2008-10-07, 22:43
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Jo du ska använda pek + lillfingret där, du får sträcka lite på fingrarna bara =)
Okej! Visst går det för mig, men stackars små barn!
Tack

En till fråga föresten: har börjat nosa lite på skalor. Ett litet personligt mål är ju att bli så bra på gitarr att man kan dra ett snabbt solo ala Yngwie Malmsteen eller någon och då är det ju givet att man måste veta var man kan placera fingrarna. Bör man plugga in skalorna eller kommer sånt naturligt efterhand? Jag hör utan problem om det är rätt eller fel, så det handlar bara om att hitta noterna.
Senast redigerad av wzbz 2008-10-07 kl. 22:52.
Citera
2008-10-07, 23:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Snedsteg.
Citera
2008-10-08, 17:25
Medlem
L_ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Håller på lite med Johnny B. Goode och i rytmen kör man ju
Kod:
E-
B-
G-
D-
A---8--8-10--8--8--8-10-8--8
E---6--6--6--6--6--6--6--6--6--

De där ackorden, skall man verkligen ta dem med pekfinger+lillfinger? Känns väldigt långsökt, bokstavligen.

pekfinger på E6, långfinger på A8 och lillfinger på A10!
Citera
2008-10-08, 18:08
Medlem
Vad är skillnaden på "välvd"- och rak-greppbräda?? Tänkte skaffa mig en capo.. Jag har en Yamaha FG-410 så har den rak eller välvd?
Citera
2008-10-08, 21:30
Medlem
En välvd greppbräda är när den inte är helt platt. Om du tittar ner längs greppbrädan så ser du. Är den platt, rak... är den välvd, så är den välvd!
Citera
2008-10-08, 23:20
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
En välvd greppbräda är när den inte är helt platt. Om du tittar ner längs greppbrädan så ser du. Är den platt, rak... är den välvd, så är den välvd!

Out of curiosity; välvd = scalloped?
Citera
2008-10-09, 00:30
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e-free

När man snackar scalloped inom gitarr så brukar man snacka om att helt enkelt gröpa ur banden (bildexempel här.). Yngwie gillade detta.
Citera
2008-10-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e-free
Nej, välvd och scalloped är inte samma sak.
Se Krackshots exempel, det är scalloped. =)
Citera
2008-10-11, 19:47
Medlem
e-frees avatar
Ok, här kommer en till fråga.

Jag är jävligt sugen på en custombyggd gitarr, och undrar vad detta skulle kosta. Lite grova specs som jag kommer på på rak arm är:

*Stratmodell
*2 Humbuckers, 1 Single Coil
*Floyd Rose-svaj
*Fluorescent rosa finish (likt gitarren i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=iOW_-OESnq0)

Kommer inte på så mycket mer.. Hoppas nån kan hjälpa mig.
Jag vet att det kan variera väldigt mycket, men uppskattar alla svar jag kan få ändå.
Citera
2008-10-11, 19:54
Medlem
Beror helt och håller på vilket märke du låter vänder dig till.
Finns ju alltid Warmoth och sätta ihop dom själv/låta någon annan göra det. Sen finns ju Ran och ESP. Ibanez customshop är stängd för allmänheten vad jag vet och Jackson har jag noll koll på likaså Fender.
Sen spelar trä etc roll också. Så det är tyvärr väldigt svårt att ge en idé om priset.
Citera
2008-10-11, 19:57
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
Beror helt och håller på vilket märke du låter vänder dig till.
Finns ju alltid Warmoth och sätta ihop dom själv/låta någon annan göra det. Sen finns ju Ran och ESP. Ibanez customshop är stängd för allmänheten vad jag vet och Jackson har jag noll koll på likaså Fender.
Sen spelar trä etc roll också. Så det är tyvärr väldigt svårt att ge en idé om priset.

Misstänkte det.. Finns det iallafall något minimumpris, som är ungefär samma vart man än vänder sig? Min fråga är egentligen ifall det går att få något för under 10 lax.
Citera
2008-10-11, 20:06
Medlem
En Warmoth borde man nog kunna plocka ihop för under 10papp.
Men med större märken så blir det nog svårt ^^ En ESP Custom quote jag gjorde fick jag ett uppskattat pris på 5200 dollar xD

http://www.warmoth.com/
Där kan du ju trycka runt och kolla. Har inte vart där på bra länge så har inte koll på priserna längre. Men priset för en Les Paul kropp ligger runt 300 dollar och uppåt om jag inte minns helt fel. Har en kompis som brukar bygga ihop lite warmoth guror då o då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in