2008-08-21, 00:47
Medlem
tetrominos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Var rekommenderar ni att man börjar när man skall lära sig att spela gitarr?
Bör man lära sig att läsa tabs, eller skall man spela efter hörseln?
Finns det några andra teoretiska saker som kan vara bra att lära sig?

Och så avslutar vi med en riktig newbiefråga: Skall man bara "slå" på de strängar som skall tryckas ned?

Till köttbullens svar kan jag tillägga två länkar:

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/getting_to_know_your_guitar_part_1.html

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/reading_guitar_tablature.html

Ytterligare ett tips är programmet Guitar Pro 5! Utomordentligt för att lära sig låtar. Du kan säkert få tag på det på ett eller annat vis.
Citera
2008-08-21, 01:04
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Spelar du efter en tabulatur så spelar du bara på markerade strängar. Kör du efter ackord så bör du kolla upp hur man tar ackorden.
Det är väl samma sak, bara att man håller på tre eller fler frets samtidigt när det gäller ackord?
Citat:
Ursprungligen postat av tetromino
Till köttbullens svar kan jag tillägga två länkar:

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/getting_to_know_your_guitar_part_1.html

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/reading_guitar_tablature.html

Ytterligare ett tips är programmet Guitar Pro 5! Utomordentligt för att lära sig låtar. Du kan säkert få tag på det på ett eller annat vis.
Tack för er hjälp!

Förresten, spelar det någon roll var på freten man håller?
Citera
2008-08-21, 01:16
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Det är väl samma sak, bara att man håller på tre eller fler frets samtidigt när det gäller ackord?
Inte riktigt, tar du till exempel ett e-moll så trycker du bara ner fingrarna på två band och spelar resten lösa.

Hoppas att den beskrivningen hjälper dig, det kan dock hända att jag missuppfattat din fråga från början...
Citera
2008-08-21, 02:46
Medlem
tetrominos avatar
Citat:
Förresten, spelar det någon roll var på freten man håller?

Det är lättare att få ljud ur strängen om du trycker ned vid kanten mot mikrofonerna, dvs de nedre kanterna om gitarren står upp. Men det är marginellt.
Citera
2008-08-21, 07:51
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Var rekommenderar ni att man börjar när man skall lära sig att spela gitarr?

http://guitar.about.com/od/guitarlessons/u/lessons.htm

Än en gång rekommenderar jag den hemsidan. Tycker att den blandat med att lära sig låtar på sidan om är den ultimata kombon för att lära sig.
Citera
2008-08-21, 13:21
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Inte riktigt, tar du till exempel ett e-moll så trycker du bara ner fingrarna på två band och spelar resten lösa.
Du får ursäkta min tröghet, men jag förstår fortfarande inte vad du menar.
Jag skall försöka att förklara hur jag har uppfattat det.

Alltså, om tabulaturen ser ut så här:
B-----------------|
G-----------------|
D---------5---3---|
A---------5---3---|
E---------3---1---|

Då håller man in fret fem på sträng D, fret fem på sträng A samt fret tre på sträng E.
Därefter byter man till fret tre på D, fret tre på A samt fret ett på E.

När man då håller in dessa tre frets så skall man väl endast "slå" på de strängar som är aktuella (i detta fall D,A,E) ?
Citera
2008-08-21, 13:47
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Du får ursäkta min tröghet, men jag förstår fortfarande inte vad du menar.
Jag skall försöka att förklara hur jag har uppfattat det.

Alltså, om tabulaturen ser ut så här:
B-----------------|
G-----------------|
D---------5---3---|
A---------5---3---|
E---------3---1---|

Då håller man in fret fem på sträng D, fret fem på sträng A samt fret tre på sträng E.
Därefter byter man till fret tre på D, fret tre på A samt fret ett på E.

När man då håller in dessa tre frets så skall man väl endast "slå" på de strängar som är aktuella (i detta fall D,A,E) ?

Yep! Om det hade stått 0 vid G och B strängen så menas att det är öppen sträng, då spelar man de.
Citera
2008-08-22, 00:44
Medlem
kaoriblasts avatar
Kan en beg. Jackson Kelly vara en vettig back-up gura? Känner att det kan vara skönt att ha ifall en sträng skulle gå av när man repar, så att man slipper hålla på att jävlas med byte på plats. Har inte råd med nått dyrt eftersom räkningarna inte betalar sig själva.
Citera
2008-08-22, 02:09
Medlem
Tidsloops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Kan en beg. Jackson Kelly vara en vettig back-up gura? Känner att det kan vara skönt att ha ifall en sträng skulle gå av när man repar, så att man slipper hålla på att jävlas med byte på plats. Har inte råd med nått dyrt eftersom räkningarna inte betalar sig själva.

Då borde det vara billigare att bara se till att inte ha för slitna strängar innan du repar? Så lätt spelas dom inte av.
Citera
2008-08-22, 02:59
Medlem
kaoriblasts avatar
Väldigt sant. Men man vet aldrig vad som händer när man börjar mangla 16-delar. Känner att en extragura kan vara ett bra inköp, och såg att Kelly modellen var ganska billig och inte ser ut som en ful fenderkopia. Funderar mest hur tjockleken på halsen och spelbarheten i övrigt är.
Citera
2008-08-23, 14:29
Medlem
enikOs avatar
Är det någon som vet hur man ändrar hastigheten på en tab i Power Tab Editor? Har stört mig länge på att det inte verkar gå, men det känns ju som en funktion som dom bara inte kan ha missat.

Edit: nevermind, som alltid hittade jag det själv precis efter att jag frågat.
Senast redigerad av enikO 2008-08-23 kl. 14:48.
Citera
2008-08-23, 16:30
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enikO
Är det någon som vet hur man ändrar hastigheten på en tab i Power Tab Editor? Har stört mig länge på att det inte verkar gå, men det känns ju som en funktion som dom bara inte kan ha missat.

Edit: nevermind, som alltid hittade jag det själv precis efter att jag frågat.

Ett alltför ofta återkommande fenomen för mig också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in