2008-08-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Nej det menar jag inte, jag menar att han kanske hade fått reda på av en slump att hon skulle befinna sig i arboga just vid den tidpunkten, eller så kanske han hade sett henne, precis vid tiden innan morden, då visste han ju att hon var i krokarna!

Håller dock med om att det är långsökt, men man måste tänka längre än näsan räcker när det gäller sådana här allvarliga brott!

Polisen anser väl att de har prickat in hans mobils positioner så pass väl att han inte hade hunnit med att genomföra attackerna.

Sedan känns det ju också väldigt korkat att anfalla sin sambo, döda hennes barn, låta sambon överleva och sedan sitta och låtsas som om det regnar...
2008-08-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Anledningen till att man inte hittar konkreta bevis mot Christine är för att hon omöjligt kan ha utfört det.

Varför är CS omöjlig som gärningsman?
2008-08-04, 23:19
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Det mystiska med Torgnys mobil är att han ringde på bra strax innan morden och när han ringde 112 så använde han Emmas telefon för han sa att batterierna var slut på hans mobil. Hur kunde batterierna ladda ur så otroligt snabbt?

Luska sedan reda på när Torgnys mobil togs i beslag av polisen för att undersökas och säg sedan hur lång tid efter dådet det gjordes. Vad hände då under tiden?

Vart var Torgnys mobil när polisen anlände till Verktygsgatan 2B?

Jag har haft en massa mobiler i min dag och det händer rätt ofta att batteriet blir urladdat fort. Orska kan vara att man har glömt att ladda, batteriet är gammalt m.m.

Det är väl inte min sak att ta fram vad de gjorde med T:s mobil.
Det är din uppgift som misstänker honom.
2008-08-04, 23:20
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Varför är CS omöjlig som gärningsman?

Skulle hon ha utfört det skulle hon ha lämnat många spår på brotsplatsen i form av hårbitar och hudflagor som skulle kunna ha DNA-testats och visat på hennes närvaro. Men eftersom detta saknas så kan hon omöjligen ha varit där. Om hon sedan har utdelat 100 slag med en hammare så skulle det ha avsöndrats mycket spår.
2008-08-04, 23:20
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han pratade på sin mobil med en "Sebbe" fram till 19:10:53, då hans mobil fortfarande var inom Valskogsmastens täckningsområde. Du är tvungen att postulera en medbrottsling med liknande röst som T, som har tillräcklig koll på saker som T har koll på för att trovärdigt kunna snacka med Sebbe om nya tider för replokalen eller vad det nu var, för att komma runt det.

Enligt snuten kunde han allra tidigast ha kommit hem 19:17 efter att ha varit i Valskog 19:11. Han skulle ha kunnat hinna döda barnen och misshandla E på tiden därifrån tills han kom fram till SOS tre och en halv minut senare. Men hur skulle han ha hunnit gömma mordvapnet så att polisens tekniker inte hittade det? Och framför allt: Hur skulle han ha kunnat hinna byta kläder från de gamla med massor med stänk på ärmarna från hammarslagen till nya, och sedan bloda ner dem på ett nytt sätt som stämmer med att ha hjälpt skadade. blödande människor?
Alla dessa ? kommer fram i rättegången.
Enligt polisen beräkning om hemkomst står i FUP tillägg ca 19.15.
Har T alibi för dessa ca 5 min innan SOS larmades?
Innan polis kom så parkerade T om bilen. Har bilen vart på teknisk undersökning? Om detta finns ingenstans i FUP att läsa.
2008-08-04, 23:22
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Hur kom det sig att han pratade på om han insåg att batteriet var slut? Om nu batteriet höll för det samtalet så skulle batteriet hålla för ett samtal till.

När togs Torgnys mobil i beslag av polisen för att undersökas?
T sprang även in i arbetsrummet och hämtade Es mobil. Dock finns inga blodiga sulspår på golvet i arbetsrummet.
2008-08-04, 23:26
Medlem
Citat:
Skulle hon ha utfört det skulle hon ha lämnat många spår på brotsplatsen i form av hårbitar och hudflagor som skulle kunna ha DNA-testats och visat på hennes närvaro. Men eftersom detta saknas så kan hon omöjligen ha varit där. Om hon sedan har utdelat 100 slag med en hammare så skulle det ha avsöndrats mycket spår.

