2008-09-06, 11:52
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapt
Nej såklart den inte kommer bli, Ni är så många nya här på FB som inte riktigt förstår forumet verkar det som.

Här får nazister förneka förintelsen, Pedofiler får disskutera fritt och givetvis kommer de inte stänga en tråd om detta, dock får den flyttas till annan avdelning.

Har ni ens läst skvaller tråden? herregud om en tråd stängdes varje gång någon känner sig kränkt.. Grundaren av flashback har blivit dömd flera gånger för att vi ska ha rätten att prata fritt.

Och det kommer ta tid, skulle HR mot all logik dömmas utan nya uppgifter så kommer det överklagas till HR och det är inte omöjligt att detta fall får prövningstillstånd där om tyskan drar några kaniner ur hatten.

Tingsrätten dömer alltid konstigt och med dålig juridik, kolla nu i veckan när TR gick emot en nyligen fattad praxis från HD!
Verkligen? Alltid? Du var mig en rackare på att generalisera!

Jag kan hålla med om att det inte finns någon logik i att fälla HR, eftersom denne inte figurerat i utredningen tidigare, vad jag vet.
Senast redigerad av BoISaren 2008-09-06 kl. 11:57.
2008-09-06, 11:52
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Nej såklart den inte kommer bli, Ni är så många nya här på FB som inte riktigt förstår forumet verkar det som.

Här får nazister förneka förintelsen, Pedofiler får disskutera fritt och givetvis kommer de inte stänga en tråd om detta, dock får den flyttas till annan avdelning.

Har ni ens läst skvaller tråden? herregud om en tråd stängdes varje gång någon känner sig kränkt.. Grundaren av flashback har blivit dömd flera gånger för att vi ska ha rätten att prata fritt.

Och det kommer ta tid, skulle HR mot all logik dömmas utan nya uppgifter så kommer det överklagas till HR och det är inte omöjligt att detta fall får prövningstillstånd där om tyskan drar några kaniner ur hatten.

Tingsrätten dömer alltid konstigt och med dålig juridik, kolla nu i veckan när TR gick emot en nyligen fattad praxis från HD!

Om tyskan blir fälld så stängs denna tråd och så får du och de andra diskutera vidare i tråden konspirationsteorier.
Varför skulle det vara mot all logik att hovrätten fäller C.S när rättens ordförande i T.R. har funnit henne skyldig?
Senast redigerad av watson6669 2008-09-06 kl. 11:55.
2008-09-06, 11:56
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Minnen fungerar inte så, Jag har läst mycket om hjärnans minnesfunktioner och man kan inte lita på sina egna minnen alla gånger även utan att som i detta fall vara världsunik.

Bara för man tror man kommer ihåg en sak gör det inte sant, ett minne är ingen videoinspelare som återupprepar det som faktiskt hän alla gånger.

Ska jag behöva posta mer artiklar? finns en mycket bra nyligen i illustrerad vetenskap.

Sen att E ändrar sin utsaga konstant för att passa CS gör att den bortses totalt av mig, jag tror experten före en kvinna jag aldrig träffat och som påstår sig vara världsunik.
Men du bemöter inte det i mitt inlägg som var huvudfrågan.

Kan man jämföra minnesexpertens utlåtande och dennes test med att någon testar att slå sig själv 15 gånger i huvudet med en hammare? Vilket av testen ger det mest konkreta svaret?

Det är fullständigt omöjligt att veta vad E minns. Det är däremot möjligt att testa teorin med hammaren.

Det är omöjligt att tillfoga sig själv dom skador som E har tillfogats.
Senast redigerad av BoISaren 2008-09-06 kl. 11:58.
2008-09-06, 11:57
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Men nu är chansen väldigt liten för fällande dom i HR så vi tar den diskussionen senare.

Vad baserar du din åsikt på vad gäller chansen att C.S fälls i hovrätten.
T.R:s ordförande har ju trots allt befunnit henne skyldig.
2008-09-06, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Men du bemöter inte det i mitt inlägg som var huvudfrågan.

Kan man jämföra minnesexpertens utlåtande och dennes test med att någon testar att slå sig själv 15 gånger i huvudet med en hammare? Vilket av testen ger det mest konkreta svaret?

Det är fullständigt omöjligt att veta vad E minns. Det är däremot möjligt att testa teorin med hammaren.

Det är omöjligt att tillfoga sig själv dom skador som E har tillfogats.

LJUG INTE!

