2016-12-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men hur mycket är det egentligen som kan verifieras av det som pekar på honom? Jag försökte få alla här i tråden tillsammans göra en lista på just det som pekar mot honom som GM. Hittills har vi 3 indicier på den listan, varav åtminstone en känns tveksam som indicium, och det rasar inte direkt in punkter på den.
Och 'Pudelfrillan', jag är inte paj bara för att jag efterlyser fakta bakom det som skrivs här.

Det mesta sammanfattas i programmet och i tråden men här kommer en sammanfattning återigen:

-Paj blir orolig ca en halvtimme efter att Eva lämnat hans lägenhet. Det är ca 5-10 minuters bilfärd från Björstagatan till Evas föräldrahem i Bruket. Det fanns ingen anledning till oro. Paj har ingen förklaring till varför han var så orolig.
-Han påstår att han ringer sammanlagt 4 samtal under mordnatten, ett till väninnan som skjutsar Eva och tre till Evas föräldrar. Två av samtalen är kritiska då de sker vid den tidpunkt då Eva troligen mördas. Alla förnekar att Paj ringt dem.
-Paj påstår att han kört 3 gånger till föräldrahemmet under mordnatten i sin oro för Eva, men hävdar att han inte sett en cykel som låg helt synlig vid vägen. Han missade alltså cykeln minst 3, högst 6 gånger under sina färder. Om P är oskyldig varför såg han inte gärningsmannens cykel?
-Efter att fått reda på att Eva är hittad död åker han direkt till fyndplatsen utan att veta exakt var Eva ligger. Två vittnen ser hur han springer till fyndplatsen. Han hävdar 2016 att han sett en man med hund stirra in mot fyndplatsen, detta avfärdas av två olika vittnen.

Det finns ingenting i hela världen som kan övertyga mig om att detta bara är tillfälligheter, slumpen osv. Paj har inte kommit med några trovärdiga förklaringar till sitt beteende, han har inte sagt att han såg spår efter striden mellan Eva och GM i gräset när han hittade till fyndplatsen direkt, han har sagt att han såg en hundförare vid FP. Det är lögn.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-03 kl. 13:08.
Citera
2016-12-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kilowattjagarens uppgift om att nya uppgifter lämnades nio år senare får stöd av ett TT-meddelande: (FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987

Tydligen var det alltså 1996 som polisens fokus flyttades över från Sture till Mr.P.

Jag förstår inte varför alla är så arga på Joe Blow här. Som jag uppfattar det försöker han bara hjälpa er att lösa fallet. Ni som har inside information måste förstå att tråden kan se lite annorlunda ut för en som kommer utifrån.

Lser du JBs inlägg går det mesta ut på att kritisera programmet eller skribenterna i tråden. Det finns en separat tråd för programmet "Svenska fall..". Inget fokus har flyttats från S till P.
Citera
2016-12-03, 13:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Inget fokus har flyttats från S till P.
Vet man säkert att polisen aldrig har intresserat sig för Mr.P? Börje Öhman är ju inte särskilt öppen med vad man sysslar med. Skulle det inte kunna vara så att polisen redan kände till de uppgifter som lades fram i TV-programmet, men att man har gjort bedömningen att det inte räcker för ett åtal? Kan man t.ex. ha gjort nya förhör med Mr.P efter att man avförde Sture?
Senast redigerad av Draifos 2016-12-03 kl. 13:28.
Citera
2016-12-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet man säkert att polisen aldrig har intresserat sig för Mr.P? Börje Öhman är ju inte särskilt öppen med vad man sysslar med. Skulle det inte kunna vara så att polisen redan kände till de uppgifter som lades fram i TV-programmet, men att man har gjort bedömningen att det inte räcker för ett åtal? Kan man t.ex. ha gjort nya förhör med Mr.P efter att man avförde Sture?

