2008-09-12, 16:39
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
'Steps' skulle nog kunna översättas till tonsteg på svenska. 'Half step down' innebär att alla strängar på gitarren stäms ner ett halvt tonsteg.

De två första är nästan exakt samma, jag antar att den första tabbaren bara glömde att skriva ut att gitarren måste stämmas ner ett halvt tonsteg, för det måste man om man ska spela hela låten och vill att det ska låta som originalet.

En liten skillnad mellan de två första är att den ena har lagt med en oktav i kvintackordet(kvintackordet består då av tre toner), genom att plocka bort oktaven(så att "ackordet" endast har två toner) får man lite "tyngre" ljud, men oftast är det bara en smaksak. Lyssna på låten om du vill vara säker på vilket som gäller men jag tror det kommer låta okej oberoende om du tar med oktaven eller inte!
Tack så mycket för den utförliga förklaringen (och tack till alla er andra som hjälper newbies som mig! ).
Hur gör man för att stämma ned gitarren ett halvt tonsteg?
Jag har en "Supreme MT-30" och jag hittar inget alternativ för att stämma upp/ned gitarren.

Måste man skaffa effektpedaler för att få ut något vettigt ljud ur gitarren?
Jag har som sagt en Epiphone LP-kopia och jag tycker att den låter jävligt illa, även när den är stämd.
Jag har provat att fippla runt med inställningarna på gitarren och stärkaren men hittar ändå inget läge som låter bra.

Finns det några tabsiter som listar strängarna åt "rätt" håll?

Edit: Kan man "programmera" effektpedaler för att få fram olika ljud eller måste man ha en pedal för varje läge?
Citera
2008-09-12, 18:17
Medlem
Hur är det tänkt att man skall spela E7 som? Man skall ju tydligen inte slå på D-strängen. Men alla de andra, hur lyckas man med det som?
Citera
2008-09-12, 18:45
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Hur är det tänkt att man skall spela E7 som? Man skall ju tydligen inte slå på D-strängen. Men alla de andra, hur lyckas man med det som?
Det funkar utmärkt att slå an D-strängen, men med vissa effekter så blir det brötigt. Om man inte vill att D-strängen ska låta så får man försöka att dämpa den med ett annat ledigt finger som du bara lägger väldigt lätt på strängen. Förslagsvis ringfingret då.
Citera
2008-09-12, 21:19
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Tack så mycket för den utförliga förklaringen (och tack till alla er andra som hjälper newbies som mig! ).
Hur gör man för att stämma ned gitarren ett halvt tonsteg?
Jag har en "Supreme MT-30" och jag hittar inget alternativ för att stämma upp/ned gitarren.

Den normala stämningen är EADGBE, om du ska stämma ner den ett halvsteg måste du bara stämma ner alla strängar - ett halvt steg

Exempel: D# tuning:

E = D#
A = G#
D = C#
G = F#
B = A#
e = D#

Är din stämapparat kromatisk eller visar den strängsiffror när du ska stämma den? Ifall den visar strängsiffror kan du nog inte göra så mycket åt dig, men ifall den visar till exempel E på E-strängen är det bara att göra så att det står till exempel D#.

Citat:
Måste man skaffa effektpedaler för att få ut något vettigt ljud ur gitarren?
Jag har som sagt en Epiphone LP-kopia och jag tycker att den låter jävligt illa, även när den är stämd.
Jag har provat att fippla runt med inställningarna på gitarren och stärkaren men hittar ändå inget läge som låter bra.

Nej, du måste inte ha effektpedaler fär att få vettigt ljud ur gitarren. Det låter onekligen bättre, men det är absolut inte ett måste. Ifall du vill ha en multi-effekt kommer det låta lite sämre än en renodlad delay-pedal, till exempel, men fördelen är att du får många effekter i en pedal.

Citat:
Finns det några tabsiter som listar strängarna åt "rätt" håll?

Tror inte det, eftersom tab är universiellt
Det tar en stund att vänja sig vid att tabs är upp-och-ner, men efter ett tag tänker man inte ens på det längre. Jag kommer ihåg att jag också tyckte det var jätteskumt när jag först började.

Citat:
Edit: Kan man "programmera" effektpedaler för att få fram olika ljud eller måste man ha en pedal för varje läge?

Multieffektpedaler kan du ha många olika effekter på, en wah-pedal är en.. wah-pedal. Multieffekten kan också få fram en wah-effekt, men det blir inte lika bra som på en wah-pedal.
Citera
2008-09-12, 23:29
Medlem
Pavarottis avatar
Om du vill ha skönare ljud och inte lägga ut mycket pengar så kan jag rekomendera att skaffa dig "Guitar Rig 3" Vilket är vad det låter, en stor rig med allt du kan tänka dig till datorn.

In med gitarren (via linein med en adapter som finns på ÖB för 20kr) i datorn och ös på, finns många kändisars "Sounds" inprogramerade.
Citera
2008-09-14, 15:10
Medlem
Jag kör metal method och har nu kommit till det steg då Doug Marks vill att jag ska lära mig en enkel låt med tabs.

