2010-12-27, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Har precis skaffat en gitarr (nylonsträngad, klassisk) och skulle vilja ha tag på lite övningar/melodier där man plockar. Är en nybörjare men kan även några ackord. (C, D, F, G).

Introt till Black Sabbaths Children of The Sea är vacker och lättspelat.

http://tabs.ultimate-guitar.com/b/black_sabbath/children_of_the_sea_tab.htm

Sign of The Southern Cross, av samma band är ännu enklare:

http://tabs.ultimate-guitar.com/b/black_sabbath/sign_of_the_southern_cross_tab.htm
Citera
2010-12-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Någon som kan rekommendera en stålsträngad gura runt 1500? begagnat går också bra

Nu rör jag i en gammal tråd här. Hur som helst. Om du fortfarande letar gitarr kan jag varmt rekommendera gitarrer av märket Tanglewood. De gör stålsträngade akustiska elgitarrer där du verkligen får mycket gitarr för pengarna. En sådan i nypris lär landa någonstans på mellan 2000-4000. Kolla blocket så kanske du hittar en begagnad. Folk tenderar dock att hålla hårt i sina tanglewoodgitarrer och det säger ganska mycket (om du fortfarande letar vill säga, kanske var menat som julklapp?)
Citera
2010-12-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Har precis skaffat en gitarr (nylonsträngad, klassisk) och skulle vilja ha tag på lite övningar/melodier där man plockar. Är en nybörjare men kan även några ackord. (C, D, F, G).

Jag vill råda att du förslagsvis besöker den här siten: www.chordie.com. Här finns det hur många låtar som helst med text och ackord. Ta en favoritlåt och börja spela. Du kommer säkert stöta på lite nya ackord men då är det bara att skrolla ner på sidan så ser du hur du ska ta dem. Oavsett om du har sångröst eller ej, sjung till. Dra ackorden med plektrum och hitta olika rytmer med din högra hand. Det blir mycket roligare. När du sedan känner dig säker på vad du sysslar med (när du kan lite fler ackord och kan skifta mellan dem utan att behöva avbryta låten du spelar) kan du testa att plocka. Börja med bastonen i ackordet (oftast den grövsta strängen i ackordet). Tänk på att alla strängar inte spelas i alla ackord, om du har ackordet utskrivet framför dig ser du ett kryss över de strängar som du inte ska slå an. Bastonen är den grövsta du ska slå han. I ett D är det strängen D, i ackordet G (dur) är det tonen G, tredje bandet på E-strängen. Ett vanligt (det vanligaste) plockmönster (t.ex. Nothing Else Matters med Metallica) går så här.

Ta ackordet Em eller låt vänster hand vila. Du behöver inte din vänstra hand för att spela detta plock i detta ackord men ta gärna ackordet ändå.

e I---------------0------------------0----------I
B I-----------0------0------------0-----0------I
G I--------0------------0------0----------0----I
D I---------------------------------------------I
A I---------------------------------------------I
E I-----0-------------------0-------------------I

Hur läser man detta nu då? Detta kallas tabulatur (eller kort och gott tab). Det är ett musikspråk som kan jämföras med noter. Det är lämpat för gitarr och lätt att lära sig. Om du lägger gitarren i knät med huvudet till vänster och tittar på hals och strängar överensstämmer detta med bilden ovan. Närmast din mage har du den grova E-strängen och längst bort den tunna, längst ner på boxen ovan har du grova E och högst upp tunna e. Siffrorna i fältet representerar de olika gitarrbandens nummer. (1 är första bandet, alltså fingret nedtryckt på första bandet. 3 är finger nedtryckt på tredje bandet osv.) 0 betyder lös sträng. Läs nu fältet från vänster till höger och följ med fingrarna. Flera siffror precis ovanför varandra betyder att du ska dra dem samtidigt. Ett G som dras med ett plektrum ser ut så här:

e I---3----I
B I---3----I
G I---0----I
D I---0----I
A I---2----I
E I---3----I

Det finns oftast massa symboler i tabs som betyder att man ska använda olika tekniker men det kan du utforska sen.

