2008-09-06, 13:02
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapt
Jag har hört frågeställningen i fika rummet på jobbet bland annat.

Att innan dom fallit och någon är dömd gå ut i dokumentärer och tidningar är sånt som får folk fundera - tänk vi lever i jantelagens sverige.

Om du bortser ifrån att familjen J´s medverkan i Kalla Fakta får folk att fundera
-Kan det finnas någon annan konsekvens, än just funderingar åt olika håll, av att programmen sänds enligt dig?
2008-09-06, 13:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Minnen fungerar inte så, Jag har läst mycket om hjärnans minnesfunktioner och man kan inte lita på sina egna minnen alla gånger även utan att som i detta fall vara världsunik.

Bara för man tror man kommer ihåg en sak gör det inte sant, ett minne är ingen videoinspelare som återupprepar det som faktiskt hän alla gånger.

Ska jag behöva posta mer artiklar? finns en mycket bra nyligen i illustrerad vetenskap.

Sen att E ändrar sin utsaga konstant för att passa CS gör att den bortses totalt av mig, jag tror experten före en kvinna jag aldrig träffat och som påstår sig vara världsunik, som dessutom vad ni än säger har ett motiv i att få tyskan fälld, givetvis vill hon ha någon skyldig och tyskan är mycket lämplig.

Nu börjar du komma med rena osanningar, i stället för bara vaga antydningar. E har aldrig påstått sig vara världsunik. Lögn från din sida.
2008-09-06, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du verkar ha ett mycket förvirrat intryck av diskussionen kring E's minne. Gå tillbaka och se vad som har diskuterats noga om detta i denna tråd, och övriga trådar.

går på minnesexpertens utlåtande. Han har studerat emma och är expert, det är vad jag behöver, I vilket fall som helst är E's utpekande oviktigt då det har alldeles för många frågetecken och dset har lämpligt ändrats i efterhand.

Rätten dissade som sagt var Lisbeth Palmes utpekande och hon var inte skadad alls.

Ta inte det som något påhopp utan jag förstår varför hennes anhöriga och hon själv tror på henne det är helt naturligt, vem skulle misstro sina egna minnen ?

Nu är det verkligen så att hjärnan är inte konstruerad för att minnas exakta händelser utan är mer komplicerad än så.
2008-09-06, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu börjar du komma med rena osanningar, i stället för bara vaga antydningar. E har aldrig påstått sig vara världsunik. Lögn från din sida.

Ska givetsvis vara påstås vara världsunik, ett sig har smugit sig in.
2008-09-06, 13:06
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Nu missförstår vi varande igen.

Om det vore någon annan än E och vapnet hade funnits så är det inte omöjligt.

Om du injicerar adrenalin kan du skada dig själv väldigt mycket innan din kropp reagerar på skadorna, Om man är schizofren är det också möjligt, Som vi såg tidigare en schizofren man som med tillhygge misshandlade sig själv till döds genom slag mot både kropp och huvud.

Du har helt rätt i att man kan tillfoga sig kraftiga skador själv.
Fast just den schizofrena mannen du hänvisar till vet vi ju inte hur skadorna på huvudet var.
Det kanske bara var 1 kraftigt slag.
Även om E injicerat adrenalin eller varit schizo så ställer jag mig ändå tvivlande till att just hennes skador skulle kunna vara självförvållade.
Men vi har olika åsikter här, och jag accepterar att du har en annan.
2008-09-06, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Om du bortser ifrån att familjen J´s medverkan i Kalla Fakta får folk att fundera
-Kan det finnas någon annan konsekvens, än just funderingar åt olika håll, av att programmen sänds enligt dig?

Ja det ligger i vissas natur att de tycker om att synas, Det kan folk givetvis uppfatta som osmakligt men att därefter dra slutsatsen hon är lättad känns fel.

Jag återspeglar bara de synpunkter jag får från andra.

