Citat:
Ursprungligen postat av
shovit
Bort med transistorförstärkaren, välj en rörförstärkare istället. Transistorförstärkare är bra vid rent ljud men så fort det blir lite dist kommer den låta skit. Mickinspelad transistor dist låter dåligt, live låter den ännu sämre.
http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=roehren_gitarren_combos&oa=pra
Finns inget som egentligen säger att en billig förstärkare är sämre än en dyr, det gäller egentligen att testa alla förstärkare och testa sig fram tills man finner en ton man gillar. Svårt för en nybörjare, därför är det bra att lära sig spela på en billig rörförstärkare tills man känner sig redo att uppgradera.
Nej en transistorförstärkare låter inte skit. Som övningsstärkare och förstagångsförstärkare är de bättre än rörförstärkare. Rörets härliga ljud bygger på en viss överkörning i rören, vilket inte kommer förrän man har en ganska hög ljudvolym. Mindre bra vid övning och i lägenhet.
En modulerande transistorförstärkare är perfekt att träna med, ljudet kan varieras utan att man behöver köpa pedaler eller flera typer av förstärkare. Flera av mina gretsch-kollegor kör med Fender Mustang till exempel.
Sedan om man känner att man ska spela i replokal med ett band och man har snurrat in på en viss sorts musik så kan det vara lämpligt att hosta upp lite för en rörförstärkare. Men samma sak här, många köper för stora! Vad ska man med en fender Twin till om inte resten av bandet spelar på dundervolymen arne? 100 watt rör som skruvas upp till gränsen för att börja ljuda fint och gå över i lite distade toner överröstar många folkparkskonserter...
Själv kör jag med fem ynka watt! Har allt mellan fem och kanske någon på 30 watt. En liten Fender Champ från 58 på fem watt. Många inspelningar med den och på scen mickas den upp.
Ska man spela yngwie malmsteen eller trash metal kan det bli svårt med fem watt, men sedan tror jag fan det går till allt.