Gå tillbaka till den första boxen jag skrev ut. Testa och spela och jämför med Nothing Else Matters introt. Plocka bassträngen, alltså den öppna e-strängen med tummen, plocka G-strängen med pekfingret, B med långfingret och e med ringfingret, gå tillbaka till B-strängen, följt av G-strängen och börja om från början. Försök få ett flöde i spelet.

Testa nu att plocka i samma mönster men ta ackordet G(dur) istället, plocka lite i det och ta ett Am. Då flyttar du tummen och plockar basträngen på A-strängen med höger hand. Ta sedan ett D(dur) (tummen plockar nu på D-strängen). Detta är det vanligaste plocket och du har nu ett antal ackord som formar en mollmelodi/komp. Experimentera med olika ackord. Testa att lyfta någon av fingrarna i ackorden medan du spelar för att uppnå en mer varierande effekt. Om du spelar i "tonarten Em" (alltså tonarten G) passar alla de öppna strängarna in i skalan. Testa att slå an strängen under bassträngen som tummen plockar varannan gång i samma ackord. Alltså:

e I---------------0------------------0----------I och om igen.
B I-----------0------0------------0-----0------I
G I--------0------------0------0----------0----I
D I---------------------------------------------I
A I-------------------------2-------------------I
E I-----0---------------------------------------I

För att hitta andra plock, varför inte söka på låten "Mmm Mmm Mmm" med "Crash Test Dummies" på google följt av ordet tab. Plötsligt öppnar sig en helt ny värd av låtar som folk skrivit ner i detalj. Fastna inte för mycket i tabs bara. Våga anta utmaningen att ta en vanlig enkel poplåt och testa dig fram och se om du kan höra vilka ackord de spelar och vilket plock gitarristen använder utan att kolla tabs. Att öva upp ett bra gehör är oerhört viktigt om man vill komma någonstans, spela i band osv. Om du vill spela klassisk nylonsträngad musik bör du titta närmare på noter och lära dig att behärska det.

Detta blev ett långt inlägg och du får ursäkta om jag har varit övertydlig. Jag vet ju inte vad du kan och inte kan. Jag kan förklara mer om det är något du undrar över. Hoppas detta hjälpte
Citera
2010-12-29, 12:58
Medlem
Tobeos avatar
Tjänare, Har en fråga angående hur jag kan koppla min pod. Jag har skumläst lite på internet och så långt jag förstår det kan jag koppla: gitarr > pod > slutsteg? > högtalare.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur slutsteget funkar men bör jag köpa en top eller en combo att koppla igenom istället? Jag hade främst tänkt spela hemma men sedan kunna utveckla min rigg.

Jag spelar nu genom en 8" laney combo med uuuurkasst ljud och tänkte köpa en 2x12a med celestion vintage 30 högtalare som jag hört bra om, alternativt något annat, Skulle uppskatta lite tips.
Citera
2010-12-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobeo
Tjänare, Har en fråga angående hur jag kan koppla min pod. Jag har skumläst lite på internet och så långt jag förstår det kan jag koppla: gitarr > pod > slutsteg? > högtalare.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur slutsteget funkar men bör jag köpa en top eller en combo att koppla igenom istället? Jag hade främst tänkt spela hemma men sedan kunna utveckla min rigg.

Jag spelar nu genom en 8" laney combo med uuuurkasst ljud och tänkte köpa en 2x12a med celestion vintage 30 högtalare som jag hört bra om, alternativt något annat, Skulle uppskatta lite tips.

Hur mycket pengar kan du lägga? Vintage 30 är mycket bra högtalarelement till rock n roll och metal. Är det det du vill spela?