"Inside info": polisen ska ha blivit mer intresserad och förhört P, men det ska ha skett flera år försent. Intresset för P borde ju funnits där direkt, istället fokuserade man på S.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-03 kl. 14:28.
Citera
2016-12-03, 13:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Lser du JBs inlägg går det mesta ut på att kritisera programmet eller skribenterna i tråden. Det finns en separat tråd för programmet "Svenska fall..". Inget fokus har flyttats från S till P.
Det är inte sant. Jag undrar vad som hände och vem som är mördaren precis som alla er andra. Ja, jag tycker att programmet var erbarmligt dåligt och även att kärntruppen i tråden endast försöker bräcka varandra med att formulera sin förblindande övertygelse om Ps skuld.

För de av er som vet mer än jag om fallet så har jag en arsenal av frågor/funderingar i lite ostrukturerad ordning som jag hoppas ni/någon har lust att ge er syn på och kanske till och med klargöra:

Tidigt på lördagsmorgonen saknades Eva och Laban. Man hittade inte deras döda kroppar förrän klockan tre på eftermiddagen. Det är många timmar.

- Fanns det någon anledning att tro att något annat än något allvarligt inträffat? Skulle hon kunnat ha valt att sova över hos någon annan utan att höra av sig till hemmet?
- När kontaktades väninnan som körde henne halvvägs hem för att höra om hon eventuellt var där?
- När blev man på allvar orolig och aktivt började leta efter Eva och Laban?
- Hur många och vilka deltog?
- När kontaktades polisen?
- Deltog polisen i sökandet? eller någon annan med hund?
- Att söka av sträckan mellan vägkorsningen Eva släpptes av och hemmet är givet. Det sägs att man såg märken i gruset vid mordplatsen och att gräset in i skogen var nertrampat som skulle antyda att något släpats. Dessa märken kan ju inte varit tydligare än att man missade det under många timmar. Eller? Hur många letade längs den korta vägen upp mot föräldrahemmet?

Specifika frågor angående P
- Vet man vad han sysslade med under lördagen?
- Deltog han på något sätt i sökandet? och i så fall var?
- Var han någonsin under för/eftermiddagen i närheten av mordplatsen innan man fann kropparna?
- Försökte han möjligen få någon att fokusera sökande till skogsområdet där Eva och Laban senare påträffades?
- Är det rimligt att han skulle vänta till att någon fann de döda innan han tog sig dit för att (som så många menar) städa upp innan polisen anlände.
- Kunde man lätt ta sig till mordplatsen från väster (dvs från “barackerna”?) utan att bli sedd från vägen om man var försiktig?
- Var det vanligt att han och andra besökte eller ringde till Evas föräldrar väldigt sent?
- Om han gett sig ut på kvällen för att (av vilket skäl som helst) åter träffa Eva efter att hon lämnat lägenheten tillsammans med väninnan vilken väg skulle han ha kunnat ta? Han bör ju ha behövt ge sig iväg så snabbt att han på vägen mot mordplatsen inte passerade Eva förrän just då. Är det möjligt?
- Brukade han cykla? I bilen skulle han kunna ha en stor kniv med sig men knappast på en cykel. Eller?
- Var han storvuxen? 20-30 meter är långt för att släpa en livlös kropp. Men visst, adrenalin och allmän upphetsning kan göra många starkare än normalt.
- Är det rimligt att anta att Eva och väninnan redan i hallen hemma hos P kommit överens om att hon skulle bli avsläppt en bit hemifrån och att P hört detta? Detta kan dom ju gjort utan att direkt erinra sig det efteråt då det inte var så dramatiskt att lägga det på minnet. Om väninnan säger sig blivit förvånad över Evas önskemål i bilen stärker det att man inte kommit överens om det och att P inte kunnat veta om det.

