2008-09-07, 17:45
Medlem
magers avatar
kan någon tipsa om typ solon eller små licks som är typ lika lätta som smells like teen spirit eller sweet child o mines 2 första solon? alltså inte alltför snabba men med lite bends och så? kanske svårt och hitta någon :/ sen förstår jag inte hur man ska stämma ner gitarren heller för vissa låtar.. men ska klura lite till på de, kommer tillbaks om ett tag om de går åt helvete :P

nej fan de gick åt helvete, jag ska stämma ner gitarren till C#,F#,B,E,G#,C#
och jag antar att de är skrivet i den ordningen så att de börja med den låga E strängen, smo alltså ska bli till C#

men nu är de så att min stämmapparat bara kör på E hela vägen på den strängen sen när de blir lägre eller högre visar den inget.. skitsvårt att förklara så hoppas någon förstår.. kan iaf inte få den att visa C# hur jag än gör..
Senast redigerad av mager 2008-09-07 kl. 17:53.
Citera
2008-09-07, 19:11
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mager
kan någon tipsa om typ solon eller små licks som är typ lika lätta som smells like teen spirit eller sweet child o mines 2 första solon? alltså inte alltför snabba men med lite bends och så? kanske svårt och hitta någon :/ sen förstår jag inte hur man ska stämma ner gitarren heller för vissa låtar.. men ska klura lite till på de, kommer tillbaks om ett tag om de går åt helvete :P

och jag antar att de är skrivet i den ordningen så att de börja med den låga E strängen, smo alltså ska bli till C#

men nu är de så att min stämmapparat bara kör på E hela vägen på den strängen sen när de blir lägre eller högre visar den inget.. skitsvårt att förklara så hoppas någon förstår.. kan iaf inte få den att visa C# hur jag än gör..

Ladda ner AGP Guitar Tuner till datorn och använd en mic framför förstärkaren så kan du lätt stämma ned den.
Citera
2008-09-07, 22:26
Medlem
Söker "lär-dig-spela-gitarr" dvd-er. Nån som har några bra tips? Gärna på svenska, samt går att få tag på de större trackerna.
Citera
2008-09-07, 22:44
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mager

Första solot jag lärde mig var Knockin' on heaven's door solot (det första, andra är väl inte speciellt svårt heller för den delen). Nothing else matters solot är väl inte jätte svårt heller.. RHCP har väl några som e lätta också..
Citera
2008-09-08, 01:37
Medlem
Buttersss avatar
haha,

köpte en elgitarr i torsdags för 3 tusen med en förstärkare av märket Viper. Sätter mig ner, har den i knäet, men har INGEN aning alls hur man spelar. Visste inte hur man tog ett vanligt C. Idag kan jag hela introt till "Metallica - One", och "Metallica - Master of Puppets" samt ta hela C-skalan på någon röd sekund,

känner mig jävligt vass faktiskt, trodde det skulle vara svårare, men FYFAN vad skoj det är när man har lärt sig en låt å bara lirar loss. Alla problem å allt bara springer iväg, det är bara jag å metalgitarren. ös!
Citera
2008-09-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
haha,

köpte en elgitarr i torsdags för 3 tusen med en förstärkare av märket Viper. Sätter mig ner, har den i knäet, men har INGEN aning alls hur man spelar. Visste inte hur man tog ett vanligt C. Idag kan jag hela introt till "Metallica - One", och "Metallica - Master of Puppets" samt ta hela C-skalan på någon röd sekund,

känner mig jävligt vass faktiskt, trodde det skulle vara svårare, men FYFAN vad skoj det är när man har lärt sig en låt å bara lirar loss. Alla problem å allt bara springer iväg, det är bara jag å metalgitarren. ös!

Det är verkligen imponerande, har du hållt på med andra instrument innan?
Fortsätt bara, lägg inte av.
Men ärligt talat, vilken del av Master of Puppets-introt klarar du? Det låter inte rimligt att du skulle kunna sätta hela introt (delade åsikter hur långt introt är kanske)
Citera
2008-09-08, 23:27
Medlem
antagonistens avatar
Här kommer en riktig noobfråga, men vad menar folk när de säger att man skall stämma upp/ned gitarren?
Man kan väl bara stämma den på ett sätt?