Topp och låda eller combo? - Vill du ha ett stort mäktigt ljud som lämpar sig för lead gitarr och tung rock där ni replokalen också repar tokhögt eller lirar ute på stora scener utan medhörning är det en topp du ska ha. Det är ett helvete att flytta på och om du ska sitta hemma och inte vill att granarna ska jaga dig med köksknivar kan en ordentlig combo vara att tänka på. En ordentlig 2x12 räcker gott, det kan jag lova och ljudet hänger mer på gitarr, teknik och förstärkartyp än antalet högtalare.

Rör eller transistor? - Transistorförstärkare är tåliga och billiga. Rörförstärkare är lite dyrare, omtåligare (behöver med jämna mellanrum byta rör, typ en gång om året för ca: 800 spänn. Detta beror på antalet rör, typ av rör och slitage). Den stora skillnaden mellan rör och transistor är att rörstärkarna (rent generellt) låter så in i helvete mycket bättre. Det är verkligen som natt och dag.

Skriv vilken prisklass du tänkt så kan jag med glädje tipsa om olika modeller som kan passa.
Citera
2010-12-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Jag försöker plocka en låt som spelas med ackord men det låter inte så bra. Finns det några särskilda regler man ska tänka på? Eller tar man ut med örat endast?

Låten är "Här kommer alla känslorna" av Gessle.

Kvintcirkeln är ett system för att förstå hur ackord hänger ihop. Väldigt många poplåtar följer detta system. Med detta system kan du ta reda på i vilken tonart låten går i och sedan pröva dig fram med de ackord som fungerar (i teorin) med låten du har framför dig. Många skriver ju låtar utan att ens veta vad kvintcirkeln är för något. Då går man på att det låter poppigt. David Bowie är en pop/rock-artist som ofta kan hoppa utanför kvintcirkeln. Per Gessle borde vara gift med kvintcirkeln. Varenda låt han gör kan läsas i den.

Det är bra att du inte kollar upp ackorden. Testa de ackord du kan och försök att på gehör ta ut låten. Du lär dig så mycket mer. Jag tycker däremot inte att kvintcirkeln är fusk så googla den och se om du kan lista ut hur det fungerar. Jag berättar annars gärna mer om den
Citera
2010-12-29, 18:02
Medlem
Tobeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NodScene
Hur mycket pengar kan du lägga? Vintage 30 är mycket bra högtalarelement till rock n roll och metal. Är det det du vill spela?

Topp och låda eller combo? - Vill du ha ett stort mäktigt ljud som lämpar sig för lead gitarr och tung rock där ni replokalen också repar tokhögt eller lirar ute på stora scener utan medhörning är det en topp du ska ha. Det är ett helvete att flytta på och om du ska sitta hemma och inte vill att granarna ska jaga dig med köksknivar kan en ordentlig combo vara att tänka på. En ordentlig 2x12 räcker gott, det kan jag lova och ljudet hänger mer på gitarr, teknik och förstärkartyp än antalet högtalare.

Rör eller transistor? - Transistorförstärkare är tåliga och billiga. Rörförstärkare är lite dyrare, omtåligare (behöver med jämna mellanrum byta rör, typ en gång om året för ca: 800 spänn. Detta beror på antalet rör, typ av rör och slitage). Den stora skillnaden mellan rör och transistor är att rörstärkarna (rent generellt) låter så in i helvete mycket bättre. Det är verkligen som natt och dag.

Skriv vilken prisklass du tänkt så kan jag med glädje tipsa om olika modeller som kan passa.

Ja, jag tittade på harley bentons 2x12 vintage för 1800kronor på thomann, den ser lämpligast ut.
Sen till förstärkaren så ska jag nog köra på transistor, jag nöjer med mig bra med det så länge.
Jag skulle hellre köpa en topp också så. Peavey Bandit 2 combon har jag ju hört bra om också men känns som att man kan få till det lite bättre för lite mer pengar. Skulle förmodligen kunna lägga ut 0-~6k totalt på högtalaren + toppen.

