2008-09-06, 12:16
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapt
Ska se var jag kan hitta den.

Vi kan börja med tito beltran nu, han får bli en fingervisning, inom tre veckor kommer han kanske finnas oskyldig i brist på bevis, ganska troligt när man läst om fallet.

Valigast är det i indicie mål och i sexualdåd då ord står mot ord och HR ser det krasst juridiskt och inte påverkas av känslor som nämdemän ofta gör.

Har du inte läst artiklar om folks förtoende för tingsrätter och nämdemän?

Likabra vi lägger ner diskussionen vi får svar snart iallafall.

Fast nu är ju inte det här ett rent indiciemål, utan här finns ett vittne.
Sen, hur hovrätten ställer sig till det återstår att se.
2008-09-06, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Att juristerna i hovrätten alltid skulle vara skickligare är inte sant.
Det finns en massa skickliga lagmän från tingsrätter som inte vill sitta i hovrätter.

Ja sverige är överfullt med sådana....., Denna lagman nu visar dock hyffsat stor integritet med tanke på att han nog allvarligt funderade på att jävs anmäla nämdemännen, Men det är som G-W skrev en mycket bra krönika om:

Jäv är tydligt i detta fall men kostnaden och arbetet för att ta om en rättegång med 50+ vittnen och en del från utlandet och som ändå kommer avgöras i hovrätten är för stor.

Det skrev G-W svart på vitt och är det någon jag har förtoende för inom polisen är det den mannen.
Senast redigerad av Ondskapt 2008-09-06 kl. 12:20.
2008-09-06, 12:20
Bannlyst
Citat:
Fast nu är ju inte det här ett rent indiciemål, utan här finns ett vittne.
Sen, hur hovrätten ställer sig till det återstår att se.

Ett vittne utan juridisk trovärdighet tyvär, hemskt säga man inte tror på mamman men minnen fabriceras lätt.

Många är psykiskt sjuka just för att de förträngt förvanskat vissa minnen från traumatiska händelser.

Men visst hade min fru sagt hon minns hade jag trott på det men nu måste det tolkas annorlunda och det är därför man har OPARTISKA nämdemän, inte sådana som bestämt sig i skuldfrågan innan.
2008-09-06, 12:20
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Jag ska fixa en länk till en vetesnkaplig artikel ILL's bygger på, det var mer för att få dig att förstå, allt annat verkar vara i det mest avancerade laget för dig

Du får jättegärna lägga ut den länken, tack!

Citat:
Har du inte läst artiklar om folks förtoende för tingsrätter och nämdemän?

Jag tog upp min åsikt och min erfarenhet ang. det här i den andra tråden.
Jag är skeptisk till att folk har ett lågt förtroende för just nämndemän.
Min uppfattning är att man har lågt förtroende för hela kedjan- Polismyndighet-Rättsväsendet-Straffpåföljd
2008-09-06, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Du får jättegärna lägga ut den länken, tack!

Jag tog upp min åsikt och min erfarenhet ang. det här i den andra tråden.
Jag ställer mig tvivlande till att folk har ett lågt förtroende för just nämndemän.
Min uppfattning är att man har lågt förtroende för hela kedjan- Polismyndighet-Rättsväsendet-Straffpåföljd

37 procent av svenskarna har lågt förtroende för nämndemännens kompetens, enligt en undersökning från SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Siffran är överraskande negativ bedömer utredaren Fredrik Bohlin, enligt SVT:s Rapport.

– Visst kan det finnas skillnader i förtroende vad gäller nämndemän och den övriga domarkåren inom rättsväsendet. Men jag skulle gärna vilja se om de här vetenskapliga rapporterna stämmer, säger Lars Lassinantti, ordförande i Nämndemännens riksförbund, till SVT.

En regel för nämndemän är att aldrig uttala sig i ett mål innan domen har fallit.

Jo det är lågt, folk är trötta på att avdankade politker blir nämdemän, herregud BECKROTH har varit nämdeman och du står här och säger att folk inte har tappat förtoende?

Men du har rätt hela kedjan är ansatt
2008-09-06, 12:22
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ett vittne utan juridisk trovärdighet tyvär, hemskt säga man inte tror på mamman men minnen fabriceras lätt.

Många är psykiskt sjuka just för att de förträngt förvanskat vissa minnen från traumatiska händelser.

