2013-03-08, 17:17
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Har nyligen köpt en begagnad Fender Squier, och B- samt E-strängen är svårintonerade. Det är stor skillnad mellan öppen sträng och samma ton på 12-e bandet. När jag ändrar strängens längd (?) genom att skruva fram stallet för varje sträng förbättras situationen, men när stallet sitter i stort sett helt löst är det fortfarande dåligt intonerat.

Vad beror detta på?

Vad menar du med att stallet sitter löst? Om du justerar skruvarna så ska ju intoneringen bli riktig.
Citera
2013-03-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Vad menar du med att stallet sitter löst? Om du justerar skruvarna så ska ju intoneringen bli riktig.

Titta på den här bilden, skruvarna i stallet som reglerar varje sträng. I fallet av B- och E-strängen (ljusa) så har jag skruvat loss de så mycket att skruven inte sitter fast i stränghållaren, så att säga. Stränghållaren sitter med andra ord lös från stallet, men hålls fast av strängens tryck. Förstår du?
Jag resonerar så att man inte ska behöva ta bort skruvarna för att få en vettig intonation (vilket jag ju inte ens lyckats med)
http://www.petercooksguitars.co.uk/catalog/images/DSC08390.JPG
Citera
2013-03-12, 03:17
Medlem
Sitter och försöker lära mig spela introt till "dust in the wind" och har hjälp av en tutorial på youtube (se länk nedan). Det största problemet för mig är att jag inte riktigt greppat vad rytm innebär. Han säger, (4:41) i videon att riffet är i 4/4. Jag förstår dock inte hur det ska hjälpa mig spela riffet korrekt. Jag kan spela noterna i riffet och man hör tydligt vad jag försöker spela men rytmen är helt off... hur ska jag få till rytmen?

http://www.youtube.com/watch?v=SGc4Wn3D6jE
Senast redigerad av -Isidor- 2013-03-12 kl. 03:19.
Citera
2013-03-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Isidor-
Sitter och försöker lära mig spela introt till "dust in the wind" och har hjälp av en tutorial på youtube (se länk nedan). Det största problemet för mig är att jag inte riktigt greppat vad rytm innebär. Han säger, (4:41) i videon att riffet är i 4/4. Jag förstår dock inte hur det ska hjälpa mig spela riffet korrekt. Jag kan spela noterna i riffet och man hör tydligt vad jag försöker spela men rytmen är helt off... hur ska jag få till rytmen?

http://www.youtube.com/watch?v=SGc4Wn3D6jE
Titta hur han spelar, sedan lyssnar du på själva låten (original version).
Citera
2013-03-12, 23:46
Medlem
Jag har ett surrande missljud vid 12e bandet på tunna E-strängen, som antagligen beror på att den är så pass nednött (?) så att det 13e bandets ton kommer istället, vilket är störande.

Kan man ge sig på detta själv, eller ska man låta en musikaffär göra manövern att "fila ner" bandet. Om så, vad kostar det att låta en butik göra det på ett ungefär?
Citera
2013-03-15, 14:31
Medlem
Cleroxs avatar
Nybörjare gitarr.

Hejsan gott folk, har nyss tagit mig an och ska lära mig spela gitarr, men jag blir snart så förbannad att jag slänger ut den genom fönstret

Hehe inte riktigt men iallafall, hur gör man lättast ett F, jag finner det helt omöjligt att få det att låta bra.. När jag spelar på strängarna så låter det ungefär som ett spänt gummiband.. Det låter bra när man tar i som själve fan men känns det som att fingret ska gå av iställe..

Är grymt deprimmerad, hur lång tid tog det för er att lära er detta?

Haha jag låter nog som en riktig noob nu, men jag får väl acceptera att jag är det med
Citera
2013-03-15, 14:34
Medlem
steveharrisffss avatar
Haha.
Det låter skit i början. Det gjorde det för mig med. Det är bara att hålla kvar tålamodet och öva på att få flyt i det hela. Det tar tid!

Spelar du på akustisk eller elgitarr?
Citera
2013-03-15, 14:36
Avslutad
Testa B....

Övning ger färdighet. Tog lång tid för mig att få in F med.
Citera
2013-03-15, 14:38
Medlem
Cleroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steveharrisffs
Haha.
Det låter skit i början. Det gjorde det för mig med. Det är bara att hålla kvar tålamodet och öva på att få flyt i det hela. Det tar tid!

Spelar du på akustisk eller elgitarr?
Jag spelar en stålsträngad akustisk. Jag får verkligen inte ut ringfingret till rätt position pga att jag måste trycka så jävla hårt med pekfingret.. Hahah aja, jag nöter väl vidare
Citera
2013-03-15, 14:38
Medlem
SevMs avatar
Öva på att göra ett E med lång,ring och lillfingret så det låter bra sen flytta ett band och lägg barré med pekfingret ; )
Citera
2013-03-15, 14:39
Medlem
Cleroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Testa B....

Övning ger färdighet. Tog lång tid för mig att få in F med.
Ahh fuck me
Citera
2013-03-15, 14:57
Medlem
i3o6s avatar
Du kan spela fusk-F tills du lärt dig

Kod:
 x|---|---|---|
  |-1-|---|---|
  |---|-2-|---|
  |---|---|-3-|
 x|---|---|---|