Jag skrev det här väldigt konstigt men du förstår nog, tack för hjälpen
Citera
2010-12-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ja, jag tittade på harley bentons 2x12 vintage för 1800kronor på thomann, den ser lämpligast ut.
Sen till förstärkaren så ska jag nog köra på transistor, jag nöjer med mig bra med det så länge.
Jag skulle hellre köpa en topp också så. Peavey Bandit 2 combon har jag ju hört bra om också men känns som att man kan få till det lite bättre för lite mer pengar. Skulle förmodligen kunna lägga ut 0-~6k totalt på högtalaren + toppen.

Jag skrev det här väldigt konstigt men du förstår nog, tack för hjälpen

Thomann är skitbra. Jag har handlat mycket där. Kolla bara upp vilken stärkare du vill ha i en butik och sen är det bara att beställa. Fint som snus men man måste prova. Ta mina råd med en nypa salt. Jag blir glad om jag kan hjälpa men du måste lyssna själv. Om du inte kan testa så kolla på youtube. Finns massa filmer där de demar olika förstärkare (och gitarrar och pedaler och...)

Kolla denna rörtop. Den är riktigt trevlig! http://www.thomann.de/se/peavey_valve_king_head.htm
och komplettera med denna låda http://www.thomann.de/se/framus_fr212_cb.htm. Du landar på lite över 6 lax men du får en rigg som du inte behöver byta ut på direkten. Rörtoppen är inte dyr och den låter riktigt bra - alltså det är gitarrljud på riktigt! Hästlängder från transistor. Framuslådan har fina "Vintage 30"-element precis som "Harley Benton"-lådan men jag har en vän som köpte en sådan och träet den var stöpt i var tunt och mesigt. Det lät inte bra trots de grymma elementen. En ordentlig låda, alltså själva lådan med mått och virke gör jättemycket.

Är du seriös med spelande har du nu prylar som verkligen håller måttet. Vill du ha större ljud? Varför inte byta ut den lilla lådan mot en eller två 4x12. Det kan toppen klara med enkelhet med sina 100 rörwatt

Om detta är lite i överkant vad gäller pris och fläsk kan jag tipsa om denna Hughes&Kettner transtopp med inbyggda effekter http://www.thomann.de/se/hugheskettner_attax100_head.htm. Finns också många prisvärda marshall-transtoppar som låter helt okej. Kolla även Laneys transtoppar. De är också roliga. Bara till att surfa runt på Thomann och leta. Men tänk ordentligt på den där Peavey-rörtoppen. Den är extremt prisvärd och slår undan benen på alla transistortoppar jag någonsin hört.
Citera
2010-12-29, 18:32
Medlem
Tobeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NodScene
Thomann är skitbra. Jag har handlat mycket där. Kolla bara upp vilken stärkare du vill ha i en butik och sen är det bara att beställa. Fint som snus men man måste prova. Ta mina råd med en nypa salt. Jag blir glad om jag kan hjälpa men du måste lyssna själv. Om du inte kan testa så kolla på youtube. Finns massa filmer där de demar olika förstärkare (och gitarrar och pedaler och...)

Kolla denna rörtop. Den är riktigt trevlig! http://www.thomann.de/se/peavey_valve_king_head.htm
och komplettera med denna låda http://www.thomann.de/se/framus_fr212_cb.htm. Du landar på lite över 6 lax men du får en rigg som du inte behöver byta ut på direkten. Rörtoppen är inte dyr och den låter riktigt bra - alltså det är gitarrljud på riktigt! Hästlängder från transistor. Framuslådan har fina "Vintage 30"-element precis som "Harley Benton"-lådan men jag har en vän som köpte en sådan och träet den var stöpt i var tunt och mesigt. Det lät inte bra trots de grymma elementen. En ordentlig låda, alltså själva lådan med mått och virke gör jättemycket.

