Citat:
Ursprungligen postat av EdwardW
Det är det som är lite konstigt, jag brukar vara väldigt snabbt lärd. Dessutom gick det extremt fort till en början.
Jag tror mitt problem var att jag fastnade i samma spår för länge dock, de timmarna jag satt så spelade jag ungefär samma sorts låtar där strumming pattern var ungefär likadana. Undvek de med svåra patterns. Det innebär att jag lärde mig skifta från många ackord snabbt, men inte så mycket mer.
Det ska bli ändring på det nu dock, nu har jag gett mig fan på att lär mig "Dust in the wind" och "Lullaby (Av Stephen Lynch) för att få lite mer avancerad fingerkänsla.
Hur värmer du upp fingrarna? Om några timmar framför datorn kan räknas som uppvärmning så är jag nog oftast uppvärm i fingrarna när jag börjar jamma.
Jag tror mitt problem var att jag fastnade i samma spår för länge dock, de timmarna jag satt så spelade jag ungefär samma sorts låtar där strumming pattern var ungefär likadana. Undvek de med svåra patterns. Det innebär att jag lärde mig skifta från många ackord snabbt, men inte så mycket mer.
Det ska bli ändring på det nu dock, nu har jag gett mig fan på att lär mig "Dust in the wind" och "Lullaby (Av Stephen Lynch) för att få lite mer avancerad fingerkänsla.
Hur värmer du upp fingrarna? Om några timmar framför datorn kan räknas som uppvärmning så är jag nog oftast uppvärm i fingrarna när jag börjar jamma.
Du kanske bara är i en svacka? Jag har haft många svackor (såna som varar typ en vecka känns det som) då allt går åt helsike och det låter skit när man försöker spela. Tycker dessa svackor brukar komma smygandes om man haft ett uppehåll på 2-4 dagar eller så. Det är bara att bita i det sura äpplet och fortsätta, det släpper till slut!
Ibland känns det som man är sjukt mycket sämre än man brukar vara, känns som man tappat alla färdigheter typ.
Då anser jag att det är bäst att sakta ner igen och arbeta i långsammare tempo, mer metodiskt (vilket inte är så skoj, man vill ju lira lite ibland, inte bara träna). Men som sagt, det brukar släppa efter ett tag, men motivationen kan få sig en törn i såna lägen. Att värma upp tar olika lång tid, oftast tar det längre tid att värma upp på morgonen. Värst är nu på vintern när det är kallare inomhus, då kan det ta riktigt lång tid.
Det brukar ta ca: 10 minuters plinkande innan jag känner mig uppvärmd, men i vissa fall måste jag värma upp i 20 min eller så.
Hur jag värmer upp - Jag börjar riktigt sakta och metodiskt och tar många kortare pauser i uppvärmningen. Ibland kan man massera och gnugga lite på de delarna som känns lite kalla/ouppvärmda.
Jag brukar oftast spela gallops vid uppvärmningen, men det beror bara på att jag gillar thrash metal och där är det vanligt med galloperande riff. Men jag tycker det är väldigt nyttigt att göra dessa i långsamt tempo också, så det liksom "sätter sig" och hänger med i snabbare tempo sen, så det är ju perfekt när man ändå ska värma upp!
Tempot när jag värmer upp med triplets brukar ligga på ca: 100 på denna metronomen: http://www.drumnuts.com/GAMES/Metronome-Online.php
Om jag inte värmer upp med triplets så kör jag förmodligen lite snabbare, men ändå sakta liksom.
Senast redigerad av Krafse 2012-10-27 kl. 11:32.
Senast redigerad av Krafse 2012-10-27 kl. 11:32.