2013-06-05, 22:28
Medlem
SuicideNotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavgudar
Är halsen justerad rätt? Kolla om halsen är för rak, eller böjd åt fel håll, eller om något annat är i vägen för strängarna, dvs om de slår i något. Då kan man ju få sk fret buzz, (kan ha varit ljudet du beskrev?)

Annars kanske strängarna bara är sunkiga, bra strängar är viktigt.

De verkar inte vara någonting i vägen för strängarna men hur menar du "om halsen är för rak"?
Det kanske är priset, betalade inte särskilt mycket för dem så jag kanske hade tur att bara två av strängarna låter fel och inte alla.
Citera
2013-06-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherH23
Jag tror inte att du behöver köpa någon bok för att lära dig musikteori då det finns mycket information på nätet. Prova t ex musikteori.se
Jag har hört att den sidan är ungeför lika tillförlitlig som wikipedia. Nä, jag vill ha en ordentlig nybörjarbok eller som åtminstone förklarar pedagogiskt grunderna.
Citera
2013-06-05, 23:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tror inte att du behöver köpa någon bok för att lära dig musikteori då det finns mycket information på nätet. Prova t ex musikteori.se

Prova lektioner på youtube och spela själv till musik.... Teori är urtrist..
Citera
2013-06-05, 23:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Jag har hört att den sidan är ungeför lika tillförlitlig som wikipedia. Nä, jag vill ha en ordentlig nybörjarbok eller som åtminstone förklarar pedagogiskt grunderna.

Nej gör inte det... musiken ska vara passionen. Spela till den musik du älskar och sedan får teorin komma sen.
Citera
2013-06-06, 00:27
Medlem
Citat:
Jag utger mig inte för att vara en expert men det jag såg av det som stod på musikteori.se är ungefär likadant som det som jag lärde mig på gymnasiet, vill du ha en bra grund i musikteori så rekommenderar jag den sidan. Men musikteori är ett sådant ämne som kräver hyfsat mycket av eleven i de flesta fall så bered dig på att jobba. Wikipedias musikteori har de få gånger jag stött på den visat sig vara korrekt så jag håller med dig om tillförlitligheten där. Om du skulle ha några frågor angående musikteori kan du alltid PM:a mig.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Prova lektioner på youtube och spela själv till musik.... Teori är urtrist..
Citat:
Nej gör inte det... musiken ska vara passionen. Spela till den musik du älskar och sedan får teorin komma sen.
Teori kanske är urtrist men det är ack så nyttigt, du kan aldrig bli sämre av att kunna mer musikteori; men du har några poänger.
Senast redigerad av BrotherH23 2013-06-06 kl. 00:28. Anledning: Stavfel
Citera
2013-06-06, 00:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Teori kanske är urtrist men det är ack så nyttigt, du kan aldrig bli sämre av att kunna mer musikteori; men du har några poänger.

Det finns vissa musiker som är grymma på teori, men de glömmer bort känslan. Själv har jag svårt att tro att toppmusiker som Yngwie Malmsteen har plugga musikteori. Det enda den mannen gjort är att spela, spela och åter spela. Det finns inga genvägar till att bli en bra musiker.
Citera
2013-06-06, 00:56
Medlem
Citat:
Det finns vissa musiker som är grymma på teori, men de glömmer bort känslan. Själv har jag svårt att tro att toppmusiker som Yngwie Malmsteen har plugga musikteori. Det enda den mannen gjort är att spela, spela och åter spela. Det finns inga genvägar till att bli en bra musiker.
Lol, tror du på allvar att Yngwie inte kan någon musikteori? Du behöver bara lyssna på en enda av hans låtar för att förstå att han kan tillräckligt om musikteori för att lära ut det på universitet. Om han har lärarpersonligheten vet jag dock inte
Citera
2013-06-06, 01:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Lol, tror du på allvar att Yngwie inte kan någon musikteori? Du behöver bara lyssna på en enda av hans låtar för att förstå att han kan tillräckligt om musikteori för att lära ut det på universitet. Om han har lärarpersonligheten vet jag dock inte

Jag är säker på en sak: Han har inte hunnit läsa in sin teori på något universitet med tanke på när han släppte sin första egna skiva 1984. Då var Yngwie 21 år
Citera
2013-06-06, 01:19
Medlem
Citat:
Jag är säker på en sak: Han har inte hunnit läsa in sin teori på något universitet med tanke på när han släppte sin första egna skiva 1984. Då var Yngwie 21 år
Du tror inte man kan läsa musikteori på universitetsnivå innan man är 21? Tror du inte att Mozart kunde någon musikteori när han vid väldigt unga år började komponera?
Citera
2013-06-06, 01:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du tror inte man kan läsa musikteori på universitetsnivå innan man är 21? Tror du inte att Mozart kunde någon musikteori när han vid väldigt unga år började komponera?

Vissa kan det bättre än andra helt enkelt oavsett ålder. Men nyckeln ligger i att spela och spela ännu mer. Böcker hjälper föga.
Citera
2013-06-06, 01:54
Medlem
Citat:
Vissa kan det bättre än andra helt enkelt oavsett ålder. Men nyckeln ligger i att spela och spela ännu mer. Böcker hjälper föga.
Det här är sista gången jag svarar dig för det märks ganska tydligt att du har en ganska begränsad bild av hur man ska spela musik. För att hjälpa dig på traven så kanske du kan försöka få in att musikteori och att spela med "känsla" inte behöver vara separerade utan är ofta 2 sidor av samma mynt. Och om du tror att någon bara "kan" musik utan att behöva öva så får du tänka om. Att födas med absolut gehör, bra minne och en lust att spela är bara början; det krävs mycket övande för att bli nånting.
Citera
2013-06-06, 11:07
Medlem
Gubb-Jans avatar
Citat:
Jag söker en bra bok för nybörjare som vill lära sig musikteori. Jag har ungefär aldrig hållit ett instrument förut. Jag hade tänkt lära mig gitarr och piano.Frågan är om jag ska lära mig det genom internet eller om jag ska köpa en bra nybörjarbok. Har ni några tips? Hur gör ni köper ni böcker eller kollar ni upp allt på internet?
Det känns som jag vill ha någon bra grund , ackord, tonlära med mera och det blir rörigt att söka upp allt på nätet till en början.

Kan varmt rekommendera en bok som het "Grundteori för gitarr" av Mikael Lindkvist. Finns att köpa på de stora bokhandlarna online och den är billig. För att vara så kort (c:a 70 sidor) är den väldigt informativ. Den går igenom det grundläggande men också liter mer avancerat såsom olika modes (modalsystemet eller kyrkotonarter på svenska) m.m. Den enda nackdelen är väl att den inte är jättepedagogiskt men man kan ju alltid kika runt lite på nätet om det är något man inte fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in