Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Antar att du med bindande bevis menar: hår, blod, fingeravtryck, vittnen etc. på själva brottsplatsen.
Men vi vet ju också att personer kan dömmas, och har dömts utan att detta hittats.
Rätten har ansett att det ställts bortom all rimlig tvivel att de är gm.
Vad har du för synpunkter på det?
Men vi vet ju också att personer kan dömmas, och har dömts utan att detta hittats.
Rätten har ansett att det ställts bortom all rimlig tvivel att de är gm.
Vad har du för synpunkter på det?
Ja, personer kan dömas - och döms - utan bindande bevisning. När någon fälls pga endast indicier, så finns risken att en oskyldig person döms. I USA har ett otaligt antal personer visat sig vara felaktigt dömda och ibland har personen t o m hunnit avrättats innan man fått igenom en DNA-analys, vilken efteråt - i förlängningen - visat att personen inte har varit gärningsmannen.
Det har också funnits - och säkert finns! - människor som dömts "bortom allt rimligt tvivel" - trots att det visat sig senare att de varit oskyldiga. I Sverige exempelvis Joy Rahman.
Det är därför jag tycker att det är så viktigt med bindande bevisning, som verkligen bilder gärningsmannen till brottet. Tänk dig själv; du är oskyldig, men döms ändå till exempelvis livstids fängelse. Eller att ditt barn/man är oskyldig, men ändå döms till ett mycket strängt straff.
Det finns ju naturligtvis även det omvända. Ett exempel är OJ Simpson som friades mycket troligt p g a att juryn tillhörde samma etniska population som honom och var deras "nationalidol". I det fallet fanns DNA (blod) från Simpson på mordplatsen m.m. Detta fick försvaret till att polisman Fuhrman, som bevisligen tagit uttrycket "nigger" för afro-amerikan i sin mun, planterat DNA:et, eftersom de menade at han p g a sitt uttalande var rasist. Simpson dömdes trots allt i civilmålet senare och fick betala skadestånd till familjerna (det senare är jag i det närmast säker på). (Nu kan OJ åka in i fängelse ändå p g a att han dömts för rån, men det blir ju inte upprättelse för familjerna Smith och Goldmann.)
Så länge det finns en möjlighet att ett brott begåtts av någon annan - så länge det finns rimligt tvivel och så länge det inte finns bevis som binder en person till brottet och brottsplatsen - så bör man vara väldigt försiktig med att döma. Man måste försöka minimera risken att en oskyldig döms, så mycket det bara går.
Det är min åsikt. Det är bara att försöka gå till sig själv; hur skulle jag vilja bli behandlad i samma situation?
)