Mer allmänt
- Exakt var menade vittnet som sade sig nära på ha blivit påcyklad detta skulle skett? Pricka gärna ut på karta.
- Vet man om Evas huvud antydde att hon blivit nedslagen och sedan insläpad i skogen? Det känns troligare än att kniven brukats redan vid vägen. Då borde blod påträffats i skogen från vägen till mordplatsen. Fanns det?
- När Bosse i TV skulle gå från korsningen till mordplatsen blev han av Mark uppmanad att ta det lugnt eftersom Eva haft Laban med sig. Detta fastän man visste att Laban sprang löst och att det var ruskväder. Sannolikt tog Eva inte det lugnt utan ville nog snabbt hem till stugvärmen. Hur mycket fel i tid gav den illa utförda lågbudget-rekonstruktionen? Är det tillräckligt för att det spelar någon större roll i sammanhanget?
Citera
2016-12-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det är inte sant. Jag undrar vad som hände och vem som är mördaren precis som alla er andra. Ja, jag tycker att programmet var erbarmligt dåligt och även att kärntruppen i tråden endast försöker bräcka varandra med att formulera sin förblindande övertygelse om Ps skuld.För de av er som vet mer än jag om fallet så har jag en arsenal av frågor/funderingar i lite ostrukturerad ordning som jag hoppas ni/någon har lust att ge er syn på och kanske till och med klargöra.

Oj det var många frågor, många finns besvarade i tidningsmaterialet och i programmet, men andra inte. Så här är ett försök.

Citat:
Tidigt på lördagsmorgonen saknades Eva och Laban. Man hittade inte deras döda kroppar förrän klockan tre på eftermiddagen. Det är många timmar. Fanns det någon anledning att tro att något annat än något allvarligt inträffat? Skulle hon kunnat ha valt att sova över hos någon annan utan att höra av sig till hemmet?

Ja, Eva brukade sova över hos kompisar utan att informera föräldrarna. Men Eva och Laban befinner sig vid hemmet runt 23.15 -tiden. Modern hör Laban skälla utanför huset, hunden hade ett specifikt skall enligt modern. Modern börjar oroa sig vid 12.00 på lördagen, hon ringer bla en granne.

Citat:
- När kontaktades väninnan som körde henne halvvägs hem för att höra om hon eventuellt var där?

Okänt för mig.

Citat:
- När blev man på allvar orolig och aktivt började leta efter Eva och Laban?

Eva anmäls som försvunnen kl 14.14 på Lördagen. Man börjar leta på allvar då.

Citat:
- Hur många och vilka deltog?

Två grannar letade vid Bruket och hittade Eva. P hade kontaktat systern tidigt på morgonen och även senare när hon jobbade för att få ut henne att leta. Systern anländer till Bruket samtidgt som Eva hittats.

Citat:
- När kontaktades polisen?

Efter att man ringt P, polisen anlände ca 3-4 minuter efteråt.

Citat:
- Deltog polisen i sökandet? eller någon annan med hund?

Egentligen inte, Eva hittas ungefär samtidigt som hon anmäls försvunnen.

Citat:
- Att söka av sträckan mellan vägkorsningen Eva släpptes av och hemmet är givet. Det sägs att man såg märken i gruset vid mordplatsen och att gräset in i skogen var nertrampat som skulle antyda att något släpats. Dessa märken kan ju inte varit tydligare än att man missade det under många timmar. Eller? Hur många letade längs den korta vägen upp mot föräldrahemmet?

Det är inte missing people vi snackar om här, utan om ett par grannar som var ute och letade. De hittade ett kollegieblock vilket hjälpte dem i rätt riktning.

Citat:
Specifika frågor angående P
- Vet man vad han sysslade med under lördagen?

Exakt vad han sysslade med, nej? Han ringde systern flera gånger tidigt på morgonen för att få ut henne att leta.

Citat:
- Deltog han på något sätt i sökandet? och i så fall var?

Det framkommer inte, det verkar ju snarare som att han vill att systern ska leta.

Citat:
- Var han någonsin under för/eftermiddagen i närheten av mordplatsen innan man fann kropparna?

Nej.

Citat:
- Försökte han möjligen få någon att fokusera sökande till skogsområdet där Eva och Laban senare påträffades?

Inte vad jag vet.