Det behöver det väl inte alls bli. Har man ytterkläder på sig och lämnar platsen fort finns det inget som säger att det ska bli en massa DNA-lämningar kvar. Det känns som att du har en lite för Hollywood-inspirerad bild...Sedan var det ju hela 17 personer på platsen innan teknikerna kunde göra sina undersökningar. Att ur den DNA-soppan hitta eventuellt DNA från just Cs är nog väldigt svårt.
2008-08-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
T sprang även in i arbetsrummet och hämtade Es mobil. Dock finns inga blodiga sulspår på golvet i arbetsrummet.

Det är ju däremot svårt att förklara.
2008-08-04, 23:36
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Jag har haft en massa mobiler i min dag och det händer rätt ofta att batteriet blir urladdat fort. Orska kan vara att man har glömt att ladda, batteriet är gammalt m.m.

Det är väl inte min sak att ta fram vad de gjorde med T:s mobil.
Det är din uppgift som misstänker honom.

Sid 260 i FU (sid 273 i PDF-dokumentet)
Plats för åtgärden
Emma Linnea Jangestig
Verktygsgatan 2
ARBOGA
Datum och klockslag för åtgärden
2008-03-18 19:45
Beslutat av
Jan Sjöberg, Inspektör
Verkställt av
Alf Gustafsson, Polisassistent
Ändamål med åtgärden
· Har betydelse för utredning om brott.
Brott
0310 - Mord
Tingsrätt för överklagan
Västmanlands tingsrätt
Beslag taget från
Jan Torgny Hellberg
Föremålspunkter
2008-1900-BG863-1
Mobiltelefon (1 st)
Platsbeskrivning
Överlämnades till polis.
Status
Fastställd
Anspråkstagare
0 st.
Fabrikat: Nokia

Sidan 282 i FU (sid 295 i PDF-dokumentet)
Plats för åtgärden
Jan Torgny Hellberg
Polishuset, tekniska roteln
Västerås
Datum och klockslag för åtgärden
2008-04-08 10:50
Beslutat av
Anders Jakobsson, Chefsåklagare
Verkställt av
Kjell Eriksson, Inspektör
Elisabeth Rosén, Polisinspektör
Ändamål med åtgärden
· Har betydelse för utredning om brott.
Brott
0310 - Mord
Tingsrätt för överklagan
Västmanlands tingsrätt
Beslag taget från
Föremålspunkter
2008-1900-BG1091-1
Mobiltelefon (1 st)
Platsbeskrivning
Bars av Hellberg
Status
Utlämnad
Anspråkstagare
1 st.
Fabrikat: Ericsson Modell: W 850 i
Telefonnummer: 070-2209568
2008-1900-BG1091-2
Simkort (1 st)
Platsbeskrivning
Bars av Hellberg
Status
Utlämnad
Anspråkstagare
1 st.

Dagen efter dådet tas Emmas mobil från Torgny i beslag. Vart är då hans egen?

8 april - 22 dagar efter dådet - tas Torgnys mobil i beslag.

Vart var hans mobil under dessa 22 dagar?
2008-08-04, 23:47
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Hur kom det sig att han pratade på om han insåg att batteriet var slut? Om nu batteriet höll för det samtalet så skulle batteriet hålla för ett samtal till.

Men han kanske pratade tills batteriet tog slut och just därför visste att han inte hade något kvar!!!
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Jag pratar rätt mycket i mobiltelefon om dagarna och jag bryr mig inte speciellt mycket om batteriet börjar ta slut och telefonen piper till. Det är bara att trycka i kabeln från laddaren i bilen eller på kontoret så är problemet löst.

Om jag däremot skulle ringa ett larmsamtal som gäller väldigt skadade familjemedlemmar vill jag inte ringa från en telefon där batteriet är slut och risken är stor att samtalet bryts. Det skulle vara ganska korkat och därför antar jag att T letar rätt på en annan telefon...
Medlem
watson6669s avatar
Tulpanpernilla säger
DNA har spårats från familjemedlemmar och räddningspersonal men inget från C.
T säger sig ha varit inne i arbetsrummet och hämtat Es mobil till att ringa SOS. Dock har inga spår från blodiga sulor hittats i det rummet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in