2012-06-02, 23:21
Medlem
Asciros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Jag vet inte hur många tusen gånger audacity har nämnts i denna kanalen...

Jag har personligen spelat in några av mina allra mest älskade kärleksmelodier med hjälp av audacity.

Det är det programmet du vill ha!

Laddade hem Audacity för ett bra tag sen, men glömt bort att jag ens hade't (och visste in heller att det gick att spela in fler spår).

Nu ska här spelas, tack för tipset!
Citera
2012-06-04, 23:28
Medlem
listigts avatar
Vet att det ska finnas en sida där man kan leta musiklärare? Någon som vet vad sidan heter?
Citera
2012-06-06, 09:21
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asciro
Kan nån rekommendera ett program där man enkelt kan spela in ett spår för att sen spela in ett till spår, under tiden som man hör det som spelades in på första spåret? Alltså t.ex. att först spela in komp och sen spela in solo under tiden som man hör kompet. Behöver inga avancerade funktioner, ju lättare det är att lära sig program desto bättre.
Det här kanske låter simpelt men jag brukar spela in komp genom att lägga en mp3 framför gitarrförstärkaren och köra voicerecord.
Sen pluggar jag bara in den i aux-in och spelar upp mitt eget komp samtidigt som jag laborerar med solo på gitarrren.

Det blir naturligtvis inte så extremt bra ljud men helt OK om man inte har något annat.
Dessutom så är en recorder bra om man får idéer och uppslag efterhand man spelar och vill spara det snabbt och lätt.

Emellanåt så brukar jag köra låtar från kända artister genom mp3-aux,in som en ren träningssak. Rätt kul eftersom jag numera inte spelar i band.
Citera
2012-06-08, 22:37
Medlem
Vadenypons avatar
Ska nu ta tummarna ur röven och börja plonka elgitarr. Har övat lite akustisk gitarr tidigare, men tänkt gå över till elgitarr.

Finns det några bra elgitarrer som ni kan rekommendera för under 5.000kr och en vettig förstärkare runt samma pris?
Citera
2012-06-10, 17:14
Medlem
Headshrinkers avatar
Beror på vad du ska spela mannen.

Hagström Swede/Fender Stratocaster Mexico och Blackstar HT-5 är mina tips på rak arm.
Citera
2012-06-11, 12:23
Medlem
Seffexs avatar
Det verkar ha hänt något konstigt med min akustiska gitarr! Lilla e-strängen stämmer om sig ovanligt snabbt, under natten hade den stämt ner sig en hel oktav. Igår var det inget konstigt med den alls, och alla andra strängar sitter som vanligt. Ser inget ovanligt på varken "stämskruvarna" (eller vad de heter), nacken eller kroppen. Någon som har en diagnos?
Citera
2012-06-11, 15:45
Medlem
En hel oktav? Det låter lite för galet för att vara sant. Kan dock hända att det är en dålig sträng som lossnat lite nere vid "ploppen"
Citera
2012-06-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Nu har jag fått ett litet problem med min MXR Carbon Copy.

Pedalen har en "modulation"-knapp, som ska göra att den imiterar ett gammalt tape echo. Inne i pedalen finns två skruvar som kan reglera modulationen. Jag tänkte prova ändra inställningen lite, så jag vred upp dem båda. Då blev pedalen helt tyst. Så jag ställde tillbaka ursprungspositionerna, men det finns ändå ett irriterande problem.

Nu har delay-effekten börjat dista. Första ekot låter väl någorlunda rent, men om man låter den hänga kvar länge så blir den mer och mer distad för varje gång. Till slut är det bara ett brus. Jag har ställt modulation-rattarna på lägsta effekt, men det blir inte någon skillnad.

Någon annan som har haft liknande problem med Carbon Copy, eller någon annan delay? Eller någon som bara har en bra idé?

Kör du på batteri eller power supply? Om på batteri så låter det som att det börjar ta slut, ska inte bli sådär av att vrida på trimpottarna. Du råkade inte stöta till något annat med skruvmejseln när du mekade inne i den?
Citera
2012-06-11, 18:59
Medlem
Seffexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labangul
En hel oktav? Det låter lite för galet för att vara sant. Kan dock hända att det är en dålig sträng som lossnat lite nere vid "ploppen"
Okej den låg på ett F# 10 semitoner ner, men ja det är helt galet! Vet inte vad som hände
Citera
2012-06-11, 20:24
Medlem
Th3Butchers avatar
DUDES! Skulle någon kunnig kunna göra en tab på denna sekvensen 0:18-0:38 i låten nedan till gitarr?

Kommer 0:38-1:15 att tabbas exakt likadant som 0:18-0:38?

http://www.youtube.com/watch?v=XdCeBOBgnxo
Senast redigerad av Th3Butcher 2012-06-11 kl. 20:30.
Citera
2012-06-12, 01:11
Medlem
Ett-Nolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Th3Butcher
DUDES! Skulle någon kunnig kunna göra en tab på denna sekvensen 0:18-0:38 i låten nedan till gitarr?

Kommer 0:38-1:15 att tabbas exakt likadant som 0:18-0:38?

http://www.youtube.com/watch?v=XdCeBOBgnxo

Nej!
Citera
2012-06-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labangul
Kör du på batteri eller power supply? Om på batteri så låter det som att det börjar ta slut, ska inte bli sådär av att vrida på trimpottarna. Du råkade inte stöta till något annat med skruvmejseln när du mekade inne i den?

Tack för svaret, jag har dock hunnit rådgöra med MXR och fått pedalen reparerad (den ska komma hem vilken dag som helst). Kan f.ö rekommendera MXR's kundtjänst varmt, de har varit väldigt hjälpsamma och har iaf inte nämnt någonting om betalning för reparationen trots att jag inte har garanti. Visar det sig att ingen faktura eller någonting följer med pedalen så får jag nog en orgasm Fan vad jag älskar bra kundservice!

Och nej, jag kör inte på batteri. Det finns inte så mycket att stöta till där inne, det är bara två hål för trimpottarna och kretskortet med sina diverse lödningar som går att stöta till. Det kanske man inte får göra? MXR trodde att jag antingen hade skruvat för hårt eller rört pedalens insida med "static", och det senare låter väl mer troligt av dessa två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in