2013-01-03, 20:53
Medlem
Nu känner jag mig trög men jag har tappat bort ett namn på en gitarrdel Min elgitarr har fr-stall och stränghållaren har så man kan skruva fast strängarna. Har dessa skruvar något namn? Jag har nämligen lyckats få en runddragen insexa..
Citera
2013-01-04, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Nu känner jag mig trög men jag har tappat bort ett namn på en gitarrdel Min elgitarr har fr-stall och stränghållaren har så man kan skruva fast strängarna. Har dessa skruvar något namn? Jag har nämligen lyckats få en runddragen insexa..
Du syftar på låset vid huvudet? Huruvida de har något specifikt namn just de skruvarna vet jag faktiskt inte, men om det är ett vanligt floyd så kan du säkert köpa nya skruvar via din lokala musikaffär (eller det 4sound som ligger närmast, vilket väl är normalast i dagsläget). Gå bara in och förklara dilemmat så ska de säkert kunna hjälpa dig. Det jävligaste är väl om den är runddragen och sitter i redan, för då måste du väl borra ut den eller något liknande. På något sätt måste den ut liksom.
Citera
2013-01-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Du syftar på låset vid huvudet? Huruvida de har något specifikt namn just de skruvarna vet jag faktiskt inte, men om det är ett vanligt floyd så kan du säkert köpa nya skruvar via din lokala musikaffär (eller det 4sound som ligger närmast, vilket väl är normalast i dagsläget). Gå bara in och förklara dilemmat så ska de säkert kunna hjälpa dig. Det jävligaste är väl om den är runddragen och sitter i redan, för då måste du väl borra ut den eller något liknande. På något sätt måste den ut liksom.

Ja, stränglåsningen! Tror och hoppas att den lossnar med polygrip..Annars blir det att kapa ett spår i skallen så man kan använda en vanlig mejsel. Tack för namnet iaf!
Citera
2013-01-06, 00:44
Medlem
Tjenare! Jag ska börja spela gura igen och jag undrar om någon har nått bra tips på ett program till mac för att lära sig. Typ där tabsen visas och man ser hur man ska spela och inte bara behöver läsa tabs, kanske dåligt förklarat men där det visas ackorden och när de ska spelas och i vilken takt osv osv..
Citera
2013-01-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Ja, stränglåsningen! Tror och hoppas att den lossnar med polygrip..Annars blir det att kapa ett spår i skallen så man kan använda en vanlig mejsel. Tack för namnet iaf!
Varsågod! Lycka till med att få ordning på den. Vad är det för gura?
Citera
2013-01-06, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Varsågod! Lycka till med att få ordning på den. Vad är det för gura?

Det ska nog lösa sig. En Jackson DKMG Dinky =)
Citera
2013-01-06, 19:43
Medlem
Börja med att ta ut några ackord.

D, C, G, Em och A är dom vanligaste ackorden.
Lär dig dom och du har tillgång till mycket.

Nu vet ju inte jag vilken musikstil du vill spela, men kan rekommendera dig att lära dig några Oasis låtar.
Dom är enkla och bra, bara öppna ackord oftast.
Citera
2013-01-08, 18:37
Medlem
StrandadKrabbas avatar
Tips på El-Gitarr böcker?

Hallå där, jag har spelat el-gitarr i ungefär 1 år vid sidan om andra instrument som trumpet, piano m.m. Jag skulle väl säga att jag är en avancerad nybörjare eller nånting eftersom jag tränar rätt ofta med minst 1 timme varje dag ungefär. Jag lär mig själv från internet och annat, spelar skalor osv.

Men nu har jag kört fast lite i material och undrade om någon hade några tips på bra el-gitarrböcker som täcker en hel del. För det mesta har jag fokuserat på att lära mig skalor och improvisation, men jag är rätt kass på tekniker
Eftersom jag spelar andra instrument kan jag en del om musikteori och sådant, men jag vill ha någonting att bita i som jag kan öva upp fingrar och tekniker med. Ungefär som en Arban för gitarr

Några tips?
Citera
2013-01-12, 00:09
Medlem
Viewts avatar
http://www.youtube.com/watch?v=zOKhT-xPv6A

Den här versionen eller Uffes egna, vad för strumming pattern används i början respektive slutet?

Jag är väldigt ny på gitarren, så ju mer simplifierat desto bättre.
Citera
2013-01-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viewt
http://www.youtube.com/watch?v=zOKhT-xPv6A

Den här versionen eller Uffes egna, vad för strumming pattern används i början respektive slutet?

Jag är väldigt ny på gitarren, så ju mer simplifierat desto bättre.
En extremt simplifierad verision av McCartney strummning på låtar som Junk och Blackbird.

Tummen tar basen, så drar du pekfinget upp och ner på resten, testa med ett C eller G eller whatever, så ser du att det är så

http://www.youtube.com/watch?v=RDxfjUEBT9I
Citera
2013-01-12, 02:04
Medlem
Viewts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcer
En extremt simplifierad verision av McCartney strummning på låtar som Junk och Blackbird.

Tummen tar basen, så drar du pekfinget upp och ner på resten, testa med ett C eller G eller whatever, så ser du att det är så

http://www.youtube.com/watch?v=RDxfjUEBT9I

Hur många strums upp och ner med pekfingret kör han mellan varje "tumme på basen" då?

I början respektive slutet av "Lit de Parade", vår käre Fredriksson.

I början fingerpickar han också, men jag hänger inte riktigt med i patternet där heller...
Citera
2013-01-12, 23:17
Medlem
Jag postar åt en kompis som frågade mig vad han skulle behöva träna på, han är medveten om slarvfelen som oljudet från strängar och en och annan felaktig ton.

https://soundcloud.com/vulvasuburbia/wonderfulslipperything?utm_source=soundcloud&utm_c ampaign=mshare&utm_medium=facebook&utm_content=htt p%3A%2F%2Fsoundcloud.com%2Fvulvasuburbia%2Fwonderf ulslipperything&code=AQCxgAj4Z2SR2XbhIAhoWld3CypzF yN-NQpJ5XRMpA4PrhaGIva2kVzeCnOrFSTeeTrCct4cnu9C2VtwYK TZ0q-2bSht5PK UvVJNLzHF6tqakFKUlzbMi4rjCnBY_f6XPfin5gi1bsvRTpyBs qn8L7bCBWD5_cIkrGLVH1vyloDvxsYm5FHdisOv8QkuYaskYFF zPoeG7dhiyvlS_xidiwvQ#_=_

Vad behövs tränas på? Var hårda och ärliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in