2012-10-27, 11:29
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardW
Det är det som är lite konstigt, jag brukar vara väldigt snabbt lärd. Dessutom gick det extremt fort till en början.

Jag tror mitt problem var att jag fastnade i samma spår för länge dock, de timmarna jag satt så spelade jag ungefär samma sorts låtar där strumming pattern var ungefär likadana. Undvek de med svåra patterns. Det innebär att jag lärde mig skifta från många ackord snabbt, men inte så mycket mer.

Det ska bli ändring på det nu dock, nu har jag gett mig fan på att lär mig "Dust in the wind" och "Lullaby (Av Stephen Lynch) för att få lite mer avancerad fingerkänsla.

Hur värmer du upp fingrarna? Om några timmar framför datorn kan räknas som uppvärmning så är jag nog oftast uppvärm i fingrarna när jag börjar jamma.

Du kanske bara är i en svacka? Jag har haft många svackor (såna som varar typ en vecka känns det som) då allt går åt helsike och det låter skit när man försöker spela. Tycker dessa svackor brukar komma smygandes om man haft ett uppehåll på 2-4 dagar eller så. Det är bara att bita i det sura äpplet och fortsätta, det släpper till slut!
Ibland känns det som man är sjukt mycket sämre än man brukar vara, känns som man tappat alla färdigheter typ. Då anser jag att det är bäst att sakta ner igen och arbeta i långsammare tempo, mer metodiskt (vilket inte är så skoj, man vill ju lira lite ibland, inte bara träna). Men som sagt, det brukar släppa efter ett tag, men motivationen kan få sig en törn i såna lägen.

Att värma upp tar olika lång tid, oftast tar det längre tid att värma upp på morgonen. Värst är nu på vintern när det är kallare inomhus, då kan det ta riktigt lång tid.
Det brukar ta ca: 10 minuters plinkande innan jag känner mig uppvärmd, men i vissa fall måste jag värma upp i 20 min eller så.

Hur jag värmer upp - Jag börjar riktigt sakta och metodiskt och tar många kortare pauser i uppvärmningen. Ibland kan man massera och gnugga lite på de delarna som känns lite kalla/ouppvärmda.
Jag brukar oftast spela gallops vid uppvärmningen, men det beror bara på att jag gillar thrash metal och där är det vanligt med galloperande riff. Men jag tycker det är väldigt nyttigt att göra dessa i långsamt tempo också, så det liksom "sätter sig" och hänger med i snabbare tempo sen, så det är ju perfekt när man ändå ska värma upp!

Tempot när jag värmer upp med triplets brukar ligga på ca: 100 på denna metronomen: http://www.drumnuts.com/GAMES/Metronome-Online.php

Om jag inte värmer upp med triplets så kör jag förmodligen lite snabbare, men ändå sakta liksom.
Senast redigerad av Krafse 2012-10-27 kl. 11:32.
Citera
2012-10-27, 11:40
Medlem
Krafses avatar
Förresten, en sak som inte så många nämner - TVÄTTA HÄNDERNA INNAN DU SPELAR! Guran blir skitäcklig annars och det slemmar igen greppbrädan och... ja, blä rent ut sagt. Kan inte vara bra för träet i greppbrädan heller när skinn och hudfett med salt och syror (eller vad fan det nu innehåller) ligger där och frodas under banden.

Nackdelen är dock om man tvättar händerna för noga, då kan för mycket av den naturliga fuktigheten i huden på fingrarna tvättas bort, vilket gör att det blir svårare att hålla plektrumet ordentligt. Antar att det beror lite på vad man spelar dock.
Citera
2012-10-30, 21:19
Medlem
listigts avatar
Citat:
Hur mycket kunde ni efter första året?

Vet inte om jag ligger långt fram eller långt bakom genomsnittet.

Spelar väl visserligen bara 2 timmar per vecka, men på ett år har jag väl mer eller mindre bara lärt mig två strumming pattern (ner ner ner ner ner ner ner) och (ner ner upp upp ner). Lite plockande nu senaste tiden. Kan alla de vanliga ackorden, men har fortfarande lite problem att byta snabbt till F, Bm och Dm.

Kan då spela väldigt många låtar, men när jag hör runt med andra gitarrspelare så känns det som om de lärde sig dust in the wind andra månaden och liknande? En kille kände sig seg som tog hela tre månader från att han började tills att han kunde "Tears in heaven" flytande, kan jag verkligen vara så långt efter? Kan visserligen spela hela introt till tears in heaven, men knappast särskilt flytande.