Citat:
- Är det rimligt att han skulle vänta till att någon fann de döda innan han tog sig dit för att (som så många menar) städa upp innan polisen anlände.

Om nu P själv hittat kropparna vem tror du polisen skulle fokusera på? Om någon ville arrangera en brottsplats, är det inte rimligare att göra det i dagsljus än i kolmörker? Är det inte rimligare att en GM försöker ta sig ifrån brottsplatsen så fort som möjligt?

Citat:
- Kunde man lätt ta sig till mordplatsen från väster (dvs från “barackerna”?) utan att bli sedd från vägen om man var försiktig?

Ingen aning. En teori från polisens sida är att GM gömt sig i kasernen efter mordet.

Citat:
- Var det vanligt att han och andra besökte eller ringde till Evas föräldrar väldigt sent?

Tyvärr, ingen aning.
Citat:
- Om han gett sig ut på kvällen för att (av vilket skäl som helst) åter träffa Eva efter att hon lämnat lägenheten tillsammans med väninnan vilken väg skulle han ha kunnat ta? Han bör ju ha behövt ge sig iväg så snabbt att han på vägen mot mordplatsen inte passerade Eva förrän just då. Är det möjligt?

Citat:
- Brukade han cykla? I bilen skulle han kunna ha en stor kniv med sig men knappast på en cykel. Eller?

Att cykla med en 25cm lång kniv under jackan låter farligt. Enligt ett vittne hade cyklisten som körde om honom en väska på pakethållare. Kunde den rymma en kniv? Det framgår inte.

Citat:
- Var han storvuxen? 20-30 meter är långt för att släpa en livlös kropp. Men visst, adrenalin och allmän upphetsning kan göra många starkare än normalt.

P är runt 1.80 cm lång.

Citat:
- Är det rimligt att anta att Eva och väninnan redan i hallen hemma hos P kommit överens om att hon skulle bli avsläppt en bit hemifrån och att P hört detta? Detta kan dom ju gjort utan att direkt erinra sig det efteråt då det inte var så dramatiskt att lägga det på minnet. Om väninnan säger sig blivit förvånad över Evas önskemål i bilen stärker det att man inte kommit överens om det och att P inte kunnat veta om det.

Det var inte bestämt i lägenheten att Eva skulle rasta Laban. Däremot är det rimligt att anta att P kände till sedan tidigare att Eva brukade rasta hunden.

Citat:
Mer allmänt
- Exakt var menade vittnet som sade sig nära på ha blivit påcyklad detta skulle skett? Pricka gärna ut på karta.

Så du kommer krav på kartor nu, gärna från 1987 då eller från Gatukontoret i Kramfors? Enligt en uppgift blev hundföraren omkörd av cyklisten före Kontorsgatan, cyklisten cyklade längs Limstagatan.

Citat:
- Vet man om Evas huvud antydde att hon blivit nedslagen och sedan insläpad i skogen? Det känns troligare än att kniven brukats redan vid vägen. Då borde blod påträffats i skogen från vägen till mordplatsen. Fanns det?

Obduktionsprotokollet är sekretessbelagt. Omöjligt att svara på, om hon nu klöst GM var hon nog tillräckligt medveten fram tills dess knivhuggen föll.

Citat:
- När Bosse i TV skulle gå från korsningen till mordplatsen blev han av Mark uppmanad att ta det lugnt eftersom Eva haft Laban med sig. Detta fastän man visste att Laban sprang löst och att det var ruskväder. Sannolikt tog Eva inte det lugnt utan ville nog snabbt hem till stugvärmen. Hur mycket fel i tid gav den illa utförda lågbudget-rekonstruktionen? Är det tillräckligt för att det spelar någon större roll i sammanhanget?

Dina gissningar, de kan givetvis stämma. Det var en grå och mulen dag, med ett litet uppehåll vid tiden när Eva släpptes av, annars hade hon stannat i bilen. Ingen vet.
Citera
2016-12-03, 15:48
Medlem
habets avatar
Citat:
"Inside info": polisen ska ha blivit mer intresserad och förhört P, men det ska ha skett flera år försent. Intresset för P borde ju funnits där direkt, istället fokuserade man på S.

