Citat:
Tack så mycket för den utförliga förklaringen (och tack till alla er andra som hjälper newbies som mig!
Ursprungligen postat av kvint
'Steps' skulle nog kunna översättas till tonsteg på svenska. 'Half step down' innebär att alla strängar på gitarren stäms ner ett halvt tonsteg.
De två första är nästan exakt samma, jag antar att den första tabbaren bara glömde att skriva ut att gitarren måste stämmas ner ett halvt tonsteg, för det måste man om man ska spela hela låten och vill att det ska låta som originalet.
En liten skillnad mellan de två första är att den ena har lagt med en oktav i kvintackordet(kvintackordet består då av tre toner), genom att plocka bort oktaven(så att "ackordet" endast har två toner) får man lite "tyngre" ljud, men oftast är det bara en smaksak. Lyssna på låten om du vill vara säker på vilket som gäller men jag tror det kommer låta okej oberoende om du tar med oktaven eller inte!
De två första är nästan exakt samma, jag antar att den första tabbaren bara glömde att skriva ut att gitarren måste stämmas ner ett halvt tonsteg, för det måste man om man ska spela hela låten och vill att det ska låta som originalet.
En liten skillnad mellan de två första är att den ena har lagt med en oktav i kvintackordet(kvintackordet består då av tre toner), genom att plocka bort oktaven(så att "ackordet" endast har två toner) får man lite "tyngre" ljud, men oftast är det bara en smaksak. Lyssna på låten om du vill vara säker på vilket som gäller men jag tror det kommer låta okej oberoende om du tar med oktaven eller inte!
).Hur gör man för att stämma ned gitarren ett halvt tonsteg?
Jag har en "Supreme MT-30" och jag hittar inget alternativ för att stämma upp/ned gitarren.
Måste man skaffa effektpedaler för att få ut något vettigt ljud ur gitarren?
Jag har som sagt en Epiphone LP-kopia och jag tycker att den låter jävligt illa, även när den är stämd.
Jag har provat att fippla runt med inställningarna på gitarren och stärkaren men hittar ändå inget läge som låter bra.
Finns det några tabsiter som listar strängarna åt "rätt" håll?
Edit: Kan man "programmera" effektpedaler för att få fram olika ljud eller måste man ha en pedal för varje läge?