2016-12-21, 21:36
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Ja vad vet man.
Vad gäller förhållandet så var det tydligen bara han som hade uppfattningen att det fanns ett sånt. Åtminstone efter mordet så verkar det ju vara självpåtaget från hans sida.

Jag vill verkligen inte vara motvalls men nu skriver du en sådan där sak som jag undrar vad den kommer ifrån igen?
På vilket sätt var han en självpåtagen "fästman" efter mordet?
Jag ställde också tidigare frågan på vilket sätt han var "familjens talesperson" efter mordet (det tror jag inte det var du som skrev men det är ändå något som skrivs här i tråden), den tror jag inte jag fått svar på men kan ha missat.
Jag skriver inte detta för att försvara paj men det är inte bra för någon om det inte finns belägg för sådant som skrivs här, snarare gynnar det paj.
Citera
2016-12-21, 21:40
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nej jag tror inte P rörde eller arrangerade kläderna då, men han har befunnit sig där innan polisen, vad han gjort där kan vi bara spekulera i. Mannen som såg Eva gick f.ö aldrig in till kroppen.
P kunde ju rimligen inte veta vad mannen som fann Eva sett mer på platsen. Sannolikt ville väl P kontaminera omgivningen om man skulle finna spår av honom. Att han skulle våga ha samma kläder som på kvällen/natten innan är väl inte troligt.

Kan någon begripa varför Evas syster ringde till P innan hon ringde polisen? Visst gör alla irrationella handlingar i extrema situationer men varför kunde det vara så angeläget att underrätta P? Ringde hon möjligen till och med till fler?
OBS! Jag antyder verkligen absolut ingenting eller vill skuldbelägga någon det allra minsta med denna fråga utan vill bara lyfta fram hur olyckligt det beslutet var. Eller inte om nu P betedde sig som man nu berättar.
Citera
2016-12-21, 21:59
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan ju också bli problematiskt, om de finner spår av någon eller några och dessa sedan är med och finner henne. Intellektuellt vet man väl att inte röra något men instinktivt kanske man gör annat om man är närstående till BO?

Hela det som sker kring hittandet (utifrån hur det återberättas) är märkligt enligt mig.
- Att systern ringer paj så direkt tyder ju ändå att han var väldigt starkt knuten till familjen, jag menar, som jag skrivit tidigare, att det fanns ju ingen orsak att ringa honom så direkt bara för att han bett henne om det. Hon lär ju inte ha haft någon mobiltelefon på den tiden så hon måste ju ha gått hem och ringt till honom, hon borde väl vara i ett ganska stor chock.
- Sedan kommer paj stormande direkt till mordplatsen, systern måste ju ha berättat att hon var mördad och varje normalt funtad person förstår ju att hålla sig ifrån en mordplats.
- Jag förstår inte heller hur det sedan gått till när polisen kommit till platsen. Fortsatte paj springa runt där? Varför tog inte bara polisen honom vänligt men bestämt och ledde honom därifrån?

Hela scenariot känns konstigt. Men man ska inte glömma att människor var chockade och både det som skedde där och hur det återberättas kan förstås vara påverkat av det.

Edit: Två på det med systern.
Citera
2016-12-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Hela det som sker kring hittandet (utifrån hur det återberättas) är märkligt enligt mig.
- Att systern ringer paj så direkt tyder ju ändå att han var väldigt starkt knuten till familjen, jag menar, som jag skrivit tidigare, att det fanns ju ingen orsak att ringa honom så direkt bara för att han bett henne om det. Hon lär ju inte ha haft någon mobiltelefon på den tiden så hon måste ju ha gått hem och ringt till honom, hon borde väl vara i ett ganska stor chock.
- Sedan kommer paj stormande direkt till mordplatsen, systern måste ju ha berättat att hon var mördad och varje normalt funtad person förstår ju att hålla sig ifrån en mordplats.
- Jag förstår inte heller hur det sedan gått till när polisen kommit till platsen. Fortsatte paj springa runt där? Varför tog inte bara polisen honom vänligt men bestämt och ledde honom därifrån?

Hela scenariot känns konstigt. Men man ska inte glömma att människor var chockade och både det som skedde där och hur det återberättas kan förstås vara påverkat av det.

Det förklaras ju i SVTs reportage, PAJ befann sig på brottsplatsen och betedde sig "påstridigt" snarare än chockad enligt reportaget. Han avlägsnade sig först efter att blivit varnad med att han skulle bli gripen som jag fattat det. Tidigt på morgonen hade ju P ringt systern på jobbet och gång på gång försökt få ut henne att leta, i det chocktillstånd som hon befann sig i ringde hon som P sa.

Citat:
Jag vill verkligen inte vara motvalls men nu skriver du en sådan där sak som jag undrar vad den kommer ifrån igen?
Jag ställde också tidigare frågan på vilket sätt han var "familjens talesperson" efter mordet (det tror jag inte det var du som skrev men det är ändå något som skrivs här i tråden), den tror jag inte jag fått svar på men kan ha missat.
Jag skriver inte detta för att försvara paj men det är inte bra för någon om det inte finns belägg för sådant som skrivs här, snarare gynnar det paj.

Exakt hur PAJ tog på sig rollen som pojkvän är väl inte känt, men han beskrivs som så i alla artiklar, medan Evas "innersta krets" tvivlar på att de var ett par. Eva skulle flytta till Sundsvall, P ingick ju inte i de här planerna, hon berättade också att hon var intresserad av en annan kille i Kramfors.