Men om polisen verkligen har intresserat sig för paj, även om det var "för sent", så borde man ju ha fått fram samma information som går att få fram idag.

En sak jag inte alls förstår är det här med skjutsen som paj skulle ge Eva på morgonen till Sundsvall. Om Eva inte alls dök upp, borde då inte systern ha varit mer orolig än hon var? Eller har jag blandat ihop dagar här?
Citera
2016-12-03, 16:56
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Men om polisen verkligen har intresserat sig för paj, även om det var "för sent", så borde man ju ha fått fram samma information som går att få fram idag.

En sak jag inte alls förstår är det här med skjutsen som paj skulle ge Eva på morgonen till Sundsvall. Om Eva inte alls dök upp, borde då inte systern ha varit mer orolig än hon var? Eller har jag blandat ihop dagar här?
Jag begriper inte varför Paj blev orolig och letade efter henne på natten trots att han visste att hon kunde sova över hos andra.
Skulle inte förvåna mig om PAJ var rasande av svartsjuka.

Varför sökte inte PAJ efter henne på morgonen och dagen när det var lättare än på natten i mörker och ruskväder.Varför vill han att andra ska söka men söker inte själv?Är PAJ rädd att få fokus på sig själv om han hittar henne ?Han försöker få andra att leta mycket märkligt.
Jag blir mer och mer övertygad om att vi har vår man här.Det finns inget som talar emot att Per-Arne J är GM.

Men varför knackade han inte på i huset där Evas föräldrar bodde om han nu så desperat ville träffa henne just den natten?
Missar att se cykeln troligen 6 ggr fast han är fokuserad på att leta.Det är uppenbart att nåt inte stämmer med Per-Arnes uppgifter.
Senast redigerad av olovpalme 2016-12-03 kl. 17:02.
Citera
2016-12-03, 17:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men hur mycket är det egentligen som kan verifieras av det som pekar på honom? Jag försökte få alla här i tråden tillsammans göra en lista på just det som pekar mot honom som GM. Hittills har vi 3 indicier på den listan, varav åtminstone en känns tveksam som indicium, och det rasar inte direkt in punkter på den.
Och 'Pudelfrillan', jag är inte paj bara för att jag efterlyser fakta bakom det som skrivs här.

Nej jag vet att du inte är P-A J.
Jag föreslog direkt 3 saker till den listan men det var visst bara en som kvalade in och det var Laban's relation till P. tror jag.
Citera
2016-12-03, 17:04
Medlem
Citat:

Hästarna skulle skjutsas till Sundsvall på lördagen, Eva hade bestämt tid med några kompisar att de skulle träffas för att flytta hästarna, Eva dök inte upp men man antog att något trivialt dykt upp. Hästarna fördes till ett annat ställe i Kramfors. Evas syster jobbade på lördagen, jag tror inte hon skulle med till Sundsvall, hon fick upprepade samtal från P som tyckte att hon borde ut och leta efter Eva.

Polisen fick inte fram all information, Qwast ville inte lyssna på Evas väninna tex, dessutom skedde det för sent.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-03 kl. 17:10.
Citera
2016-12-03, 17:22
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Oj det var många frågor, många finns besvarade i tidningsmaterialet och i programmet, men andra inte. Så här är ett försök.

Ja, Eva brukade sova över hos kompisar utan att informera föräldrarna. Men Eva och Laban befinner sig vid hemmet runt 23.15 -tiden. Modern hör Laban skälla utanför huset, hunden hade ett specifikt skall enligt modern. Modern börjar oroa sig vid 12.00 på lördagen, hon ringer bla en granne.

Okänt för mig.

Eva anmäls som försvunnen kl 14.14 på Lördagen. Man börjar leta på allvar då.

