2011-04-30, 04:10
Medlem
Tänkte lära mig att spela elgitarr. Vad ska jag tänka på? Vad är den stora skillnaden på märkesgitarrerna och de som kallas för nybörjargitarrer? Brukar det vara allmänt svårt att lära sig och något som typiskt får folk att tappa motivationen för att det för svårt i början (Tänkte lära mig själv med diverse böcker/youtube).

Tänker inte bli någon superstar, orkar inte spela luftgura längre bara . Tänkte lära mig att spela metal nu om det spelar någon roll.

Har kollat på denna http://proguitarshop.com/store/guitars-schecter-guitars-c-1_29/schecter-zacky-vengeance-mirror-p-1712 men blir lite tveksam när det är från utlandet om jag skulle klumpa mig och massa tjafs med garanti känns jobbigt.

Är inte så värst kunnig så om ni kan fylla upp med det som saknas vore jag tacksam, alla svar uppskattas!
Citera
2011-04-30, 13:11
Medlem
Repliques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinler
Tänkte lära mig att spela elgitarr. Vad ska jag tänka på? Vad är den stora skillnaden på märkesgitarrerna och de som kallas för nybörjargitarrer? Brukar det vara allmänt svårt att lära sig och något som typiskt får folk att tappa motivationen för att det för svårt i början (Tänkte lära mig själv med diverse böcker/youtube).

Tänker inte bli någon superstar, orkar inte spela luftgura längre bara . Tänkte lära mig att spela metal nu om det spelar någon roll.

Har kollat på denna http://proguitarshop.com/store/guitars-schecter-guitars-c-1_29/schecter-zacky-vengeance-mirror-p-1712 men blir lite tveksam när det är från utlandet om jag skulle klumpa mig och massa tjafs med garanti känns jobbigt.

Är inte så värst kunnig så om ni kan fylla upp med det som saknas vore jag tacksam, alla svar uppskattas!

Schecter är inga nybörjargitarrer och känns som en rätt dyr gura att börja med. Lägg istället dina ca 5000kr på en Epiphone Les Paul och en bra stärkare för resterande pengar. Då får du bra ljud för pengarna och något som inte kommer kännas som 5000 åt helskotta 2 år senare om du nu inte fortsätter.

Stora skillnaden på märkesguror och "nybörjarguror" är främst just namnen. En gitarr för 5000 är sällan mycket bättre än en för 3000. När vi närmar oss 8-10000kr-klassen så börjar det dyka upp rätt stora skillnader dock. Ofta är det mycket bättre micar, bättre trä, bättre hals och i helhet mer arbete gjort på gitarren.
Citera
2011-05-01, 02:43
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Någon som vet om totallyguitar (http://www.totallyguitars.com/) är prisvärd? Har kollat på några videor med han som lär ut och verkar väl hyffsat bra.

Någon som har någon erfarenhet av sidan? Kan man lära sig spela gitarr genom denna sidan, typ?
Citera
2011-05-01, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elefantbajs2100
Någon som vet om totallyguitar (http://www.totallyguitars.com/) är prisvärd? Har kollat på några videor med han som lär ut och verkar väl hyffsat bra.

Någon som har någon erfarenhet av sidan? Kan man lära sig spela gitarr genom denna sidan, typ?

Jag tycker Justin Sanders (som har den egna hemsidan justinguitar) och Marty lär ut bäst. Sök bara på deras namn så kommer du till deras youtubechannel. Jag lärde mig stairway to heaven med hjälp av Justin lektion på bara några dagar när jag var en komplett nybörjare.

Sen har Marty skitbra tutorials på olika låtar, både nya och gamla. Han lägger ut veckovis har jag för mig, eller när han får requests. Har lärt bla lärt mig en del Green Day låtar genom honom och massa annat.
Senast redigerad av adnanisH 2011-05-01 kl. 11:43.
Citera
2011-05-01, 12:35
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Jag tycker Justin Sanders (som har den egna hemsidan justinguitar) och Marty lär ut bäst. Sök bara på deras namn så kommer du till deras youtubechannel. Jag lärde mig stairway to heaven med hjälp av Justin lektion på bara några dagar när jag var en komplett nybörjare.

Sen har Marty skitbra tutorials på olika låtar, både nya och gamla. Han lägger ut veckovis har jag för mig, eller när han får requests. Har lärt bla lärt mig en del Green Day låtar genom honom och massa annat.

Justin Sandercoe, http://www.justinguitar.com/ är överlägset bästa gitarrläraren på nätet. Gratis dessutom.

Andra som jag tycker är bra:

Marty Schwartz, som du nämnde ovan. Lite slarvigare och hafsigare. Inte lika strukturerad som Justin, men sprutar å andra sidan ur sig nya tutorials i stort sett dagligen. Kul prick dessutom.

Teague Purtell, kanadensare. Tycker han är vassare på guran än både Justin och Marty. Har inte lika många videos som Marty och Justin, men de han har är å andra sidan riktigt bra. Heter tripfuse04 på youtube.

Bobby Crispy, ytterligare en kanadensare. Vill man lira klassisk hårdrock har Bobby många bra videos. Pratar lite underligt med avbrott mellan meningarna.