När jag spelar med tabs så spelar jag riktigt segt, hur ska jag göra för att spela snabbare? Och har ni några tips på låtar? Sweet home alabama verkar ganska enkel.
Citera
2008-09-14, 15:42
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Jag kör metal method och har nu kommit till det steg då Doug Marks vill att jag ska lära mig en enkel låt med tabs.

När jag spelar med tabs så spelar jag riktigt segt, hur ska jag göra för att spela snabbare? Och har ni några tips på låtar? Sweet home alabama verkar ganska enkel.

Ett tips är att checka tråden "Vilken låt lär du dej just nu?", finns alltid en massa sköna låtar där.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=706387&page=12
Citera
2008-09-15, 11:21
Medlem
Hej,

Sitter och funderar på att skaffa mig en stålsträngad av billigare prisklass. Mest för att se om intresset återkommer (spelade nylon/el när jag var yngre).

Det jag undrar över är om någon har något tips på en 'lättspelad' gitarr runt 2000kr ?

Eller är detta för lågt pris för att få något som låter vettigt?
Om intresset återkommer kan jag tänka mig att köpa ny om ett år eller så men vill inte lägga 10k om den kommer att hamna på väggen..

Hörde något om att leta efter en med solida ceder/tall sidor, är detta något att tänka på ?

Mvh,
Citera
2008-09-16, 23:37
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perkan
www.gitarrskolan.com är en bra nybörjarskola, såväl för de lite mer avancerade. Gratis nybörjarkurs!
Rekommenderas! En sida som förklarar ingående även hur många gånger man ska slå på varje sträng osv. Bra för oss som inte kan ett jota.

Är man jättenybörjare är det ett bra ställe att få sina första låtar ifrån.
Citera
2008-09-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analog
Hej,

Sitter och funderar på att skaffa mig en stålsträngad av billigare prisklass. Mest för att se om intresset återkommer (spelade nylon/el när jag var yngre).

Det jag undrar över är om någon har något tips på en 'lättspelad' gitarr runt 2000kr ?

Eller är detta för lågt pris för att få något som låter vettigt?
Om intresset återkommer kan jag tänka mig att köpa ny om ett år eller så men vill inte lägga 10k om den kommer att hamna på väggen..

Hörde något om att leta efter en med solida ceder/tall sidor, är detta något att tänka på ?

Mvh,
Bumpar detta då jag också är i köpetankarna på en ny gitarr. Jag är nybörjare och självlärd och spelar på en nylonsträngad gitarr. Känner dock att jag vill ha en stålsträngad eftersom dom har skönare ljud och är enligt mig mer lättspelade. Några tips?

Är det western gitarrer som är stålsträngade eller, hittar nämligen bara nylonsträngade och western
Citera
2008-09-18, 17:20
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e-free
Är din stämapparat kromatisk eller visar den strängsiffror när du ska stämma den?
Eh...va?
Det är en sådan här jag har: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5546&artno=175715
Man spelar på strängen och så dyker det upp en mätare som svänger fram och tillbaks och visar hur den är stämd. När man får pekaren att stanna rakt upp så är den stämd.
Citat:
Ursprungligen postat av e-free
Multieffektpedaler kan du ha många olika effekter på, en wah-pedal är en.. wah-pedal. Multieffekten kan också få fram en wah-effekt, men det blir inte lika bra som på en wah-pedal.
Är ljudet i början av det här klippet ett s.k. "wah-ljud"?
http://www.speedyshare.com/900270970.html
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Om du vill ha skönare ljud och inte lägga ut mycket pengar så kan jag rekomendera att skaffa dig "Guitar Rig 3" Vilket är vad det låter, en stor rig med allt du kan tänka dig till datorn.

In med gitarren (via linein med en adapter som finns på ÖB för 20kr) i datorn och ös på, finns många kändisars "Sounds" inprogramerade.
Tack för tipset.
Är det någon som vet vad man behöver för adapter för att kunna koppla in guran till PC:n?

Pavarotti skrev att man behövde en "Tele hane adapter".
Är det en sådan här: http://www.kjell.com/?item=39196&path=470000000,470500000,475500000 ?

Det finns väl inga hon-kontakter till gitarrer?
Citera
2008-09-18, 22:04
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Eh...va?
Det är en sådan här jag har: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5546&artno=175715
Man spelar på strängen och så dyker det upp en mätare som svänger fram och tillbaks och visar hur den är stämd. När man får pekaren att stanna rakt upp så är den stämd.
Är ljudet i början av det här klippet ett s.k. "wah-ljud"?
http://www.speedyshare.com/900270970.html
Tack för tipset.
Är det någon som vet vad man behöver för adapter för att kunna koppla in guran till PC:n?

Pavarotti skrev att man behövde en "Tele hane adapter".
Är det en sådan här: http://www.kjell.com/?item=39196&path=470000000,470500000,475500000 ?

Det finns väl inga hon-kontakter till gitarrer?

Den adaptern ser ut att funka, dock måste du ha ett hyffsat ljudkort till datorn för att det inte skall bli delay när du spelar (blev det på min förra dator, det var otroligt störigt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in