Är du seriös med spelande har du nu prylar som verkligen håller måttet. Vill du ha större ljud? Varför inte byta ut den lilla lådan mot en eller två 4x12. Det kan toppen klara med enkelhet med sina 100 rörwatt

Om detta är lite i överkant vad gäller pris och fläsk kan jag tipsa om denna Hughes&Kettner transtopp med inbyggda effekter http://www.thomann.de/se/hugheskettner_attax100_head.htm. Finns också många prisvärda marshall-transtoppar som låter helt okej. Kolla även Laneys transtoppar. De är också roliga. Bara till att surfa runt på Thomann och leta. Men tänk ordentligt på den där Peavey-rörtoppen. Den är extremt prisvärd och slår undan benen på alla transistortoppar jag någonsin hört.

Hehe ja nog är valve kingen bra men det blir kaos om jag ska spela med en 100w rörtopp i radhus därav föredrar jag nog transistor i nuläget tills jag har råd att köpa en ytterligare förtärkare med rör istället. Har sett många laney-trans toppar + 412or på blocket så får se om jag hittar något beggat kanske också.
Citera
2010-12-29, 19:42
Medlem
Citat:
Hehe ja nog är valve kingen bra men det blir kaos om jag ska spela med en 100w rörtopp i radhus därav föredrar jag nog transistor i nuläget tills jag har råd att köpa en ytterligare förtärkare med rör istället. Har sett många laney-trans toppar + 412or på blocket så får se om jag hittar något beggat kanske också.

Lycka till och om du inte ska spela så högt kom ihåg att det finns fina rörkombos på allt mellan 1w till 50w and beyond. Du märker att jag är lite rörbög men lita till ditt öra och dina behov. Du kommer säkert att bli nöjd med en transistor. Det finns mycket trevligt att välja på
Citera
2011-01-02, 22:14
Medlem
preben12s avatar
Någon som har några bra övningar för att öva upp anslagshanden? Har spelat gitarr av och till i ungefär 2 år nu och har kommit underfund med att jag har fruktansvärt usel taktkänsla (har alltid vetat det men försökt förtränga det).

Min vänsterhand är kanske 3:1 i proportion till högerhanden. Klarar av att spela de allra flesta riffs och så vidare. Men så fort jag ska spela en låt med bara ackord så går det rent åt helvete. Jag tror faktiskt inte jag har lärt mig en enda låt som består av endast öppna eller barré-ackord. Dels för att jag tycker det är betydligt roligare att spela melodislingor än att sitta och nöta ackord. Men har kommit fram till att min taktkänsla är så fruktansvärt dålig. Försökte spela någon simpel 4-chord song för ett tag sen, det var inga problem alls att ta ackorden med vänsterhanden och byta i tid och så vidare. Men högerhanden hänger inte alls med, det låter fruktansvärt dåligt och det blir inget "go" i det hela.

Antar att problemet ligger i att jag tycker att det är tråkigt att spela öppna ackord och då saknar motivation till att ge låtarna ett ärligt försök.

http://www.youtube.com/watch?v=ICX7668WpoA, (Gerdundula, Status Quo) riffet 0.50 in har jag inga som helst problem med.

Men jag klarar inte att få till http://www.youtube.com/watch?v=jBDF04fQKtQ (WIth a litte help from my friends, Beatles) eller någon annan enkel låt med öppna/barré-ackord för den delen heller.
Citera
2011-01-02, 22:24
Medlem
Citat:
Tänk efter innan du köper någonting för stort! Du har aldrig användning för en 100w rörtopp! Finns absolut ingen poäng med det. Du kommer att aldrig få kräma ur den. ALDRIG! Spelar du på såpass små ställen att du inte kommer att mika stärkare för att få ut dom i PA och medhörning så behöver du inte ha 100w. Spelar du på större ställen så kommer du att mika stärkaren. Med 100w kan du inte kräma då heller, då förstör du mikrofonen. Man vill kräma ur rörstärkare för att få den där trevliga rördisten. Det är lite det som är poängen. Men med en 100w kommer du aldrig få det. Du kanske ser kända band ha sådana på scen. I 99% av fallen används inte de stärkare. Ofta har de något mindre bakom som är uppmikat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in