Vad säger ni?

2h per vecka är inte mycket, förvänta dig inget av det. Förstår din frustration men inget kommer hjälpa om du inte övar mer. Om du vill märka stor skillnad så träna MINST 1-2h om dagen med olika låtar/övningar/skalor. Fokusera inte så mycket på "strumming patterns", det kommer automatiskt med tiden. Ju mer säker du blir i spelandet ju mer självklart känns de många olika sätt man kan spela på.

De låtar du nämner är inte direkt svåra, bara att nöta. Finns inget annat sätt helt enkelt. En låt jag alltid rekommenderar nybörjare är låten "Under the bridge" med RHCP. Den är visserligen svår, men det var en av de första låtarna jag försökte lära mig och efter 1 år ungefär kunde jag spela hela så det lät okej. Jag lärde mig massor av tekniker och den innehåller både plockning och strumming i olika mönster.

Intro: http://www.youtube.com/watch?v=n54bKT1_vBw
Resten av låten: http://www.youtube.com/playlist?list=PL03BD4FA2D585B6C0

Tycker dessa är de bästa klippen för att lära sig låten. Lycka till
Citera
2012-10-31, 00:45
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
2h per vecka är inte mycket, förvänta dig inget av det. Förstår din frustration men inget kommer hjälpa om du inte övar mer. Om du vill märka stor skillnad så träna MINST 1-2h om dagen med olika låtar/övningar/skalor. Fokusera inte så mycket på "strumming patterns", det kommer automatiskt med tiden. Ju mer säker du blir i spelandet ju mer självklart känns de många olika sätt man kan spela på.

De låtar du nämner är inte direkt svåra, bara att nöta. Finns inget annat sätt helt enkelt. En låt jag alltid rekommenderar nybörjare är låten "Under the bridge" med RHCP. Den är visserligen svår, men det var en av de första låtarna jag försökte lära mig och efter 1 år ungefär kunde jag spela hela så det lät okej. Jag lärde mig massor av tekniker och den innehåller både plockning och strumming i olika mönster.

Intro: http://www.youtube.com/watch?v=n54bKT1_vBw
Resten av låten: http://www.youtube.com/playlist?list=PL03BD4FA2D585B6C0

Tycker dessa är de bästa klippen för att lära sig låten. Lycka till

Jag lirar främst akustisk gitarr, även om jag börjat plinka lite elektriskt.

Ska tar en närmare titt på låten imorgon, tack för tipset!
Citera
2012-10-31, 11:01
Medlem
EdwardWs avatar
Tittar på http://www.youtube.com/watch?v=yhP18VaCgdQ

Runt 05:20, när han visar andra riffet mellan C och E, så säger han bara att han använder stängd och öppen D sträng. Men när han väl spelar, så hör man att han använder åtminstone två strängar till.

Kan någon tyda vad det är mer han gör?
Citera
2012-11-01, 05:05
Medlem
ikaros2008s avatar
Om man ska lära sig något och lära sig något som är hållbart i längden så måste man lära sig grunderna i musikteori. Hur ackord är uppbyggda och varför de innehåller de noterna de gör. Skalorna och förstå vaarför och vilka ackord som ingår i en tonart. Det är ett avgrundsdjupt kunskapshål men det är ett måste.

Detta kan man lära sig samtidigt som man lär sig låtar, eller ackordsföljder. Det är totalt meningslöst att lära sig svåra låtar om man inte har en aning om vad man gör. Då kommer man endast kunna den eller de låtarna. Gör man det från grunden så kommer man till slut kunna spela allt man vill.
Citera
2012-11-01, 05:45
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Tittar på http://www.youtube.com/watch?v=yhP18VaCgdQ

Runt 05:20, när han visar andra riffet mellan C och E, så säger han bara att han använder stängd och öppen D sträng. Men när han väl spelar, så hör man att han använder åtminstone två strängar till.

Kan någon tyda vad det är mer han gör?

Det är sent nu men... Så här spelar han. Jag orkade inte skriva ut hans ackordplinkande, men förstår jag frågan rätt är det är singlestring-grejerna som du har lite problem med.

E --------------------------------------------
B --1----------------------------------------1
G --0------------------1--------------------0
D --2--2--0-----------2----2--0-----------2
A --3---------3---2---2-----------3--2----3
E ---------------------0---------------------
Senast redigerad av mernilio 2012-11-01 kl. 05:47.
Citera
2012-11-01, 10:05
Medlem
EdwardWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Det är sent nu men... Så här spelar han. Jag orkade inte skriva ut hans ackordplinkande, men förstår jag frågan rätt är det är singlestring-grejerna som du har lite problem med.