Men visst hade min fru sagt hon minns hade jag trott på det men nu måste det tolkas annorlunda och det är därför man har OPARTISKA nämdemän, inte sådana som bestämt sig i skuldfrågan innan.

Det är ju din åsikt, men som tur är sitter inte du i någon domstol och ska döma.
2008-09-06, 12:23
Bannlyst
Citat:
Det är ju din åsikt, men som tur är sitter inte du i någon domstol och ska döma.

Nej utan har vi tur sitter det 3 opartiska jurister som håller lagboken högst och inte påverkas av känslor.

CH och Boisarn, försvann ni när ni blev överbevisade?
2008-09-06, 12:25
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ja sverige är överfullt med sådana....., Denna lagman nu visar dock hyffsat stor integritet med tanke på att han nog allvarligt funderade på att jävs anmäla nämdemännen, Men det är som G-W skrev en mycket bra krönika om:

Jäv är tydligt i detta fall men kostnaden och arbetet för att ta om en rättegång med 50+ vittnen och en del från utlandet och som ändå kommer avgöras i hovrätten är för stor.

Det skrev G-W svart på vitt och är det någon jag har förtoende för inom polisen är det den mannen.

Ditt svar visar bara att du inte har en aning om vad du pratar om.
Tror du att för att man är jurist i hovrätten automatiskt är bättre en alla lagmän i de olika tingsrätterna?
2008-09-06, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ditt svar visar bara att du inte har en aning om vad du pratar om.
Tror du att för att man är jurist i hovrätten automatiskt är bättre en alla lagmän i de olika tingsrätterna?

NEJ men EN jurist kontra tre öppnar för en annorlunda diskussionjämfört med i TR.

Att sen de flesta driftiga människor siktar framåt i karriären är givet,
Du jämför dagisfröknar med universitetslektorer, om man jämför HD - TR.
2008-09-06, 12:27
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Nej utan har vi tur sitter det 3 opartiska jurister som håller lagboken högst och inte påverkas av känslor.

CH och Boisarn, försvann ni när ni blev överbevisade?

Du har ju faktiskt inte en aning.
Även dessa jurister kan väl påverkas av känslor?
2008-09-06, 12:28
Medlem
thailandstrolls avatar
Citat:
LJUG INTE!

Titre du document / Document title
Suicide by blunt force trauma
Auteur(s) / Author(s)
HUNSAKER Donna M. ; THORNE Leigh B. ;
Résumé / Abstract
Suicide by self-inflicted blunt force injury is rare. The authors report a case of a 48-year-old man who initially appeared to have died of a homicidal beating. The pertinent autopsy findings consisted of blunt force closed head injury combined with numerous cutaneous abrasions and contusions of the entire body. Further inquires confirmed a medical history of paranoid schizophrenia and a previous attempt at suicide. This case represents an extreme example of severe blunt trauma sustained during fatal self-mutilation and masquerading as a homicide. It also underscores the importance of correlating a thorough background investigation with autopsy findings in determining the appropriate manner of death.
Revue / Journal Title
The American journal of forensic medicine and pathology ISSN 0195-7910
Source / Source
2002, vol. 23, no4, pp. 355-359 [5 page(s) (article)]
Langue / Language
Anglais
Editeur / Publisher
Lippincott, Hagerstown MD, ETATS-UNIS (1980) (Revue)
Localisation / Location
INIST-CNRS, Cote INIST : 19096, 35400010413715.0110

Självmord genom blunt force trauma kan ske bevisligen!
"his case represents an extreme example of severe blunt trauma sustained during fatal self-mutilation and masquerading as a homicide.."

Ja inte är det mer osannolikt än att en kvinna mördar andras småbarn.
2008-09-06, 12:28
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
LJUG INTE!

Självmord genom blunt force trauma kan ske bevisligen!
"his case represents an extreme example of severe blunt trauma sustained during fatal self-mutilation and masquerading as a homicide.."
Och nu blir man kallad lögnare igen.

Varför inte prova att slå in skallen på dig själv? Ta en hammare och slå dig, hårt, i huvudet 15 gånger.

Det står inget om antalet slag i det du citerar. Det står "talrika" slag. Dessutom fördelade över hela kroppen.

Det ger ingen relevant info i detta fallet.

Jag misstog mig å det grövsta vad gäller dig. Hälsa på dina nya vänner Tulpanpernilla och beaver_se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in