Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapt
37 procent av svenskarna har lågt förtroende för nämndemännens kompetens, enligt en undersökning från SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Siffran är överraskande negativ bedömer utredaren Fredrik Bohlin, enligt SVT:s Rapport.
– Visst kan det finnas skillnader i förtroende vad gäller nämndemän och den övriga domarkåren inom rättsväsendet. Men jag skulle gärna vilja se om de här vetenskapliga rapporterna stämmer, säger Lars Lassinantti, ordförande i Nämndemännens riksförbund, till SVT.
En regel för nämndemän är att aldrig uttala sig i ett mål innan domen har fallit.
Jo det är lågt, folk är trötta på att avdankade politker blir nämdemän, herregud BECKROTH har varit nämdeman och du står här och säger att folk inte har tappat förtoende?
Men du har rätt hela kedjan är ansatt
Citat:
37 procent av svenskarna har lågt förtroende för nämndemännens kompetens, enligt en undersökning från SOM-institutet vid Göteborgs universitet
Jag ogillar starkt när de hänvisar till en undersökning men de talar inte om vart man kan finna undersökningen i sin helhet eller vilket år undersökning publicerades.
(Jo, det finns fall där en flera år gammal undersökning har presenterats som ett nyhetsmaterial)
Därför frågar jag om någon vet vilken undersökning man hänvisar till?
På SOM-institutets hemsida finner jag bara en rapport, från 2006, med rubriken "Förtroendet för rättsväsendet"
Innan jag uttalar mig mer i frågan så vill jag gärna se siffror osv. med egna ögon.
Ang. Beckroth. Adolf Hitler var människa. Jag har inte tappat förtroendet, helt, för mänskligheten för det.