Två grannar letade vid Bruket och hittade Eva. P hade kontaktat systern tidigt på morgonen och även senare när hon jobbade för att få ut henne att leta. Systern anländer till Bruket samtidgt som Eva hittats.

Efter att man ringt P, polisen anlände ca 3-4 minuter efteråt.

Egentligen inte, Eva hittas ungefär samtidigt som hon anmäls försvunnen.

Det är inte missing people vi snackar om här, utan om ett par grannar som var ute och letade. De hittade ett kollegieblock vilket hjälpte dem i rätt riktning.

Exakt vad han sysslade med, nej? Han ringde systern flera gånger tidigt på morgonen för att få ut henne att leta.

Det framkommer inte, det verkar ju snarare som att han vill att systern ska leta.

Nej.

Inte vad jag vet.

Om nu P själv hittat kropparna vem tror du polisen skulle fokusera på? Om någon ville arrangera en brottsplats, är det inte rimligare att göra det i dagsljus än i kolmörker? Är det inte rimligare att en GM försöker ta sig ifrån brottsplatsen så fort som möjligt?

Ingen aning. En teori från polisens sida är att GM gömt sig i kasernen efter mordet.

Tyvärr, ingen aning.

Att cykla med en 25cm lång kniv under jackan låter farligt. Enligt ett vittne hade cyklisten som körde om honom en väska på pakethållare. Kunde den rymma en kniv? Det framgår inte.

P är runt 1.80 cm lång.

Det var inte bestämt i lägenheten att Eva skulle rasta Laban. Däremot är det rimligt att anta att P kände till sedan tidigare att Eva brukade rasta hunden.

Så du kommer krav på kartor nu, gärna från 1987 då eller från Gatukontoret i Kramfors? Enligt en uppgift blev hundföraren omkörd av cyklisten före Kontorsgatan, cyklisten cyklade längs Limstagatan.

Obduktionsprotokollet är sekretessbelagt. Omöjligt att svara på, om hon nu klöst GM var hon nog tillräckligt medveten fram tills dess knivhuggen föll.

Dina gissningar, de kan givetvis stämma. Det var en grå och mulen dag, med ett litet uppehåll vid tiden när Eva släpptes av, annars hade hon stannat i bilen. Ingen vet.
Du har säkert rätt i att PAJ inte vill få fokus på sig själv och hitta Eva.
Hade PAJ hittat Eva mördad då hade nog P blivit granskad direkt och mer.
Kan hända tillochmed dömd för mordet på Eva.
Vi kan ha sluppit suttit här och skriva nästan 30 år senare.
Citat:
Hästarna skulle skjutsas till Sundsvall på lördagen, Eva hade bestämt tid med några kompisar att de skulle träffas för att flytta hästarna, Eva dök inte upp men man antog att något trivialt dykt upp. Hästarna fördes till ett annat ställe i Kramfors. Evas syster jobbade på lördagen, jag tror inte hon skulle med till Sundsvall, hon fick upprepade samtal från P som tyckte att hon borde ut och leta efter Eva.

Polisen fick inte fram all information, Qwast ville inte lyssna på Evas väninna tex, dessutom skedde det för sent.
Men varför ringde han till Evas syster och ville hon skulle leta trots att hon jobbade?
Varför fortsatte inte PAJ att leta?
Citera
2016-12-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Du har säkert rätt i att PAJ inte vill få fokus på sig själv och hitta Eva.
Hade PAJ hittat Eva mördad då hade nog P blivit granskad direkt och mer.
Kan hända tillochmed dömd för mordet på Eva.
Vi kan ha sluppit suttit här och skriva nästan 30 år senare.

Men varför ringde han till Evas syster och ville hon skulle leta trots att hon jobbade?
Varför fortsatte inte PAJ att leta?

Han borde åkt till föräldrahemmet tidigt på morgonen om han nu var orolig, var det 5 minuters bilfärd? Han ringde inte ens dit, eller väninnan som skjutsade henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in