Evas familj var i chock och kaos, P ska ha haft kontakt med Evas gamla och nya vänner, han tog kontakt med Evas hyresvärd, tömde lägenheten. Familjen ska inte ha orkat helt enkelt.
Citera
2016-12-21, 22:20
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
...

Vi får heller inte glömma att det inte var ett rutinärende för kramforspolisen heller. Dom blev med stor sannolikhet också spattiga och inte riktigt visste hur dom skulle agera. Man kan ju tycka att om man inte vet det så spärrar man åtminstone av hela skogsdungen och vägen samt håller bort allmänheten tills hjärnan slutat centrifugera. Men även poliser med avsevärt mer vana av svåra våldsbrott beter sig ibland långt utanför manualens instruktioner. Se t.ex. den inledande avspärrningen av brottsplatsen då Palme sköts. En liten lekhage.
Citera
2016-12-22, 02:04
Medlem
PeterNosters avatar
Mordvapnet?

https://www.google.se/search?q=brevk...HX3sDBAQsAQIKA

Brevbärare -> brevknivsbärare. En del ser riktigt användbara ut.
Citera
2016-12-22, 09:30
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det förklaras ju i SVTs reportage, PAJ befann sig på brottsplatsen och betedde sig "påstridigt" snarare än chockad enligt reportaget. Han avlägsnade sig först efter att blivit varnad med att han skulle bli gripen som jag fattat det. Tidigt på morgonen hade ju P ringt systern på jobbet och gång på gång försökt få ut henne att leta, i det chocktillstånd som hon befann sig i ringde hon som P sa.

Exakt hur PAJ tog på sig rollen som pojkvän är väl inte känt, men han beskrivs som så i alla artiklar, medan Evas "innersta krets" tvivlar på att de var ett par. Eva skulle flytta till Sundsvall, P ingick ju inte i de här planerna, hon berättade också att hon var intresserad av en annan kille i Kramfors.

Evas familj var i chock och kaos, P ska ha haft kontakt med Evas gamla och nya vänner, han tog kontakt med Evas hyresvärd, tömde lägenheten. Familjen ska inte ha orkat helt enkelt.

Jo, jag köper det där med att systern som förstås var totalt chockad ringde honom då efter att han har ringt henne flera ggr. Det jag har svårt att få ihop det med är att om det var så att de inte var ett par, vilket systern borde känt till, så borde just ett sådant beteende (dessa samtal till systern) lyfts fram i efterhand till polisen och tillsammans med uppgifterna om hans sökande på natten så kan det väl inte vara möjligt att han inte blev misstänkt!
Det jag alltså funderar kring är var paj mer knuten till familjen än vad som framgår här, d.v.s. "självpåtagna talesperson", "självpåtagen fästman" o.s.v.
OBS jag skriver inte detta för att minska misstankarna mot paj, snarare stärker det dem IMO. Var de ett par och han var svartsjuk så kunde det kanske slå över av något litet.
Citera
2016-12-22, 11:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jo, jag köper det där med att systern som förstås var totalt chockad ringde honom då efter att han har ringt henne flera ggr. Det jag har svårt att få ihop det med är att om det var så att de inte var ett par, vilket systern borde känt till, så borde just ett sådant beteende (dessa samtal till systern) lyfts fram i efterhand till polisen och tillsammans med uppgifterna om hans sökande på natten så kan det väl inte vara möjligt att han inte blev misstänkt!
Det jag alltså funderar kring är var paj mer knuten till familjen än vad som framgår här, d.v.s. "självpåtagna talesperson", "självpåtagen fästman" o.s.v.
OBS jag skriver inte detta för att minska misstankarna mot paj, snarare stärker det dem IMO. Var de ett par och han var svartsjuk så kunde det kanske slå över av något litet.

Nu kan väl iofs folk förändras, och reaktioner vara beroendeav olika omständigheter men hade han uppvisat tendenser till svartsjuka och/eller hetsigt humör när han tidigare var tillsammans med systern?
Funderar också på det habet säger, om han var så nära familjen borde väl de isåfall känt till förhållandet?
Eller det kanske "hängde i luften", om Eva också uttryckt att det var någon annan man i Kramfors som hade hennes intresse?
Möjligt är väl kanske att de var "kk" (inte sagt som nedsättande) eller om de inte ville berätta om förhållande av hänsyn eller så när P tidigare varit tillsammans med systern?
Citera
2016-12-22, 11:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mordvapnet?

https://www.google.se/search?q=brevk...HX3sDBAQsAQIKA

Brevbärare -> brevknivsbärare. En del ser riktigt användbara ut.

De kan de nog vara, finns nog på varje kontorsarbetsplats och antagligen i många hem. Men de brukar inte just ha någon skärpa att tala om. Man måste nog hugga med rejäl kraft, särskilt om det ska igenom tyglager?
Citera
2016-12-22, 12:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu kan väl iofs folk förändras, och reaktioner vara beroendeav olika omständigheter men hade han uppvisat tendenser till svartsjuka och/eller hetsigt humör när han tidigare var tillsammans med systern?
Enligt kompisen P*a i "Svenska fall för FBI" skall Mr.P en gång ha måttat ett slag mot systern från baksätet i en bil (hon satt tydligen fram).
Citera
2016-12-22, 12:23
Medlem
Citat:

Paj var ju som en igel på systrarna, de ville egentligen inte ha mer med honom att göra, men han bara dök upp, fortsatte och började intressera sig för Eva.
Citera
2016-12-22, 13:07
Medlem
Citat:

Såg att echoes svarat dig på det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in