E --------------------------------------------
B --1----------------------------------------1
G --0------------------1--------------------0
D --2--2--0-----------2----2--0-----------2
A --3---------3---2---2-----------3--2----3
E ---------------------0---------------------

Tackar & bockar!
Citera
2012-11-05, 20:19
Medlem
ProfessorGurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Stealth_
Den musik jag mest känner för att spela är typ punk, rock eller metall.
Mitt mål är väll att kunna spela en låt man tycker e cool, det är väll mest för
mig själv men man får väll se senare.
Att jag ville börja spela är något jag inte tänkt på speciellt länge, en
månad kanske..

Köp en elgura runt 3-4 loppor och bestycka den med ett zakk wylde set(Mickar EMG81 samt 85 ) så lovar jag att du kommer att bli nöjd om det är metal du vill lira.
har haft dom på en av mina guror och det är fet rå och vass i soundet
Citera
2012-11-10, 19:12
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorGurka
Köp en elgura runt 3-4 loppor och bestycka den med ett zakk wylde set(Mickar EMG81 samt 85 ) så lovar jag att du kommer att bli nöjd om det är metal du vill lira.
har haft dom på en av mina guror och det är fet rå och vass i soundet

Det är ju iofs aktiva pickuper. Det finns många som inte gillar dem pga att ljudet låter "dött" på något sätt, jämfört med passiva pickuper. Antar att det är en smaksak dock (och jag får väl förresten inflika att jag själv aldrig testat aktiva pickuper, så kanske snackar folk bara strunt? ), men själv gillar jag det levande, råa ljudet av passiva pickuper.

Förövrigt så går det att få nästan vilket ljud som helst med vilken gitarr som helst, även om den inte ens har humbuckers. Det finns såna där pods eller preamps eller pedal vad fasiken det kallas, så man kan mixtra med ljudet. Här är en snubbe som får en helt vanlig Strata att låta rätt gött! http://youtu.be/q7J8my7602o

Mitt lekmannatips om man inte vill bli ekonomiskt ruinerad direkt blir således: Om man ska börja från scratch, dvs man har varken gitarr eller förstärkare, så köp en begagnad Ibanez, ESP, eller vad fan som helst med åtminstone en humbucker i stallet. En Epiphone duger i krig också, dessutom är de oftast mycket billigare än Ibanez etc. Finns ju fler guror än de jag nämnt såklart, men dessa är väl vad man kanske borde börja med? Men det är klart, skiter man pengar så kan man ju lika väl köpa något dyrt med en gång.

Sen en förstärkare på det. Line 6 gör bra nybörjarförstärkare, har en Line 6 Spider III (15 watt) och den funkar ju att lira lite på i övningssyfte. Den låter MYCKET bra i hörlurarna, men att spela genom själva förstärkarens högtalare låter inte lika bra. Ska man få något sånär OK ljud då så får man höja volymen rätt rejält. Jag skulle nog säga att en 30 wattare eller mer är ett bättre val (d'uh, säger väl sig självt), men då sticker ju priserna naturligtvis iväg.
Citera
2012-11-15, 21:42
Medlem
listigts avatar
Vart köper ni era strängar? Alltid lika segt att lägga ut 200kr på ett nytt set, så tänkte om ni hade några tips vart man kan köpa billiga kvalitetssträngar som Elixir, Ernie ball m.m.

För er som kör D'Addario finns de att köpa på dealextreme för inte sån stor peng.
Citera
2012-11-19, 11:49
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Vart köper ni era strängar? Alltid lika segt att lägga ut 200kr på ett nytt set, så tänkte om ni hade några tips vart man kan köpa billiga kvalitetssträngar som Elixir, Ernie ball m.m.

För er som kör D'Addario finns de att köpa på dealextreme för inte sån stor peng.

Man brukar kunna göra riktiga fynd på Tradera!

Jag har testat D'Addario-strängar (10-46) och jag fullkomligen avskyr dem, de käkar plektrum nåt så ini helsike. Eller åtminstone på E-strängen, där jag spenderar mest plinkande.

Jag kör nu Earnie Ball Regular Slinky 10-46 och tycker de är helt OK, plektrumen håller uppskattningsvis 5-10 ggr så länge jämfört med D'Addario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in