2012-11-25, 03:37
  #4333
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Man brukar kunna göra riktiga fynd på Tradera!

Jag har testat D'Addario-strängar (10-46) och jag fullkomligen avskyr dem, de käkar plektrum nåt så ini helsike. Eller åtminstone på E-strängen, där jag spenderar mest plinkande.

Jag kör nu Earnie Ball Regular Slinky 10-46 och tycker de är helt OK, plektrumen håller uppskattningsvis 5-10 ggr så länge jämfört med D'Addario.

Hittade inga riktigt billiga men tack för tipset

Jag gillar inte heller D'Addarios akustiska strängar. Tycker inte de låter så bra på min gura. Jag föredrar Elixirs. Men min elgura har just nu D'Addariosträngar och de låter bra! Köpte på dx.com för typ 60-70kr.


Fråga:
Gitarrer professionella musiker använder på scen, tänker elgitarrer, vad brukar de ligga på? En amerikansk fender t.ex. kostar väl runt 10kkr, men de använder väl oftast någon sorts custom? Något jag funderat på länge. Och vad exakt menas med custom? Jag förstår ordets innebörd men vore trevligt med ett exempel på en customgura.
Citera
2012-11-25, 09:32
  #4334
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Hittade inga riktigt billiga men tack för tipset

Jag gillar inte heller D'Addarios akustiska strängar. Tycker inte de låter så bra på min gura. Jag föredrar Elixirs. Men min elgura har just nu D'Addariosträngar och de låter bra! Köpte på dx.com för typ 60-70kr.


Fråga:
Gitarrer professionella musiker använder på scen, tänker elgitarrer, vad brukar de ligga på? En amerikansk fender t.ex. kostar väl runt 10kkr, men de använder väl oftast någon sorts custom? Något jag funderat på länge. Och vad exakt menas med custom? Jag förstår ordets innebörd men vore trevligt med ett exempel på en customgura.
Customgura innebär väl att den avviker från standardutförandet. Gitarristen har själv uppgivit sina preferenser till tillverkaren och får en gitarr skräddarsydd efter sina önskemål. Hur det är med serietillverkade gurkor har jag ingen aning om, enligt mig är det mest förklätt försäljarsnack.
Citera
2012-11-28, 20:15
  #4335
Medlem
Xyntholens avatar
Tja!

Har lirat i ett par månader nu, har väl lärt mig lite lättare låtar hyffsat på akustisk. Lärt mig lite solon, sätter "When the cildren cry"-solot hyggligt en bra dag och typ TNT (inte solot såklart).
Ungefär där är jag i mitt spelande och älskar det!
Nu till min fråga: hur lång tid ungefär tror ni det tar innan man blir såpass bra att man kan lira riktig trash-metal? Typ Testament osv.

Sjukt svårt att svara på så klart men uppskattningsvis? 5år? 10år?

Mvh Xynth

Edit: Lirar ungefär 1-2 timmar om dagen.
Citera
2012-11-29, 08:16
  #4336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xyntholen
Tja!

Har lirat i ett par månader nu, har väl lärt mig lite lättare låtar hyffsat på akustisk. Lärt mig lite solon, sätter "When the cildren cry"-solot hyggligt en bra dag och typ TNT (inte solot såklart).
Ungefär där är jag i mitt spelande och älskar det!
Nu till min fråga: hur lång tid ungefär tror ni det tar innan man blir såpass bra att man kan lira riktig trash-metal? Typ Testament osv.

Sjukt svårt att svara på så klart men uppskattningsvis? 5år? 10år?

Mvh Xynth

Edit: Lirar ungefär 1-2 timmar om dagen.


Jag tror att du vet att det är helt omöjligt att svara på. Enda som går att säga är att det kommer ta ett litet tag, men hur länge beror helt på hur mycket du övar, hur du övar och varför du övar. Övar du för att kunna spela sådär och inte för att det är roligt kommer det troligtvis ta längre tid.

Den dag du kan sitta timme efter timme och helt uppslukas av gitarrövningen/gitarrspelandet kommer utvecklingen gå snabbt. Passion kallas det.
Citera
2012-11-29, 12:52
  #4337
Medlem
Jag spelar cirka tio minuter om dagen bara men jag märkte att jag utvecklades sjukt snabbt när jag bytte mönster. Från att ha kört "öppna" så kallade "trubadurackord" på akustisk gitarr så började jag köra rockackord när jag köpte elgitarr. Till jul gör jag en nystart i spelandet i och med att jag byter upp mig mot en Fender Stratocaster och jag har talat med min gamla gitarrlärare och målet är inte att utvecklas särskilt mkt i spelskicklighet utan att lära mig sätta ihop det hela, dvs spela tillsammans med andra i grupp. Självklart skall jag öka min förståelse för hur ackorden hänger ihop och jag skall skaffa bättre gehör. Jag kommer öka mitt spelande så det blir tre och en halv timme i veckan istället för de drygt 60 - 70 minuterna jag lirat detta år.

Kan jag lära mig spela i samspel med andra på ett år?
Citera
2012-11-29, 15:44
  #4338
Medlem
Hmm svårt att säga, tre och en halv timme i veckan är ju dock ganska lite tid
Citera
2012-11-29, 16:20
  #4339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Hmm svårt att säga, tre och en halv timme i veckan är ju dock ganska lite tid
Okey, om jag tränar fem timmar i veckan varav en timme tillsammans med min gitarrlärare och en timme tillsammans med brorsan. Då blir det 2 timmar i veckan i samspel med andra och 3 timmar egen träning.
Citera
2012-11-29, 16:58
  #4340
Medlem
Xyntholens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Jag tror att du vet att det är helt omöjligt att svara på. Enda som går att säga är att det kommer ta ett litet tag, men hur länge beror helt på hur mycket du övar, hur du övar och varför du övar. Övar du för att kunna spela sådär och inte för att det är roligt kommer det troligtvis ta längre tid.

Den dag du kan sitta timme efter timme och helt uppslukas av gitarrövningen/gitarrspelandet kommer utvecklingen gå snabbt. Passion kallas det.

Jo de förstår jag att det är och självklart tycker jag det är roligt att spela, annars hade jag inte sysslat med det. Men alla har ett mål med sitta gitarrspelande (eller vadfan som helst som man sysslar med) ?

Det är just den sortens metal som jag brinner för, vad tror ni är lämpligaste vägen att vandra för att kunna behärska den sortens gitarrspelande? Kan ju knappast hoppa på och öva på dom låtarna direkt haha förslag?
Är som sagt ganska ny på det.


Såg nu att mitt inlägg framstod en aning surt, inte min avsikt!
Citera
2012-11-29, 18:50
  #4341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filippi
Okey, om jag tränar fem timmar i veckan varav en timme tillsammans med min gitarrlärare och en timme tillsammans med brorsan. Då blir det 2 timmar i veckan i samspel med andra och 3 timmar egen träning.

Kör på 2-3 timmar övning om dagen så ska du få se att det händer grejer inom en snar framtid
Citera
2012-12-01, 11:39
  #4342
Medlem
någon som vet vilka ackord som är i denna låten?

http://www.youtube.com/watch?v=q4ezpEaWW8k
Citera
2012-12-01, 11:52
  #4343
Medlem
Antemalmsteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBox
någon som vet vilka ackord som är i denna låten?

http://www.youtube.com/watch?v=q4ezpEaWW8k

Låter som det bara växlar mellan D-dur och G-dur
Citera
2012-12-09, 19:35
  #4344
Medlem
Nu har jag kommit igång på riktigt. Lirat skitmycket idag och börja få lite hum om melodislingor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in