Enda anledningen jag trycker så mycket på E är för att då får vi den diskussionen avklarad och dödad, Jag tror inte ni förstår hur många som vill ha det till att E är skum men de kan inte ha läst FUP, Det är fullständigt orimligt att de skador ska ha varit självförvållade.
2008-09-06, 13:09
Medlem
Astracans avatar
Citat:
går på minnesexpertens utlåtande. Han har studerat emma och är expert, det är vad jag behöver, I vilket fall som helst är E's utpekande oviktigt då det har alldeles för många frågetecken och dset har lämpligt ändrats i efterhand.

Rätten dissade som sagt var Lisbeth Palmes utpekande och hon var inte skadad alls.

Ta inte det som något påhopp utan jag förstår varför hennes anhöriga och hon själv tror på henne det är helt naturligt, vem skulle misstro sina egna minnen ?

Nu är det verkligen så att hjärnan är inte konstruerad för att minnas exakta händelser utan är mer komplicerad än så.

Det är bara så märkligt att samma man som fick T.Q att minnas en massa sanningar han inte mindes påstår att Emma inte minns sant när hon minns..
2008-09-06, 13:10
Bannlyst
Citat:
Det är bara så märkligt att samma man som fick T.Q att minnas en massa sanningar han inte mindes påstår att Emma inte minns sant när hon minns..

Bra, jag sträcker mig till fullständigt orimligt och teoritiskt omöjligt.
2008-09-06, 13:12
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ja det ligger i vissas natur att de tycker om att synas, Det kan folk givetvis uppfatta som osmakligt men att därefter dra slutsatsen hon är lättad känns fel.

Jag återspeglar bara de synpunkter jag får från andra.

Enda anledningen jag trycker så mycket på E är för att då får vi den diskussionen avklarad och dödad, Jag tror inte ni förstår hur många som vill ha det till att E är skum men de kan inte ha läst FUP, Det är fullständigt orimligt att de skador ska ha varit självförvållade.

Då kan vi åtminstone komma överens om att det enda familjen J "riskerar" med sin medverkan i Kalla Fakta är att folk i Jantelagens Sverige börjar att fundera.
Jag började fundera på om det var ett brott de hade begått.
2008-09-06, 13:14
Bannlyst
Citat:

Ja men att han fabricerar minnen är en annan sak, det är en av delarna som gör att folk misstror hjärnans minnesfunktion.

Alldeles för många "förträngda" minnen har kommit fram under psykoterapi hos folk som senare visat sig vara falska, ofta efter att folk blivit dömda för dom.

Tänk det svenska fallet där en flicka fick minnen att pappa våldtagit henne tillsammans med en satanistsk sekt och han dömdes.

Vi kan i vilket fall som helst inte ta E 100% på hennes minnen då hennes skallskador är massiva, Det bästa om CS fälls är givetvis att mer bevis dyker upp så att allt inte behöver stå på E's ord, måste vara tungt ha den pressen att minnas dessutom.
2008-09-06, 13:14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
TR: En jurist omgiven av nämdemän med dåligt omdöme (vilket de visat)
Lokalt förankrad lätt att bli påverkad avv massmedia.

Fäller ofta och låter HR ta det riktiga beslutet, på så sätt kan lagman ha gott samvete och slippa bli nitad på stan.

HR: tre jurister, större objektivitet och större tro på rättvisa. Som allt annat, de bästa juristerna sitter givetvis i HR inte i TR.

Och med rättvisa menas att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att CS är skyldig. Och vi som disskuterar här är väl ett obehagligt tecken på vilka tvivel det finns.
Det är synd att börja vagt prat om detta i denna tråd, då det redan diskuterats utförligt de senaste dagarna i huvudtråden. Se denna:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=720122
2008-09-06, 13:15
Medlem
nackepas avatar
Citat:
När är programmet?

Den hittils minst otroliga alt gm är en pundare inhyrd an Nj's bror med eller utan Nj's vetskap för att märka T och att det på något sätt spårat ur.

Kalla Fakta söndag kl. 19.20 sänds programmet om NJ.

http://www.tv4.se/1.615155/2008/09/04/oskyldigt_misstankt_for_barnamord

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in