Jag undrar även hur ofta man bör stämma om en ny gitarr?
Jag har haft min gura i ett par dagar nu och tycker att den börjar låta lite ostämd.
Citera
2008-09-08, 23:59
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Det är verkligen imponerande, har du hållt på med andra instrument innan?
Fortsätt bara, lägg inte av.
Men ärligt talat, vilken del av Master of Puppets-introt klarar du? Det låter inte rimligt att du skulle kunna sätta hela introt (delade åsikter hur långt introt är kanske)

Enligt Ultimate-Guitar är detta introt:

Citat:
Intro:
*Let last chord ring*
|--------------------------------|
|--------------------------------|
|-9--------7---6---5-------------|
|-9--------7---6---5-------------|
|-7--------5---4---3-------------|
|-0------------------------------|

Dock tror jag det är lite längre och svårare, men visst finns det folk som är födda till gitarrister okså

Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Här kommer en riktig noobfråga, men vad menar folk när de säger att man skall stämma upp/ned gitarren?
Man kan väl bara stämma den på ett sätt?

Jag undrar även hur ofta man bör stämma om en ny gitarr?
Jag har haft min gura i ett par dagar nu och tycker att den börjar låta lite ostämd.

Att stämma ned gitarren till tex "Drop-D" gör så att du får ett lite tyngre ljud, det finns massa olika sätt att stämma en gitarr på, det du tänker är "Standard E tuning".

Hur ofta du ska stämma en ny gitarr?
När den börjar låta ostämd och det är olika mellan olika gitarrer och märken, jag brukar själv nästan alltid lyssna så den låter stämd innan jag börjar spela.

Hoppas du förstod
Senast redigerad av Pavarotti 2008-09-09 kl. 00:03.
Citera
2008-09-09, 00:09
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Att stämma ned gitarren till tex "Drop-D" gör så att du får ett lite tyngre ljud, det finns massa olika sätt att stämma en gitarr på, det du tänker är "Standard E tuning".
Hur fungerar det i praktiken?
Stämmaparaten visar ju bara vilken sträng man skall spela och huruvida den är stämd eller ej(?).
Citera
2008-09-09, 00:13
Medlem
Ehmyls avatar
Man kan stämma en gitarr åt båda hållen, detta för att kunna få så många toner som helst, och lättare kombinera dem till ackord.
Tonerna är i följd:
E A D G B E mörka(låga, bastoner) toner - ljusa(höga) toner. de övergår på ett strategiskt sätt, som lätt kan hjälpa en att stämma gitarren också. Helst ska man väl ha en stäm-apparat för att få in tonerna rätt, men då behövs egentligen bara en ton rätt sen kan man klura ut resten.

Så här stämmer man den då(litet e motsvarar den höga e-strängen, alltså den mot golvet när man spelar.
5:e bandet på sträng E(den längst 'uppåt') motsvarar samma ton på sträng A, om man den är lös, samt 5:e på A motsvarar lös D, 5:e D = lös G, 4:e G = lös B, 5:e B = lös e. Hoppas det här låter vettigt, för det är verkligen svårt att förklara. Om du kan läsa tabs så ska jag försöka förklara med det.
e-------------------------0-
B--------------------0---5--
G--------------0---4--------
D--------0----5-------------
A---0---5-------------------
E--5---------- -------------

Stämmer man gitarren så här, utan stämapparat, så håller de alltid samma ton i förhållande till varandra, men grundtonen(kan man kalla den det?) ändras. alltså E kan bli ett D istället, och A ett G, D ett C, G ett F, B ett A och e ett D. Är mycket lättare att demonstrera än förklara.
Detta funkar alltså även om man höjer tonerna också, men de är rätt förhållandevis, fast då blir det givetvis inte samma toner som tidigare exempel.

För övrigt så känner jag igen ditt nick. Bor du möjligtvis i NV-skåne, eller där runtomkring? Känner någon som heter Joshua?
Citera
2008-09-09, 10:58
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Hur fungerar det i praktiken?
Stämmaparaten visar ju bara vilken sträng man skall spela och huruvida den är stämd eller ej(?).

Ett tips är att köpa en s.k "Chromatic Tuner". Har en Korg jag köpte för en tvåhundring, och den funkar hur bra som helst. Du kan stämma ner/upp gitarren ifrån ett halvt steg, till 5 hela tror jag.
1½ steg ner ger ett fett ljud på min BFG, det kan jag lova.
Citera
2008-09-09, 11:23
Medlem
www.tunemybass.com är en väldigt bra sida, där väljer du stämning för många olika intrument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in