2008-10-24, 17:21
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suuperman
Tack för alla era svar

Men heter inte alla gitarrer som inte är för "hårdrock" akustikska ?

Mvh

Nej

Det finns elgitarrer och akustiska gitarrer. Sen får du väl spela vad tusan du vill med dem
Citera
2008-10-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nej

Det finns elgitarrer och akustiska gitarrer. Sen får du väl spela vad tusan du vill med dem

Men då finns de väl bara elgitarr och akustiska va?
Citera
2008-10-24, 17:45
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suuperman
Men då finns de väl bara elgitarr och akustiska va?

Ja, som grov indelning. Sen finns det akustiska MED el som ser ut som en akustisk men kan stoppa sladd i'n. Det finns även elgitarrer som fungerar nästan som akustiska. Inte riktigt samma klang men de är främst byggda för elanvändning.

Men du ska alltså ha en akustisk gitarr?
Citera
2008-10-25, 13:43
Medlem
Okej, låter bra.

Jo jag ska köpa en akustisk, ska gå till 4sound i stan.

Just de, hur mycket ska jag lägga för få en bra?
Citera
2008-10-26, 03:59
Avslutad
Tänkte börja spela gitarr och är nu efter lite gitarrgrejer. Jag vill ha ett ljud som passar till Metallica och liknande, då det är vad jag helst vill spela.

Gitarren jag hade tänkt mig är en Esp/Ltd ec-1000

Förstärkare är jag rätt så osäker på. Har kollat lite på Randall RG-50 TC och eventuellt nån pedal, men det kan lika gärna bli nåt annat. Jag hade bara tänkt spela hemma, så en förstärkare som ger bra ljud vid volymer som grannar står ut med är önskvärt. Effekter och sånt är jag inte så intresserad av.

Vill inte lägga mer än 5-6000 kr på förstärkare + pedal. Tips och råd skulle uppskattas. Hyfsat Metallica-ljud är målet.
Citera
2008-10-26, 16:01
Bannlyst
Jag har arbetat lite med Guitar Pro, och insett vilket fantastiskt program det är. Jag skrev ett riff i B moll (B minor),
som lät riktigt bra. Då ville jag lägga till lite ackord i bakgrunden, och provade med
"Em - A - G - Bm",
det vill säga
"IV - VII - VI - I" ur B-mollskalan.

Nu till frågan; Hur vet jag om detta passar bra, och finns det några mönster att spela? Eller går det att välja vilken ackordföljd som helst ur skalan? (Obs, jag är grön inom musikteori.)
Citera
2008-10-26, 16:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBatYD
Jag har arbetat lite med Guitar Pro, och insett vilket fantastiskt program det är. Jag skrev ett riff i B moll (B minor),
som lät riktigt bra. Då ville jag lägga till lite ackord i bakgrunden, och provade med
"Em - A - G - Bm",
det vill säga
"IV - VII - VI - I" ur B-mollskalan.

Nu till frågan; Hur vet jag om detta passar bra, och finns det några mönster att spela? Eller går det att välja vilken ackordföljd som helst ur skalan? (Obs, jag är grön inom musikteori.)

Skit i teorin, du märker väl om det låter helknasigt!

Men regler det finns egentligen inte inom musiken så om du gillar hur det låter så ha det så!
Citera
2008-10-26, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Skit i teorin, du märker väl om det låter helknasigt!

Men regler det finns egentligen inte inom musiken så om du gillar hur det låter så ha det så!

Ok, tack för ett snabbt svar
Citera
2008-10-27, 23:19
Medlem
Kan någon på ett lättförståeligt sätt förklara hur man sveper olika strängar fast med samma band enligt "sweepteknikens" regler?

Jag har hört tekniker som involverar rullning av fingret, men jag har aldrig förstått hur, och då har jag ändå sett massor av instruktionsvideor på Youtube angående det.

Tack på förhand!
Citera
2008-10-28, 11:56
Medlem
BryggareBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Tänkte börja spela gitarr och är nu efter lite gitarrgrejer. Jag vill ha ett ljud som passar till Metallica och liknande, då det är vad jag helst vill spela.

Gitarren jag hade tänkt mig är en Esp/Ltd ec-1000

Förstärkare är jag rätt så osäker på. Har kollat lite på Randall RG-50 TC och eventuellt nån pedal, men det kan lika gärna bli nåt annat. Jag hade bara tänkt spela hemma, så en förstärkare som ger bra ljud vid volymer som grannar står ut med är önskvärt. Effekter och sånt är jag inte så intresserad av.

Vill inte lägga mer än 5-6000 kr på förstärkare + pedal. Tips och råd skulle uppskattas. Hyfsat Metallica-ljud är målet.

Ganska dyra "nybörjarprylar" skulle jag säga. Vill du åt metallica-ljudet skulle jag säga vilken gitarr som helst med EMG-mickar är okey att börja med. Kanske skulle satsa på något lite billigare om du är helt grön, för att se om det är nåt för dig osv.

T.ex. En Peavey Bandit 112 stärkare för 3k och washburn har ganska många guror på Musikbörsen för under 5000 med EMG-mickar.

Som sagt, ta hellre nåt billigare men snåla inte på mickarna
Citera
2008-10-28, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BryggareBob
Ganska dyra "nybörjarprylar" skulle jag säga. Vill du åt metallica-ljudet skulle jag säga vilken gitarr som helst med EMG-mickar är okey att börja med. Kanske skulle satsa på något lite billigare om du är helt grön, för att se om det är nåt för dig osv.

T.ex. En Peavey Bandit 112 stärkare för 3k och washburn har ganska många guror på Musikbörsen för under 5000 med EMG-mickar.

Håller med. Lät lite dyrt för att vara helt nybörjare. Risken finns ju att du upptäcker att gitarr inte är nått för dig och så har du pungat ut 10000+.
Bättre att gå till nån musikaffär och klämma på lite grejer och fråga.
Men som sagt så är det mickarna som är viktiga.
Citera
2008-10-28, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BryggareBob

Har haft gitarr och spelat förut. Dock var det ganska länge sen, men lite kommer jag ihåg iaf. Har redan bestämt mig för den gitarren, så det får bli så. Det är förstärkaren jag är osäker på. Vilken förstärkare skulle passa bäst i 3-5000-kronorsklassen? Är Rg50tc en bra förstärkare?

Får väl åka in på affär och kolla lite, fast det känns lite sniket att fara och pilla på deras grejer när jag vet att jag ändå kommer att beställa från nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in