David Taube, har förutom youtube egna betalsidan NextLevelGuitar. Första online gitarrläraren jag gick till innan jag fick tips om Justin. Inte lika bra som Justin, men har en del matnyttigt. Har framförallt många olika lektioner.

Finns en hel del till, men är man nybörjare är det framförallt Justin och Marty (för sina många låttutorials) man ska gå till.
Senast redigerad av MrTaglialucci 2011-05-01 kl. 13:00.
Citera
2011-05-01, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Justin Sanderoce, http://www.justinguitar.com/ är överlägset bästa gitarrläraren på nätet. Gratis dessutom.

Andra som jag tycker är bra:

Marty Schwartz, som du nämnde ovan. Lite slarvigare och hafsigare. Inte lika strukturerad som Justin, men sprutar å andra sidan ur sig nya tutorials i stort sett dagligen. Kul prick dessutom.

Teague Purtell, kanadensare. Tycker han är vassare på guran än både Justin och Marty. Har inte lika många videos som Marty och Justin, men de han har är å andra sidan riktigt bra. Heter tripfuse04 på youtube.

Bobby Crispy, ytterligare en kanadensare. Vill man lira klassisk hårdrock har Bobby många bra videos. Pratar lite underligt med avbrott mellan meningarna.

David Taube, har förutom youtube egna betalsidan NextLevelGuitar. Första online gitarrläraren jag gick till innan jag fick tips om Justin. Inte lika bra som Justin, men har en del matnyttigt. Har framförallt många olika lektioner.

Finns en hel del till, men är man nybörjare är det framförallt Justin och Marty (för sina många låttutorials) man ska gå till.

Justin Sanderoce hette han, just ja.

Håller med dig förövrigt.
Citera
2011-05-01, 12:55
Bannlyst
Tänkte köpa en ny gitarr. Hur bra är denna? http://www.thomann.de/se/fender_cd60_ce_sb.htm
Har en nylonsträngad gitarr för tillfället.
Citera
2011-05-01, 14:21
Medlem
CB4lifes avatar
På solot till Scar Tissue ska man spela alla tabbar då?

Solot ser ut såhär(b-strängen): 13/15-15-13-10-10/8-13.......

Ska man spela 8an och sen tretton eller bara dra fingret till 8an utan att spela och sen spela 13?
Citera
2011-05-01, 23:44
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Någon som vet hur man slidar? Står att man ska göra en slide från öppen A-sträng till åttonde bandet men jag får inte det där ljudet som vissa andra får på youtube t.ex.
Håller på lite med det hör. För det första bör du ha ett sliderör. En kaffekopp eller vad som helst funkar annars. Sedan är det väldigt effektivt om du stämmer om gitarren till någon annan stämning än standard. Keith Richars och jag gillar öppen G-stämning. E-strängarna ska ner ett tonsteg, och A-strängen också, sen är det klart Lycka till
Citera
2011-05-03, 16:05
Medlem
Hej!

Har nyligen börjat spelat gitarr (akustisk) och idag när jag plockade fram gitarren så är det som ett konstigt vibrerande ljud när jag spelar på de två övre strängarna (E och A). Stämapparaten reagerar även lite konstigt när jag spelar på dessa. Det låter inte rätt. Jag har ej haft problemet tidigare utan det uppstod idag. Någon som vet vad det kan bero på?
Citera
2011-05-03, 17:52
Bannlyst
Är tacksam om någon kan svara på detta angående https://www.infiniteguitar.com.

Jag har kommit över "infiniteguitar" på internet som ger ut en del gratisvideor där man kan lära sig spela olika stycken, riffs och annat smått och gott. Videon brukar vara uppdelad i åtta bitar där de går igenom allt som behövs för att veta hur man ska spela samt vilken teknik man ska använda sig av. Som gratisanvändare kommer jag bara åt två delar som inte ger så mycket förutom några tabs i början. Därav måste du registrera dig för ett premium konto där du betalar månadsvis.

Kollade priserna och fick ut det här:

Monthly Membership $10.95 Renews every 30 days. Cancel anytime. $10.95/month
Quarterly Membership $28.50 Renews every 90 days. Cancel anytime. $9.50/month
Yearly Membership $99.00
Renews every 365 days. Cancel anytime.
$8.25/month

Frågan är alltså, lönar det sig att betala per månad? Sidan verkar seriös och jag har sett en del riktigt bra tutorials. Men kan man få bättre gratis? Då har jag inga intentioner på att lägga ut pengar eftersom jag är student, har inte råd med att lägga ut 99 dollar per år. Men är det riktigt prisvärt kan jag tänka mig att leta upp ett deltids jobb vid sidan av mina studier för att finansierar detta.
Senast redigerad av adnanisH 2011-05-03 kl. 17:55.
Citera
2011-05-03, 17:56
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derp1
Hej!

Har nyligen börjat spelat gitarr (akustisk) och idag när jag plockade fram gitarren så är det som ett konstigt vibrerande ljud när jag spelar på de två övre strängarna (E och A). Stämapparaten reagerar även lite konstigt när jag spelar på dessa. Det låter inte rätt. Jag har ej haft problemet tidigare utan det uppstod idag. Någon som vet vad det kan bero på?
Svårt att ställa en riktig diagnos på det lilla du skriver. Ibland är det simpla saker så som att någon stämskruv är lite glapp och skorrar. Det löser man lättast genom att stämma upp lite grann
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in