Titre du document / Document title
Suicide by blunt force trauma
Auteur(s) / Author(s)
HUNSAKER Donna M. ; THORNE Leigh B. ;
Résumé / Abstract
Suicide by self-inflicted blunt force injury is rare. The authors report a case of a 48-year-old man who initially appeared to have died of a homicidal beating. The pertinent autopsy findings consisted of blunt force closed head injury combined with numerous cutaneous abrasions and contusions of the entire body. Further inquires confirmed a medical history of paranoid schizophrenia and a previous attempt at suicide. This case represents an extreme example of severe blunt trauma sustained during fatal self-mutilation and masquerading as a homicide. It also underscores the importance of correlating a thorough background investigation with autopsy findings in determining the appropriate manner of death.
Revue / Journal Title
The American journal of forensic medicine and pathology ISSN 0195-7910
Source / Source
2002, vol. 23, no4, pp. 355-359 [5 page(s) (article)]
Langue / Language
Anglais
Editeur / Publisher
Lippincott, Hagerstown MD, ETATS-UNIS (1980) (Revue)
Localisation / Location
INIST-CNRS, Cote INIST : 19096, 35400010413715.0110

Självmord genom blunt force trauma kan ske bevisligen!
"his case represents an extreme example of severe blunt trauma sustained during fatal self-mutilation and masquerading as a homicide.."
Senast redigerad av Ondskapt 2008-09-06 kl. 12:06.
2008-09-06, 12:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Om tyskan blir fälld så stängs denna tråd och så får du och de andra diskutera vidare i tråden konspirationsteorier.
Varför skulle det vara mot all logik att hovrätten fäller C.S när rättens ordförande i T.R. har funnit henne skyldig?
En fällande dom är inte automatiskt den absoluta sanningen. Cathrine da Costa-mordet diskuteras fortfarande för att inte tala om Palme-mordet. Nej, vi har ingen fälld mördare där, men många tvekar på om Christer Pettersson var oskyldig fast han friades. T o m när man har erkännanden, som i fallen med Tomas Quick kan domar ifrågasättas. Verkligheten är inte som skolböckerna där man kan leta upp alla svar i facit.
2008-09-06, 12:01
Bannlyst
Citat:
Vad baserar du din åsikt på vad gäller chansen att C.S fälls i hovrätten.
T.R:s ordförande har ju trots allt befunnit henne skyldig.

TR: En jurist omgiven av nämdemän med dåligt omdöme (vilket de visat)
Lokalt förankrad lätt att bli påverkad avv massmedia.

Fäller ofta och låter HR ta det riktiga beslutet, på så sätt kan lagman ha gott samvete och slippa bli nitad på stan.

HR: tre jurister, större objektivitet och större tro på rättvisa. Som allt annat, de bästa juristerna sitter givetvis i HR inte i TR.

Och med rättvisa menas att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att CS är skyldig. Och vi som disskuterar här är väl ett obehagligt tecken på vilka tvivel det finns.
2008-09-06, 12:06
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ska jag behöva posta mer artiklar? finns en mycket bra nyligen i illustrerad vetenskap.

Ja, allt som står i den tidningen är ju sant!
Illusionerad Vetenskap har ju ett gott anseende bland forskarna med..
2008-09-06, 12:07
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

Fäller ofta och låter HR ta det riktiga beslutet, på så sätt kan lagman ha gott samvete och slippa bli nitad på stan.

HR: tre jurister, större objektivitet och större tro på rättvisa. Som allt annat, de bästa juristerna sitter givetvis i HR inte i TR.

Och med rättvisa menas att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att CS är skyldig. Och vi som disskuterar här är väl ett obehagligt tecken på vilka tvivel det finns.

Då vill jag att du tar fram statistik på hur ofta hovrätten ändrar en dom från tingsrätten där tingsrättens ordförande funnit den åtalade skyldig.
2008-09-06, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Ja, allt som står i den tidningen är ju sant!
Illusionerad Vetenskap har ju ett gott anseende bland forskarna med..

Jag ska fixa en länk till en vetesnkaplig artikel ILL's bygger på, det var mer för att få dig att förstå, allt annat verkar vara i det mest avancerade laget för dig
2008-09-06, 12:11
Bannlyst
Citat:
Då vill jag att du tar fram statistik på hur ofta hovrätten ändrar en dom från tingsrätten där tingsrättens ordförande funnit den åtalade skyldig.

Ska se var jag kan hitta den.

Vi kan börja med tito beltran nu, han får bli en fingervisning, inom tre veckor kommer han kanske finnas oskyldig i brist på bevis, ganska troligt när man läst om fallet.

Valigast är det i indicie mål och i sexualdåd då ord står mot ord och HR ser det krasst juridiskt och inte påverkas av känslor som nämdemän ofta gör.

Har du inte läst artiklar om folks förtoende för tingsrätter och nämdemän?

Likabra vi lägger ner diskussionen vi får svar snart iallafall.
Senast redigerad av Ondskapt 2008-09-06 kl. 12:15.
2008-09-06, 12:14
Medlem
watson6669s avatar
Citat:

Att juristerna i hovrätten generellt sett alltid skulle vara skickligare är inte sant.
Det finns en massa skickliga lagmän från tingsrätter som inte vill sitta i hovrätter.
Senast redigerad av watson6669 2008-09-06 kl. 12:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in