthet:

T kommer hem, ringer Larmcentralen

T samtalar med Larmcentralen under ca 10 minuter tills han hör eller ser ambulansen komma. Säger då i telefonen "jag ska flytta min bil så att ambulansen kan komma fram"

T går ut, möter ambulanspersonal - denna vet inget om vad som hänt - och flyttar bilen. Ambulanspersonalen ser en blodig man som enligt vad de vet kan vara förövaren

Polis anländer. De vet inte heller något om vad som hänt. Ambulanspersonalen pekar på T som just stiger ur sin bil och säger till polisen "kolla honom". Helt naturligt, eftersom ingen vet vad som hänt. En blodig man på brottsplatsen är statistiskt sett en vanlig förövare

T följer en naturlig impuls att söka upp sin skadade familj. Polisen hindrar honom helt korrekt genom att säga åt honom att sätta sig i bilen igen. Därefter har en polis koll på honom.

Senare flyttas han, efter vad som uppgetts, till en polisbil. Att han inte sattes i polisbilen direkt beror kanske på att polispatrullen måste orientera sig om läget först, eller att man ville kunna samråda eller använda radion utan att T hörde. Kom ihåg att vid denna tidpunkt var allt mycket kaotiskt

I ett senare skede undersöks T och hans bil genomsöks grundligt.

Vilka "helt andra möjligheter" ger detta T än om han hade placerats i polisbilen direkt?
2008-08-23, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Citat:
Från FUP
Mega mycket text
polisbilen direkt?

Läs gärna tråden sen kan du åxå vara med och diskutera alternativ GM.
2008-08-23, 23:34
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det är ju just det som Winston gör. H*n diskuterar T som alternativ gm. Det är bevisat att Winston gör detta.
2008-08-23, 23:36
Medlem
Citat:

Jag har läst ganska mycket i tråden, men jag undrar hur man kan anse att T harfått "helt andra möjligheter" för att han sades till att sitta kvar i sin bil en stund innan han flyttades till polisbilen.

T har undersökts, hans kläder har tagits i beslag och undersökts, hans bil har genomsökts.

Jag fattade det som att "helt andra möjligheter" innebar att debattören ansåg att T t ex skulle ha kunnat gömma undan ett mordvapen eller kläder i sin bil. Det anser jag vara uteslutet.
2008-08-23, 23:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag har läst ganska mycket i tråden, men jag undrar hur man kan anse att T harfått "helt andra möjligheter" för att han sades till att sitta kvar i sin bil en stund innan han flyttades till polisbilen.

T har undersökts, hans kläder har tagits i beslag och undersökts, hans bil har genomsökts.

Jag fattade det som att "helt andra möjligheter" innebar att debattören ansåg att T t ex skulle ha kunnat gömma undan ett mordvapen eller kläder i sin bil. Det anser jag vara uteslutet.
Ingenstans i FUP kan du läsa att Ts bil genomgått en teknisk undersökning.
Dessutom så har inte den svarta huvtröjan och Ts strumpor lämnats in på analys.
2008-08-23, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ingenstans i FUP kan du läsa att Ts bil genomgått en teknisk undersökning.
Dessutom så har inte den svarta huvtröjan och Ts strumpor lämnats in på analys.

Nu ljuger du igen Talibanpernilla.

SId 1286

Tillfrågad om hur Hellberg var klädd när han lämnade bostaden så säger han att han hade
gråa jeans, en brunvit rutig skjorta, en svart huvtröja samt svarta mjuka vinterkängor. Han
hade också haft en svart jacka i tyg, halv lång som räckte ner till övre delen av låren. Samtliga
kläde är tagna i beslag av polisen.

Har du läst på om telefonen och simkortet än då? Eller gör du som vanligt, väntar tills jag somnat in och fortsätter ljuga i tråden?
2008-08-23, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Nu ljuger du igen Talibanpernilla.

SId 1286

Tillfrågad om hur Hellberg var klädd när han lämnade bostaden så säger han att han hade
gråa jeans, en brunvit rutig skjorta, en svart huvtröja samt svarta mjuka vinterkängor. Han
hade också haft en svart jacka i tyg, halv lång som räckte ner till övre delen av låren. Samtliga
kläde är tagna i beslag av polisen.

Har du läst på om telefonen och simkortet än då? Eller gör du som vanligt, väntar tills jag somnat in och fortsätter ljuga i tråden?

Var det inte häromdagen som den svarta huvtröjan flög av vid lastning av instrument och ev blev liggande i bilen?
2008-08-23, 23:58
Bannlyst
Citat:
Var det inte häromdagen som den svarta huvtröjan flög av vid lastning av instrument och ev blev liggande i bilen?

Kan inte du heller läsa?

Tillfrågad om hur Hellberg var klädd när han lämnade bostaden
2008-08-23, 23:58
Bannlyst
Citat:
Jag förstår precis möjligheten för en alternativ gärningsman, men det måste då läggas fram några trovärdiga belägg för detta.

Kan du klampa in och bara bestämma vad jag skall skriva till dig? Fortsätt och läs tråden så ser du till slut vart teorin hamnar, har du något att tillföra teorin så gör det.
2008-08-24, 00:08
Medlem
Citat:
Kan du klampa in och bara bestämma vad jag skall skriva till dig? Fortsätt och läs tråden så ser du till slut vart teorin hamnar, har du något att tillföra teorin så gör det.

Jag brukar inte hålla på med munhuggerier, men

Jag kan naturligtvis inte bestämma något alls om något som någon skriver på FB.

Denna tråd heter Arboga-morden - teorier om alternativ gärningsman. De teorier som framförs i tråden måste självklart kunna diskuteras och ifrågasättas.

Som jag ser det har ingen underbyggd teori om någon alternativ gärningsman presenterats.
2008-08-24, 00:10
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Kan inte du heller läsa?

Tillfrågad om hur Hellberg var klädd när han lämnade bostaden
Faktum är att den svarta huvtröjan och strumpor inte är analyserade hos SKL.
2008-08-24, 00:10
Medlem
cookie777s avatar
Citat:

Jag tror inte att det är så han syftar. Ska man diskutera en alternativ GM, så ska det väl rimligtvis finnas belägg för teorin eller hur?
Uppdiktade och teorier tagna ur luften, torde kanske hamna i en annan del av forumet.

De frågor som ställs i hans tidigare inlägg tycker jag inte alls är så obefogade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in